Mystery of the Sik.

Started by dryfly, October 14, 2012, 19:59:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dryfly

Vrijdag 10 augustus was het zover, Rico en ik, met de auto op naar Noorwegen. Het doel was de rivier de Rena. Ik was al 2 maal eerder in Noorwegen, toen een gewone vakantie waar ook gevist werd, maar nu een heuse visvakantie. Voor Rico was het de eerste keer naar Noorwegen. Rico heeft nog geen rijbewijs wat betekende dat ik alles moest rijden. Ongeveer 1800 km in mijn 1tje is toch net iets te ver voor mij dus maakte we in Tomelila in zuid zweden een tussenstop bij vrienden van Rico. Daar moesten we natuurlijk toch even de plaatselijke zalmrivier bezoeken. Meestal trekken hier de zalmen in september de rivier op maar je weet maar nooit.


Groot was hij niet maar toch een echte zalmrivier(tje)

's-Avonds naar de lokale autocross en 's-Morgens weer vroeg op weg naar Noorwegen. Elverum is de bestemming waar jaarlijks de Nordiske Jakt & Fiskedager gehouden worden. Ons idee was het om daar info in te winnen over de visserij in de regio van de Rena. Onderweg was Rico al een paar keer begonnen over een mysterieuze vis genaamd de Sik (salmonide) en of ik die kende. Die kende ik niet, vond ik ook niet zo belangrijk, ik ging voor vlagzalm en bruine forel. Zaterdag laat in de middag aangekomen in Elverum aan de rivier de Glomma, even boodschappen gedaan en lang de Glomma speurend naar vis terug gewandeld naar de camping. Wat doen visser als ze aan het water staan? Juist, dan vergeten ze alles. Zo ook de tas met boodschappen, misschien staat hij er nog. Bedankt Rico!


Rico, toen nog met boodschappen

Zondag was de dag van de beurs, we hebben onze ogen uitgekeken. Ik wist dat jagen en vissen groot was in Noorwegen maar dit had ik niet verwacht.


Veel guns


Laat die eland maar komen!

Het aantal vis gerelateerde stands viel jammer genoeg wat tegen. Eén grote stand met waterbak waar demo's gegeven werden door Hywel Morgan uit Wales, Andre Brun van de films Trout Bum en Jarle Strandberg van Z-spey. Hier ontmoeten we ook Roger Enger Lie van het guideline power team. Een hele aardige relaxte gast die ons later die vakantie zal gidsen op de Rena. Rico vroeg steeds iedere visser die we spraken of ze ooit een Sik hadden gevangen, maar dat waren er niet veel. De casting shows en de clinics waren erg leuk en leerzaam.


Czech nymph clinic

Hier hoorde we ook dat het water de laatste tijd hoog was en dat het vissen wat lastig was. We dachten dan zoeken we eerst een meer op, dan hebben we minder last van het hoge water. Rico had wat gezien in de buurt van de Trysil waar ook nog eens grote forellen zaten. Wij maandag naar de Trysil. De man van de vergunningen (Snorre van Gjerfloen Fluefiske) voor het meer vertelde dat de grote forellen op het meer zeer moeilijk te vangen waren met de vlieg en rade ons de rivier aan, water was al wat gezakt, en daar bezat hij ook een aantal km fly fish only water. Wij tentje opgezet in de bossen bij het water en alvast gaan vissen. Later die avond zou Snorre ons ook gidsen. Hier vingen we onze eerste vlagzalmen.


Mooi plekje aan het water





Rico vertelde me dat er bij de Trysil ook beren zaten, Snorre bevestigde dat en na het vinden van een berenpoot afdruk zijn hebben we toch maar een alternatieve slaapplek gezocht.




Dinsdag ochtend hebben we nog wat gevist in de trysil voordat we naar de Rena gingen en nog wat kleine vlagzalmen gevangen.



Dinsdag zijn we naar Frits en Godi gegaan, kennissen die op de oude Holmbo camping wonen, daar een mechanisatiebedrijf hebben en nog drie hutten verhuren aan vissers en jagers. Deze liggen erg mooi aan de rivier de Rena. Zij verkopen ook zelf vergunningen voor de Rena dus dat was wel handig. Na onze vlucht in onze auto voor de beren voelden we ons natuurlijk enorme prins tissues, maar toen Frits en Godi vertelde dat er de avond ervoor enkele km 's verderop een beer was geschoten voelde we ons toch een stuk stoerder.

Woensdag voor het eerst vissen op de Rena. 's-Morgens eerst zelf wat liggen pielen met de czech nymph, hadden we van snorre geleerd en was wel effectief. Dit resulteerde als snel in een aantal mooie vlagzalmen.


Eén van de toppers van de week 55cm en 1 kilo +.

Later die dag zou Roger Enger Lie ons gidsen op de Rena, Super relaxte gast met veel  vliegvis kennis en een super mooie casting stijl, Misschien wel een van de redenen waarom hij in het Guideline powerteam zit. In het begin zijn we begonnen met de nymph waarmee Rico en ik beiden een paar mooie vissen vingen. Later die avond begonnen ze te stijgen, wel een paar mooie aanbeten gehad de droge vlieg (caddis).


Ultieme vliegvisgids auto!

We vingen vooral vlagzalmen in de Rena, maar Rico kreeg ineens een totaal andere aanbeet en dacht "zou dit nu eens een bruine zijn?". Roger schepte de vis keek in het netje en zijn mond viel open, dit was de allereerste keer dat hij iemand een Sik had zien vangen met de czech nymph. Bijzonder vangst dus en voor Rico was het mystery opgelost. Het ziet eruit als een witvis maar schijnt een Salmonide te zijn

Sik

Hier nog een aantal vissen van die avond








Ik vind het altijd wel fijn om een gids in te huren op een plek waar ik nog nooit geweest ben. Niet zozeer dat ik bang ben niets te vangen zonder gids maar je hebt toch een voorsprong door de tips van een local. Ook leer ik elke keer weer nieuwe dingen, en vind ik het ook mooi om te zien hoe iedereen toch weer zijn eigen voorkeuren, visies en theorieën men heeft. Na de kickstart van woensdagavond hebben we nog het een en ander gevangen. Zie hier wat foto's en indrukken.























In maart dit jaar is een goede vriend van mij overleden waar ik mijn vliegvispassie mee deelde, eigenlijk zou ik met hem als hij beter was een weekend in augustus naar de Rena gaan. Hij kwam hier een paar keer per jaar. Frits en Godi waren hele goede vrienden van hem. Hij zou mij wel eens de Rena laten zien. Helaas is hij zijn ziekte niet te boven gekomen. De plek op de foto is de plek waar zijn as is uitgestrooid in de Rena. Door hem ben ik hier heen gegaan, en hij heeft niks teveel gezegd. Wat een prachtige plek is het! Martin bedankt, zonder jou was ik hier misschien wel nooit geweest.


(Leo was zijn bijnaam)



Ne pas pipi contre le vent

Sieger

Dank je voor het delen Jurgen... mooi verhaal en mooie platen...

Nodigt uit om zelf eens te gaan kijken....


Sieger

dryfly

Ja sieger, is zeker een aanrader.
Ne pas pipi contre le vent

HappyFisherman

Prachtig verhaal met een gouden randje!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72




::goodjob:: Mooi en bijzonder verhaal, goed  fotowerk! Goed bezig...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

johannes

heel erg mooi verslag met veel plezier gelezen.

sik is als ik me niet vergis houting op z'n nederlands

voor een beurs kan je beter naar Hamar gaan in april of mei die heeft meer met vissen te maken.


Gert

Is zeker een mooi, origineel geschreven en boeiend verslag! En ook nog met een paar rode draden er doorheen - eentje die al in de titel zat en eentje aan het eind.

Quote from: johannes on October 14, 2012, 20:51:02
sik is als ik me niet vergis houting op z'n nederlands

Ja, houting of marene. Had ik het van de week toevallig over gehad met een vriend van me die pas in Zwitserland is geweest en waar deze vis een delicatesse is.

Groet,
Gert

peter

Sik is inderedaad de Grote Marene  noemen ze deze en erg lekker ik heb ze zelf in zweden veel gevangen
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Johan


harlin

Mooi verslag ,
ondanks de toch wel bijzondere reden om er heen te gaan.   ::houdoe::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Jasper

Wat een prachtige MEGAvlagzalmen!

Rossie69


Useless

Leuk verslag Jurgen over een mooi gebied. En mooie vlagzalmen ook. En die beren? Ach, die zijn nog veel banger voor jou dan jij voor hen. Zou ik me maar niet zo druk over maken. De mensen die daar wonen komen zien er, als ze veel geluk hebben, misschien 1 in hun hele leven dus de kans dat wij er eentje ontmoeten tijdens een vakantie is waarschijnlijk kleiner dan de kans op het winnen van de staatsloterij.

HappyFisherman

Je zult dan maar net die ene kaaskop zijn die wel een chagrijnige beer tegenkomt :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Heeft een vismaatje van me afgelopen zomer in de buurt van Idre (Zweden) meegemaakt Bram. Heeft het beest amper 5 seconden gezien en toen vluchtte het beest alweer weg.

Bert J.

Heel mooi verslag. Prachtige vlagzalmen.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

dryfly

Ik had inderdaad al begrepen dat de Sik een soort houting is en dat dat ook een salmonide is, te herkenning aan de vetvin.

@ johannes: het vliegvisaandeel op de beurs in Elverum viel een beetje tegen, maar desalnietemin wel nuttig geweest voor ons.

Wij begrepen dat wanneer je een beer tegenkwam dat je veel kabaal moet maken dat hij dan wel weg gaat. Het kan zijn dat je een stoere beer tegen komt die, om je te imponeren, een soort charge uitvoert (op je af komt rennen en een meter of 10 a 20 voor je neus stopt). Dan moet je ten alle tijden blijven staan is ons verteld, als je wegrent ziet de beer je als prooi en ben je het haasje. Ik heb daar eens over nagedacht, maar dan moet je toch wel een hele stoere jongen zijn.

Later die week was er in de omgeving van Rena ook nog een auto die 's-avonds uitweek voor een eland en boven op een beer reed, beer is gewond gevlucht. Ze zijn naar hem op zoek geweest maar ik weet niet of ze hem nog gevonden hebben. 

Ne pas pipi contre le vent

Gert

Wat mij altijd verteld is over beren - en ik weet niet of dat voor zowel zwarte, bruine als grizzly's geldt: als ze jongen hebben moet je sowieso uit de buurt blijven.
En verder zijn ze altijd op zoek naar eten. Dus als je in je tentje ligt en daar ligt ook eten (of al ruikt het maar naar eten), dan heb je kans dat ze binnenkomen. Een kennis van me in Canada heeft dan ook altijd een groot mes in de tent liggen. Niet om die beer wat aan te doen, maar om de tent aan de andere kant als die beer open te snijden en te kunnen vluchten.
Verder altijd je kleren waarin je gekookt en gegegeten hebt ver weg leggen van je tent.

Maar overdag tegenkomen zonder jong lijkt me wel mooi om een keer mee te maken.

Groet,
Gert

Useless

Klopt allemaal Gert, maar geldt voornamelijk voor de grizzly's in de VS en Canada. In het gebied waar Jurgen viste komen slecht 40 a 50 bruine beren voor. Uitermate schuw en worden vrijwel nooit door iemand gezien. In Zweden komen er wat meer voor; bijna 3000 die overigens ook vrijwel nooit gezien worden door wandelaars enz. Daar is ergens in 2004 iemand gedood door een beer en dat was de eerste in 100 jaar. Wat ik er mee wil aangeven is dat beren, door de uitroeiing in Europa in de laatste paar honderd jaar een natuurlijke angst hebben ontwikkeld voor mensen en alles zullen doen om ze uit de weg te gaan. Een beer maakt zo'n visverhaal natuurlijk wel veel spannender en leuker maar het is niet erg reëel om er van uit te gaan dat je er 1 tegenkomt en zeker niet dat er ook maar iets zou gebeuren.

HappyFisherman

Alleen als je een blikje zalm van John West bij je hebt wordt het een probleem ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Quote from: HappyFisherman on October 15, 2012, 14:33:18
Alleen als je een blikje zalm van John West bij je hebt wordt het een probleem ;D

Ook met die zalm van Foppen tegenwoordig, zelfs als er GEEN beren zijn  :o

En een (vrouwelijke) kennis van me heeft het in Alaska meegemaakt dat een letterlijk geile grizzly beer tegen het reservewiel aan de voorkant van haar VW-busje aan stond te rijen terwijl zij binnen zat en zich maar doodstil hield...

Hebben we uiteraard veel lol over gehad later - zo van hij deed het in ieder geval wel veilig, met een rubber. ::goodjob::

johannes

QuoteJe zult dan maar net die ene kaaskop zijn die wel een chagrijnige beer tegenkomt

of een beer die graag kaas lust

Quoteals ze jongen hebben moet je sowieso uit de buurt blijven.

als ze jongkies willen maken ook hoor

http://www.vgtv.no/#!id=56837

toch is dat met elk dier zo heb al eens ruzie gehad toen ik jongen wou kijken van een arend, ook een otter kan flink door het lint gaan.

het dier wat de meeste slachtoffers heeft in noorwegen is "gewoon" de teek en daar zijn er veel van.





Koen

Toffe plaatjes :) Ze zeggen dat de Rena een van de mooiste vis rivier is van Noorwegen, veel grote vis. Alleen lastig waden, maar als je een bootje hebt is het hemels volgens de lokalen. Ik heb er zelf niet gevist, maar heb me mogen vermaken op de Glomma :)

Christof van den Berge

Prachtig verhaal en foto`s!!!

En als ik daar was geweest had ik toch ook lekker in de auto geslapen , na het horen van die verhalen.
Je hebt er maar 1 nodig die net z`n dag niet heeft, zeggen ze mischien later tegen je "Dat doen ze anders nooit" :o
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

LycoWico

Was echt super daar!

En over die beren gesproken, ik heb tevaak geluk om het te gokken, haha!
(Hoor regelmatig dat ik een staatslot moet kopen.  ;))

En altijd leuk als je pas vanaf mei vliegvist en nu al zulke vissen heb geleerd en samen op vakantie kan gaan met je leermeester!
thankx Jurgen!