Verslag Vakantie Ardennen

Started by Inderk, August 10, 2011, 23:11:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Inderk

Op zondag 21 juli vertrokken we in de regen richting de Belgische ardennen.
Onderweg hadden we veel regen maar hoe zuidelijker we kwamen des te beter het weer werd.
Aangekomen in Bertrix snel, de caravan op z'n plaats gezet en het tentje van m'n dochters....en kon de vakantie beginnen..........
Foto van ons uitzicht.



De eerste dagen van de vakantie worden door ons hoofdzakelijk besteed aan het verkennen van de omgeving en voor mij natuurlijk zoeken naar geschikt viswater en leuke plekjes.





Na de tweede dag begon een oude blessure bij mij op te spelen door het vele dalen tijdens  het  wandelen begon mijn buitenste kruisband in de knie op te spelen door overbelasting. Hierdoor werd  het lopen zeer pijnlijk. Maar omdat ik een best wel leuk plekje gezien had aan de Semois moest er toch gevist worden. Af en toe leunend op mijn waadstok kon ik toch nog redelijk verantwoord waden. (Het water stond erg laag)



Die eerste avond had ik tegelijk een forelletje gevangen en kennis gemaakt met de Walen.
Ik vistte met een vaal-gele quill richting de stroomversnelling, en die werd door een forel relatief snel genomen, her en der zag ik wat gelige eendagsvliegen uitkomen vandaar mijn gok op een quill.
Ik wilde nog snel een foto van dit visje maken, maar bleek dat de batterijen van mijn fototoestel leeg waren. Ondertussen kwam één van de Belgen aangelopen en vroeg vanaf de kant wat ik gevangen had en ik liet hem het forelletje zien. `Une Truite du miniscule´ zei ik......Hij was max. tussen de 20 á 25cm. En hij vroeg of hij deze vis mocht hebben. Ik zei op mijn beste Frans dat ik alle vis dat ik vang weer laat zwemmen en gaf tegelijk de vis z´n vrijheid terug. Alsof ik helemaal wel goed bij m´n hoofd was zo ging dat menneke te keer....hij kon er niet bij dat ik de vis weer liet zwemmen. Ondertussen kwamen zijn vismaten aangelopen en na wat onderling heen en weer gebrabbel in het Frans vlogen bij mij de spinners en twisters mij bijna om de oren. Ik vroeg nog wat hier de bedoeling van was en één zei dat ze die vis ook wilden vangen. Voor mij was de lol er direkt af en ben maar een stuk stroomafwaarts vertrokken waar ik in de schemer nog een paar kopvoorntjes wist te vangen. Dat was mijn eerste kennismaking met het vissen in Wallonië.

Een dag later had ik de hengels in de auto gedaan en was ik richting dezelfde stek gereden als die van de avond er voor, niet om te vissen, maar gewoon even uit nieuwsgierigheid of de rust er weergekeerd was, ik was zelf van plan om een ander stekkie uit te proberen. Ik kon mijn ogen bijna niet geloven wat ik daar aantrof.....langs de weg stonden een drietal auto´s geparkeerd en op de plek aangekomen zag ik 7 á 8 man staan te vissen met korte hengeltjes met daaraan een dobbertje en daaronder een mestpiertje o.i.d. En een aantal met spinners te werpen. Toen ik vroeg waarom er zo velen hier aan het vissen waren, zei er één dat er de avond er voor een mooie forel gevangen was en dat die weer vrijgelaten was. Ik heb alleen maar gedaan alsof ik dat allemaal begreep en ben op weg gegaan naar een ander plekje. Waar ik heerlijk heb genoten van de omgeving maar niets heb kunnen vangen........Toen bekroop bij mij het gevoel dat het vissen in de Semois wel eens heel lastig zou kunnen worden.



Om een lang verhaal kort te maken ik heb nog wel het e.e.a. Weten te vangen, hoofdzakelijk kopvoorn en forelletjes van rond de 10cm.





En heb geleerd dat duurzaamheid op het gebied van visserij daar nog niet een bekend fenomeen is. Bijna alle vis dat men vangt gaat mee in een soort mini leefnetje dat men bij zich heeft.



Tijdens de vakantie kregen we te horen dat de konijnen van onze kinderen bezoek hebben gehad van waarschijnlijk een bunzing met als gevolg dat ze beide doodgebeten zijn, en wat veel verdriet bij de kinderen heeft gegeven.

Gelukkig brengt het vissen in een andere omgeving ook wel z'n pluspunten met zich mee, maar ik ben niet weer bereid om bijna 40 euro neer te leggen om te mogen vissen in een prachtige rivier waar bijna geen fatsoenlijke forel meer in zwemt.





Vanochtend stond de dochter van onze buren op de stoep met de mededeling dat haar moeder afgelopen nacht overleden was aan de gevolgen van borstkanker. Al met al een vakantie waar ik niet met heel veel vreugde op terug zal kijken...........
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Bert J.

Wat jammer toch dat die knuppels alles meenemen. Zulke mooie rivieren..
Ja, ik kan mij een fijnere vakantie voorstellen. Wat sneu voor je kinderen.
Mooie foto's!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Plantje

Zure bijsmaak inderdaad!

De Belgen hebben een schitterend land! Cultuurhistorisch, maar ook vooral op het gebied van natuur is er vanalles te vinden! Steeds weer ben ik teleurgesteld in hoe de Belgen met hun natuur omgaan. Alsof ze in de jaren '70/'80 leven. Alles wordt maar gedumpt in de rivieren en bossen. Als het uit het zicht is bestaat het niet meer. Heel erg jammer!

Rossie69

Ja we hebben het niet voor het zeggen,is maar goed ook.

jammer Henk van de tegenvallende vangsten.
Zo is het ons ook gegaan.

Alleen de vergunning die ik betaalde was 10 euro voor een hele maand.

en heb de grote vissen zekkers gezien,maar vangen ho maar.




hendri

nou niet zon hele toffe vakantie dus. jammer dat ze daar alles wat zwemt ook opvreten he!

weerwolf

Ik ben net een uurtje terug uit luxemburg, daar was het nix beter. 1 forel van 35 cm en de rest was klein, heel klein 4-12 cm. En vangen was heel moelijk. Ik hoorde dat ze aan de our dit jaar geen forel hadden uitgezet ivm werkzaamheden aan de turbines van het stuwmeer.

Er lagen gigantische kopvoorns maar die waren niet te vangen.....1 persoon zei dat hij ze vangt met mais...........hij vangt veel maar niemand ziet hem vangen, zal wel visserslatijn zijn.

En onze vakantie werd ook wreed onderbroken door het bericht dat onze buurman (waar ik een hele goede band mee had) is overleden.


Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Inderk

Dan wens ik jou heel veel sterkte toe met de situatie.
We hebben met onze buren een hele goede band, het verlies van goede buren is gewoon een heel verdrietig gebeuren.
Met name de kinderen die achter blijven, onze buurvrouw leed aan borstkanker maar was verre van terminaal, super opgewekt en nog vol met plannen die ze graag zou willen ondernemen.

Over kopvoorn gesproken........neem in de schemer een kleine witte streamer met kleine kettingoogjes, haakmaatje 12 b.v. in de schemer gaan de grote kopvoorns op jacht........jagen op speldaas ik heb zo tijdens de vakantie en aantal 40+ kopvoorns weten te vangen. Deze ving ik vlak tegen de kant aan!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


vliegvisserdorian

ik ving ze op vakantie ook vlak onder de kant 20-30 cm (geen grote de grootste was denk 15cm) maar wel vis en alles van vlak voor de kant, mijn broertje had er trouwens overdag wel een aan een witte twister met de spinhengel na de derde worp

maurice

leuk verslag en mooie foto`s Henk.
jammer van de konijntjes.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Patrick(WF)

Mooie foto's Henk en toch een mooi verslag, maar met zure nasmaak.
Groet Patrick

thijs pols

mooi en heel erg bekend water idd alles wat daar gevangen word nemen ze mee helaas toch word er elk jaar op dat stuk rivier vis los gelaten maar die zijn binnen de korste keren weer weg  eewig zonde van zulk mooi vis water  (ben er dit jaar ook nog geweest en toen werder zo nu en dan wel een vlagzalm gevangen )

mvg thijs