Waarom is de Forellenput in Apeldoorn er eigenlijk niet meer?

Started by ben, February 17, 2012, 17:34:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ben

 Waarom is de Forellenput in Apeldoorn er eigenlijk niet meer? Wie weet het?

vliegvisgek


ben

Dat meen je niet!!! Waren er geen opvolgers en hoe lang is ie al dicht?

vliegvisgek

hij had het verkocht denk zo,n 12jaar geleden omdat er geen opvolgers waren zijn dochters en schoonzoon wouden niet teminste dat hoorde ik de dag na de verkoop heeft hij zelfmoord gepleegd tja was mooi daar en rijn de eigenaar vond ik een prima vent kwam er al vanaf mijn 8ste jaar dus nu al 30 jaar forel ervaring(teminste hoop ik)

ben


Rossie69

was dat de zwaanspreng ?

kan me heugen,dat we daar waren en wel 10 min na opening,deden ze me een partij moeilijk.
had ze ook gezegd van steek,je forel maar waar ze nooit daglicht zien.

dus deze was gelijk een streep :)

in de broek van de eigenaar.


vliegvisgek

jeb zwaanespreng tja ik heb er altijd super gevist henk altijd leuk gevangen je wist gewoon de stekken in elke vijver maar goed kon wel een aparte man zijn maar goed zijn wel meer vijvers waar de eigenaren #$%^&* zijn toch ;D

HappyFisherman

Daar heeft mnr Heetkamp die rare nukken dus geleerd HAHA! In Hellendoorn houdt ie die eer gewoon hoog ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

pino

 ja jammer he dat de zwaanspreng er niet meer is he jeroen
ik kan geen een eigenaar die zo was als rijn de

vliegvisgek

ja mee eens vond hem ook top maar goed ieder zijn vijver en ding en ja marinus die leerde alles wat hij weet op gedrag na van hem zelf van rijn  ;D ;D ;D ;D

pino

ik ken geen vijver waar ze zo een extra zalmforel voor een klein jongetje in gooien
rijn was niet zo moeilijk
bij de meeste vijvers is dat wel anders :'( :'( :'( :'( :'(

vliegvisgek

ja tegen woordig maken ze het vissen duurder en gooien er nog liever minder in qwa gewicht  :o

bij

Wat is er met deze put gebeurd? Zijn de vijvers er nog maar dan zonder uitbater of zijn de vijvers ook gedempt.
Ik krijg wel eens vragen of ik weet waar een locatie is voor een forellenvijver, vandaar?

Sieger

In het voormalige pand zit nu een soort van concert-ruimte.... worden Jazz/fado concerten gegeven..... http://www.zwaanspreng.nl/

De vijvers liggen er volgens mij nog achter... Is ook een soort van eindpunt/uitloop voor de sprengen die hier eindigen...


Sieger

bij

Quote from: Sieger on February 19, 2012, 22:52:06
In het voormalige pand zit nu een soort van concert-ruimte.... worden Jazz/fado concerten gegeven..... http://www.zwaanspreng.nl/

De vijvers liggen er volgens mij nog achter... Is ook een soort van eindpunt/uitloop voor de sprengen die hier eindigen...

als ik je mail lees is het niet meer te veranderen in een forellenvijver, omdat het gebruikt wordt als uitloop van de sprengen. Ik lees dit alsof het gebruikt wordt als overloop bij hoogwater. Om de waterkwaliteit te waarborgen voor de forellen is dit volgens mij niet wenselijk.




Plantje

Quote from: bij on February 19, 2012, 22:34:30
Ik krijg wel eens vragen of ik weet waar een locatie is voor een forellenvijver, vandaar?
Ik neem aan, dat dat geen vraag, maar een stelling is ;)

Maar wat ik me dan weer afvraag: krijg je die vraag van iemand die een locatie zoekt om een forellenvijver te beginnen? Of krijg je die vraag van iemand die een mooie bestaande forellenvijver zoekt?

Quote from: Sieger on February 19, 2012, 22:52:06
In het voormalige pand zit nu een soort van concert-ruimte.... worden Jazz/fado concerten gegeven..... http://www.zwaanspreng.nl/

De vijvers liggen er volgens mij nog achter... Is ook een soort van eindpunt/uitloop voor de sprengen die hier eindigen...
Zouden alle forellen eruit zijn? Of zou er stiekem nog hier of daar een overlevende rondzwemmen? :D

vliegvisgek

vijvers zijn dicht gegooid door bedrijf van zevenhuizen met zwarte grond het is er een beetje verlaten onkruit staat 5 meter hoog zo moet je het zien dus vervalen terein helaas

en wat ik hoorde hier in apeldoorn weet niet of waar is maar komt een tuincentrum

henkietenkie

Quote from: vliegvisgek on February 20, 2012, 13:01:49
vijvers zijn dicht gegooid door bedrijf van zevenhuizen met zwarte grond het is er een beetje verlaten onkruit staat 5 meter hoog zo moet je het zien dus vervalen terein helaas

en wat ik hoorde hier in apeldoorn weet niet of waar is maar komt een tuincentrum

Dus als ik het goed begrijp wordt Jeroen de nieuwe uitbater/beheerder in apeldoorn  :D :D :D

BV

Ja, je hebt cafe's waar de waard meer drinkt dan de gasten....
Als Jeroen een vijver gaat beheren ....... 

vliegvisgek

zoiets beheren graag maar geloof het niet want er word al jaren geroepen dat hij weer los gaat en zo maar als dat wel het verhaal is tja dan zal ik er weer veel zijn was toppie daar vroeger  ;)

en mocht de vijver ooit wwer los gaan dan mogen bart en rob en henkietenkie op mijn kosten een keer komen vissen ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Gert

Quote from: bij on February 19, 2012, 22:34:30
Wat is er met deze put gebeurd? Zijn de vijvers er nog maar dan zonder uitbater of zijn de vijvers ook gedempt.
Ik krijg wel eens vragen of ik weet waar een locatie is voor een forellenvijver, vandaar?

De Eemhof is nog steeds te koop....

Groet,
Gert

vliegvisgek


Plantje

Quote from: speycast on February 20, 2012, 19:17:45
Eemhof te koop   ??????

wat koop je dan gebakken lucht   er is niks van jou bij alles staat op erfpacht
Nee, geen gebakken lucht; je koopt rechten.
En met die rechten kun je zelf weer "dienstverlening" verkopen.

Dan kun je er voor kiezen geen vis uit te zetten en mensen beloven dat ze een fantastische visdag kunnen hebben en ze daar tientallen euro's voor laten betalen! Als ze vervolgens hun beklag doen kun je vragen of ze niet de hele dag hebben kunnen vissen...jawel, dat hebben ze wel.... Maar ze hebben niets gevangen! Dan kun je mooi verweren, dat je belooft dat ze de hele dag kunnen vissen...niet dat ze vanalles vangen. Dát is gebakken lucht verkopen! ;)

Franky Boy

Toen ik mij in de 'zeventiger jaren' voor forel begon te interesseren waren er aan de rand van de Veluwe wel vier forellenkwekerijen: Sonsbeek (Arnhem), Zwaanspreng (Apeldoorn), 't Hol (Vaassen) en 't Smallert (Emst). Drie daarvan maakten deel uit van de Nederlandse Forellenkwekerijen NV die de hoofdvestiging in Gulpen (Limburg) had. Daarvan zijn alleen nog maar 't Smallert (als forelvisvijvers/recreatiepark) en 't Hol (als kwekerij) overgebleven.
Al deze kwekerijen hebben ooit tot de Heidemaatschappij behoord en in deze kwekerijen zijn in de negentiende en begin-twintigste eeuw ook zalmpjes voor de uitzetprogramma's (reddingsprogramma's?) voor de Rijn en de Maas gekweekt. Ondanks de intensieve kweek en uitzet van zalmpjes heeft de zalm het in deze rivieren niet gered en werd de kweek van zalm gestaakt. Inmiddels waren deze kwekerijen al grotendeels op de kweek van forel (Amerikaanse bronforel, beekforel en vooral regenboogforel) omgeschakeld.
Toen ik deze kwekerijen rond 1972 voor het eerst bezocht, waren de grote Deense forelkwekerijen al in opkomst. Zij konden de regenboogforellen veel goedkoper produceren en leveren. Je kwam de Deense tankauto's met 'fresh trout' tot in Italië en Oostenrijk op de snelweg tegen. Als gevolg van die concurrentie en het bijna droogvallen van de sprengen door de onttrekking van teveel Veluws grondwater door gemeenten en de industrie ging het met de vier Veluwse kwekerijen snel bergafwaarts. De Zwaanspreng heeft het nog lang kunnen redden door van de forelkweek meer op de forelvisvijver om te schakelen. Ook 't Smallert kon zo overleven en heeft nu voor de kweek de beschikking gekregen over de enig overgebleven Veluwse forellenkwekerij: die van 't Hol in Vaassen.

bij

Quote from: Plantje on February 20, 2012, 11:50:20
Ik neem aan, dat dat geen vraag, maar een stelling is ;)

Maar wat ik me dan weer afvraag: krijg je die vraag van iemand die een locatie zoekt om een forellenvijver te beginnen? Of krijg je die vraag van iemand die een mooie bestaande forellenvijver zoekt?
Zouden alle forellen eruit zijn? Of zou er stiekem nog hier of daar een overlevende rondzwemmen? :D

Ik krijg wel eens een vraag voor een locatie waar een NIEUWE forellenvijver opgezet kan worden.