lek in waadpak?

Started by greg, August 09, 2016, 12:08:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

greg

Vraagje....

Om mijn ademend waadpak te controleren op waterdichtheid, mag ik dan mijn waadpak vol laten lopen met water ?
Of zorgt dit ervoor dat de druk te hoog wordt op de naden en juist voor lekkages gaat zorgen?

Heb namelijk nogal last van natte sokken in de neopreen sok? en wil controleren of het waadpak niet lekt.

Scaramouche

Als het alleen om je sok gaat kun je die wel vullen. Je hele pak dat houden de naden niet denk ik, dat is loeizwaar.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Je kunt je waadpak ook een beetje "opblazen" en dan dichtklemmen (door per broekspijp het dicht te draaien bijvoorbeeld) en in een bak met water houden, kijken of er ergens luchtbelletjes uit komen. En als je 1 plekje vermoedt, heb je aan een beetje zeepsop al voldoende.

Menno_siemensma

Een fel licht helpt vaak ook om van binnen gaatjes te zien, als je tenminste een idee hebt waar die zou moeten zitten. Hele pak vol doen zou ik ook niet doen nee. Benen vollopen tot de knie moet uiteraard wel kunnen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

greg

waadpak vol laten lopen tot knie en zie nu dat de naden lekken.....oei toch teveeel druk of gewoon lek ?


sjoerd

lijkt mij lekkage.Maar nu: wat is de oorzaak daarvan : is je pak goed van maat. dwz als je buigbewegingen maakt trekt het dan niet strak  waardoor lekkages kunnen ontstaan???
Of is het misschien een goedkoop merkloos pak? Het is nl  wel raar dat de naden op zoveel plekken lekken. En dit is nog maar tot je kniehoogte
We zijn benieuwd naar je antwoorden.
gr.

greg

Quote from: sjoerd on August 09, 2016, 13:58:54
lijkt mij lekkage.Maar nu: wat is de oorzaak daarvan : is je pak goed van maat. dwz als je buigbewegingen maakt trekt het dan niet strak  waardoor lekkages kunnen ontstaan???
Of is het misschien een goedkoop merkloos pak? Het is nl  wel raar dat de naden op zoveel plekken lekken. En dit is nog maar tot je kniehoogte
We zijn benieuwd naar je antwoorden.
gr.

Hoi Sjoerd,

Pak is SIMSS Freestone, geen B-merk dus, ik hou wel van een passend pak, hoeft voor mij niet te groot zijn, heb zelf al van die kippenpootjes en vindt zijn extreem wijd pak ook geen gezicht.

Maar je hebt wel een punt met buigbewegingen, ik denk wel dat met het op de knieën gaan zitten wel enige ruimte meer had mogen zitten.

Het pak heb ik 2008 aangeschaft en hoelang heeft het al in stock gelegen ? 8 jaar voor een pak is toch ook best een lange tijd of niet?




Raymond

Ik vermoed toch dat het te maken heeft met de maat. Spanning op de naden is funest voor een waadpak...  :(
::wtf::

greg

waar kan ik nu (omgeving rotterdam) een waadpak passen ?

wie kunnen jullie me aanbeveling Martins heb ik niet zulke goede ervaringen mee

p.forel

Dat scheelt martin hengelsport bestaat niet meer

Fauna raamsdonkveer. Orvis waadpakken

MarcelN

Bij Wout van Leeuwen in Vlaardingen hebben ze ook Simms, mijn G3 is ook lek op de sok, moet hem maar opsturen :'( heb maar een Freestone als vervanging.
Op het OVM merkte ik het niet zo, maar in de rivier was andere koek >:(

greg

Quote from: MarcelN on August 09, 2016, 23:20:24
Bij Wout van Leeuwen in Vlaardingen hebben ze ook Simms, mijn G3 is ook lek op de sok, moet hem maar opsturen :'( heb maar een Freestone als vervanging.
Op het OVM merkte ik het niet zo, maar in de rivier was andere koek >:(

Nou nou, niet zo min over de Freestone  ;) heb er anders 8 jaar plezier van gehad......ik ga hem waarschijnlijk ook opsturen naar Dave Gorden (Wader repair).

Ga wel even de afweging maken, minimaal € 40,- euro verzendkosten en nog kosten voor de reparatie, maar ja voor een kleine € 200,- heb ik een splinternieuw waadpak  :-\ :-\ :-\.


p.forel

Dat op sturen  als dat de zelfde is waar VNV ooit eens test bij gedaan heb zal ik het uit mijn hoofd laten
En 8 jaar hup de kliko in en nieuw pak kopen

p.forel

Quote from: MarcelN on August 09, 2016, 23:20:24
Bij Wout van Leeuwen in Vlaardingen hebben ze ook Simms, mijn G3 is ook lek op de sok, moet hem maar opsturen :'( heb maar een Freestone als vervanging.
Op het OVM merkte ik het niet zo, maar in de rivier was andere koek >:(

Vreemd Marcel ik merk het juist altijd bij het OVM. Daar waad ik dieper dus meer druk op het pak
Misschien je pak niet echt lek maar veel condens

greg

Quote from: p.forel on August 10, 2016, 10:36:35
Dat op sturen  als dat de zelfde is waar VNV ooit eens test bij gedaan heb zal ik het uit mijn hoofd laten
En 8 jaar hup de kliko in en nieuw pak kopen

Ja maar er is niet heel veel gebruik van gemaakt , 2 keer per jaar zo`n twee weken. Maar denk ook dat het een nieuw pak gaat worden.

Ben er alleen nog niet uit welke, budget is zo rond de € 200,-.

Gert

Quote from: greg on August 10, 2016, 10:56:17
Ja maar er is niet heel veel gebruik van gemaakt , 2 keer per jaar zo`n twee weken. Maar denk ook dat het een nieuw pak gaat worden.

Ben er alleen nog niet uit welke, budget is zo rond de € 200,-.

Kijk bijvoorbeeld eens naar een Scierra CC3 XP Stocking Foot Chest Waders. Voor een paar weken per jaar goed genoeg, mits er een voor jou passende maat tussen zit.

O.a. hier te koop:
http://www.flyfishingdutchman.nl

Is een webshop, dus passen is lastig. Maar als je ff belt kun je misschien wat regelen.

Raymond

Quote from: MarcelN on August 09, 2016, 23:20:24
Bij Wout van Leeuwen in Vlaardingen hebben ze ook Simms, mijn G3 is ook lek op de sok, moet hem maar opsturen :'( heb maar een Freestone als vervanging.
Op het OVM merkte ik het niet zo, maar in de rivier was andere koek >:(

Als de sok van neopreen is (en normaal zijn ze dat) kun je dat zelf heel goed repareren. Gewoon een tube "rubberrepair" halen bij een duikwinkel, erop smeren en klaar...  ::)
::wtf::

greg

Quote from: Gert on August 10, 2016, 11:07:37
Kijk bijvoorbeeld eens naar een Scierra CC3 XP Stocking Foot Chest Waders. Voor een paar weken per jaar goed genoeg, mits er een voor jou passende maat tussen zit.

O.a. hier te koop:
http://www.flyfishingdutchman.nl

Is een webshop, dus passen is lastig. Maar als je ff belt kun je misschien wat regelen.

Ik heb bij deze meneer wel eens wat eerder besteld en is vlotjes verlopen. Altijd telefonisch te bereiken.

Maarruhh hoe zijn de ervaringen met waadpakken van scierra ????

Autumnfly

greg

die foto van je die je gisterenmiddag van dat waadpak hier plaatste met water in dat been van dat waadpak vond ik vreemd ,volgens mij had je hem gevuld aan de binnenkant van het waadpak , vind je het gek dat er druppels water op zien waren , je waadpak is toch ademend dat houd in dat er ook waterdamp door heen gaat vandaar die druppels water die te zien waren,je moet je pak omkeren en nog eens testen. oftewel binnenste buiten.
wat betreft Flyfishingdutchman effe bellen en je kunt altijd terecht in Uden en betere sevice bestaat
niet.

Kees




greg

Quote from: Autumnfly on August 10, 2016, 14:22:57
greg

die foto van je die je gisterenmiddag van dat waadpak hier plaatste met water in dat been van dat waadpak vond ik vreemd ,volgens mij had je hem gevuld aan de binnenkant van het waadpak , vind je het gek dat er druppels water op zien waren , je waadpak is toch ademend dat houd in dat er ook waterdamp door heen gaat vandaar die druppels water die te zien waren,je moet je pak omkeren en nog eens testen. oftewel binnenste buiten.
wat betreft Flyfishingdutchman effe bellen en je kunt altijd terecht in Uden en betere sevice bestaat
niet.

Kees

Nee Kees, maakt niet uit membraam werkt beide kanten op






Menno_siemensma

Waterdamp is niet gelijk aan waterdruppels, dat kan je niet zo stellen dat het daardoor komt. Daarbij helpt het binnenstebuiten keren ook niet, gaat idd beide kanten op.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

greg

Quote from: Menno_siemensma on August 10, 2016, 18:33:53
Waterdamp is niet gelijk aan waterdruppels, dat kan je niet zo stellen dat het daardoor komt. Daarbij helpt het binnenstebuiten keren ook niet, gaat idd beide kanten op.

Jawel hoor, proces heet diffusie, je kunt wel degelijk zien of de naden hierbij lekken.

Heb ik zelfs aan der lijve ondervonden  ;)

Bone F

Volgens mij zit/zat de Simms importeur in Noorwegen. Zo ja dan zou je kunnen overwegen om daar de foto's heen te sturen en om een opinie te vragen vooral omdat ie op de naden lekt. Indien het als een fabricage fout wordt aangemerkt zit je goed. Succes.

Scaramouche

Dit zijn idd gewoon lekke naden. Of je nog garantie daar op krijgt na 8 jaar betwijfel ik, maar indien wel, laat het weten want dan weet ik welk merk ik voor mijn volgende pak ga kiezen :-).

Maar voor je een nieuw pak koopt zou ik toch nog met een tube aquasure aan de slag gaan, lekker royaal aanbrengen aan allebei de kanten en de tijd geven om te drogen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10