gepolariseerde zonnebrillen

Started by Scaramouche, August 07, 2016, 12:10:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Ik heb er eentje van Polaroid, eentje van Sinner, allebei 30 euro destijds en nog een merkloze uit een grabbelbak van 10 euro. Voldoet allemaal, maar ik kan het niet vergelijken met brillen uit het duurdere segment en in de winkel hebben ze maar zelden een beekje met stromend water om te kunnen inschatten of er echt kwaliteitsverschil is.

Met andere woorden is de vraag: is het de moeite waard om een wat duurdere bril aan te schaffen, en zo ja, welk merk bevelen jullie aan? En met duurder bedoel ik dan tussen de 100 en 150 euro.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Zweden1963

De duurdere zijn gewoon een stuk beter............ Ik heb de goedkopere en ik heb de wat duurdere brillen.
Er zit gewoon een groot verschil in vooral wat schittering en zacht licht aan je ogen betreft, een merk wat mij heel goed bevalt is Costa Del Mar.
Zij leveren zeer goede brillen met een fantastisch zicht: hier een voorbeeld zeker geen miskoop😉👌.
https://www.fishingmegastore.com/deal_of_the_week.html?&utm_medium=newsletter&utm_campaign=Newsletter-gac-20160805&u=67e5b937341753f1df0d2d866698d051&e=1896

Rein.

HappyFisherman

Paar jaar geleden een Serengeti aangeschaft en daar geen moment spijt van gehad.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Marksman

de Costa Del Mar Man-O-War gebruik ik met gele glazen. Ik vind dit zelf een erg fijne bril als het wat minder zonnig is.

Wilco

Voor het vissen gebruik ik Polaroid met gele glazen en een Sinner met bruine glazen juist omdat ik mijn dure Serengetie's daar niet voor wil gebruiken. Als na het vissen in de auto stapt en je zet die Serengetie op dan merk ik wel degelijk het verschil. Heb in het verleden wel vaker een bril zwemles gegeven daarom laat ik mijn Serengeties mooi in de auto
Het hangt er ook vanaf of je gevoelige ogen hebt en ik ervaar al heel snel dat het zonnetje prikt.


Sieger

Hier ook een Serengeti met Drivers glazen.... Zolang ik het kan betalen, wil ik geen andere meer.

Draag ze tijdens het vissen, maar zeker ook tijdens het autorijden. Heb hem dan vrijwel altijd op, ook als het regent. Contrast wordt dan veel groter en ik zie gewoon meer...


Sieger

FSCHAMP

Ik heb een Smith Optics Guides Choice PolarChromic Copper (http://www.backcountry.com/smith-guides-choice-sunglasses-polarchromic) en ik wil hem voor geen geld meer missen tijdens het vissen.  Ik heb hem wel voorzien van een koordje zoals de sporters gebruiken. Dit voorkomt dat hij zou kunnen gaan zwemmen.
 
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Scaramouche

Ja, daar was ik al bang voor, dat het dus inderdaad de moeite loont om een wat betere bril aan te schaffen   8)

Ik zal eens gaan kijken of ik de genoemde merken in de buurt kan vinden om te passen, dank voor de tips!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

Had het laatst effe gevraagd, kon je door mijn Costa 580G kijken 8)
Ik zou hem dan wel in de joe naait het steeds kopen, hier is die bijna omgerekend FL700,- :o

Arno

maui Jim kost wat maar dan heb je ook een bril die je na een 10 minuten niet eens meer voelt
en speciaal ontworpen voor op en langs het water.

Ben Tabak

Ook ik ben op zoek...

Ik zie dat die Maui Jim met redelijke startprijzen begint, vanaf zo'n € 130,-
Kun je ook een type/glaskleur aanbevelen?
Vast bedankt!

Grt. Ben

Beertje

Ik ben erg gecharmeerd van de kleur "amber".
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JB

Laatst op de visma nog een bril aangeschaft met van die gepolariseerde blauwe spiegelglazen € 30,00 duur zat en lichtgewicht montuur
En heb ook nog een fox (toen 3 voor fl. 60,00) en een guideline (€ 85,00) met amber kleurige glazen en nog twee met gele gepolariseerde glazen (€ 10,00 stuk)
En ook nog een echte polaroid met leesvenster helaas grijze glazen maar wel handig

Maar geef zeker niet meer  vond die guideline van 85,00 achteraf voor die prijs al een miskoop.

En als je het model niet zo belangrijk vindt kun je altijd nog even bij het kruitvat kijken :)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

sjoerd

Hdet gaat niet alleen om het model maar vooral dat het invallend licht ook van achteren en zijwaarts goed wordt tegengehouden. Daarvoor had je bijv vroeger bij BEET vanb die zonnebrillen met zijklepjes. Ik heb er nog steeds eentje maar door veelvuldig gebruik zijn de glazen wat beschadigd.
Heb nu eentje die met de vorm van het gezicht meebuigt waardoor je goed zicht hebt en geen invallend licht.
Let wel een polabril gebruiken zonder gebruik te maken van een pet of hoed scheelt een slok op een borrel! Oftewel je ziet meer .

FrancoisCKX

Quote from: sjoerd on August 08, 2016, 21:42:52
Hdet gaat niet alleen om het model maar vooral dat het invallend licht ook van achteren en zijwaarts goed wordt tegengehouden.

[...]

Let wel een polabril gebruiken zonder gebruik te maken van een pet of hoed scheelt een slok op een borrel! Oftewel je ziet meer .

Je bedoelt toch dat je juist wel een hoed of pet moet gebruiken om meer profijt van je dure bril te hebben? Of vind je juist van niet?

Mike

Elke lichtval die niet via je polar glazen gaat zorgt voor minder zicht.
Ik merk ook een vors verschil als ik mn buff helemaal optrek tot over m'n jukbeen.
Het licht wat dan via het water terug omhoog kaatst wordt dan grotendeels opgevangen. Zeker als de zon erg hoog staat kan een buff het zicht enorm verbeteren.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Arno

Quote from: Ben Tabak on August 08, 2016, 08:54:22
Ook ik ben op zoek...

Ik zie dat die Maui Jim met redelijke startprijzen begint, vanaf zo'n € 130,-
Kun je ook een type/glaskleur aanbevelen?
Vast bedankt!

Grt. Ben


ik heb de kannapali  501-02 met titanium montuur  en met de groene glazen(gun smoke) het is mijn 2e bril de 1e bril viel na 5 jaar uit mijn handen tijdens het lopen en stapte er vol boven op en daar kon hij niet tegen

Wilco

Arno jij hebt toch maat 45 en die missen niet snel ha ha ha maar wel lullig.

p.forel

Ik ruil mijn serengeti driver alleen in als hoya nog eens met zonnebril glazen komt

sjoerd

Quote from: FrancoisCKX on August 08, 2016, 22:30:08
Je bedoelt toch dat je juist wel een hoed of pet moet gebruiken om meer profijt van je dure bril te hebben? Of vind je juist van niet?

UIteraard altijd MET pet of hoed als je beter zicht wilt hebben.

sjoerd

Quote from: Arno on August 09, 2016, 00:46:01

ik heb de kannapali  501-02 met titanium montuur  en met de groene glazen(gun smoke) het is mijn 2e bril de 1e bril viel na 5 jaar uit mijn handen tijdens het lopen en stapte er vol boven op en daar kon hij niet tegen

Arno het is ook de bedoeling dat je een zonnebril op je hoofd zet, hahaha
Maar zonder dollen, altijd een koordje aan je bril, kun je hem niet snel verliezen.

Arno

een koordje heb ik nog nooit gebruikt bij deze bril en ik vis vaak en ben ook nog vervend wedstrijd zeiler en zeil ook met harde wind
maar die bril blijft zitten.hij is dan ook door windsurf boys ontworpen om hem op en bij het water te gebruiken.
Daarom voor mij alleen nog maar Maui Jim

Scaramouche

Dank voor alle reacties, shortlist is nu Maui Jim, Costa del Mar, Serengeti en Bollè. Voor Maui an Serengeti heb ik een paar verkooppunten in de buurt kunnen localiseren. Voor zover ik kan zien is Wout v Leeuwen het enige verkooppunt voor Costa del Mar in Nederland?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

p.forel

Via internet kan je goedkope serengeti's vinden zeker die uit de sport serie

Marco B

Voor mij alleen goedkope (overzet)zonnebrillen!

Voor mij is het belangrijkste van een zonnebril dat ze UV-straling tegenhouden omdat dat nu eenmaal schadelijk is voor je ogen en dat doen vrijwel alle zonnebrillen; ook de hele goedkope.

Daarnaast is het voor ons vissers prettig dat ze de schittering van het water verminderen en dat gebeurt dmv polarisatie. De meeste brillen hebben een absortievermogen van 75% wat normaal gesproken voldoende is voor dagelijks gebruik en bij het sporten.
Het op het water weerkaatste licht gaat alle kanten uit waardoor het de vervelende schittering veroorzaakt en een gepolariseerde zonnebril absorbeert de horizontale lichtinval en laat de verticale lichtgolven  door wat de schittering vermindert. Ik heb deze wijsheid overigens niet van mijzelf maar van een vismaat die oogarts was en over dit soort zaken boeiend kon vertellen wanneer je samen een hele dag in een bootje zat. Volgens hem maakt het over het algemeen weinig uit of je een dure of goedkope bril hebt, de kwaliteit van polarisatie is nagenoeg hetzelfde en het verschil zit volgens hem voor een deel tussen de oren.

Wat maakt dan de enorme prijsverschillen?
Zonnebrillen met een hogere absorptiefactor dan 75% filteren inderdaad wel iets beter maar zijn ook vele malen duurder. Als je het geld (er voor over) hebt, doen! Maar in mijn ogen rechtvaardigt het prijsverschil niet het verschil in kwaliteit.
Verder bepaalt de dikte van de chemische polarisatielaag voor een deel de prijs. Meestal 0,75 mm maar dure brillen hebben vaak een laag van 1,1 mm. Deze laatste werkt niet beter maar is wel sterker.
Verder wordt de prijs voor een groot deel bepaald door het materiaal van de glazen. Gewoon kunststof is goedkoop maar glazen van polycarbonaat zijn vrijwel onbreekbaar maar ook weer veel duurder. Nadeel is dat ze wel gevoelig zijn voor krassen maar je kunt ze daarentegen wel weer laten polijsten zodat het glas weer krasvrij wordt.
En verder betaal je, net als bij een gewone bril, ook weer extra voor het ontwerp van het montuur dat ook altijd aan mode onderhevig is, en de naam van het merk .

Kortom, zoals bij alles, genoeg om over na te denken maar persoonlijk hou ik het dus gewoon bij de relatief goedkope zonnebrillen omdat die wat mij betreft voldoende doen wat ze moeten doen. kan het beter? Ja, maar het is mij het prijsverschil niet waard. als ik toch persé iets beters en mooiers zou moeten kiezen zou ik waarschijnlijk voor een Serengeti gaan waarvan ik persoonlijk de prijs nog aanvaardbaar vind.


Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!