Graskarper,torpedo's uit de polder

Started by sjoerd, May 16, 2015, 22:25:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Het was de laatste dagen niet bepaald echt weer voor de karper. Veel en harde wind, weinig zon. Kortom slechte omstandigheden om ze te spotten, zeker op groter en dieper water.
Vrijdag begon ook koud en donker. 's Morgens eerst even naar de jachthaven geweest om een broedende fuut te fotograferen.

Ik was net op tijd want na de fotosessie, moest zo nodig zo'n patserig plezierjacht dicht langs het nest varen. Gevolg: het nest sloeg los en dreef langzaam weg en na enige tijd zonken de eieren naar de diepte. Klein drama in de haven.

s-Middags begon de zon toch aarzelend door te breken en wilde ik toch nog even proberen of de karpers nog op de uiterwaarden zwommen. Helaas waren er geen vissen meer zichtbaar en het water was alweer een stuk gezakt. Dan maar verder fietsen en een poging doen om een graskarper te vangen.
In een sierwater zag ik twee vissen liggen. Voorzichtig een worp er naartoe en met  de tweede worp kwam de vlieg mooi voor de vissen terecht. Langzaam zakken door het water werd de vlieg gevolgd door één van de karpers. Door het troebele water moest ik afgaan op de beetverklikker die even trilde. Aanslag maar niks. Jammer, gemist! Of de vis de vlieg had genomen of tegen de lijn zwom weet ik niet.
Dan weer verder fietsen. Een ander graskarper water waar ik langs kwam lag nagenoeg helemaal dicht met wier. Onbevisbaar dus. Een stuk verder zag ik een vliegvisser ,die op ruisvoorn viste en 2 stuks had gevangen .
Eindelijk kwam ik bij een sloot met glashelder water en waarvan ik wist dat er graskarpers zwommen. Al snel ontdekte ik een schooltje. Ze waren niet erg actief maar mooi was het om te zien dat er toch zo nu en dan eentje aan de waterplanten plukte.
Voorzichtig, want ze zijn zo ontzettend schuw en hebben je zo in de gaten, wierp ik mijn vlieg, een wierimitatie naar een vis. De vlieg trok ik tot zo'n 20cm voor zijn kop en dan maar kijken wat er gebeurt. Eerst niks maar na enige tijd, zwom de vis iets naar voren en op gevoel zette ik de haak en hangen!
Toch weer gelukt om zo'n fraaie chinese gast te vangen.

de dril in het glasheldere water

het blijven schitterende vissen

de wiervlieg deed het weer.
Het was inmiddels tijd om weer naar huis te fietsen, Pfff nog even een dikke 20 km met tegenwind maar het was de moeite waard geweest.

Sjoerd

Scaramouche

Prachtig Sjoerd, zijn die grassers qua dril te vergelijken met een schubkarper?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wouter veuger


Pink maggot

zonde van de eieren maar wat een mooie vis!
::goodjob::

MarcelN

Inderdaad rotstreek van die boot zeg :'( zag het al op facebook ::goodjob::
Heb je een link van die wiervlieg? Mooi voor de harders hier ::)

maurice

#5
Staat dacht ik op de site marcel,
Groene hatseflats gebonden door evert.
Een complete svs

http://www.vliegvissers.nl/archief/bindpatronen/2008/natte_vliegen/evert_groene_hatseflats.html


::bbq:: ::proost:: ::proost::

sjoerd

#6
Inderdaad, die vlieg die Evert laat zien, zou je de wiervlieg kunnen noemen. Wij gebruikten die 20 jaar geleden al. Mijn allereerste graskarper ving ik bij toeval aan een 15 cm lange snoekstreamer, gebonden van groen marabou! Toen zijn we van gele en groene marabouveren, imitaties gaan maken van plukjes wier en met succes . Er zijn de nodige graskarpers mee gevangen. Ik had het geluk dat in enkele vijvers in mijn woonplaats graskarpers werden uitgezet en daar kon ik mooi met de wiervlieg, zoals die gedoopt werd experimenteren. Ik bond deze in een drijvende en in een langzaam zinkende variant.
Met soortgelijke vliegen worden nu in Denemarken de nodige harders gevangen! En die staan nog op mijn verlanglijstje. :)
gr Sjoerd

sjoerd

Quote from: Scaramouche on May 16, 2015, 22:35:10
Prachtig Sjoerd, zijn die grassers qua dril te vergelijken met een schubkarper?

Ze zijn iig wel beresterk en zetten een sloot behoorlijk op stelten. Of ze sterker zijn dan schubkarpers? Moeilijk vergelijken vind ik  omdat ik schub- en spiegelkarpers meestal op groter water vang en dan hebben ze meer de ruimte om een flinke run te nemen. Maar het betere kruipdoor sluipwerk om ze aan de schubben te komen heb je voor alle karpersoorten nodig.
Het blijft voor mij een intrigerende visserij met de vlieg.

Plantje

Schitterend! Je hebt er echt werk in gestoken Sjoerd. En met resultaat!

Peter68

Schitterende vis weer ik blijf me altijd weer verbazen over jouw vangsten.
Wel weer een drama voor de Fuut zeg.