Nieuwe bestemming gezocht voor trip naar Noorwegen

Started by Boardron, September 20, 2014, 12:45:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Boardron

Beste Vliegvissers,

Afgelopen zomer ben ik (voor het eerst) een week naar Noorwegen geweest. Daar heb ik moederziel alleen door de Hardangervidda getrokken met als doel: lekker kamperen en vooral vissen. Ik heb daar een week in het gebied gekampeerd waarbij ik alles dus zelf bij me had: tent, slaapspullen, kookgerei, eten en uiteraard vliegvis spullen. Het was een fantastische ervaring, elke dag heb ik forel gevangen (en meestal ook gegeten) en, ook belangrijk, een week lang ben ik werkelijk niemand tegen gekomen.

Er kleeft slechts een nadeel aan dergelijke trip: het smaakt naar meer!

Dus ik ben op zoek naar een nieuwe bestemming voor het komende jaar.
Ik zal weer eind juni / begin juli die kant op gaan.
Het liefst een natuurgebied met leuke, niet al te grote rivieren. Ik ben er namelijk achter dat het vliegvissen op de grote meren niet zo aan mij besteed is. Het idee is weer om een rondwandeling te maken, waarbij ik elke dag maximaal een halve dag wandel, om de rest van de dag te kunnen vissen.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!

Mvg

Ronald Stolk

PS. Wat impressies van de oorspronkelijke trip:






Arie de Vries

Suggesties heb ik niet voor je (helaas) maar man wat een mooie vakantie is dat!! Blijf dit topic graag volgen
Groet, Arie

Koen


markpiet

1 provincie verder naar het noorden en daar vindt je nationaal park Jotunheimen. Ik vind dit gebied wel wat vergelijkbaar met de Hardangervida. Houdt wel rekening met sneeuw op de hoogvlakte in de zomer.
groeten van Mark
><((((0>

Boardron

#4
Jotunheimen had ik al van gehoord van wat Noren die ik in een hut was tegengekomen. Dat zou dan wat ruiger zijn dan de Hardangervidda.
Maar wat die sneeuw betreft: op de Hardangervidda stond mijn tentje ook gewoon naast de sneeuwveldjes... Zolang ik maar niet totaan mijn knieen in de verse sneeuw zak, overleef ik het wel.

Floor

Dovrefjell ligt hoog en voor een groot deel boven de boomgrens,
Dovre ligt wat lager met wat meer bomen,
Rondane ligt bijna volledig boven de boomgrens,
jostedalsbreen bestaat voor de helft uit gletsjer maar, het park kent ook laagland.

Alsjeblieft, jij kan de komende 10 jaar op pad!  ;)
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Twan

Quote from: Floor on October 06, 2014, 12:42:32
Dovrefjell ligt hoog en voor een groot deel boven de boomgrens,
Dovre ligt wat lager met wat meer bomen,
Rondane ligt bijna volledig boven de boomgrens,
jostedalsbreen bestaat voor de helft uit gletsjer maar, het park kent ook laagland.

Alsjeblieft, jij kan de komende 10 jaar op pad!  ;)

lol

Hidde

Beperk je misschien niet tot noorwegen maar kijk ook maar noord zweden.

Boardron

Dat gebied rondom Rondane ziet er erg mooi uit. Leuke riviertjes daar ook aan de oostkant.

Maar eens kijken of ik daar ook een wandelkaart van kan vinden.

Floor

Die wandelkaart bestaat wel, ik zou er nog ergens één moeten hebben. Dus als je er niet uit komt....
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Floor

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Boardron

Ben er nog niet helemaal over uit, maar de kans bestaat dat ik de volgende keer toch weer terug ga naar hardangervidda. Ben vorige keer oostwaarts gegaan vanaf de Mogen hut. Mogelijk nu westwaarts. Eerst een stukje de kvenna volgen, dan de kvenna oversteken naar het zuiden. Dan kan ik bij de Mora en Rauda rivieren komen.
Dat plannetje staat of valt wel met de mogelijkheid om de kvenna over te kunnen steken. Hiervoor heb ik al wel een vraag uit staan, maar nog geen antwoord op gekregen.

JEVDE

Beste Ronald,

Ik hoop dat je ondertussen een goede nieuwe bestemming hebt gevonden. Zo niet dan heb ik misschien nog wel tips. Ben zelf groot scandinaviefan, vooral Noorwegen doet mijn bloed sneller stromen. Vind het mooi om te lezen over je week op de hardangervidda. Ben benieuwd naar meer informatie over hoe het daar was, dus mocht je ooit een verslag schrijven, dan houd ik me aanbevolen

Kvennan

En al wat gevonden?
Ik ben 4 keer naar Noorwegen geweest. Nadat/tijdens vader worden verloor ik werk en mijn relatie.
Helaas heeft dat geleid tot armoede tot nu toe. Ik ben al 6 jaar,dit jaar) niet meer naar "Mijn" Noorwegen geweest.
Ik had als uitvalbasis de Kvennan camping voorbii Tynset,dus vissen in de Glomma.
Maar ook een paar weken naast de Gaula gelogeerd. Voor de zalm. Helaas had ik een gekneusde pols terwijl ik maar een paar weken had geoefend met een cheap speyhengel en verkeerde setup (blijkt achteraf).
Maarrr: Je hebt je eigen auto dus. En zelfvoorzienend. Dus je kan overal heen.
Ik vind de grens aan Zweden prachtig aan de kant van Noorwegen. Maar ben niet hoger geweest dan Trondheim en Röros als je een lijn trekt tussen die 2.
Daarboven is het ook ontzettend goed vissen weet ik van de Noren zelf die steeds hoger trekken naarmate zalmseizoen vordert en kerst nadert . Ik zou lekker diezelfee route bekijken. En zoals gezegd hier al: ook Zweden af en toe in gaan,zoals je weet barst het daar van het water.
Beniuwd of je al plannen hebt.
Groeten.Apeldoorn.