Respectvol met elkaar omgaan

Started by Arjan Maat, July 25, 2012, 10:26:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arjan Maat

Ik zal eens een onderwerp aansnijden.

Later in mijn verhaal zal wel duidelijk worden waar "het" vandaan komt.

Vliegvissers zijn naar mijn idee toch wel een "bepaald" soort vissers, voor menig vliegvisser is de gehele benadering van de "sport" een zeer belangrijk geheel van zijn hobby. we binden onze eigen vliegen. Het gaat ook heel vaak niet om de hoeveelheid vis die we vangen, maar wel de benadering van de vis. Respecteren een ander visser of vliegvisser en plonzen niet 5 meter naast een wildvreemde in de rivier. We respecteren ook aan een reservoir of op een strekdam / kust elkaars stek een beetje.
Uiteraard hebben we allemaal een geldige vergunning ;-) 

Het gaat zelfs zover dat we totaal onbekende mede vliegvissers soms een "vangende" vlieg geven zodat hij ook een vis kan vangen. Allemaal heel genereus en dat draagt allemaal bij aan de hobby en ons goede gevoel.

Wat dit forum zo siert is de hulp van meer ervaren vliegvissers aan de minder ervaren vliegvissers en de open manier van communiceren.

Nu is er op dit forum ook een optie om een selectief aantal sponsoren toe te laten, die sponsoren krijgen een naamsvermelding op de website en een speciaal plekje waar ze hun activiteiten kunnen vermelden. Het is echter wel zo dat een sponsor dit niet gratis voor elkaar krijgt ;-) de sponsoren zorgen ervoor - want dat is de door Bas gestelde formule - dat JULLIE, de forum leden daar wat aan hebben. Kortom de beschikbaar gestelde prijzen op evenementen komen van de sponsoren van dit forum.

En nu komt "het" . . . .

Persoonlijk vind ik het dan wel zo netjes dat als jullie elkaar op de hoogte stellen van evt. aanbiedingen of mogelijkheden tot aankoop van vliegvismateriaal jullie als eerste de sponsoren vermelden in de betreffende topic, en nadien evt. ook een andere wel gerespecteerde en gerenommeerde winkelier ;-) Zeker als het in het publieke deel is. Wat jullie elkaar via Pm of mail doen toekomen is geheel aan jullie zelf. Voor mij is dit net zo zeer deel van onze hobby of beleving van de vliegvisserij als het kopen van de juiste vergunning of het respecteren van een stek van een andere visser.



TL Arjan Maat


HappyFisherman

Daar heb je een prima punt Arjan. Alleen als ik het geheel eens omdraai vraag je me in feite om openlijk over sponsoren te blijven en over aankopen/aanbiedingen van niet sponsoren geheimzinnig te doen.
Ik ben er van overtuigd dat de meeste leden van het forum zelf prima aanvoelen wat wel en niet openbaar kan. In het enthousiasme om een ander te helpen kun je wel eens iets posten dat daaraan niet voldoet, maar ook dat voelen de meeste leden daaarna dan ook wel.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Cornico

#2
Wanneer de sponsoren er vwb. prijs en kwaliteit duidelijk bovenuit steken lijkt me dit een prima idee.
Nu is kwaliteit moeilijk te meten en soms ook subjectief bepaald.
Prijs lijkt me beter te vergelijken.
Is die gunstiger dan bij niet-sponsoren, dan dus op de eerste rang met de sponsoren.
In alle andere gevallen lijkt het me het begin van sektevorming.

Edit: Mijn reaktie was op de aanbeveling van Arjan vóór zijn edit dat naderhand ook andere winkeliers genoemd konden worden.

Gert

#3
Ik vind het goed dat je er (en het gebeurt wel vaker op z'n tijd) even de aandacht op vestigt.

Naast de andere kant die Bram al aangeeft is er wat mij betreft nog een kant: ook de sponsors kunnen ervan profiteren door op het forum te volgen waar vraag naar is en daar handig op in te spelen als ze er brood in zien.

Peccary haar was hier volgens mij een mooi voorbeeld van.

Groet,
Gert

Sieger

Absoluut een goed punt Arjan... Ik denk dat de sponsoren een grote bijdrage leveren aan onze gezamenlijke dagen en doordoor ook de 'feestvreugde' een stuk vergroten....
Ik vind het persoonlijk dan ook vanzelfsprekend om eerst bij de sponsoren te kijken en daarna elders.... Ik zie ook regelmatig aanbevelingen langskomen van forumleden die het zelfde idee hierover hebben....
Ik koop zelf graag en vaak bij onze sponsoren, ook al zou dat soms wat minder voordelig kunnen zijn dan bij de internet aanbieders.... Ik vind een stukje persoonlijke relatie daarbij belangrijker  en je weet dan in elk geval met wie je 'dealt'.

In je enthousiasme kun je daar denk ik echter wel eens aan voorbij gaan.... Omdat je weet dat het bij die ene winkel te krijgen is of omdat je niet helemaal op de hoogte bent wat er bij de sponsoren te koop is.... En zo zullen er vast nog veel meer redenen zijn....

Misschien een idee voor de sponsoren om af en toe eens een deel van hun assortiment voor te stellen in de sponsorhoek?    Misschien op thema, naar aanleiding van de meest actuele vis of jacht op een bepaalde soort vis.... Zeebaars is nu bijvoorbeeld heel actueel.... Nou ja zo maar een ideetje...


Sieger

johannes

zou makkelijk zijn als er een knop/link op het forum komt waar je een overzicht met linken naar de website's van al onze sponzoren krijgt
nu staat er alleen:


Vliegvissers.nl wordt gesponsord door:


Ga naar Fly & Spin

dit is 1 shop en regelmatig neem ik me niet de moeite om de sponzoren af te zoeken naar een bepaalt product.

Mishien dat bas hier iets aan kan doen.

arjan kan je site nog steeds niet goed bekijken en om alleen hiervoor firefox te gebruiken vind ik niks dus dat is de reden dat ik (nog) niks bij je koop.  ;D

pberkenbosch

[offtopic]
Johannes, wil je me even laten weten wat precies je probleem is met de site? Heb je via facebook al even een bericht gestuurd.. kijken of ik dit kan fixen voor je..
[/offtopic]

Useless

Heb ook problemen met het bekijken van de Pro flyshop. Ik krijg op mijn laptop geen prijzen en geen index te zien. Op mijn android wel. Is een probleem van de laatste maanden.

pberkenbosch

met welke browser is dat op je laptop? zou je me evt kunnen mailen op peter[at]pero-ict.nl?

Waarschijnlijk Internet Explorer problematiek... maar moet gewoon werken natuurlijk...

hendri

Ja Arjan, het is duidelijk waar "het" om gaat. Ik wist niet dat je het zo warm
kreeg van de naam dyckers.com.

Volgens mij worden de sponsoren vaak genoeg als eerste genoemd. Als er om iets dergelijks gevraagd wordt.

Het lijkt me daarom ook niet zo erg als er eens iets anders wordt geroepen. Je kan niet verwachten dat alle forumleden weten wat je allemaal in je assortiment heb. En als er zich dan zoiets voordoet als zon "het" hengelkoker, en je heb zelf voor een paar weken  1tje besteld. Ga je niet eerst alle sponsoren af om
te kijken of ze hem ook hebben, voordat je post van ja daar en daar heb je ze te koop.

Je meld het tenslotte zelf wel ja dat jij het ook heb. ;-)
Niet zo zwaar aan tillen met je respect enzo. Leven en laten leven. ;-)
Gr. Hendri

Arjan Maat

#10
Of topic,

Het probleem wat een aantal mensen blijken te hebben met bekijken van de webshop zit in internet explorer. Naast de URL balk aan de rechterzijde hebben jullie in IE ook een knopje / button compatibiliteit . . . .nogiets ;-) als je daar op klikt zien jullie wel alles zoals het zou moeten ;-)


Tl Arjan Maat

@ Hendri, Ik wordt helemaal niet "warm" van de naam dyckers, het is hier in de Kempen al warm genoeg, het laat me zelfs "koud" het gaat mij om respect

pberkenbosch

Ja.. die compatibiliteits modus helpt idd.. is een icoon dat een gescheurd papierje is.

weerwolf

Ik heb het al eens genoemd maar daar ga ik nog een keer:

Het lijkt mij een goed/leuk idee om op bv. een binddag een materiaal presentatie te geven of bijv. lijnen ter test aan te bieden zodat je ze kan proberen. Of misschien verschillende sponsoren tegelijk maar allemaal een ander thema!. Ideeen genoeg.
Op verschillende forumdagen hoor ik wel dat de behoefte er is om materiaal te kunnen testen maar op een of andere manier komt het niet van de grond.

wel een vereiste is dat de sponsoren elkaar het licht in de ogen moeten gunnen, maar dat lijkt me geen probleem want iedere sponsor heeft zijn sterke kanten/merken ed.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

johannes

dank je peter heb op het icoontje met het gescheurde papier gedrukt en nu krijg ik het wel te zien prijzen staan door de foto's heen maar dat boeit niet.

Team

Er is een sponsorplaats op het forum, speciaal voor onze sponsoren, ik zou daar veel meer gebruik van maken, als ik sponsor was,
Als daar regelmatig snoepjes van de week op zouden staan, zouden ze meer verkopen, je neemt dan ook andere spullen mee.
Natuurlijk is RESPECT wel leuk, het komt overwaaien uit de voetbalwereld, ik ben blij dat er in de vliegviswereld nog respectvol met elkaar
omgegaan wordt, over het algemeen is respect ver te zoeken in NEDERLAND. Zaken doen is van een andere order, ieder knokt voor zijn eigen winkel.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Useless

Respect heb ik in principe voor iedereen maar is in mijn ogen wel iets dat je moet verdienen en wat mij betreft dus niet vanzelfsprekend. Ik zou het woord fatsoen beter op zijn plaats vinden. Deze site heeft een aantal sponsoren die klaarstaan wanneer er iets georganiseerd wordt. Daartegenover staat dat zij de gelegenheid krijgen om, in tegenstelling tot niet sponsoren, reclame te maken voor hun producten. Het is wat mij betreft dus geen abc'tje dat wanneer iemand ergens naar op zoek is, hij of zij dit automatisch in eerste instantie bij een sponsor doet. Ik zou niemand willen veroordelen die niet eerst bij de sponsors kijkt (heeft ook met respect te maken  ;))  maar zou het wel persoonlijk netjes vinden wanneer dit wel gebeurt. Per slot van rekening steunen zij regelmatig activiteiten die voor ons plezier worden georganiseerd en daar mag wat mij betreft best iets tegenover staan.
Daarbij komt dat ik best goede ervaringen heb met een aantal van deze sponsors, dus waarom hen de klandizie niet gunnen zeker daar waar het prijsverschil te verwaarlozen is.

En nog even off topic: bij mij werkte jouw tip ook Arjan!

goswit

Beste Arjan.
Als ik het goed gezien heb kom je uit Belgie ,niks mis mee.   ;D     Iedereen die dit leest zie het als positief en niet negatief.

Jouw opmerking is juist , alleen wij Nederlanders zijn korting kopers.   Ik ben 15 jaar lang sponser geweest van diverse verenigingen , 100,00 tot 2500,00 euro per jaar , helaas het resultaat is in mijn branche zeer weinig. misschien zijn de verwachtingen te hoog. Naams bekendheid is wel hoog. Ik heb hier in het dorp 2 hele grote jongens die konstant met korting smijten , ik heb normale prijzen, toch zeggen de klanten dat ik duur ben , absoluut niet ,ik geef geen korting wel goede en eerlijke voorlichting en ben zeker 20 % goedkoper. Wat de laatste week hier op het forum geplaats word vindt ik niet reeel , eerst aan de sponsors denken vindt ik persoonlijk.  Ik zelf koop zelden via internet , ik gun het de winkeliers in de omgeving , tenminste als ze verstand van zaken hebben en goede garantie geven , en vriendelijk zijn. Waar ik mij persoonlijk aan erger , ook op dit forum, is dat mensen bij de plaatselijke winkelier het product gaan bekijken en uitvoerige informatie willen hebben en dan op internet gaan bestellen in verweggistan , helaas voor de klant ik heb een redelijke ervaring opgedaan en plukt deze klanten er zo uit en is het einde gesprek.
Nogmaals trek je eigen konklusie en blijf sponsor van dit forum ,de echte klanten blijven bij je kopen.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Erwin

ik kan nog steeds niet ontdekken wat de kreet ' respect' hiermee van doen heeft. Mijns inziens is er een zakelijke overeenkomst tussen de forumbeheerders en de sponsor. Beiden bieden elkaar iets en zetten daar een tegenprestatie tegenover. Beiden zijn daar ook mee accoord gegaan anders zou er geen sponsor zijn. Ik als forumgebruiker heb alleen een overeenkomst met de forumbeheerder, mij aan de forumregels houden. Ik zie dus absoluut niet in waarom ik niet een winkelier die geen sponsor is zou mogen vermelden op dit forum. Ik vind het te gek dat er sponsoren zijn die eea mogelijk maken op dit forum, maar zoals ik al zei daar is de tegenprestatie al voor geleverd. ( naamsbekendheid, reclame etc) ik hoef dan ook niet  nog eens mee te doen aan een soort van valse onvoorwaardelijke trouw, of erger censuur.
Durf te concureren !
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

catchem

Ik ga me er voorzichtig ook aan wagen...

Ik vind dat de reclamebanner en de zeker mogelijkheid om in topics zelf je winkel en producten aan te bieden al een hele grote voorkeurspositie. Ik vind het belangrijk dat consumenten kritisch zijn, en een forum is het ideale middel om kritiek te delen, maar ook aanprijzingen te doen. Als deze vrije manier van informatie vergaren en geven belemmerd wordt door een voorkeur die iemand kan inkopen, door sponsor van dit forum te zijn, denk ik dat de waarde van dit forum daalt.
Ik vond het in het begin al twijfelachtig dat sponsoren zich in een discussie mengden en hun producten aan prijzen, maar laat dit dan het grootste voordeel van een sponser zijn, maar ik kijk wel kritisch naar wie een opmerking plaatst of een product aanprijst. Of dit gedaan wordt door een commerciële winkelier of een consument maakt voor mij een groot verschil.

Cornico

Zolang het banners ed. zijn is er m.i. niks aan de hand, die zie je overal.
Maar wanneer de inhoud van berichten, berichtgeving e.d. kan worden beïnvloed door commercie en commerciële belangen dan betekent dat het einde van een (het) forum. Altans een zichzelf respecterende bezoeker zal dat soort info mijden. Dat is overigens de enige link die ik met het woord "respect" kan leggen.

Plantje

Ik denk inderdaad dat het een kwestie van fatsoen is.

Ik woon in Zwolle, dus voor mij zijn de winkels nogal snel: Fly and Spin, Dyckers en Zunnebeld. Als Fly and Spin het forum niet zou sponsoren zou ik er toch heen gaan. Uiteindelijk denk ik aan mezelf en ga ik geen tientallen km's rijden om bij een sponsor mijn spullen te kopen. Wat voor mij persoonlijk het belangrijkste is is een fysieke winkel. Ik vind het nog altijd prettig om gewoon spullen te kunnen zien, vasthouden en testen (afhankelijk van het product wat mogelijk is) voordat ik het besluit te kopen. En ook een gezellig praatje met mensen in de winkel vind ik altijd wel leuk.

Waar me echter de haren van overeind gaan staan is: bij een winkel advies inwinnen, daar zeggen er nog even over na te willen denken en vervolgens de boel "lekker goedkoop" op internet bestellen. We weten allemaal dat veel producten in het buitenland via internet goedkoper te bestellen zijn, maar ga bij jezelf te rade wat je daarvan vindt.

Om nu te stellen, dat je hier op het forum altijd eerst sponsoren moet noemen gaat me wat te ver. Wel vind ik, dat als we elkaar adviseren over producten sponsoren de gelegenheid moeten hebben om in dergelijke topics te reageren. Laat ik mezelf als lijdend voorwerp nemen: tijdje geleden was ik aan het kijken voor een nieuwe reel. Wanneer een sponsor een dergelijke vraag voorbij ziet komen vind ik dat ze gewoon mogen reageren met een suggestie en een link naar hun website (bij voorkeur het naar product dat ze suggereren).  Bas, kunnen we misschien regelen, dat sponsoren dan automatisch een ander kleurtje krijgen in de reactie? En als je dan als forumlid dat product ergens anders (veel) goedkoper hebt gezien vind ik het een kwestie van fatsoen om dat niet in een topic te roepen. We weten allemaal hoe Google werkt!
Als sponsoren dat te ver vinden gaan (de mannen van Fly and Spin weten ook wel wie ik ben) kunnen ze ook gewoon opperen:"Plantje, ik heb wel een ideetje voor je; kom eens langs in de winkel!"

Just my two cents...

A{b}r{a}xa{s}

een aparte tekstkleur voor sponsors, dat gaat niet lukken/werken

Mr. Tinus

Dezelfde haren gaan mij ook overeind staan bij het inwinnen van advies in de winkel en elders bestellen.

Ik ga voor het advies naar dezelfde winkel als plantje, en gun de ondernemer ook de omzet. Zij nemen de moeite een winkel draaiende te houden, wat met al die webshops tegenwoordig een lastige opgave is. Zij hebben vele male meer kosten, en in mijn ogen mogen ze dan ook best wat duurder zijn. (wat in de praktijk vaak mee blijkt te vallen)
Met een garantie gevalletje is het ook nog eens een stuk makkelijker.

Wat mij betreft mogen de sponsoren best reageren in een topic. Graag zelfs. 

Rene V.

Vanaf het begin van mijn vliegvisavontuur kom ik bij Martin hengelsport-Rotterdam,goed advies,mooie spullen in de winkel en goede kwaliteit.Is iets even niet op voorraad wordt het besteld vaak met een weekje in huis.
Mijn ervaring is dus goed,misschien iets duurder dan de diverse webshops maar ik ga er vanuit dat we allemaal moeten leven en winkelruimte is nu eenmaal duurder dan een loods of keukentafel.

Rene V.
 

jelle

Quote from: Rene V. on August 01, 2012, 19:59:28
Vanaf het begin van mijn vliegvisavontuur kom ik bij Martin hengelsport-Rotterdam,goed advies,mooie spullen in de winkel en goede kwaliteit.Is iets even niet op voorraad wordt het besteld vaak met een weekje in huis.
Mijn ervaring is dus goed,misschien iets duurder dan de diverse webshops maar ik ga er vanuit dat we allemaal moeten leven en winkelruimte is nu eenmaal duurder dan een loods of keukentafel.

Rene V.

ik kom er ook nu en dan eens en het is inderdaad een goeie en gezellige plek om materiaal te kopen
voor mij meestal bindmateriaal
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens