Tenkara

Started by Woenos, August 04, 2021, 16:58:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woenos

Hoi,

Zat topics over deze vorm van visserij, de hype is aardig over lijkt het. Maar, stel ik wil het eens proberen (als is het maar als back-up hengel of als lichtgewicht hike hengeltje) waar kan je ze nog krijgen tegenwoordig? De Chinese websites probeer ik altijd te mijden plus dat daar tegenwoordig ook kosten bijkomen. Iemand een idee? :)

Koen

winkel waar ik de mijne heb gekocht is er niet meer, maar deze verkoopt ze :)

https://1000vliegen.nl/product/tenkara-tencamo-nano-3-88-mtr/

best leuke visserij hoor.

Woenos

Daar lijkt alles uitverkocht :(

JurjenF

Ik heb de laatste tijd nogal wat spulletjes gekocht bij ome Ali maar ik heb nergens last van gehad. En anders : de kosten zijn (onder de €150) €4,00 handling en 21% BTW over een zeer klein bedrag. Altijd goedkoper dan hier. Dus als je persé tenkara wilt hebben zou ik de gok wel wagen. En het is een nobel streven om bij NL zaken je inkopen te doen maar ja, als alles weg is....??
Fishing is cheaper than therapy

Woenos

Quote from: JurjenF on August 06, 2021, 13:10:31
Ik heb de laatste tijd nogal wat spulletjes gekocht bij ome Ali maar ik heb nergens last van gehad. En anders : de kosten zijn (onder de €150) €4,00 handling en 21% BTW over een zeer klein bedrag. Altijd goedkoper dan hier. Dus als je persé tenkara wilt hebben zou ik de gok wel wagen. En het is een nobel streven om bij NL zaken je inkopen te doen maar ja, als alles weg is....??

Het is inderdaad heel goedkoop daar. Ik doe nog even mijn best om het anders te regelen. Zie ook altijd een setje liggen in de Patagonia flagstore maar die is meteen 250 euro.


Woenos

Dat is een optie, niet te duur om eens te testen. Wel Amazon maarja soms is het onvermijdelijk.

Woenos

Setje is binnen, volgende week eens uitproberen in Luxemburg. Dit past echt in elke rugzak en als het bevalt gaat deze mee met elke bergtocht om alpiene meren en beekjes te bevissen, dat we maar weer snel overal heen mogen.

Woenos

Alles getest en het is best leuk. Heb wel wat nieuwe lijnen gekocht want de standaard was niet heel fijn om mee te werpen. Had al snel een kopvoorn en een forel te pakken en dat voelde echt alsof ze 3 keer groter waren. Landen ging snel en soepel dus had niet het idee dat ik ze aan het uitputten was. Deze gaat standaard in de rugzak als ik weer eens op pad ben in de bergen!

guidogast

::agree::

Woenos

Update:

De tenkara hengel van Amazon (Maxcatch) is nu niet de beste kwaliteit vind ik. Ik had geen andere keuze maar gelukkig is de hele hengel uit elkaar te halen want als er wat vocht tussen de delen komt gaat het al klemmen en komt het topdeel er niet meer uit. Ook is het laatste deel waar het touw aan vast zit vrij los. Weet niet of dit soort hengels altijd wat onderhoudsgevoeliger zijn maar het is gelukkig niet veel werk om alles te maken en te drogen. Alleen een hengel gaat nu eenmaal altijd vochtig worden.....

Zijn er mensen met andere tenkara hengels die dit kunnen beamen of juist nergens last van hebben? En welke merken zijn dat dan?

JEVDE

Ik neem aan dat de tenkarahengel telescopisch is? Zelf wel vaker met telescopische (niet-tenkara) hengels de ervaring dat delen vast blijven zitten. Lijken soms muurvast te zitten. Altijd spannend want als je kracht moet zetten, loop je het risico dat je 'm per ongeluk buigt en dan kan de boel breken. Gelukkig is het wel vaak zo dat als de hengel gebruikt wordt, e.e.a. licht slijt, waardoor delen minder strak komen te zitten tov elkaar. Als de boel goed vastzit is de oplossing vaak de temperatuur van het materiaal veranderen. Bijv koud spul uit de vriezer gebruiken en daarna de delen uit elkaar trekken. Op internet wel wat over te vinden.

Team

ALTIJD EEN WAXINELICHTJE IN JE TAS
NUNC  AUT  NUNQUAM

Woenos