Streamer op de rivier?

Started by lord4163, August 09, 2011, 21:46:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johannes

presies wat jan zegt vlagzalm is bij directe bereiding best te doen maar het is mijn smaak niet. het is redelijk droog wit vlees en heeft een hele eigen smaak.
gerookt is het wel een stuk lekkerder maar nog gaat mijn voorkeur uit naar forel.
ook wordt er  van vlagzalm een gerecht gemaakt wat råfisk heet. daar zal ik je de details van besparen  ::scheet:: ::scheet::

voor de liefhebber google maar eens op: "råfisk" of de andere specialiteit "gravet laks"


lord4163

#26
Ik eet geen vis, maar de vlagzalmpjes liggen ook in de vriezer hoor. Ik vind forel ook leuk om te vissen, en mijn ouders vinden forel de beste vis. Ik zet ze liever terug, maar dat mag niet meer  ;D ;D

Ohwja nog een lekker zweeds gerecht! http://nl.wikipedia.org/wiki/Surstr%C3%B6mming

Jan Muisers


Surstroming....heb je al eens een blikje open getrokken?  Ik ging bijna over m'n nek.

Jan Muisers


Evert, daar kan ik maar 1 ding op zeggen : RESPECT.

Om de andere mensen een idee te geven, hier een filmpje (en dit is niet gespeeld en zeker niet overdreven)

http://www.youtube.com/watch?v=vcnfEVqNdoA

Ik heb ze niet durven eten. (met het blikje wat wij hadden, hadden we pech. De vissen waren dusdanig ver vergaan dat alleen de graten over waren....gelukkig  ;D )

Jan Muisers


Oh, dan heb ik dat even verkeerd begrepen, excusses, Evert.

Ingelegde vis heb ik in al die vakantie jaren nog nooit gehad. Ik probeer het me dan ook een beetje voor te stellen...vis met knoflook  ::denken::   
Kan natuurlijk zo maar lekker zijn.

lord4163

Quote from: Jan Muisers on August 17, 2011, 17:29:00
Surstroming....heb je al eens een blikje open getrokken?  Ik ging bijna over m'n nek.

Dat moet je niet binnen doen heb ik gehoord  ;D

hendri

die zooi in dat blikkie int filmpje moet wel heel smerig zijn ja. die lui kunnen er ja amper bij in de buurt staan!
leuke voor bij het ontbijt na een avondje best zuipen! pffff dat wordt brokkel'n!!! ;D ;D

Rossie69

dan kies toch de versie van johannes maar dan de graved laks ofzoiets :)

pff vindt schol al stinken als ik die schoon maak.


DocSalmo

Even terug "on topic"...

In het noorden van Scandinavië (Zweeds en Noors Lapland) kan je heel goed uit de voeten met streamers om vlagzalmen en forellen te verschalken.

Ik was midden augustus aan de slag op de Finnmarksvidda en ving er vooral grote vlagzalmen op een streamer die als naam de "horny stickleback" heeft, een imitatie van een stekelbaarsmannetje in paaikleuren (ontstaan in de bindvice van Patrick Daniels).  Het kan ook doorgaan voor elrits.

Ik ving 90% van alle vissen op deze streamer.  Bijna 200 vlagzalmen (waarvan heel wat boven de 50 cm) en enkele mooie forellen.  Daarnaast ook een 2-tal snoeken verschalkt op een pikers point (ontstaan in de bindvice van Guido Vinck).


Hans-oet-remunj

nou goeie graved laks of een vlagzalm variant hiervop KAN anders heel erg lekker zijn hoor... de lekkerste variant die ik ken  is overigens van arctische zalmforel / dolly varden.....met verse dille...hmmmmmmmm.....  :P ....pleeg ik een moord voor....

en surströmming is op zijn best als het blik helemaal bol staat.... klein gaatje in prikken, ergens rond  de luchtinlaat van de ventilatie van je middelbare school verstoppen en hard wegrennen...  zou vroeger in zweden  zijn toegepast door scholieren  om een dagje vrij te hebben (true or fiction ?)....

Uiteindelijk nooit geprobeerd om surströmming te eten, want telkens als ik het over had begonnen de locals me te waarschuwen "weetje zeker dat je dat wil proeven ??? ".. een gewaarschuwd mens weet genoeg......



lord4163

Mooi filmpje, en bedankt voor de tip. Ik krijg binnenkort het bindgereedschap dus zal ik eens wat maken  :P

@Hans-out-remunj

Haha je breng op een goed idee  ;D

Hans-oet-remunj

@lord4163

Ja dat was een sterk verhaal van een zweedse stagair. Het verhaal was dat uiteindelijk de politie op die school kwam zoeken of er ergens een lijk lag... leek me wel erg stug, maar hoe het ook zij, pittig spul dus...

Nu ff serieus tav streameren en vlagzalmen,

Heb toch verschillende mooie vlagzalmen uit de traun gehaald met muddler... en met pacifische zalm vissen in siberie had je vaak tientallen grote vlagzalmen als bijvangst (45-55 cm ) op streamer size zalmvliegen...(5 cm)
Sta er dus niet zo van te kijken dat het in scandinavie ook werkt... Helaas nog niet aan toegekomen... (je kunt ze ook erg goed klassiek vangen).  Maar voordeel van streamer is natuurlijk wel die kans op een 65+ forel..

Inderdaad een mooi filmpje ...