Biot nimf

Started by HappyFisherman, February 22, 2015, 09:44:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Biots kun je van verschillende vogelsoorten nemen en kunnen voor verschillende doeleinden zoals staartjes en pootjes gebruikt worden, maar voor het wikkelen van lijfjes zijn deze zeer geschikt. Het kan wat lastig inbinden zijn en doordat het breekbaar kan zijn moet je er wat voorzichtiger mee omspringen, maar als het lukt dan heb je wel direct een mooi gesegmenteerd lichaam.

Wat heb je nodig:
Nimfhaken
Eventueel loodfolie of draad
Turkey biots
Mylar i.o.d.
Patrijs i.o.d.
Dubbing

Om te beginnen heb ik een taps oplopende body gemaakt van loodfolie. Indien je dit niet hebt zou je ook enkele slagen looddraad achter het oog kunnen zetten. Zorg er voor dat je met binddraad een vlakke ondergrond creëert en bindt twee biots in als staart. Ik zet ze met de bolle kant aan de zijkant van de haaksteel, zodat deze iets uit elkaar gaan staan.

Zet de biots goed vast en bindt een biot in bij de punt. Zorg er hierbij voor dat je het randje van de biot aan de bovenkant hebt zitten, zodat deze bij het leggen van de wikkelingen aan de achterkant komen te liggen.

Om je vlieg duurzamer te maken kun je een heel klein drupje bindlak of secondelijm op de haaksteel doen. Klem de biot in je hacklepliers en leg voorzichtig de biot in nette slagen naar voren, waabij de wikkelingen elkaar net overlappen en je mooie segmenten krijgt in je body. Zorg er voor dat er ongeveer 1/3 van lengte overblijft voor de thorax.

Voordat de thorax gemaakt wordt binden we de pootjes en een dekschildje in. Eerst wordt er een stripje mylar vastgezet bovenop de steel en vervolgens een patrijsveertje bij de punt.

Maak m.b.v. een beetje dubbing de thorax en zorg daarbij voor dat je achter het haakoog ruimte overhoudt om de pootjes en dekschildje vast te zetten. Klap de pootjes over de dubbing (voorzichtig!) en zet deze vast met enkele slagen draad. Zorg er voor dat het stammetje over het midden van de thorax loopt. Nu kun je deze verzekeren en beschermen met het dekschildje. Deze leg je netjes over het stammetje en om het geheel steviger te maken kun je een miniem drupje secondenlijm op het stammetje doen.



Deze kun je uiteraard in verschillende kleuren maken, maar bruin en groen  zijn echte killers!
Veel plezier met binden!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

merijn1982

Tight lines!!

HappyFisherman

Ik kreeg gezien de stugheid van de biots al tips om deze te verbeteren. Het staartje inkorten of pauwenfibers gebruiken voor het staartje.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wilco

Bram,

Voor de juiste verhouding zou ik de staart inkorten. Deze biots voldoen prima maar de lengte zou ik 0,5 x de body lengte doen daarmee is deze vlieg veel meer in verhouding.

marc

Zal wel fazantfibers bedoelen zeker ? 😉
Mooie nimph Bram

Grt  de kleine belg

Ron

Weer een mooie S.V.S  Bram  ::goodjob::

obi-130

Bram ::goodjob:: ::goodjob::
tis dat fotos plaatsen zo veel tijd in beslag neemt anders plaatste ik ook wel wat meer  8) 8)

HappyFisherman

Zet er dan ook direct een stukkie tekst bij Gerrit  ::nanana::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

obi-130

 ::vinger:: ::vinger:: ::zucht::

Rossie69

Bram ie doet het maar mooi.

moesten die andere ook is doen iets moois plaatsen van hun kunnen  ::)

Ron

Quote from: Rossie69 on February 23, 2015, 22:04:49
moesten die andere ook is doen iets moois plaatsen van hun kunnen  ::)

Henk  ::agree:: ::agree::

Beertje

#11
Henk, ik ben het met je eens. Maar ik kan me ook voorstellen dat veel binders enige schroom hebben om hun creatie op het forum te plaatsen,bij het zien van de creatie's  en mooie foto's van o.a. Ron, Bram en andere goede binders. Ik denk daarom dat er op de een of andere wijze een hoekje gecreérd moet worden waar de "mindere goden" ook hun bindsels kunnen en durven laten zien en de wat meer geoefende binders commentaar kunnen geven "wat kan beter/anders" eventueel met foto tips.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

HappyFisherman

Dat hoekje gebruiken we nu toch ook Jan..? Zelfs als er gratis vliegen te verkrijgen zijn wordt er niks gepost, jammer maar het zij zo.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Damman

Ik heb hier ook nog een SVS liggen maar zelfs na de goede uitleg van Bram krijg ik de foto's hier niet geplaatst.

Dit ligt niet aan het systeem maar aan mij, ik ben wat het computer gebruik betreft een NO NO  :-[
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Gerrit59

Zo vergaat het mij ook Jan.
Overdag maak ik voor mijn werk veel gebruik van de computer. Zodra er zich een probleem voordoet kan ik terugvallen op een team ict-deskundigen. Die schakel ik ook gelijk in als daar aanleiding voor is. Het gevolg is wel dat je een bepaalde achterstand oploopt. Plaatsen van foto's is dan ook niet mijn sterskste punt.

Gerrit