Inrichten van een sectie voor de minder ervaren binders en vliegvissers?

Started by Inderk, December 01, 2014, 23:00:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Inderk

Beste allemaal,

Gewoon even een idee-tje.
Is het misschien handig om een sectie te maken voor de minder gevorderde vliegvisser / binder?

Beginnende en ook gevorderde binders en vissers hebben vaak vele vragen en google, you tube, facebook etc. zijn prachtige media die kunnen helpen bij het vinden van de juiste informatie. Maar.....zijn vaak in een vreemde taal en dekken niet volledig af wat de vraag is. En ja, ik heb er lang over gedaan om de vragen die ik had en heb beantwoord te krijgen. En ik ben een voorvechter er van dat een ieder best wel wat moeite mag doen om de informatie te vinden en zoeken naar antwoorden op de vragen. Maar, daar waar het kan elkaar een beetje op weg helpen lijkt mij niet verkeerd. Daarom zou het handig zijn om een sectie te hebben waar instructie foto's, filmpjes etc. geplaatst kunnen worden.
Ik vraag mij wel eens af hoeveel mensen hebben het lastig gevonden om te leren hoe binddraad opgezet moet worden, hoe je een hackle juist prepareert voor een droge vlieg, wat zijn de juiste hackles voor welke vlieg? Hoe bind je een hacke goed in? Hoe maak ik een lus aan een vliegenlijn? En zo zijn er legio vragen te bedenken, en vele vragen zijn al gesteld maar zijn ontzettend versnipperd geraakt hier op het forum.Als je dit soort vragen bijeen kunt brengen in een sectie, dan is het voor een ieder gemakkelijker zoeken naar antwoorden.
En kan dit langzaam aan gevuld worden met topics voor de beginnende, gevorderde en de niet alwetende vliegvissers.

't is maar even een gedachte......... SCHIET ER MAAR OP!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


harlin

Goed idee,
maak dan gelijk ff secties van haven/polder/stad en etc visserij.
Oude forum was wat dat betreft wel ff beter ingedeeld.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Gerrit59

Lijkt me een goede gedachte Henk!
Ook ik heb - zeker als beginnend vliegbinder - me een jaar of tien geleden regelmatig suf zitten te zoeken naar allerlei dingen die een gevorderde of ervaren vliegbinder als vanzelfsprekend beschouwd.  Met regelmaat overkomt me dat nog wel en ik denk anderen ook wel. Nu had ik het voordeel dat ik in mijn directe omgeving een vliegvisclub had ( en heb)waar je met die vragen terecht kon. Dat is een groot voordeel.
Maar ik kan me levendig voorstellen dat het erg handig is als je die info thuis gegroepeerd kunt raadplegen.

Gerrit

merijn1982

Is idd een goed idee! Zo kunnen mensen die wel het geduld op kunnen brengen reageren en andere het topic links laten liggen zodat ede vervelende reacties ook weg blijven ::goodjob::
Tight lines!!

Hilco de Visser

goed plan en zeker ook het plan van Harlin om de "oude" indeling in ere te herstellen.

en niet te  lang mee wachten...... hoppa regelen  ::agree::

Troutbuster

"Petri Heil"


HappyFisherman

Ik vind 't niks. Iedereen kan dan veel te makkelijk vanalles vinden en wordt er bijna niets meer gepost  :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

Als je bedoeld een rubriek "tips en tricks", dan ben ik voor.Het is n.l nogal lastig een antwoord op je vraag te vinden op dit forum. Dus...als het een beetje op één plek verzamelt kan worden, prima!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

smokey89

Dat lijkt mij ook wel wat als beginner. ::new::

Ik vind het soms lastig om goede topics te vinden die mijn vraag beantwoorden.

Het idee van Harlin lijkt mij ook een goede. Aangezien Nederland ook nog best wel een groot begrip is ;)

Hilco de Visser

Quote from: HappyFisherman on December 02, 2014, 09:49:02
Ik vind 't niks. Iedereen kan dan veel te makkelijk vanalles vinden en wordt er bijna niets meer gepost  :P

love U

GJ

Wat is een tackle?  8)

Graag! Ik heb in 1 post ("moeilijk" in vliegtijden algemeen) zoveel nuttige informatie gekregen. En dat heb ik pas 1 vraag gesteld. Ik heb er nog 100...
Nu zoek ik graag, google ik veel en lees ik alles wat ik kan vinden. Dus lijkt mij een goed plan...

Vliegvissers.nl

een rubriek met 'tips & trucs' lijkt mij ook een nuttige uitbreiding...ga er proberen vanavond tijd voor te maken.

het opsplitsen van het forumdeel 'Nederland' was destijds wellicht te ver doorgevoerd, met wat minder uitgebreide opsplitsing/opdeling is het misschien ook al overzichtelijker. welke onderverdeling hebben jullie dan ingedachten ?
ik zou me iets kunnen voorstellen van :
rivieren & kanalen
polderwater
stadswater & havens
plassen & meren

???

Sieger

Is vind het een uitstekend voorstel zo Bas.....

Ik heb een pdf met een vliegviscursus voor beginners geupload. Misschien kun je dat gelijk als sticky in de tips en trucs plaatsen?

http://www.vliegvissers.com/SMForum/index.php?action=downloads;sa=view;down=7


Sieger

Gert

Op zich een goed voorstel Bas, maar met de zeebaarsverslagen van de laatste tijd mis ik dus nog wel iets in jouw rijtje ;)
Zee/zout/strand/kustvisserij oid toevoegen?

Gert

En hier ook alvast een minder goeie tip voor de beginnende vliegvisser: >:(

http://link.marktplaats.nl/m875887632

Maar misschien juist WEL een goeie tip voor de gevorderden  die van hun ouwe troep af willen. :-X

Raymond

::wtf::

Raymond

Oh ja, goed idee van Henk - Inderk.  ::agree:: Gewoon in gang zetten, wel zo fijn voor de beginners...
::wtf::

harlin

Quote from: Vliegvissers.nl on December 02, 2014, 14:35:33
een rubriek met 'tips & trucs' lijkt mij ook een nuttige uitbreiding...ga er proberen vanavond tijd voor te maken.

welke onderverdeling hebben jullie dan ingedachten ?
ik zou me iets kunnen voorstellen van :
rivieren & kanalen
polderwater
stadswater & havens
plassen & meren

???

Dat onderstreepte stukje van je, lijkt me wel wat (voor de) Vliegvissers (.nl)  ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Vliegvissers.nl

goeie opmerking Gert :)

ben er gisteren niet meer aan toegekomen...hopelijk vanavond meer tijd..

Plantje

Enige tijd geleden werd dit in de discussie over Facebook ook al geopperd. Sieger heeft me ook de nodige handvaten gegeven voor een sticky topic.

Wilco zei op de forumdag dat hij hier ook ideeën over had. Ik ben ook nog benieuwd naar zijn beeld hier bij.

Persoonlijk vind ik het een heel goed idee! Ik kan me voorstellen, dat we een beginnerssectie krijgen op het niveau van "Vliegvissen in...", "Materiaal & techniek" enz. Met als subcategoriën:
Werpen
Hengels, reels en lijnen (geen Tenkara dus! ;))
Vliegbinden
Overige materialen (kleding, waadpakken)
Vissen (in de zin van "waar vissen?", "hoe diep vis ik mijn nimf?", "strip ik een droge vlieg binnen en zo ja, hoe?", "hoe werkt dat nu met een bellyboat?", "Mag ik overal waden?")

Er zijn vast nog wel meer categorieën te bedenken!

Een subcategorie kan dan werken net als elk ander onderdeel van het forum: iedereen kan er posten. Echter, bij iedere subcategorie zou ik ook wel een sticky, document of iets dergelijks willen zien waar de veel voorkomende basis zaken in staan. Zoals het document van Sieger. En laten we daar nog een stapje verder in gaan: telkens als er goede nieuwe vragen bij komen kunnen we die in een degelijke structuur inclusief de antwoorden toevoegen. Dat houdt dus wel in, dat niet zomaar iedereen die documenten kan aanpassen en dat iemand zoiets in beheer moet hebben.

A{b}r{a}xa{s}

Dan ga je al een stuk verder dan ik in eerste instantie zou willen gaan....
hoeveel 'tips & trucs' forum gaan dat worden dan ?
wordt dan de 'tips & trucs' niet HET hoofddoel ?

(wel mooi dat de discussie nog loopt, dan hoef ik vandaag nog geen kant-en-klare oplossing te gaan maken.... ;) )

Wilco

Plantje,

Ik had bepaalde ideeën over hoe je het deel voor de beginnende vliegvisser in zou kunnen richten maar ik merk dat veel mensen meer en vaak betere ideeën hebben dan aan mijn brein zouden kunnen ontspruiten. Ik ben het met je eens dat je op dit specifieke onderdeel een beheerder moet zetten die de kwaliteit en ook de kwantiteit blijft bewaken.
Een kritische noot is denk ik wel op zijn plaats en wel dat je voor de beginnen vliegvisser de informatie niet te specifiek moet maken maar meer als hapklare brokken moet aanleveren.
Voor het verder verloop heb ik hoge verwachtingen van mijn mede forumgenoten  ;D ;D

A{b}r{a}xa{s}

misschien een 'hoofdforum' genaamd 'tips & trucs'..en daarbinnen een aantal subonderwerpen ?...dan zit het allemaal bij elkaar

Inderk

Geweldig die reacties !
Voor mij is / was het hoofddoel dat minder gevorderde / vliegvissers met vragen, een plaats hebben waar ze antwoord op vele vragen kunnen vinden.  Domme vragen zijn er niet, maar vele vragen worden vaak herhaald door verschillende personen.
En op deze manier kunnen we onze kennis clusteren, en delen.

Ik zit bijvoorbeeld ook te denken aan een item over vliegvisverenigingen zodat men daar ook eenvoudig even binnen kan lopen.
Op dit forum zit denk ik van iedere vereniging wel een "vertegenwoordiger" met wie men dan contact kan zoeken.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.