Is er nog gevist vandaag?

Started by Willem, November 30, 2013, 22:09:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

markpiet

Hoera  :D.
Eindelijk heb ik de plek gevonden waar de vissen in Roelofarendsveen zich ophouden in de winter. 20 stuks blankvoorn en 2 kleine baarsjes mocht ik vandaag landen. De maten lagen tussen de 10 en 25 cm maar gemiddeld waren ze toch zo'n 20 cm. Het begon al gelijk goed. bij de derde worp al prijs en gelijk ook nog een doublet.
Vorig jaar was mijn eerste winter met de vliegenstok.
Toen kwam ik vaak niet verder als het slootje om de hoek. Hier ving ik meestal 1 of 2 kleine visjes. 1 keer haakte ik een mooie brasem maar die loste zichzelf dus die tellen we bijna. Maar vaak blankte ik gewoon.
Deze winter besloot ik wat verder te kijken. Haventjes gezocht dus. Dat zouden de topstekken zijn. Tot in Hillegom aan toe geweest. Maar eigenlijk wil ik liever dichter bij huis vissen. In Roelofarendsveen en omgeving ligt zoveel water. (In mijn tuin zit het zelfs maar 2 steken diep. Ik woon dan ook 4 meter onder N.A.P.) Ik vind het dan ook zonde om voor vis ver weg te rijden. Helaas de haventjes zijn niet toegankelijk. Maar waar zitten ze dan de hele winter. Niet om de hoek dat is wel duidelijk. Of ligt het gewoon aan mijn onervarenheid met nymphvissen.
Beide waarschijnlijk. Ik zal veel aanbeten waarschijnlijk niet als zodanig herkennen. En dan heb je ook nog het moment van aanslaan. Dit heb ik vandaag dan eens mooi kunnen oefenen. Een stripstrike niet te hard en dus niet met de hengel slaan want voor je het weet vliegt er een minivisje over je hoofd. Stripstrike dat lukte vandaag wel. Voordeel is dat als je mist gewoon op de zelfde plek door kunt vissen. Maar dat moment van aanslaan??? Soms schiet het drijvertje onder. Dat is dan duidelijk. Maar meestal trilt het drijvertje maar een beetje. Gelijk slaan is meestal mis. maar even wachten dan. Hmm actie is weer voorbij. even zelf wat kleine rukjes dan. Ja daar gaat hij weer. En zo gaat het spelletje door totdat die drijver weer onder de hengeltop hangt.

Nou ja al met al. De techniek die het meest opleverde was steeds een rukje van een kleine 10 cm en dan even wachten. Achtjes draaien leverde beduidend minder op. En snel strippen resulteerde in een baarsje en een mini blankvoorn.
22 stuks in totaal. Dat is een nieuwe pr in aantallen.
Een meer ervaren nymphvisser zal er waarschijnlijk het viervoudige uitgehaald hebben. Maar voor mij was dit vandaag wel genoeg. 
groeten van Mark
><((((0>

BV

Mooie verhalen Mark en Wouter.
Het geluk straalt er van af.

wouter veuger

Mooi mark! Wintervissen is ineens veel leuker he als je veel beet krijgt! ::agree:: ::goodjob::

MarcelN

Leuke verhalen hoor ::goodjob:: ik ga het morgen hier weer proberen in de haventjes, dus buurmannen... ;) wat ik er allemaal vang daar pronk ik niet mee hier, er staan er al teveel te vissen :(

markpiet

Daar heb ik weinig last van. Vandaag nog een man naar me toe. "Wat ben jij nou aan het doen" ik reageer met "vliegvissen" Hij weer "Dat zie ik echt voor het eerst van mijn leven." 
Ik zie die man toch regelmatig door het dorp fietsen. Dus dat zegt wel wat over het aantal vliegvissers hier in de omgeving.
Bovendien bezit Roelofarendsveen aardig wat kilometers water. Nog lastig zat om uit te zoeken waar ik stond. Ik zou eigenlijk wel graag wat meer vliegvissers hier zien.
groeten van Mark
><((((0>

goswit

Markpiet.  aantal is onbelangrijk als je maar plezier hebt.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

merijn1982

Zo stond er laatst een ouder echtpaar a hter me aan de haven die toch vonden dat ik wel erg dik draad gebruikte. Met de bijpassende vraag waar het voor diende.. toen ik het principe kort had uitgelegd twijvelde ze nog of er wel echt een nylon lijn aan vast zat. Na twee worpen pakte ik een voorn en toen pas was er een soort van acceptatie:-)
Tight lines!!

Gert

Mooi dat het is gelukt Mark!
Misschien kom ik je binnenkort wel een keertje vergezellen  ;)

Groet,
Gert

Hilco de Visser

Quote from: markpiet on December 30, 2014, 21:52:59
Hoera  :D.
Eindelijk heb ik de plek gevonden waar de vissen in Roelofarendsveen zich ophouden in de winter. 20 stuks blankvoorn en 2 kleine baarsjes mocht ik vandaag landen. De maten lagen tussen de 10 en 25 cm maar gemiddeld waren ze toch zo'n 20 cm. Het begon al gelijk goed. bij de derde worp al prijs en gelijk ook nog een doublet.
Vorig jaar was mijn eerste winter met de vliegenstok.
Toen kwam ik vaak niet verder als het slootje om de hoek. Hier ving ik meestal 1 of 2 kleine visjes. 1 keer haakte ik een mooie brasem maar die loste zichzelf dus die tellen we bijna. Maar vaak blankte ik gewoon.
Deze winter besloot ik wat verder te kijken. Haventjes gezocht dus. Dat zouden de topstekken zijn. Tot in Hillegom aan toe geweest. Maar eigenlijk wil ik liever dichter bij huis vissen. In Roelofarendsveen en omgeving ligt zoveel water. (In mijn tuin zit het zelfs maar 2 steken diep. Ik woon dan ook 4 meter onder N.A.P.) Ik vind het dan ook zonde om voor vis ver weg te rijden. Helaas de haventjes zijn niet toegankelijk. Maar waar zitten ze dan de hele winter. Niet om de hoek dat is wel duidelijk. Of ligt het gewoon aan mijn onervarenheid met nymphvissen.
Beide waarschijnlijk. Ik zal veel aanbeten waarschijnlijk niet als zodanig herkennen. En dan heb je ook nog het moment van aanslaan. Dit heb ik vandaag dan eens mooi kunnen oefenen. Een stripstrike niet te hard en dus niet met de hengel slaan want voor je het weet vliegt er een minivisje over je hoofd. Stripstrike dat lukte vandaag wel. Voordeel is dat als je mist gewoon op de zelfde plek door kunt vissen. Maar dat moment van aanslaan??? Soms schiet het drijvertje onder. Dat is dan duidelijk. Maar meestal trilt het drijvertje maar een beetje. Gelijk slaan is meestal mis. maar even wachten dan. Hmm actie is weer voorbij. even zelf wat kleine rukjes dan. Ja daar gaat hij weer. En zo gaat het spelletje door totdat die drijver weer onder de hengeltop hangt.

Nou ja al met al. De techniek die het meest opleverde was steeds een rukje van een kleine 10 cm en dan even wachten. Achtjes draaien leverde beduidend minder op. En snel strippen resulteerde in een baarsje en een mini blankvoorn.
22 stuks in totaal. Dat is een nieuwe pr in aantallen.
Een meer ervaren nymphvisser zal er waarschijnlijk het viervoudige uitgehaald hebben. Maar voor mij was dit vandaag wel genoeg.


de aanhouder wint  ::agree::  leuk voor je

Inderk

3 stuks op de droge vlieg op Baggelhuizen.
Dick deed het iets beter met 4 stuks
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


jo flyfishing

Heb al een paar keer geblankt op een reservoir in belgie (millenium lake nabij Mechelen) en ben op zoek naar alternatieven om toch aan de schubben te komen.

Jo.
Quote from: Inderk on December 31, 2014, 14:07:01
3 stuks op de droge vlieg op Baggelhuizen.
Dick deed het iets beter met 4 stuks
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

gijsie20

Quote from: jo flyfishing on December 31, 2014, 16:37:16
Heb al een paar keer geblankt op een reservoir in belgie (millenium lake nabij Mechelen) en ben op zoek naar alternatieven om toch aan de schubben te komen.

Jo.

Waar kom je vandaan?

vinfoto

Vandaag nog een uurtje staan te gooien in de waalhaven Rotterdam,  maar niets kunnen vangen helaas

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

markpiet

En vandaag weer meer dan 20 vissen. zelfde stek.
Zat zelfs een brasem bij. Veel blankvoorn ook nog een ruisvoorn, paar kolblei en de één of andere hybride. had iets weg van een langgerekte brasem of een grijze blankvoorn met witgrijze ogen.

Zien wat het volgende jaar brengt.

De beste wensen aan iedereen.
groeten van Mark
><((((0>

Gert

Quote from: markpiet on December 31, 2014, 18:43:11
de één of andere hybride. had iets weg van een langgerekte brasem of een grijze blankvoorn met witgrijze ogen.

"klinkt" als een winde....


Troutbuster

"Petri Heil"


GJ

Quote from: markpiet on December 31, 2014, 18:43:11
En vandaag weer meer dan 20 vissen. zelfde stek.
Zat zelfs een brasem bij. Veel blankvoorn ook nog een ruisvoorn, paar kolblei en de één of andere hybride. had iets weg van een langgerekte brasem of een grijze blankvoorn met witgrijze ogen.

Zien wat het volgende jaar brengt.

De beste wensen aan iedereen.
Klinkt goed! Ik ben zelf ook alles aan het afzoeken naar goede stekken en ben daarom wel benieuwd hoe jouw stek er ongeveer uitziet. Is het een slootje? Diepte? Helder water? Riet? dat soort dingen.
Mijn beste stek tot nu toe is een toevoer naar de hoofdwetering. Meteen achter het "gemaal" Daar komt een slootje uit op een soort betonbak van 2 meter diep. Er is wat begroeiing maar het ligt vooral beschut voor de wind doordat het wat lager ligt. Water is er meestal helder. 100 meter verder komt het uit op de hoofdwetering.

markpiet

Quote from: GJ on December 31, 2014, 19:59:45
Klinkt goed! Ik ben zelf ook alles aan het afzoeken naar goede stekken en ben daarom wel benieuwd hoe jouw stek er ongeveer uitziet. Is het een slootje? Diepte? Helder water? Riet? dat soort dingen.

Deze stek is geheel omgeven door betonnen kaden. Ongeveer een meter diep. Haast geen beplanting mogelijk doordat er veel bootjes doorkomen. Het ligt aan de lage kant van een sluis en redelijk in de luwte. in de zomer is vissen hier haast onmogelijk i.v.m. de file van bootjes die vanuit de polder via de sluis het Braassemermeer op willen. Het hele gebied hier is onlangs gerestaureerd tot en met ouderwetse lantarenpalen aan toe. Een zeer sfeervol stukje Roelofarendsveen.
Aardige omwonenden ook. Ik kreeg door verschillende mensen koffie aangeboden omdat ik het wel koud zou hebben.
Eigenlijk een vergeten stek uit mijn jeugd. Ik heb hier vroeger veel met worm op baars gevist

Oh ja! voor de stekkenpezers.  >:(
Nu niet allemaal hier gaan vissen hoor. Er is maar weinig plek om een beetje fatsoenlijk te werpen.
groeten van Mark
><((((0>

GJ

Dank!
Een van mijn beste stekken is een een betonbak :) Ik sta er zelf vol in de wind. Maar de bak zelf ligt lager. Dus ook in de luwte. Mijn betonbak is een afwatering naar de hoofdwetering. Ook bijna geen begroeiing aanwezig. Ik dacht altijd dat het er erg diep wat maar dat valt mee. Ongeveer een meter ook. Slootje is een meter of 10 breed en 20 meter lang. Dan volgt er een duiker naar de hoofdwetering. De bak zit vol met Voorn en Baars. Ook de wat grotere formaten.

Mijn tweede stek is een verbindingssloot tussen 2 afwateringskanalen in. Sloot is 50cm diep. Veel begroeiing langs de kant maar geen riet of andere planten in het water. Ligt ook in de luwte van een stel hoge bomen. Slootje is een meter of 5 breed. En zit helemaal vol met klein spul.
Sloot 1 ligt tussen Well en Ammerzoden in. Sloot 2 ligt in "de Lieskampen". Dat is denk ik Zuilichem.

Misschien moet dit eigenlijk in een apart topic? Als het weer beter wordt verwacht ik nog wat stekken te kunnen delen. Of als we daar terughoudend in zijn, een omschrijving van goede stekken :)