aftershaft feather

Started by Beertje, November 19, 2015, 14:35:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Ik kwam in een paar bindpatronen het gebruik van:"aftershaft feather"tegen, wat is dat precies?

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Erwin

Volgens mij zijn dat de veertjes die vlak achter de hoofdveer zitten. Zijn ook erg donzig.
De veertjes achter de schacht dus.

Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

p.forel

Erwin dit klopt als een zwerende vinger.


Bone F

Ook wel philoplume genoemd.

Erwin

Dat vind ik mooier dan 'aftershaft'
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Beertje

Zitten die op alle vogels, of alleen bepaalde soorten?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Erwin

#6
Dat weet ik niet maar ik neem aan van wel. Volgens mij dienen ze als extra isolatie om het beest warm te houden. Zitten volgens mij op het lichaam. Niet op de vleugels. In ieder geval is dat zo op de fazanten skin die ik heb.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Floor

#7
Een after shaft veer is niet hetzelfde als een filoplume veer.
Het verschil zit hem in de samenstelling en functie; de filoplume (filo of philo betekend 'haar' in het Grieks) heeft een dunne lange schacht met aan het eind een paar vertakingen. Het vermoeden is dat deze veer als voornaamste functie heeft het helpen aanpassen van de positie van de slagpennen tijdens de vlucht. Waarschijnlijk zijn deze veertjes overblijfselen van vroeger tijden en veelal overbodig maar daar is nog discussie over.

De after shaft veer ziet wat meer uit als een kruising tussen een donsveer en een 'gewone' veer en ontstaat aan de basis van een grotere contour veer. Deze veer is voornamelijk bedoeld voor isolatie.

De after shaft komt bij de meeste vogels en in ieder geval bij alle vliegende vogels voor.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Erwin

Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Beertje

Oké mannen, bedankt voor jullie bijdrage. Hier heb ik wel wat aan.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FrancoisCKX

Ik las "aftershave feather"...

Erwin

 ;DD dat is een hele gladde veer die lekker ruikt denk ik.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

FrancoisCKX

[emoji3] Dat dacht ik ook. Dat je de vissen met een lekker luchtje moest verleiden ofzo...