beats nimf

Started by vil de vliegvisser, March 19, 2012, 22:52:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vil de vliegvisser

halo

vandaag zit ik zo een beetje te kijken hoe ik nauw een moeien nimf maak
en daar zie ik dat ze van die mooie beats gebruiken
nu ben ik op zoek ge gaan naar die beats
en wat blijkt nu dat je ze in allerlei verschillende maten hebt
nu is mijn vraag dus welken maat kan ik gebruiken om een nimf te maken
ik dacht aan haak maar 12-14 of is dat te groot?
(moeten de haken natten vliegen haken zijn?..)
en komen de maten van die goud kopjes over een met de haak maat?
of gewoon hoe groter het kopie hoe dieper hij zinkt..

ik hoor het graag
groet vilmar

Hilco

Hoi Vilmar,

ik ben geen binder dus ik kan je geen antwoord geven.
Hopelijk lezen de binders je vragen  en geven ze je snel antwoord zodat je kunt gaan binden :)

Rossie69

ligt er natuurlijk aan waar je op gaat vissen.
maar voor de voorn en baars kan nimfhaakjes nemen 10 tot 16 en 18 daar past ook wel 3mm goudkop op of koper kop en zilver enz.

hoe kleiner je het haakje neemt dan ook,kan je het kraaltje kleiner nemem.
Het is ook meer het gewicht,van de nimf.

dan heb je allerlei kleurtjes,je kan ze zo fraai maken als je zelf wilt.

de grotere kraaltjes zijn meer voor streamertjes vanaf 4mm tot 5,8 mm.
dan kan je streamer haken nemen,maatje 4 4n 6 en 8 en ook 10.

Zo 1 schaap over de dam,wie volgt ;)

succes

Troutbuster

#3
Beste Vilmar

Als je nymphen wil gaan maken met goudkoppen of andere kleur kralen dan is "the sky yhe limit" om het maar ff uit te drukken.  ;)
Belangrijk is wel natuurljk dat het geboorde gat van de kraal én over je haakbocht past, én NIET over het haakoog heen valt!

Alles moet wel een beetje in verhouding zijn natuurlijk een mini kraaltje op een grote haak (als je het kraaltje er al overheen krijgt) "smoelt" niet echt mooi!

Meestal wordt de kraal gebruikt om een tweetal belangrijke redenen

Verzwaring
Aantrekkingskracht (goud, zilver, koper of een fluo kleur)

Goudkoppen (natuurlijk ook andere kleuren maar voor het gemak noemen we ze goudkoppen) worden het meest ingebonden tegen het haakoog aan, en gaat dus als eerste op de haak alvorens de vlieg te gaan creeren
Het afbinden van de vlieg gebeurt dus voor de kraal, maar....

Er zijn ook binders die het anders doen!

De kraal gebruiken als Thorax (moeilijke naam voor de body) wordt ook wel eens in bepaalde patronen gebruikt

De kraal vervangt dan het body materiaal zoals bv dubbing
Bij het gebruik van een dekschildje over de thorax leggen sommige binders dit over de thoraxkraal heen, en het afbinden van de vlieg of nymph gebeurt dan wel bij het haakoog.
Is op zich een mooie methode!

Ook bij spiders welke voorzien zijn van een kraal, zie je meestal dat de kraal voor de hackle zit, hackle dus als laatst ingebonden tussen de kraal en het haakoog (wel wat ruimte laten natuurlijk ;))

Dan is er nog het fenomeen Tungsten!
Tungsten is vele malen zwaarder dan de normale goud en koper kralen, zelfs zwaarder dan lood
Je kan er, als je echt diep wil gaan met je nymph, je voordeel mee doen!
Waarom dan niet extra verzwaren met looddraad hoor ik je denken!
Nou dat kan natuurlijk wel maar bedenk wel dat je nymph een heel andere actie krijgt.
Met enkel en alleen een goud kop (tungsten of het "gewone" materiaal) gaat je nymph zogenaamd "jiggend" door het water (bij looddraad op de haaksteel doet de nymph dat niet!)
Ook bij bodem visserij "staat" je nymph met de kop naar beneden, en dus de haakpunt omhoog
Zorgt er op die manier voor dat, vooral op stromend water, de nymph veel minder vastloopt!!

Zo zie je Vil, dat er legio mogelijkheden zijn om vliegen (nymphen) met kralen te binden!

Succes en ik hoor en zie wel van je resultaten!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


catchem

Ik bind de nymphen vooral op haakjes 12 en 14, maar of en toe ook op 16 en 10. Ik gebruik graag de living larva haken.

Gerrit72


Jan TROUTBUSTER, bedankt voor de uitleg! Is wel niet mijn 'topic' en ben nog niet aan het binden van het kleine spul toe, maar je hebt me wel wijzer gemaakt! (da's het leuke van dit forum).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Troutbuster

Daar doen we het voor Gerrit!!
Ik heb dan wel niet de wijsheid in pacht zoals dat mooi heet, maar ik vertel graag mijn visie.
Een visie gestoeld op ervaringen opgedaan in de praktijk!

Uiteindelijk zijn er tal van aspecten welke je zelf uitvind, en waar je zelf je eigen draai aan geeft.

Alleen maar goed, want het sleutelwoord is vertrouwen hebben en/of krijgen in datgeen wat je doet.

Succes

Gr

Jan
"Petri Heil"