Hengelbouw

Started by gijsie20, August 27, 2012, 21:07:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gijsie20

Hi all,

Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in het zelf bouwen van een mooie vliegenlat. Omdat dit de eerste zal worden wil ik niet te duur beginnen. Ik heb via google een hoop informatie en producten kunnen vinden.
Nu een vraagje over de blank:

Het moet een 4 delige 9ft, aftma 4/5 of 6 worden, daar ben ik nog over aan het nadenken. Wie weet waar ik voor een redelijke prijs een redelijke blank kan vinden? Het liefst in Nederland, omdat je vanuit de USA toch zit met enorme verzendkosten/importkosten/douna kosten etc..
Ik heb echt geen verstand van merken van blanks, je ziet zoveel verschillende.

Zelf heb ik deze kunnen vinden;
http://www.rodvisions.nl/shop/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=414&category_id=163

Zou dit wat zijn? Graag tips of ideeen.

Groet Gijsbert

weerwolf

waarom niet een goedkoop hengeltje kopen en deze strippen en naar eigen inzicht weer opbouwen? dan verpruts je niet een mooie blank!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

ruud

Quote from: gijsie20 on August 27, 2012, 21:07:00
Hi all,

Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in het zelf bouwen van een mooie vliegenlat. Omdat dit de eerste zal worden wil ik niet te duur beginnen. Ik heb via google een hoop informatie en producten kunnen vinden.
Nu een vraagje over de blank:

Het moet een 4 delige 9ft, aftma 4/5 of 6 worden, daar ben ik nog over aan het nadenken. Wie weet waar ik voor een redelijke prijs een redelijke blank kan vinden? Het liefst in Nederland, omdat je vanuit de USA toch zit met enorme verzendkosten/importkosten/douna kosten etc..
Ik heb echt geen verstand van merken van blanks, je ziet zoveel verschillende.

Zelf heb ik deze kunnen vinden;
http://www.rodvisions.nl/shop/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=414&category_id=163

Zou dit wat zijn? Graag tips of ideeen.

Groet Gijsbert

Bekijk deze eens!
Geweldige mensen, wordt je goed geholpen en goed advies.
Je hebt een complete hengel voor nog geen 100euro tot zoveel je wil.
In amerika komen er nog best wel veel kosten bij.

http://www.fishboneshop.be
Succes, groeten Ruud

gijsie20

Hi Ruud,

Deze site heb ik net via pm ook gehad. Thanks voor het meedenken. Ik zie hier inderdaad mooie producten opstaan! Ik ga op mn gemak even rondstruinen.

Groet


gijsie20

Ja, ik wil me zo'n Batson RX 6 aanschaffen. Ik denk dat het een 7,6 #4 gaat worden.Of anders iets van een 9,0 #4, maar die zie ik er niet (meer) opstaan. Wil in ieder geval een lengte die ik nog niet heb.

Nu een lijstje aan het samenstellen met wat waar te bestellen. En even aan het kijken om snake eyes te plaatsen ipv single eyes.

Hajo

Mooie site met veel duidelijke informatie!

gijsie20

Spullen zijn trouwens besteld, en zullen eerdaags binnenkomen. Dan op mn gemakje eraan beginnen. Ben benieuwd!  :)

Gerrit72


Succes! En foto's maken v/d vorderingen! Kunnen we meegenieten!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

gijsie20

#9
Zoo even een update!

Op aanraden van Speycast heb ik afgelopen jaar een Batson RX6 blank gekocht. Het is uiteindelijke een 2 delige 7,6 ft aftma 3 stok geworden:




De foto's zijn niet van top kwaliteit dus zal even kijken of ik wat betere kan maken. De blank heeft een blauwe kleur in de zon. Ik heb cobalt blue draad gebruikt voor de wikkelingen en een zilverdraadje als sier wikkeling. Hengel is voorzien van single eyes.

Ik ben erg tevreden hoe de hengel is geworden. Hij gooit ook erg goed, de lijn schiet er echt uit!  8) Dit gaat mijn stokkie worden voor Belgie komend seizoen!

Nu deze hengel al even af is begon het toch weer te jeuken.... ::)

Ik krijg hopelijk vandaag mijn nieuwe blank binnen : een 3 delige Gatti G4 9 ft aftma 5!
Deze blank is mat zwart, wikkelingen zullen Candy apple red worden. Even kijken of ik dat met of zonder CP doe om te zien hoe die kleur eruit komt.

Het kurk voor de handvat en reelseat had ik al in Duitsland besteld en kwam gister al binnen.

Ringen van mijn nieuwe handvat alvast op volgorde gelegd en ga ik vandaag lijmen:


Reelseat:


Hou jullie op de hoogte.

Groet Gijsbert

Gerrit72



Mooie gedaan, lijkt me ook wel eens wat, handvatten zijn me niet snel naar het zin.
Zelf bouwen kun je het helemaal naar wens schuren, leuk man!

::goodjob::

Succes met het nieuwe project ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

gijsie20

Er zijn echt 1000en mogelijkheden wat handgrepen betreft. Ik vind het ook leuk deze zelf vorm te geven ook voor wat betreft soorten kurk.Is weer eens wat anders dan de standaard fabrieksgrepen.
Je ziet tegenwoordig ook heel veel houten en carbon handvaten custom made.

groet

BV

Mooi gedaan man,   en gelijk een tweede beginnen.
Verslaafd ; neen hoor  ;D

Is die brede ring met gemalen ruber even zacht  als de gewone kurk of iets harder?

gijsie20

Die is zeker harder..druk je geen nagel in!  :D
Om deze gereed te maken voor een reelhouder heb ik een dremel gebruikt.

Groet

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

gijsie20

Thanks. Ik heb een hoop geleerd van de eerste keer een hengel bouwen.. ben er van overtuigd dat de tweede hengel er nog beter uitkomt!

Erwin

Ik vind het knap hoor. Ben benieuwd naar de foto's van de 2e.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Canadian_Streamdance

 ::agree:: ben ook benieuwd naar de 2e hengel!! puik werk!

gijsie20

Update:

Blank is binnen! Wat een mooie kleur! Mat zwart/grijs. Spine is inmiddels afgetekend.



Handvat ook mee bezig geweest. Er gaat nog wel meer af, maar de eerste contouren zijn zichtbaar. Handvat is van binnen opgevijlt naar diameter van de blank.


Binddraad is ook binnen, van de week even testen wat mooier staat, met of zonder color preserver (CP). Vorige hengel is gedaan met CP. Zonder CP krijg je een soort doorzichtige gloed waardoor je de pootjes van de ogen blijft zien door de lak heen.

Groet Gijsbert

Canadian_Streamdance

Gave blank Gijssie ! 8) kijk al uit naar het eindresultaat , dat kurken handvat is ook mooi trouwens tof gedaan!

gijsie20

Zo te horen gaan er meer hengels gebouwd worden! Leuk! Ben benieuwd naar jullie pics later.

maurice

heb er ook zwaar over na zitten denken.
maar is denk ik niet aan mij besteed.

denk niet dat ik het geduld er voor heb en het gereedschap.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

gijsie20

Goed gereedschap heb ik ook niet echt. Mijn eerste hengel is gebouwd vanuit een schoenendoos  ;D Het handvat draai ik met een boormachine, wat vijlen en schuurpapier.

Voor deze hengel heb ik wel een werkbankje gemaakt van wat MDF, dat zal toch net wat lekkerder gaan werken.
Ik wil alleen nog een droogmotortje maken. Ik zag op internet iemand die er een gemaakt had van ouderwets Technisch Lego. Ik heb gelijk even gekeken in de oude doos, maar helaas was mijn motortje overleden   :-\


gijsie20

Ja klopt, had al wat verhalen gelezen over de magnetron motortjes op rodbuilding forum. Misschien morgen eens snuffen.


Hilco

Quote from: gijsie20 on January 18, 2013, 19:20:05
Ja klopt, had al wat verhalen gelezen over de magnetron motortjes op rodbuilding forum. Misschien morgen eens snuffen.

nee , die magnetron uit de keuken blijf je af  :P