Karpers die een douche nemen?

Started by RonM, December 21, 2011, 21:10:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonM

Vandaag was ik getuige van karpers die een douche nemen?
Ik liep langs een oud beekje dat in glorie is hersteld, althans voor dat deel waar ze niet een woonwijk bovenop gezet hebben. Maar afijn. De truk is nu dat het water door een buis in het oude beekje wordt aangevoerd. Zie de schets hieronder (ik was mijn mobiel vergeten).

Ik heb 3 karpers getekend (ik denk dat het karpers waren), maar het waren er een stuk of 8. Mijn eerste indruk was dat er een oude jas op het water dreef, maar het waren de diverse ruggen van de karper.

Nu vroeg ik me af wat deze karpers daar deden. Ik ben leergierig en wil graag snappen waarom vissen doen wat ze  doen. Wellicht levert het nog bruikbare inzichten op. En verder is het natuurlijk gewoon leuk.

Dus de muliple choice vraag is nu:
a)  De karpers nemen een douche, want het is hun jaarlijkse wasbeurt
b)  De karpers hebben door de vele regen van de laatste dagen gebrek aan zuurstof en dat krijgen ze bij deze aanvoer wel
c)  Er is eten te halen bij deze aanvoer
d)  Het aangevoerde water is warmer dan het water van de beek en deze karpers vinden dat ook wel lekker

Ben benieuwd naar de score.

Ron
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Hilco


Marcelk

Ga ook voor antwoord D = warm water


Ken toevallig een stek waar zo'n rottig klein zijstroompje in een groter water komt.
Bij de duiker waar het water uitstroomt staan de karpers altijd naast elkaar
geparkeerd. Het water is afkomstig van een industrieele waterzuivering en dus warmer.

HappyFisherman

Ik Kampen zit geloof ik ook zo'n bekende stek. Ooit eens stage gelopen daar op het Lab bij de Nutricia en een collega was fervent wekkervisser. Die ging 's winters altijd ergens in de buurt daar. Mooi plaatje trouwens HAHA!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

RonM

Het is duidelijk dat antwoord D het gaat winnen. Het warme water. Ik kan alleen niet bevestigen of het water uit de pijp inderdaad warmer is. Daarom vroeg ik me af of wellicht het zuurstofgehalte nog een rol zou kunnen spelen.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

vliegvisserdorian

mijn eerste ingeving was antwoord A  ;D maar na lang twijflen ga ik toch maar voor D

johannes

ik kies voor antwoord:E

a)  De karpers nemen een douche, want het is hun jaarlijkse wasbeurt
b)  De karpers hebben door de vele regen van de laatste dagen gebrek aan zuurstof en dat krijgen ze bij deze aanvoer wel
c)  Er is eten te halen bij deze aanvoer
d)  Het aangevoerde water is warmer dan het water van de beek en deze karpers vinden dat ook wel lekker
e) Een klein vlokreeftje 20/100 tip aftma 7 en de vis aan een nader onderzoek onderwerpen  ;D


HappyFisherman

Of optie F:
Naar foto's kijken van RonM die succes heeft gehad met antwoord E ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

RonM

Antwoord E met het vlokreeftje spreekt mij ook aan. Om dat te realiseren zoek ik nog een vliegvishengel die ik in mijn rugzak kan doen van mijn werk. Maximale lengte van de delen is 40 cm. Dan kan ik in de middagpauze van mijn werk optie F realiseren. Zijn er zulke vliegvishengels überhaupt?
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

johannes

geloof dat er wel een aantal merken 7 delig spul voeren maar de exacte lengte per deel weet ik niet
maar 270/7=38,5 + 5a6 cm per deel ongeveer

catchem

ik denk B, C en D. Door de extra zuurstof meer leven en dus meer eten, en het zal er ook wel warmer zijn, waardoor er meer leven en eten is. Als alle het voedsel op koude stukken zou liggen zouden de vissen ook daar zijn. Ik denk dat de vis liever eten volgt dan een lekker warm plekje.