't smallert

Started by siempie, October 23, 2011, 13:44:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

siempie

@rossie69 wat is er mis............

siempie

Hoi Marcel,

Ik heb vandaag de vliegen ontvangen.
Wist niet dat je er zoveel zou opsturen. Heel erg bedankt!

marcelgoedhart

graag gedaan! Ach, veel, je kan in ieder geval varieren! en zorg ervoor dat je wat vangt want we willen die foto's hier zien!
Ik zou beginnen met de zwart/zilveren streamer en lekker snel binnen strippen.
Veel succes!

siempie

ok, dankje. Ik heb besloten dat ik morgen ga dus we zullen zien ....
nog een vraagje, hoe kun je zien of een vlieg een natte vlieg is of een nymph?
heb op internet gekeken maar kan geen duidelijke uitleg vinden. Dacht eerst dat een vliegje met weinig materiaal eraan een nymph is maar ik ben ook nymphen tegen gekomen met veel materiaal.

marcelgoedhart

Op mijn site kijken en verglijken met de foto's. Daarna kun je naar de benaming kijken en heb je het antwoordt!
;D ;D ;D ;D ;D

marcelgoedhart

Je hebt 3 soorten dat is een droge - natte of een nymph

Droge vliegen dit zijn vliegen die op de oppervlakte van het water blijven dit imiteert insecten die op het water terecht komen, nogal logisch dat een droge vlieg dus drijft.
Natte vliegen deze vliegen imiteren een uitkomend insect dus een insect dat gaat veranderen in een vlieg net onder het water oppervlak.
Nymphen dit zijn vliegen die dieper in het water worden gevist, deze nymphen imiteren insecten die op de op de bodem leven. na een bepaalde tijd gaan sommige soorten nymphen naar de oppervlakte om te veranderen in een vlieg.

De beetregistratie is ook verschillende, bij droog "zie" je de aanbeet. Bij nat of nymphen ga je af op de beweging van de leader/vliegenlijn. Bij de meeste vliegviszaken kan je een voldoende assortiment vliegen krijgen waar je zeker mee verder kan. Dan hoef je je als beginner geen zorgen te maken over het binden.

siempie

dankje voor de info, ja dat had ik al gedaan via jouw site. maar bedoelde gewoon in het algemeen hoe je dat kunt zien.

Franky Boy

Siempje,
ik begrijp je probleem.
'Vroeger' kocht je een boekje over kunstvliegen en daar stonden de meest voorkomende modellen allemaal in. Tegenwoordig mag je het op Internet allemaal zelf uitzoeken en dat kan voor een beginner best lastig zijn.
In die oude boekjes stonden soms ook een paar vuistregeltjes zoals:
1) Lange hackles ('haartjes' van de veer) die als een bosje vanaf de haaksteel naar buiten staan: Droge vlieg.
2) Nog langere (en slappere) hackles die ten opzichte van de haaksteel schuin naar achteren staan: natte vlieg of streamer (Die vis je onder water). Tegenwoordig worden in plaats van veertjes ook allerlei andere materialen, haren en vooral kunststoffen gebruikt.
3) Kortere hackles, soms in combinatie met 'wollig' materiaal dat op de haaksteel is gebonden: nimf (die vis je ook onder water).
4) Is de vlieg met lood, tinsel of 'ribbing' of een kogeltje verzwaard, dan is het in ieder geval een vlieg die onder water gevist moet worden (nimf, natte vlieg of streamer).
5) Is er van plastic schuim (drijft goed) gebruik gemaakt, dan gaat het vaak om een droge vlieg, maar het kan dan ook om een natte vlieg en streamer gaan die je dan aan een korte onderlijn en een zinkende vliegenlijn moet vissen.
Die zinkende lijn trekt de 'vlieg' dan naar onderen, maar omdat die vlieg door dat schuim eigenlijk omhoog wil, raakt hij niet zo gauw in de bodem en de planten vast en kun je hem op een bepaalde diepte vissen. Ook krijgt de 'vlieg' vaak een leuke 'actie' (schommelt ie op en neer).
Het zijn maar vuistregeltjes, dus je kunt er niet alle vliegen precies mee indelen. En er zijn tegenwoordig ook andere vliegen die niet helemaal in deze standaard indeling passen. Maar ik denk dat je zo wel een eind komt.
En als je bij jou in de buurt een tweedehands boekhandel hebt (zoals bijv. De Slegte), kijk dan eens op de afdeling 'sportvissen' of 'hengelsport' of daar misschien een leuk oud boekje met plaatjes ligt die alles veel duidelijker voor je maken.

siempie

Hoi Frank,

Bedankt voor je reactie, het is mij nu een stuk duidelijker.
Ik zal eens opzoek gaan naar een paar mooie boekjes.

harlin

Quote from: siempie on October 23, 2011, 13:44:07
na een enkele keer met de vliegenlat van mijn vader bezig zijn geweest,
Hee Siempie, als ik dit zo lees vraag ik me af of je vader je niet kan helpen.
Of doet je vader er niets (meer) mee?
Vind het wel leuk om de rea's te zien en wat er verder allemaal gebeurd.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

siempie

nou, mijn vader heeft wel een hengel. maar hij is ook zo goed als een beginneling. dus aan hem heb ik ook niet veel.

harlin

jij gaat dus je vader straks wat bijleren. ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

siempie

gheheh ja dat denk en hoop ik wel :)

Rossie69

Quote from: siempie on October 26, 2011, 18:26:07
@rossie69 wat is er mis............
wat er mis is ?

makkelijk om zo alles te krijgen.

das dan ook wat ik mis vindt.

veel plezier met je vliegen.

en vang ze
.

Gert

#39
Quote from: Rossie69 on October 27, 2011, 23:55:32
wat er mis is ?

makkelijk om zo alles te krijgen.

das dan ook wat ik mis vindt.

veel plezier met je vliegen.

en vang ze
.

Da's waar Henk, maar je kunt niet zo maar zeggen "weer zo "eentje".
Die "anderen" vroegen gewoon om gratis vliegen; Siempie vroeg alleen om een adres waar ie ze kan kopen.

Zo zie je maar, als je brutaal bent heb je maar de halve wereld. Als je je netjes gedraagt krijg je de hele :D

Groet,
Gert

marcelgoedhart

ENUH.....Siempje.....Gevangen?

siempie

@ Rossie69:

Ik snap best dat er mensen zijn die soms moe worden omdat er weer zo 1 is die weer alles moet weten. maar net zoals marcel zei, ik heb nooit om vliegen gevraagd. Sterker nog ik heb aan hem gevraagd welke ik moest hebben en die wou ik dan bestellen.Tja en dat marcel er dan wat gratis opstuurt is de goedheid van marcel.

@Marcel:

IK ga vanmiddag, ik laat het weten of er wat gevangen word.

vliegvisgek

succes jongen man en als je vanmiddag gaat is een bekende vismaat van ons groeje daar ook let maar op die vangt zekers vis als hij niks vangt dan is het met de vlieghengel drama ;D

Rossie69

 ;D

mijn fout,verkeerd gelezen''

en gevangen dan ?


siempie

#44
Sorry dat het allemaal zo lang heeft moeten wachten maar hier ben ik dan.

Ik heb gisteren maarliefst 1  forel gevangen op de olijf wooly bugger. Voor de rest 2 keer een aanbeet gehad maar meer ook niet.
Ik wil nog een foto uploaden maar op 1 of andere manier lukt het niet. Ik upload hem via mijn telefoon naar photobucket maar uiteindelijk kan ik hem daar nergens terug vinden. Misschien dat ik wat langer moet wachten , maar dan zal ik hem alsnog hier laten zien.

@vliegvisgek
Heeft die maat van jou ook een naam? Er waren der 3 met de vliegenhengel . 1 ving er een stuk of 15. 1 heeft er 5 gevangen en een andere niks.

Er zit zat vis in alleen je ziet er zo een stuk of 20 langs de kant liggen en niks doen. En wat ons tegenviel was het formaat van de forellen. Er zaten een heleboel ondermaatse forellen in. Wat wel weer als voordeel had dat deze wel wilden bijten.

siempie

Hier is ie dan!



Hij lijkt groter dan dat ie werkelijk is . Maar de eerste vis op mijn vliegenhengel is een feit!

siempie

dankje!

maar dat gooien daar moet ik nog echt aan werken pffffff

marcelgoedhart

Jaaa hooorrrr de eerste is een feit! Van harte en welkom to the club!
Succes en hou vol.

Groet,
Marcel

vliegvisgek

siempie hij heet herbert met bril en soms (zijn moeder erbij met vaste stok)

en als je in est bent wil ik je best wel helpen geen probleem ik heb alles zelf geleerd en van wat jongens waar onder herbert en robert (de nk champ) veel tips gehad in het begin en nu kan ik wel mee komen met de toppers geen probleem als je de juiste stek maar hebt op de putten  ;D

siempie

Dank je wel voor alle mooie reacties!! ;D

Ja klopt ik heb Herbert gezien hij stond naast me. Die kan er wel wat van ja. Ik moest meer aan mijn timing werken zij die. Dit was pas mijn eerste volle middag bij een forellenput dus er is hoop ;). Trouwens wel geinig, zijn moeder met een lange vaste stok en der nog een stuk of 12 der mee uithalen.

Ik ga me denk ik in 2012 ergens bij inschrijven. Heb nu nog geen vergunning en om een vergunning te hebben moet je toch ook lid zijn van een club?