Vervanging EP-fibers

Started by Useless, December 06, 2012, 11:09:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Useless

Als fervent 'zo weinig mogelijk vliegbinder' ben ik de laatste weken veel te vaak achter de vise gekropen om EP-streamers te binden. Niet alleen voor mezelf maar ook voor familie en kennissen. Allemaal goed en wel maar ik ben nu toch wel zo'n beetje door vrijwel alle kleuren die ik had heen en moet bij gaan halen. Doordat ik de EP-fibers toch wel knap aan de prijs vind ben ik op zoek naar een vervanging hiervoor. Ik weet middels het forum dat congo-hair een alternatief is, maar in Nederland niet verkrijgbaar. Kan en ga het waarschijnlijk ook wel bestellen maar dat duurt dan altijd weer even, dus zat ik ook op internet te zoeken naar iets dat ik hier in Nederland kan bestellen.
Heb inmiddels bij Smart Flyfishing iets gevonden. 8 kleuren voor 32,50.
Ook niet heel goedkoop maar wel beter betaalbaar dan EP. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand nog andere alternatieven?

jur606

ik denk dat geduld en congo hair uiteindleijk verlopig de beste oplossing is?
als ik ga bestellen zal ik ook voor congo gaan vermoed ik?
(ga binnen kort even terugzoeken wie en waar het toen besteld is was)

Dan maar wat langer wachten :)

Sieger

Ik doe voorlopig geen pogingen meer nog andere fibers te vinden. Ik ben heel tevreden met de Congohair pakketjes. HEb nu 2 keer besteld. 1 keer 14 dagen en 1 keer 8 dagen moeten wachten. Dat is me het prijsverschil wel waard....


Sieger

jur606

sieger,
je hebt het al eens genoemd waar heb jij ze besteld?

Sieger

Ja staat al in verschillende topics, maar nog maar een keer de link...  ;)

http://www.flytyersdungeon.com/Materials/synthetichair.htm


Sieger

jur606

#5
mijn dank is groot
andere dignen zoals vliegendozen e..d ook niet heel duur daar?

Useless

Pfff, net even gekeken, maar 40 kleuren in een giftbox voor 48 dollar scheelt nogal. Koop ik hier net 6 of 7 kleurtjes EP voor. Misschien toch maar wat geduld bewaren.

@Sieger, ik zie verschillende mogelijkheden. Welke gebruik jij en wat is het verschil?

Sieger

#7
Ik weet niet waar jij het mee hebt vergeleken Barbless, maar ik heb bij ons op de club gekeken en zie nauwelijks verschil in hoeveelheid (de standaard pakje van EP). Het is bijna niet van elkaar te onderscheiden, misschien heel iets stijver.

Ik gebruik ze eigenlijk alleen voor kleine roofblei streamertjes (6-7 cm op en SC15 maat 1).

@Marco: Ik heb van alles wat besteld. De Polar en Rood voor buik en kieuw, vind de Polar net iets mooier dan de witte.. iets minder "hard". Heb ook de gemixte pakjes en de Watershine. Die shine heeft wat meer glans. Mooi om te mixen met de standaard... De gemengde kleuren zijn makkelijk... beetje afknippen ff kammen en je hebt een mooie 'blended' kleur...

Kan wel wat meenemen naar de binddag, kun je ff kijken.....


Sieger

ErickW

Ik heb zelf EP-fibers en ook Congo-hair en ben ook net als Sieger zeer tevreden met het Congo spul. H2O fibers zijn ook mooi en met wat glimmerspul, zoals Watershine etc. kun je ook mooie combi's maken. Qua lawaai maken van de streamer ben ik zelf ook nog steeds zeer tevreden over Bucktail in combinatie met zonker en Arctic Fox.

Rossie69

ratels werken ook hoor ;)

Maar uh h20 vindt ik ook wel mooi om te zien,nu nog binden.
helaas nog niet in huis.

dus mischien dat santa iets neer gooid.


maurice

ieder het zijne.

heb regelmatig EP gebonden en bevalt me zeer goed.
congo ook gehad maar nee op een of andere manier niet fijn om mee te binden en vrij slap in het water.
H2O ook zeer fijn om mee te werken en lekker stug ook in het water.

maar zoals ik al schreef,

ieder het zijne

::bbq:: ::proost:: ::proost::

R.S.N Flyfisher

@Sieger, als ik het goed begrijp is de congo fiber het meest geschikt voor ,,kleine" streamers?
Wil nog wel meer weten van die congo fiber, voordat ik miss teveel ga bestellen  ;D

Sieger

#12
Quote from: R.S.N Flyfisher on December 07, 2012, 09:23:04
@Sieger, als ik het goed begrijp is de congo fiber het meest geschikt voor ,,kleine" streamers?
Wil nog wel meer weten van die congo fiber, voordat ik miss teveel ga bestellen  ;D


Nee hoor dat bedoel ik niet... De fibers zijn net zo lang als de EP... Ik maak alleen geen snoekstreamers met dit spul.. Gebruik liever bucktail en konijn enzo.... Maar heb het met name gekocht voor kleinere streamers, voor op de Roofblei of zeebaars....

@Barbless... Excuus is nergens voor nodig hoor, zo lang zijn mijn tenen nu ook weer niet ;).   Misschien zijn er ook wel andere pakketjes met EP dan die ik heb gezien.... ???


Sieger

Useless

Voor zover ik het heb kunnen zien op de website van flytiersdungeon kun je ook halve pakjes congo-hair kopen. Misschien ontstaat hierdoor de verwarring?

Sieger

Dat zou ook nog kunnen Marco....

Zoals gezegd: Ik neem het spul in januari mee naar de binddag... kunnen we ff kijken.... ;)


Sieger

Sieger

#15
Ja voer de druk maar op.... ;) Denk dat er veel betere binders zijn dan ik Barbless... Maar we pielen wel wat....  :D


Sieger