Beginnen met vliegbinden

Started by Niels, November 21, 2012, 21:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niels

Hallo allemaal,

Ik ben een beginnende vliegvisser en wil graag mijn eigen vliegen gaan binden. Ik heb het boekje "Vliegbinden, vanaf het begin tot een heel eind" van Paul Blokdijk & John Zandvliet gekregen, maar ik heb nog veel vragen over aanschaf van materiaal en bind technieken.

Is het bijvoorbeeld kant en klaar vliegbindset te kopen?

Kunnen jullie mij een beetje op weg helpen qua aankopen?

Groetjes,

Niels

thomas250

Ha Niels
Er zijn inderdaad vliegbind setjes te koop. kijk even bij een van de sponsoren daar zullen ze vast wel wat hebben.
Er zijn al aardig wat topics gestart over dit onderwerp, wanneer je die even doorkijkt kun je heel wat informatie vinden.
Gr. Thomas ;)

Hilco

je kan een vliegje in elkaar flanzen en er vis mee vangen ,  je kan ook een kunstwerkje binden en er bewondering voor krijgen.
Daar tussenin zit een hele wereld ............

als je het wil ontdekken , kan je bij de sponsoren van hier leuke beginsets kopen.

ik wil geen van de sponsoren voor trekken , maar als jij bijv bij http://www.amfishingtackle.nl/ kan je de standaard en alle gereedschapjes voor 40 euro kopen.

beet je goud zilver en koperdraad , wat pauwe veren fazantenveren en beige dubbing  wat zwarte en witte binddraad en wat haakjes en je kan beginnen..........


BV

Welkom Niels,

Enige belangrijke vraag : op welke vis wil je gaan vissen? (welke aftma van hengel heb je)
Koop alleen de benodigdheden voor een paar verschillende vliegen die je gaat gebruiken voor de juiste vissoort.
Je bent niet de eerste die als beginner 500 goudkopjes koopt en na drie maanden en twintig vliegen er de brui aan geeft.

Koop geen setje , maar laat je een voorstel van een setje doen door een of twee sponsors van het forum waarbij je zelf duidelijk aangeeft waar en hoe je wil gaan vissen. Zij weten wel wat je nodig hebt.
Je hebt als beginnenr niks aan 6 verschillende soorten zilver of goudtinsel.

Dus : wil je snoeken of wil je op een forelput of verwacht  je meer voorntjes in een slootje of woon je vlak aan een van de grote rivieren?
Dan kunnen wij je verder helpen.

gr

Bart

gijsie20

#4
Ha..die wilde ik net ook posten.
Dit setje heb ik destijds ook aangeschaft, en werkt nog steeds prima:
http://www.amfishingtackle.nl/vliegbinden/am-pro-toolkit/

Ik ben zelf echt een half jaar geleden begonnen met binden..merk wel dat de koffer nu al zo langzamerhand uitpuilt. Er zijn toch altijd spullen die je net nodig hebt voor die ene vlieg die je nog niet hebt.
Verder hebben met name dat soort boekjes en Youtube mij geholpen met leren te binden.

Beste koop die ik wat dat betreft heb gedaan is eigenlijk 2 mooie Orvis dubbing Boxjes via marktplaats. Heb je gelijk alle kleuren voor nimph en droge vlieg.

Misschien kunnen mensen je helpen aan bepaalde veren zoals fazant, pauwenoog of een paar nek veertjes voor hackels, dan ben je al een eind op weg.

Maar ligt er idd een beetje aan op welke vis soort je wil gaan vissen, en hoe.

groet Gijsbert

Niels

#5
hallo,

Ik heb een aftma 5/6 hengel. Vis momenteel alleen op snoek, maar zodra het weer zomer is wil ik ook op forel en voorn gaan vissen. Ik woon zelf aan een sloot en meer waar je zeer goed kan vissen, maar de IJssel en Lek zijn ook in de buurt.

groetjes, Niels

gijsie20

Maar daar zit wss geen forel  ;D

Niels

Nee jammer genoeg niet!! Ik vis op forel in een vijver in Werkendam.

Team

Woon je bij Vianen in de buurt, dan kun je hier wat spullen ophalen
NUNC  AUT  NUNQUAM

Inderk

Komen jullie naar de binddag in Apeldoorn in januari??
Ik ga daar naar toe om (beginnende binders) jullie op weg te helpen met het binden.



"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Niels

waar en wanneer (in januari)?

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Hilco

p.s.  niet googelen op "voorbinder"  :P

Plantje

Dat setje van AM Fishing tackle is een heel mooi setje!

Zoek verder ook even op het forum in deze vliegbind topics. Er zijn er meer geweest die gevraagd hebben wat ze zoal nodig hadden om te beginnen. Afhankelijk van waar je op wil vissen zijn er diverse antwoorden te geven.

Goede tip die ik al voorbij zag komen: koop vooral niet te veel! (Sorry sponsors ;))

Niels

hartelijk bedankt voor de vele tips!

drefter

Maar waar woon je nu precies werkendam kom ik ook wel eens maar dat is puur omdat het in de buurt is.
Maar vind ik niet echt de fijnste put

Gr Martin

Niels

Ik woon in krimpen aan den ijssel. Ik ben zelf nooit in andere vijvers als werkendam geweest.

drefter

Is toch ook niet echt in de buurt.

Gr Martin