Goddard's Caddis - evolutie

Started by Scaramouche, February 17, 2015, 22:50:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maurice

Psssst: niet tegen Gert zeggen maar je kunt die hackle best bijknippen hoor.  :-X Is voor mensenogen mooi maar vissen zien toch vooral een lekker hapje.<br/>


Kan misschien bij deze wel maar ik zou persoonlijk nooit een hackel knippen.
Kans dat deze dan door het wateroppervlakte prikt is 99,9%
En daarmee neem je de eigenschap van vele droge vliegen weg.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Scaramouche

Dat is waar Maurice, maar in dit geval komt het drijfvermogen vooral uit het lijf, en niet uit de hackle dus Bart hoeft ze niet weg te gooien. In de late lente gewoon voor de snufferd van een cruisende karper parkeren  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

HappyFisherman

Not done betekend toch 'niet doen'? Niet doen dus :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

'not done' betekent feitelijk 'niet gedaan'. Maar voor alles is een eerste keer he  ;)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wouter veuger

Aangezien we nu toch met z'n allen sedges aan het binden zijn,heb ik er ook maar een gemaakt ;D

Voorheen bond ik ze wel eens op #12 of #14,maar dan vond ik ze eigenlijk altijd veels te groot voor in de polder,kleiner moest hij dus.

Nu eentje gebonden op maat 18, wel een gepriegel,maar aardig gelukt al zeg ik het zelf:


Gert

"Not done" betekent "gewoon doen als je het niet laten kunt, maar niet verder vertellen"  ;)


gijsie20

Quote from: bartkoper85 on February 19, 2015, 17:18:07
Ik heb het even anders gedaan, vond de kwaliteit ook niet erg knap.

Opzich niet verkeerd voor een eerste keer.
Wel vraagje:

Hackle gebonden met zo'n Indian skin, aan de foto's te zien? Ik vind deze persoonlijk niet geschikt voor kleinere droge vliegen, kleiner dan haakmaat 10 bedoel ik dan  ;D.
Beter haal je een goede (duo) skin, doe je je halve leven mee, of een mix bag. Deze verdeelde Poseidon eerder in allerlei kleuren en van vliegmaat 12 to 20, kan ze helaas nergens meer vinden  :(

bartkoper85

De hackle is inderdaad niet de juiste of geschikte hackle maar iets wat ik in huis had. Het ging mij meer om het binden met deerhair. Ik ben me inmiddels aan het orienteren op de juiste hackle's zodat ik mn vliegendoosje kan vullen met een paar geschikte rakkers. of het voor mij vangertjes worden weet ik absoluut nog niet, maar ze zien er in elk geval vetrouwd en vangerig uit voor me  ::goodjob::

HappyFisherman

Dan zou je eens kunnen kijken naar pakjes met voorgeselecteerd materiaal Bart. Kun je een enorme hoeveelheid vliegen uit binden en je zit niet met een deel van een neck waar je niets mee doet. Zitten geselecteerd op grootte in pakjes.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

gijsie20

Quote from: HappyFisherman on February 20, 2015, 09:20:06
Dan zou je eens kunnen kijken naar pakjes met voorgeselecteerd materiaal Bart. Kun je een enorme hoeveelheid vliegen uit binden en je zit niet met een deel van een neck waar je niets mee doet. Zitten geselecteerd op grootte in pakjes.

Die bedoel ik, weet jij waar te krijgen? Ik had toen eens een mixbag met ginger/zwart /grizzly/ blue dun, echt van alles en allerlei maten. Super handig!

Gert

In ieder geval hier:
http://www.featheremporium.com/Fly-Tying-Feathers/whiting-100-packs.html

Kun je zo te zien redelijk je eigen pakket samenstellen. En als de prijs nog net onder de 22 Euro is, heb je geen douane-gedoe.
Maar het zou natuurlijk leuk zijn als je zoiets ook in Nederland kunt kopen.

Groet,
Gert

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

bartkoper85

Ze zijn ook te koop bij fly and spin hengelsport en hengelsport van Barneveld. in beide gevallen voorverpakte kleuren op maat.

Gert

@ Bram en Bart:
Misschien kijk ik niet goed, maar bij die zaken die jullie noemen zie ik geen "mixed" setjes?

HappyFisherman

Nee dat klopt Gert, maar dan heb je het wel uit NL en binnen 2 dagen in huis :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

wouter veuger

fly and spin is bijna door alle kleuren heen.

kaj had ze ook nog met fikse korting met zijn opheffingsuiverkoop,alleen heb ik die allemaal gekocht :P

van barneveld heeft ze wel op voorraad ,zijn alleen niet de whiting packs,maar van hends ,hier zitten 5 veertjes in voor een zacht prijsje,ik vind ze alleen iets groot uitvallen.wel mooie kwaliteit.


bartkoper85

#41
Quote from: HappyFisherman on February 20, 2015, 11:10:48
http://fdf.flies.tripod.com

Kijk hier maar eens. Goeie service.
Thnx voor je tip! ik heb net mijn 1e bestelling geplaatst!
Morgen komen deze hier binnen en zal dan eens een serie proberen te binden op maatje 16!
keep you posted ;)

wouter veuger

ziet er inderdaad goed uit ja,volgende keer als ik los ben ook maar eens daar kijken...

bartkoper85

Had vandaag wat geschikte hackles binnen en vond het dus tijd om nog eens een poging te wagen. na 4 kapotgemaakte hackles heb ik er uiteindelijk maar weer een 'foute' hackle op gezet, vond het te zonde van de goede. Ik heb deze overigens na het binden even in het water laten dobberen en na een dikke minuut zinken ze alsnog. Betekend dit dat mn deerhair niet 'dicht' genoeg gebonden is?

wouter veuger

Een goed ingebonden hackle van goede kwaliteit draagt ook flink bij aan het drijfvermogen van de vlieg natuurlijk.

Op het fotootje wat je stuurde kon ik inderdaad zien dat het deerhair vrij los was ingebonden,hoe strakker het op elkaar zit,hoe beter het drijft.

Strak opeengepakt deerhair,zoals het kopje van een dahlberg diver drijft als een kurk.


Overigens kan een minuut drijven lang genoeg zijn natuurlijk,als je hem netjes voor het bekkie werpt  ;D