Goed idee?

Started by Bone F, June 17, 2015, 22:03:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bone F

Misschien niet nieuw maar voor mij wel het volgende. Men neme een shooting head sinking en een weight forward floating van dezelfde lijnklasse. Vervolgens neem je de "reelzijde" van beide lijnen en smelt deze met een overlap van minstens 5cm. aan elkaar doormiddel van krimpkous. Nu heb je dus een sinking en floating lijn in één met een nauwelijks voelbare overgang, afhankelijk van de zijde die je op de reel spoelt. Het dunne deel van de wf is lang genoeg om als volglijn voor de sh te dienen. Vandaag getest en het werkt!

merijn1982

Waarom zou je als je toch al beide hebt dit aan elkaar willen smelten?? Lijkt me niet zo handig.. beter even een extra spoel kopen en beide apart opspoelen en dus echt visklaar hebben. Maar dat is mijn mening
Tight lines!!

Floor

In de zalmvisserij is zoiets dergelijks vrij gebruikelijk maar dan zonder smelten gewoon lus- lus.
Volglijn - zinkende, drijvende of intermediate shooting head - evt een polyleader, en vervolgens de leader.
Maar als jouw systeem werkt is het prima toch!?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Bone F

Merijn ja logisch  ;D maar spreekwoordelijk dit is ff een andere weg naar Rome.......

Scaramouche

Hoe betrouwbaar is zo'n gesmolten verbinding in jullie ervaring? ik heb dat wel eens gedaan om een lus aan de lijn te smelten maar die ging uiteindelijk toch kapot. Bij een lijn-aan-lijn koppeling kun je de kernen (als die lijnen een kern hebben natuurlijk) denk ik ook niet goed verbinden?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

jo flyfishing

Ik heb het alleen nog maar gedaan om een lusje te maken, maar gebruik nu terug loop-on braid lusjes.
Gesmolten lus of loop-on connector, ze gaan alletwee kapot.



Op een Airflo lijn lukte het me een goed lusjes te smelten, Snowbee en Loop kreeg ik niet goed, het mantel materiaal verbrandde (kleurde bruin)  voor dat het goed begon te smelten.
Als ik het minder verwarmde zag je nog een naadje in het materiaal.
Ik zou minder vertrouwen hebben in een gesmolten rechte aaneenzetting. In een lusje komt de helft van de belasting nog op de hoofdlijn (met kern).
Bij een aaneenzetting betrouw je op de enkel op de verbinding van de mantel. Lijkt me niet ideaal.

Als het begeeft, zwemt er een vis met een hele vliegenlijn rond.  :(

Quote from: Scaramouche on June 18, 2015, 11:12:55
Hoe betrouwbaar is zo'n gesmolten verbinding in jullie ervaring? ik heb dat wel eens gedaan om een lus aan de lijn te smelten maar die ging uiteindelijk toch kapot. Bij een lijn-aan-lijn koppeling kun je de kernen (als die lijnen een kern hebben natuurlijk) denk ik ook niet goed verbinden?
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Bone F

Jo, met de juiste krimpkous en een beetje oefenen gaat het prima hoor.

[attachment deleted by admin]

Marco B

Het levelgedeelte van een van een WF-lijn gebruiken als volglijn voor een shootinghead is natuurlijk niets nieuws. Het idee om de belly er aan te laten zitten misschien wel, maar ik vermoed dat lijnfabrikanten hier ook allang aan gedacht hebben en nooit uitgevoerd. Je lijn er helemaal afhalen tijdens het vissen en dan omgekeerd opspoelen, daar zit denk ik niemand op te wachten. Al was het maar omdat het lastig is om je lijn zonder haspeltje oid netjes zonder kringels op je reel te krijgen. Misschien dat je dat thuis doet maar dan heb je nog altijd te maken met het fenomeen dat de punt van je lijn dan zo gekringeld zit door het strakke opspoelen dat je eerst weer allerlei toestanden moet uithalen om deze weer fatsoenlijk recht te krijgen. Vroeger riep men van DT's ook dat je ze omgekeerd weer kon gebruiken maar in de praktijk werkte dit ook nooit zo geweldig. Een 2e spoel kopen werkt, zoals Merijn als aangaf, een stuk beter en geeft waarschijnlijk een stuk minder ergernis. Maar als dit voor jou de oplossing is, gewoon doen!
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Bone F

Misschien ook niet nieuw maar ff stevig trekken aan een vliegenlijn doet wonderen mbt het kringelen. En lastig af en opspoelen is volgens mij ook geen probleem. Je loopt 'm gewoon uit en spoelt 'm omgekeerd op. Maar ja extra lijnen en spoelen is natuurlijk wel beter voor de handel.... :D

Floor

#9
Quote from: Bone F on June 19, 2015, 18:53:20
Maar ja extra lijnen en spoelen is natuurlijk wel beter voor de handel.... :D

Één van de redenen dat ik een groot fan ben geworden van cassette reels, verschillende lijnen gebruik ik toch, maar om tientallen (of veel meer) euro's te betalen voor een extra spoel heb ik weinig behoefte aan.

Met betrekking tot het gebruik van een loop connector; schuur het uiteinde van de lijn een beetje glad zodat hij niet door de kous snijd. Een klein stukje krimpkous juist op die plek werkt ook prima.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Bone F

Nou manneen je kunt er lang en kort over .... zo'n samen gesmolten lijn schiet fantastisch door de ogen van je hengel, al dat kous, loopjoints en lus gedoe vind ik maar niks. Probeer het maar eens dan wil je niet anders meer :D