Hengel 5/6 en snoek...

Started by pvanoord, July 08, 2013, 10:35:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pvanoord

Hallo, ::new::

Ik ben nieuw op dit forum en vliegvis eigenlijk nog niet zo heel lang, wel steeds vaker.
Eigenlijk vis ik bijna altijd met een kleine streamer ( 5 cm ) waar ik eigenlijk meer baars mee ving.
Na wat sessies met de spinhengel op enkele stekken waar ik voornamelijk snoek ving tussen 3 25 en 50cm ben ik het op die stekken met de kleine streamer gaan proberen aan de vliegenlat en gelijk met success.

Nu lees ik overal dat voor het vissen op snoek minimaal een 7 of 8 nodig is...Nu vraag ik mij af zou ik dat nou echt wel moeten met dit formaat vissen?
Ik snap dat er een uitschieter tussen kan zitten maar groter dan 68cm heb ik daar niet gevangen in de 21 jaar dat dit water al ken.

Andere vraag , tot welke maat / gewicht zou ik een streamer weg kunnen zetten op een 5/6 ?


HappyFisherman

Zoals je dan ook al hebt kunnen lezen zijn soortgelijke (of exact dezelfde) vragen in eerdere topics uitgemond in oeverloze discussies over wat wel en niet zou kunnen. De ene hengel is de andere niet, hoe goed kun jij met je materiaal overweg en wat vind jij verantwoord om te doen. Zaken die voor een ieder anders liggen en dus ook niet met 1 antwoord klaar zijn.
Wat jij met jou combinatie hengel, lijn, soort streamer en zwiepkunsten weg kunt zetten is ook niet te zeggen omdat er teveel factoren een grote rol spelen.

Uitproberen is voor jou het enige dat gaat werken.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rena

Quote from: HappyFisherman on July 08, 2013, 11:27:38
Zoals je dan ook al hebt kunnen lezen zijn soortgelijke (of exact dezelfde) vragen in eerdere topics uitgemond in oeverloze discussies over wat wel en niet zou kunnen. De ene hengel is de andere niet, hoe goed kun jij met je materiaal overweg en wat vind jij verantwoord om te doen. Zaken die voor een ieder anders liggen en dus ook niet met 1 antwoord klaar zijn.
Wat jij met jou combinatie hengel, lijn, soort streamer en zwiepkunsten weg kunt zetten is ook niet te zeggen omdat er teveel factoren een grote rol spelen.

Uitproberen is voor jou het enige dat gaat werken.

::agree::

catchem

Welk formaat streamer je weg kan zetten met een 5/6 is even uitproberen zoals Happy al zei, maar groter dan een cm of tien zullen ze wel niet zijn. Of je moet met je hengel op de spin-manier gaan gooien (maar dan kan je beter je spinhengel pakken.

Let er wel op dat je de vis goed drilt, zeker nu het steeds warmer wordt, een delated mortality is niet iets wat je wilt. Een snoek is niet een van de sterkste zoetwatervissen, maar wel eentje die gevoelig is voor uitputting.

Rene V.

Mijn idee is niet snoeken in de zomer.Voor mij vanaf oktober tot half maart.

Rene V.

pvanoord

Bedankt allemaal.

Blijft moeilijk allemaal omdat er zoveel over te lezen is.
Ik kan voorlopig nog even verder en hoop in de winter een andere set te gaan kopen en volgend seizoen de karper op te gaan zoeken ( dat doe ik dus niet met de 5/6 ).
De vissen worden zeker goed gedrild, ik ken de snoek al sinds ik 5 ben :)

weerwolf

Nou gaat ie dan (alweer)


In mijn opinie is de grootte van de streamer afhankelijk van je hengel, een stugge pook kan meer wegzetten dan de slappe stok. Dit is dus een kwestie van uitzoeken en verschilt per hengel/lijn combinatie.


Bovenstaande verhalen kloppen, de snoek kan zomers minder hebben dan in de winter, dus het is zaak dat de dril kort duurt. Persoonlijk ben ik van mening dat menigeen de hengel niet juist gebruikt of durft te gebruiken. Een hengel breekt niet snel door te vissen, tenzij je de hengel onder een verkeerde hoek houdt.  Hengels breken over het algemeen in en rond de auto!!!! en dat is een feit. Een hengel die tijdens de dril breekt is of verkeerd gebruikt of heeft een tik van een nimf gehad.


Er staan hier op het forum verhalen zat van mensen die grote vis op licht materiaal gevangen hebben en zonder breuk binnen halen.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

maurice

Persoonlijk denk ik dar je een EP streamer van 13cm ook met een#6 weg kunt zetten.
Als deze goed gebonden is dan.
Echter moet je nu gewoon de snoek met rust laten, de temperatuur is er niet na.
Maar neem liever een# 7 of 8 ook voor de winterdag.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Joost S.

#8
Hmmm... Ik heb alleen een #5, en op mijn pluggen heb ik snoeken gevangen die ik niet graag op die 5 er aan had gehad.

Misschien kan een meer ervaren vlieg visser beter uit de voeten hoor, en kan het wel. Maar ik heb voor me zelf besloten dat ik met mijn #5 op snoek ga, alleen op zicht.

Dus zie ik een klein snoekje liggen, dan ga ik er voor. Maar in troebel water zomaar je streamer uit gooien dat doe ik niet. Zul je net zien dat die meter erop klapt.....

En de grootte van de streamer maakt niet uit. Zelfs met een heel kleine streamer kan er een big ass snoek op klappen.

Ik ga later nog wel een 7 halen voor snoek. Nu nog even alleen op zicht dus, als ik een niet al te grote ie liggen.

edjuhhh

Bij A&M leuke setjes samen te stellen , net voor ongeveer 100 eurie een #7-8 + reel backing en andere kleine dingetjes!
Puur voor de snoek.
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

harlin

Quote from: Natte vlieg on July 10, 2013, 16:59:49
heb voor me zelf besloten dat ik met mijn #5 op snoek ga, alleen op zicht.

Dus zie ik een klein snoekje liggen, dan ga ik er voor. Maar in troebel water zomaar je streamer uit gooien dat doe ik niet. Zul je net zien dat die meter erop klapt.....
Ken het niet zo 1,2,3 op het forum terug vinden, dus zal je het hier mee moeten doen.
http://harlin24.wordpress.com/2011/01/10/mn-eerste-visje-dit-jaar/
Gevangen op een #6, heeft zoveel te verduren gehad dat het meer een #5 lijkt.
Is mijn snoek hengel, en ga er zeker niet zwaarder vissen op snoek ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Joost S.

Ja ok....maar als we jou en mij vergelijken, dan ben jij messi en ik manolev.

Moet nog een hoop leren, en om dan meteen de championsleague in te stappen lijkt me niet verstandig.

Plantje

Je moet je even goed afvragen waar het probleem zit in het gebruik van een #5/6 voor snoek. Zal de hengel niet stevig genoeg zijn en breken? Is je lijn niet sterk genoeg?

Ik denk dat je qua lijn goed moet nadenken over de leader en onderlijn die je gebruikt. Je vliegenlijn zelf mag het probleem niet zijn!
Daarnaast verwacht ik dat ook je hengel eigenlijk geen probleem hoeft te zijn. Zo'n snoek vecht vaak niet al te lang.

Waar je in mijn optiek wél een wereld van verschil kunt maken is door een goed schepnet mee te nemen in plaats van de vis met de hand te landen. Je hoeft de vis dan niet helemaal naar de kant te brengen. De vis ligt redelijk rustig in het water af te wachten tot hij weer een run moet maken en zit ineens in een schepnet waarmee hij rustig naar de kant gebracht wordt.
Als je dat vergelijkt met de vis helemaal naar de kant halen en dan je hand naar zijn kop uitsteken om hem bij zijn kieuwen vast te pakken denk ik dat je daarmee de hengel veel meer op de proef stelt!

weerwolf

Rudi, klopt helemaal wat je zegt. Maar zolang je de hengel niet achterover houdt komt het allemaal wel goed. Maar een schepnet is absoluut een pre

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Joost S.

Plantje, bij mij gaat het puur om eigen vaardigheden. Ik ben er gewoon nog niet klaar voor om met een #5 op snoek te gaan.

Met plugjes vis ik ook met heel licht spul, dus kwa lijn en hengel zie ik ook weinig problemen. Mits er niet al te veel obstakels zijn.

Heintje Davids

Quote from: pvanoord on July 08, 2013, 10:35:54

Nu lees ik overal dat voor het vissen op snoek minimaal een 7 of 8 nodig is...Nu vraag ik mij af zou ik dat nou echt wel moeten met dit formaat vissen?
Ik snap dat er een uitschieter tussen kan zitten maar groter dan 68cm heb ik daar niet gevangen in de 21 jaar dat dit water al ken.

Andere vraag , tot welke maat / gewicht zou ik een streamer weg kunnen zetten op een 5/6 ?

Het gebruik van een 7 of 8 heeft niet zozeer te maken met het formaat van de snoek, maar veel meer met het formaat en materiaal van de gebruikte streamers. Vroeger werden streamers voornamelijk gemaakt van bont wat zwaar was omdat het veel water opnam. Bucktail, al dan niet in combinatie met veren, was en is al een stuk beter te werpen maar heeft nog steeds behoorlijk veel weerstand tijdens het werpen. Met de tegenwoordige materialen zoals EP en Congohair en weet ik veel wat er allemaal aan kunststofmateriaal verkrijgbaar is, is het werpen van relatief grote streamers een stuk makkelijker geworden. Het enige voordeel dat een zwaardere hengel biedt is het feit dat je de streamer met minder valse worpen weg kunt zetten wat je uiteindelijk dus vistijd oplevert en een grotere kans op vis. Ik moet in mijn lange vliegvisleven zo langzamerhand honderden snoeken hebben gehaakt en ben er nog nooit eentje tegen gekomen die de vliegenlijn er uit sleurde, ook de 90 plussers niet dus voor het drillen hoef je niet bang te zijn. Heb ze ook wel per ongeluk gehaakt op een drietje met een nimf en ook dat is nooit een probleem geweest. Snoeken met een 5 of 6 zou dus helemaal geen probleem moeten zijn zolang je rekening houdt met het type streamer dat je gebruikt. Let wel: ik heb het hier wel over poldersnoeken.

Op groot water vind ik het een totaal ander verhaal. Snoeken op groot water zijn vaak sterker of lijken sterker doordat ze meer ruimte hebben en de diepte in kunnen. Hier zou ik altijd voor zwaarder materiaal kiezen. Uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze en is het ook een beetje afhankelijk van de techniek van de visser en de durf om het materiaal zwaar te belasten. Een hengel kan veel meer hebben dan je geneigd bent te denken.

Plantje

Wat mij betreft: tien punten voor Heintje!

Joost S.

Inderdaad, wellicht met de kleine toevoeging, dat als het heel warm is, je eigenlijk niet moet snoeken, maar doe je dat wel, pak dan wel een iets zwaardere klasse.

Snoek kan slecht tegen warm weer, een snelle dril overleeft ie wel, maar hou het kort svp.

Jaspero


wouter veuger


Jaspero

Eindelijk zomer idd. Werd tijd.