Snel vliegen aanknopen

Started by Sloveniawalking, October 25, 2012, 14:52:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sloveniawalking

Tip om snel vliegjes eraan te knopen.. Snel en simpel zonder je polsen te verzwikken.

http://youtu.be/_OYARQDi0Vg

Useless

Leuke en snelle manier van knopen. Ik had het al eens eerder gezien en geprobeerd. Vond het nadeel echter dat de knoop maar 1 keer gezekerd zit en dat heeft me dus al eens vis gekost. Ik steek 'm liever nogmaals door de nieuw ontstane lus terug en dat gaat helaas met deze methode niet. En ik zou altijd bij het aantrekken de lijn even nat maken om teveel wrijving tegen te gaan.

Sloveniawalking

Dat het snel gaat is zeker. Ik vis voornamelijk fluorcarbon 10 of 12/00. Beetje nat zeveren voordat je knoop aantrek is wel verstandig. Ik heb dat voor dit filmpje niet gedaan. Bij langzaam aantrekken is er ook minder wrijving. Dus bij heel langzaam aantrekken hoef je niet persee nat te zeveren. Bij snel aantrekken wel nat zeveren.  Bij 8 keer draaien en nog ongeveer 2mm overlaten bij het trimmen geeft een hele sterke en betrouwbare verbinding op 10/00. Ik gebruik deze methode al minstens 10 jaar en het aantal vissen wat ik heb verloren door niet nog een keer extra door te halen is nihil en te verwaarlozen. Hoe dikker je lijn hoe minder je hoeft te twisten. Ik test wel alle verbindingen voordat ik ermee ga vissen door alles een keer goed onder spanning te zetten.

HappyFisherman

Als je al met 10/00 kunt vissen zijn de vissen, waarop je vist, ook niet van dusdanige proporties dat je zo'n kolere kringeltje na een (halve) dril gaat verwachten toch?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sloveniawalking

Ik heb toch meer moeite met de kleintjes die ik vang op 10/00. Die zijn meestal veel fanatieker en schieten er soms als een raket vandoor. Als je dan net te laat bent met reageren zwemmen sommige gewoon als een trein door de 10/00 heen. De verbindingen zijn zo sterk als de zwakste schakel. Met 10/00 goed aangeknoopt en zonder zwak punt in de rest van de opzet kan je met licht materiaal toch flinke vis binnen halen. Heel wat 50+ers zijn er al mee binnen gehaald. Dan weet je dat je goed geknoopt hebt.
ik vis voornamelijk in Slovenie. Dat je daar met dunner vissen meer aanbeten krijgt weet ik uit ervaring. Dun vissen heeft ook als voordeel dat je nymphen veel sneller afzinken wanneer dat gewenst is. Ik verhoog graag mijn kansen met meer aanbeten.  Een aanbeet krijgen is de eerste stap in het daadwerkelijk iets vangen toch? als er dan af en toe eentje ontsnapt. Jammer dan, de vis heeft gewonnen omdat er waarschijnlijk een zwak punt in de verbindingen zat.

mrproper

Krijg de melding video is prive.!!!

Ron


mrproper

Deze video is privé.

Als de eigenaar van deze video je toegang heeft verleend,
meld je je aan.

Ron-O

Ik wil em ook wel zien, hoe krijg ik toegang??
Ron. ;)

Sloveniawalking

mmm. vreemd.
Als het klopt doet ie het nu wel toch?!!

Eric

Ik kon de video gewoon bekijken!!!

leo

had er ook geen last mee, overigens een mooie methode, bedankt

Bone F

Om je vlieg meer beweging te geven was/is er de lus knoop waarbij je een knoop in de tip legt, vervolgens door het oog, door de knoop en dan boven de knoop maak je een Improved Clich Knot of kunstaas knoop. Hij lijkt een beetje op de Homer Rhode Loop Knot maar dan dus afgemaakt met een I-C-K.
Als het om een lus knoop gaat heb ik echter een knoop bedacht, ik kan hem nergens vinden maar misschien bestaat ie wel enwel als volgt. Tip door het haakoog, vervolgens een lus maken en hier je vlieg/nymph 2x doorhalen waardoor je dus een waterknoop/surgeons knot krijgt. Heel snel, ik wil het wel opnemen tegen de pincetknoop :) en een lekker bewegende vlieg/nymph. Ook erg handig in slechte licht omstandigheden. Hoe groter je de lus maakt hoe eenvoudiger de knoop uit te voeren is.


Frans

Ron-O

film gezien erg handig,

misschien even een stap voor stap, Bonefish.

Gr, Ron-O

A{b}r{a}xa{s}

Wat betreft het 'nog een extra keer door het lusje steken van de lijn' (wat in het filmpje niet gebeurd) heb ik ooit eens een artikel gelezen waarin de trekkracht gemeten werd van een aantal knopen en varianten.
De exacte getallen ben ik kwijt, dus het moet even uit het hoofd, maar als de knop mét extra doorsteken in vergelijking met 'alleen lijn' op 93% uitkwam, dan daalde dit slechts minimaal, tot iets van 90-91% wanneer er niet extra werd doorgestoken.
Bijna geen verschil in trekkracht dus....meer een psychologisch iets.
(zelf gebruik ik beide varianten trouwens....niet omwille van een bepaalde reden, anders dan koude/natte vingers :))

johannes


Bone F

Ja Evert ik vermoedde wel zoiets in de vliegviswereld heb je zelden iets nieuws te melden ;D. Ik denk wel dat er een hoop vv'ers hun voordeel mee kunnen doen.

Frans

Bone F

Quote from: johannes on October 28, 2012, 09:35:11
evert dan kun je mischien de rapala lus
http://www.abc-sportvissen.be/paginas%20basistechnieken/paginas%20vissersknopen/vissersknopen%20-kunstaasknopen.htm

vind ik een zeer prettige knoop zeker met dikkere tippets
Aah de Rapalaknoop heet ie dus die ik zo "uitgebreid" omschreef, weer wat geleerd :D

Frans

Useless

Evert@ het klopt dat je met zo'n surgeon's loop knot redelijk veel tipmateriaal afknipt maar een klein lusje is zonder veel gepiel heel makkelijk te maken. Wanneer je de knoop aantrekt haak je de lus eerst even achter je haakoog en je zult zien dat de knoop richting haakoog beweegt. Je kunt het lusje net zo klein maken als je zelf wilt.