Lus vs naaldknoop: strekken van de leader

Started by wh82, December 20, 2015, 22:06:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

weerwolf

als de tippetringetjes nix zijn dan gewoon een knoop in de leader leggen en het ringetje afknippen. dan je leader met een kunstaasknoop eraan zettten. werkt prima.


Ik weet wel dat ook Theo van de Poll een tijd op zoek is geweest naar goede tippetringetjes. Ik zelf ook in de karpervisserij zijn wel een aantal goede ringetjes verkrijgbaar. De geslagen ringetjes zijn in ieder geval altijd scherp en leveren lijnbreuk.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Wader

Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid de lus in lus verbinding tussen lijn en leader.
Zowel de zelf gemaakte lus aan m'n lijnen, als de lus aan m'n zelf getwijnde leaders, hebben de omtrek van een cocktailprikker.
Qua lengte van overgang van lijn naar leader zit ik dan rond de 6 รก 8 mm. Deze overgang vindt ik mooi vloeiend, trekt geen "strepen" bij het binnen strippen, en de leaders strekken naar behoren.
Aan het andere (dunne) uiteinde van mijn leaders heb ik een micro-tippet ring ingelust, (ja, die van de voormalige sponsor) om snel van tippetlengte en/of diameter te kunnen wisselen zonder dat de leaderlengte aangetast wordt. Ik vindt deze ringetjes fijn van formaat en afwerking.
Af en toe breekt de tippet af op de knoop op de ring, maar dat is al tijdens het testen van de knoop. (even stevig trekken na het aanknopen) Maar dat wijt ik aan de knopenlegger. (mezelf dus) Als het die test doorstaat, is mijn ervaring dat ik elke vis er aan kan vangen, en breekt deze knoopverbinding alleen als ik een keer stevig vast kom te zitten aan iets op de bodem of in een boom of struik waar ik niet bij kan komen.

Grt.,
Don