Welkom Alex de Lorijn

Started by Vliegvissers.nl Team, April 24, 2018, 12:01:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vliegvissers.nl Team

Hallo Alex de Lorijn welkom op Vliegvissers.nl !
Veel plezier hier toegewenst.  :D

Lees voor alle zekerheid alsjeblieft dit topic door zodat je op de hoogte bent van de 'netiquette' die we hier hanteren.

We zouden het ook zeer op prijs stellen wanneer je jezelf hier voorstelt (of minstens een aantal informatieve velden in je profiel zou willen invullen)


Alex de Lorijn

Beste allemaal,
Ik ben (zoals jullie kunnen zien) Alex de Lorijn, 33 jr oud en woonachtig in de omgeving van Utrecht.
Ik heb me op dit forum aangemeld omdat ik waarschijnlijk het vliegvisvirus te pakken heb, net als jullie waaschijnlijk ;).
Ik heb vorig jaar een beginnerssetje gekocht met een setje vliegen en ben begonnen met werpen, binnen halen tobben.
Ondertussen heb ik een paar visjes (forellen) gevangen en begin ik er steeds meer plezier in te krijgen.
Ik ga nu geregeld kijken bij mede vliegvissers kijken en vragen ik zoek op internet (youtube) naar filmpjes en uitleg.

Mijn volgende stap wordt het maken van vliegen, nimfen en dergelijke.
Nu denk ik dat jullie allemaal met dezelfde "problemen" hebben gezeten,
Waar hebben jullie je informatie vandaan?
Hoe winnen jullie je informatie in?
Waar kopen jullie je spullen voor het binden van de vliegen of waar kopen jullie je vliegen in?
hoe bepaal je het aas waarmee je vist en hoe weet je dat het aas wat je gebruikt niet het juiste is?

Een hoop vragen maar ik moet dan ook nog een hoop leren en opzoeken op het internet.

ik kijk met belangstelling naar jullie reacties,
met vriendelijk groet,
Alex

Herman

Hoi Alex
Welkom op t forum!

Als ik jou was zou ik goed rondneuzen op t forum voor info.
Daarnaast hebben we een aantal sponsoren van t forum, zeker de moeite waard im te kijken (en bestellen) naar spullen.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

HappyFisherman

Welkom en veel plezier op het forum!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

Welkom Alex, we hebben allemaal inderdaad in hetzelfde schuitje als jij gezeten ;-). Om maar een begin te maken met wat antwoorden:

Quote
Waar hebben jullie je informatie vandaan?
1. van dit forum
2. van internet
3. van mede-vliegvissers die het niet vervelend vinden als je op ze afstapt met vragen of hoe-en-wat. Mijn ervaring is dat de meeste vliegvissers het net zo leuk vinden om over de hobby te praten als het vliegvissen zelf  :)

Quote
Hoe winnen jullie je informatie in?
Zie boven. Als je een club in de buurt hebt is dat ook een goeie manier om snel aan info te komen. Bijkomend voordeel van zo'n club is dat je veel hengels en lijnen kunt 'vasthouden' zodat je je sneller een beeld kunt vormen van wat bij jou past zonder meerdere katten in de zak te kopen.

Quote
Waar kopen jullie je spullen voor het binden van de vliegen of waar kopen jullie je vliegen in?
muddler.nl, 1000vliegen.nl, elke winkel met een vliegvisafdeling. Soms kun je via het forum ook wel iemand benaderen om wat vliegjes op bestelling te maken.

Quote
hoe bepaal je het aas waarmee je vist en hoe weet je dat het aas wat je gebruikt niet het juiste is?
1. 'match the hatch'. als je ziet dat vissen op een bepaald soort insect azen, dan kies je iets wat daar op lijkt. Kan lastig zijn, vooral als je ziet dat bijvoorbeeld ruisvoorns als een malle onder het oppervlak bezig zijn en je ziet niks. In dat geval is een buzzer je beste gok. Dat leer je door veel te proberen.
2. lok een reactie uit. de meeste vissen pakken instinctief iets wat er hapklaar uitziet als ze actief zijn. daar zijn de 'blobs' en attractor / stimulator vliegen voor bedacht.
3. als ze niet bijten, dat doe je iets verkeerd (duh). De kunst is om uit te vinden wat dat dan is. Ofwel je presentatie is fout (te hoog, te diep, te statisch, te beweeglijk. Ook weer een kwestie van proberen); ofwel je vlieg is op dat moment en op die plek de verkeerde. Dan een nieuwe vlieg eraan en weer proberen.

Je merkt dat veel antwoorden nogal vaag zijn en in de trant van 'daar moet je zelf achter komen'. En dat is denk ik wat het voor de meesten zo leuk maakt. Als ik een paar uur heb staan pielen en ik ben er eindelijk achter welke vlieg ik op wat voor manier moet neerleggen dan heb ik een topdag.  :D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gerrit59

Welkom op dit forum Alex.
Ik heb geen aanvulling op de hiervoor gedane suggesties.
Op de site van Erik de Noorman staat ook veel (laagdrempelige) informatie over onze hobby. Hij woont ook nog eens bij jou om de hoek.
Mijn ervaring is: sluit je aan bij een club in de buurt. Daar kunnen ze je vooruit helpen met alle facetten van onze mooie hobby. Het kan teleurstellende aankopen helpen voorkomen.
Veel succes!

Gerrit