leader vraagjes voor de streamer

Started by Kip, December 21, 2013, 22:01:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcelN

Maarre.... ik gebruik 35/100e Stroft nylon en dat gaat ook maar 3-4 sessies mee, ik vervang het maar. Zat laatst in de boom, toen ik trok brak het op de knoop :o toch maar wat dikker gegaan nu naar 45, zal je gebeuren bij een dikke snoek :-\

sjoerd

Quote from: HappyFisherman on December 22, 2013, 00:31:31
Leader van 30/00 tot 35/00 is dik genoeg als je maar een goeie onderlijn gebruikt. Mijn grootste zorg is dat mijn leader niet sterker is dan mijn vliegenlijn...

Van de week knalde een grote snoek zo hard op mijn streamer dat in één ruk de leader, let wel 45/00 mm dik!!!afbrak. Dat was knap balen, zal ik je zeggen. Een leader kan heel veel hebben behalve dan een fikse ruk!! Ik ben ook aan het kijken of het lusje van de vliegenlijn zelf, mede de oorzaak is , Die is immers veel dunner van diameter dan de 45/00 en kan deze dan a.h.w. doorsnijden!.
Je hoeft dus niet snel bang te zijn dat je leader sterker is dan je vliegenlijn. Gewoon een goede ruk geven bij vastzitten :'( :'( :'(
Sjoerd

merijn1982

Ik gebruik 40/100 en moet zeggen dat ik nergens last van heb... wel vervang ik prefentief om de 3-4 sessie me leader en check ik 'm tussendoor geregeld. Die kleinere vissen gaan prima maar je zal zien bij die ene enorme dame knaltt de boel:-( beter voorkomen dan genezen!
Tight lines!!