defenitie 'gesloten tijd' wel vangen maar terug zetten?

Started by Stefan007, January 04, 2013, 12:32:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stefan007

Hallo ..
In nederland betekend niet vissen in de gesloten tijd: ok om te vangen maar ze moeten terug in het water waar ze vandaan komen.

Q:
Gesloten tijd voor vissoorten (art. 5c Uitvoeringsregeling visserij)

Op grond van art. 2a, lid 2 van de Visserijwet 1963 in combinatie met art. 2 van het "Reglement minimummaten en gesloten tijden 1985" kan de minister van EL & I voor bepaalde vissoorten gesloten tijd vaststellen. Op grond van deze bevoegdheid heeft de minister in art. 5c van de "Uitvoeringsregeling visserij" voor een aantal vissoorten een gesloten tijd vastgesteld. Dit betekent dat je die vissoort in die periode niet in bezit mag hebben en direct in hetzelfde water moet terugzetten.
UnQ:

Weet iemand zeker, dus aantoonbaar, hoe dit in Wallonie geregeld is?

thx in advance!


jur606

stefan in nl geld dat je een gesloten tijd heb (dus direct terug in hetzelfde water mocht je deze vis vangen)
Maar je hebt ook een tijd waar het in verboden is om met een bepaald aastype te vissen (bijvoorbeeld kunstaas e.d. groter dan 2,5CM) in die periode mag je nog steeds snoek baars etc vangen alleen niet met deze aangewezen manieren

Ok wordt heel moeilijk maar je kan ze vangen.


Stefan007

ok thx voor de reply. ;) Misschien moet ik wat benadrukken dat ik mij afvraag of je de tekst in een belgische (wallonie) vergunning mag lezen als; gesloten tijd = vangen ok, maar je mag ze niet in bezit hebben.

We vissen met de vliegenhengel op forel dus we hebben het over een vliegje/nimph.

Koen

let wel dat het 2.5cm kunstaas verhaal ook voor onze vliegen geld he.

Stefan007

Thx maar het gaat er om of je bijvoorbeeld wel Forel mag vangen als je ze terug zet, dus niet in bezit hebt, wanneer er staat dat het 'gesloten tijd is'. - iemand die bekend is met de Waalse regelgeving?

Ik heb het niet over bijvangst of verboden aas o.i.d.

groetjes, Stefan

gijsie20

Je zou het kunnen vragen bij een plaatselijke vereniging, of anders even je vraag stellen op het Belgische Board, misschien dat zij je beter kunnen helpen.
Ik kan me voorstellen dat verenigingen nu geen vergunning uitgeven voor hun stuk, omdat het immers toch gesloten tijd is. Of wil je enkel op openbare stukken vissen?
Ik heb nog even in mijn vergunning van 2012 gekeken, maar mijn Frans is niet best.

Eigenlijk wil je gericht vissen op forel als ik je laatste reply lees..wacht dan nog een paar weekjes en het seizoen gaat weer open, dan zit je igg safe.

Gr

Stefan007

Hoi Gijssie20,

Ik vang het meeste met de vlieg forel of kopvoorn.

Oktober is een gesloten tijd voor forel in wallonie maar mag je weer wel vlagzalm vissen (huisje gehuurd in oktober houffalize). Nu heb ik nog nooit, maar dan ook nooit vlagzalm gevangen in de Semois, gewoon omdat niemand dat doet denk ik want ze is er niet veel, dus om dan bij controle te zeggen dat je vlagzalm vist en forel als bijvangst vangt? -werkt dat?

Ik vraag mij af of dat nodig is, je gooit de vis immers terug - ik doe dat altijd overigens. En bij het lezen van de nederlandse regelgeving vroeg ik mij af of je dat in wallonie ook zo mag lezen.

Ik zie ook wel Waalse vissers hier reageren dus dacht ik de vraag hier te stellen ... misschien is jouw idee om het eens op een belgisch forum te proberen de moeite waard. Alhoewel: ik verwacht dat dan vlaamse vissers reageren vanwege de taal en in vlaanderen verschilt de regelgeving weer van wallonie  :o -lol-

marc

de zoveelste die weer de slimmerik moet uit hangen.
lees dit eens aandachtig door en houd je daaraan.
de wetgeving is niet opgemaakt om ze te proberen te omzeilen toch.
onder het mom van ik vis op ruisvoorn of iets anders toch stiekem forel staan vangen getuigt voor mij van wangedrag.gesloten tijd moet gerespecteerd worden door iedereen zonder uitzondering,ook niet voor u.
in ieder postkantoor waar je een vergunning kan kopen in belgie krijg je gratis een folder bij waarin duidelijke richtlijnen staan vermeld ter betrekking de geldende wetgeving .Ik moet in NL ook de regels in acht nemen ,dit verwachten wij dus ook als u bij ons je hobby komt beoefenen.

 



Wetgeving en regelementen Wallonië


De hedendaagse sportvisser ervaart hengelen als een aangename natuurbeleving en heeft zeer veel respect voor dier en milieu.

Toch moeten er regels zijn waaraan iedereen zich dient te houden.

Om alles in goede banen te leiden bestaat er de visserijwetgeving.

Deze wetgeving zorgt ervoor dat iedere hengelaar weet wat er wel en niet kan tijdens het uitoefenen van zijn hobby.

Wanneer iedere hengelaar zich aan deze wetgeving houd, blijft hengelen een aangename bezigheid voor jong en oud.

Op deze pagina vind je alles tot in details over de visserijwetgeving in het Waalse Gewest.




--------------------------------------------------------------------------------

Volledige wetgeving:


Waals Gewest


Wie de volledige visserijwetgeving wil raadplegen van het Waalse gewest, kan terecht bij de

Coördinatie van de visserijreglementering (pdf-document).



Hierin vind je alles over de huidige reglementering voor de riviervisserij in het Waalse Gewest, alsook alle uitvoeringsbesluiten.



Visverlof



Er bestaan twee soorten visverloven:


   
Met een visverlof van het type A mag u met één of twee hengels vissen vanaf de oever. Daarbij mag u gebruik maken van een schepnet om de vissen die met de hengel gevangen zijn uit het water te halen. De prijs van dit type visverlof bedraagt 12,39 euro (+ 1,75 euro extra voor de Post).

   
Een visverlof van het type B geeft het recht te vissen op de manier die volgens het visverlof van het type A is toegestaan. Maar dit visverlof geeft eveneens het recht om met één of twee hengels anders dan vanaf de oever te vissen (bijvoorbeeld vanaf een aanlegsteiger, visvloer,boot...). Het vissen met een ander vistuig dan de hengel is eveneens toegestaan. De prijs van dit type visverlof bedraagt 37,18 euro (+ 1,75 euro extra voor de Post).

De prijs van de visverloven is niet meer gewijzigd sinds 1989!



Het visverlof is verplicht !


Een visverlof geldig in het Waalse Gewest is te verkrijgen in elk postkantoor van het Waalse Gewest. Een visverlof is persoonlijk en geldig gedurende het lopende kalenderjaar. Klik hier om het dichtstbijzijnde postkantoor te kennen. U kan ook uw visverlof van het Waalse Gewest bestellen via onze website, betalen kan dan via overschrijving, Visa of Mastercard.



Een paar uitzonderingen:


Volgende personen hoeven niet in het bezit te zijn van een visverlof:

   
Kinderen jonger dan 14 jaar die vergezeld zijn van een volwassene in het bezit van een visverlof mogen zonder visverlof vissen op zaterdagen, zondagen, feestdagen en tijdens de schoolvakanties. Een volwassene mag maximum vier kinderen vergezellen en de kinderen mogen slechts met één hengel voorzien van enkelvoudige vishaak vissen.

   
Personen die deelnemen aan een hengelwedstrijd en die niet gedomicilieerd zijn in het Waalse Gewest. De hengelwedstrijd moet in het openbaar aangekondigd en georganiseerd zijn door een vissersvereniging die haar zetel heeft in het Waalse Gewest. Deze vrijstelling geldt slechts voor de effectieve duur van de wedstrijd.











Waneer mag gevist worden??



Vissen is toegestaan vanaf een halfuur voor zonsopgang tot een halfuur na zonsondergang. Klik hier voor de efemeriden (de tijdstippen van opkomst en ondergang voor elke dag).



In het noordelijk deel van het Waalse Gewest (ten noorden van de Samber en Maaslijn, met inbegrip van deze twee waterlopen)

Bevaarbare of vlotbare waterlopen


Het vissen op witvis, beekforel en regenboogforel is toegelaten vanaf de derde zaterdag van maart tot en met 30 september.



Het vissen op beekridder en bronforel is toegelaten vanaf de eerste zaterdag van juni tot en met 30 september.



Het visseizoen voor snoek, baars, snoekbaars, forelbaars en vlagzalm gaat vanaf de eerste zaterdag van juni tot en met 31 december.



Alle andere vissoorten waarvoor het vissen niet expliciet verboden is, mogen worden gevangen vanaf de eerste zaterdag van juni tot en met de vrijdag voor de derde zaterdag van maart.



Het vissen op blankvoorn, rietvoorn, brasem, riviergrondel, karper, kroeskarper, winde, alver en zeelt is het ganse jaar door toegestaan.



Opgepast, vanaf de derde zaterdag van maart tot de vrijdag voor de eerste zaterdag van juni, moet iedereen die vist op beekforel, regenboogforel en witvis zich aan onderstaande beperkingen houden:



De hengel is voorzien van maximum één enkelvoudige haak die niet groter mag zijn dan 2 cm.
Levende en dode aasvisjes, lepels en elk ander namaaklokmiddel waarmee vraatzuchtige vissen kunnen worden gevangen, zijn verboden, met uitzondering van namaaklokmiddelen die noch draaien noch trillen.
Dezelfde beperkingen zijn van toepassing voor het vissen op blankvoorn, rietvoorn, brasem, riviergrondel, karper, kroeskarper, winde, alver en zeelt.


Niet-bevaarbare noch vlotbare waterlopen

Op de volgende soorten mag worden gevist vanaf de derde zaterdag van maart tot en met 30 september: beekforel, regenboogforel, beekridder, bronforel, coregonidae.



Snoek, baars, snoekbaars, forelbaars en vlagzalm mogen gevangen worden vanaf de eerste zaterdag van juni tot 30 september.



Alle andere vissoorten mogen gevangen worden vanaf de eerste zaterdag van juni tot en met 30 september.



 

In het zuidelijk deel van het Waalse Gewest (ten zuiden van de Samber en Maaslijn)
Bevaarbare of vlotbare waterlopen


Het vissen op beekforel, regenboogforel, beekridder, bronforel en witvis is toegelaten vanaf de eerste zaterdag van juni tot en met 30 september.



Op snoek, baars, snoekbaars, forelbaars en vlagzalm mag gevist worden vanaf de eerste zaterdag van juni tot en met 31 december.



Alle andere vissoorten waarvoor het vissen niet expliciet verboden is, mogen worden gevangen vanaf de eerste zaterdag van juni tot en met de vrijdag voor de derde zaterdag van maart.



Niet-bevaarbare noch vlotbare waterlopen



Het visseizoen voor beekforel, regenboogforel, beekridder, bronforel en witvis gaat vanaf de derde zaterdag van maart tot en met 30 september.



Op de volgende vissoorten mag worden gevist vanaf de eerste zaterdag van juni tot en met 30 september: snoek, baars, snoekbaars, forelbaars en vlagzalm.



Het vissen op riviergrondel en elrits is toegestaan vanaf de derde zaterdag van maart tot en met 30 september.



Alle andere vissoorten waarvoor het vissen niet volledig verboden is, mogen gevangen worden vanaf 1 juni tot en met 30 september.



Meren


In de meren van Bütgenbach, Neufchâteau, Nisramont, Robertville, Suxy, Warfaaz, alsook in de meren van l'Eau d'Heure, Falemprise, Féronval, Plate-Taille en Ry-Jaune is het toegelaten op elke vissoort te vissen in de volgende periodes:



Vanaf 1 oktober tot 31 december, met uitzondering van beekforel, regenboogforel, beekridder, bronforel en witvis.



Vanaf 1 januari tot de vrijdag voor de derde zaterdag van maart, met uitzondering van beekforel, regenboogforel, beekridder, bronforel, witvis, snoek, baars, snoekbaars, forelbaars en vlagzalm.



Alle vissen en rivierkreeften die worden gevangen buiten het visseizoen (openingstijd) van de soort in kwestie moeten onmiddellijk terug in het water van herkomst worden vrijgelaten










Waar mag gevist worden??



Bevaarbare en niet-bevaarbare waterlopen

Het visverlof van het Waalse Gewest (Type A of B) volstaat om te vissen in de bevaarbare waterlopen (oranje gekleurd op de kaart).

De lijst van deze waterlopen wordt hieronder weergegeven:



•de Leie (Lys),

•alle kanalen: het kanaal van Espierres, het kanaal Ath-Blaton, Nimy-Blaton, Antoing-Blaton, Charleroi-Brussel, het Centrumkanaal en het Albertkanaal,

•de Schelde (met uitzondering van de zijlopen),

•de Dender stroomafwaarts van de samenvloeiing van de Westelijke en de Oostelijke Dender in Aat (Ath),

•het deel van de Hene (Haine) dat gekanaliseerd is,

•de Samber,

•de meren van l'Eau d'Heure,

•de Maas,

•de aftakking van de Maas, vanaf de Maas in Luik tot aan de brug van Coronmeuse,

•de Semois stroomafwaarts van de molen "Deleau" (of van Nawés) in Herbeumont,

•de Ourthe stroomafwaarts van de stuw van Nisramont,

•de Amblève stroomafwaarts van de brug van Remouchamps,

•de Lesse stroomafwaarts vanaf de eerste vaste stuw.



Waar mag u nooit vissen ?


Vissen is altijd verboden:



•in de gedeelten van niet-bevaarbare, noch vlotbare waterlopen die een bos doorkruisen dat onder bosbeheer staat;

•in sluizen;

•in de buurt van elke stuw, sluis, verlaat, gat, schuif, watertoevoer en monding van een zijrivier waar signalisatieborden aangeven dat vissen verboden is;

•in de zones die ter plaatse door de Administratie afgebakend zijn met signalisatieborden, tijdens een abnormale daling van de waterstand of bij hoogwater, bij vervuiling, tijdens

•bepaalde werkzaamheden en uitzettingsoperaties van pootvis of wanneer zich uitzonderlijke visconcentraties voordoen;

•van bovenop bruggen van kanalen en van bevaarbare of vlotbare waterlopen;

•in jachthavens, dokken en ligplaatsen waar u de signalisatieborden van de Administratie vindt.



De zones waar vissen verboden is, worden aangeduid door de volgende pictogrammen:



Wanneer het verbod plaatselijk is, wordt dit pictogram alleen gebruik. Wanneer het verbod over een langere afstand geldt, wordt dit pictogram aangevuld door de pijl die hieronder afgebeeld wordt.

Wanneer de waterloop niet breed is en de plaats het toelaat, kunnen de signalisatieborden enkel op de rechteroever geplaatst worden.



De pijl wordt gebruikt wanneer het verbod over een lange afstand geldt of wanneer de ligging van de terreinen het rechtvaardigt, het pictogram nr. 1 wordt aangevuld door twee pijlen waarvan de richtingen tegenovergesteld zijn, bij wijze van herhaling.

Op de pijl kan vermeld zijn over welke afstand het verbod van toepassing is.



   










© 2011 - hengeleninbelgie.be   
 

bsites websolutions

kan geen respect opbrengen voor overtreders ,moesten veel zwaardere straffen over uitgesproken worden

marc

Hilco

Ik verwacht ook niet dat men veel steun zal krijgen hier op het forum bij het doelbewust de wet ontduiken .

Dat is niet de bedoeling van dit forum.

Bedankt voor je zoekwerk Marc .



Stefan007

#9
Beste Marc,

Bedankt voor je snelle conclusie dat ik tussen de regels door wil vissen en je tip dat ik goed moet lezen.

Als jij goed leest zou je lezen dat ik het niet zo netjes vind om te zeggen dat je op vlagzalm vist terwijl je forel vangt. - de meesten geven je (o.a elders) dat advies.

Ik geef aan hoe het bij ons omschreven staat en vraag mij af of je dat bij jullie ook zo mag lezen. - het antwoord kan gewoon zijn 'ja' of 'nee'.

We kunnen allemaal de site vinden waar je vergunningen kunt kopen en daar kun je een pdf-je downloaden met info. Je kopie van die site draagt niet bij aan de vraag die ik stel. Het geeft geen antwoord op de vraag hoe je vissen in gesloten tijd moet/mag interpreteren. Het is heel goed mogelijk dat de wetgever de term vissen heeft verduidelijkt; bijvoorbeeld dat men daaronder moet verstaan: vangen en meenemen. En dat er een uitspraak is gedaan dat indien je ze terugzet, dit niet als vissen wordt gezien zoals jullie wetgever het bedoelde toen de regelgeving geschreven werd. - dus dat het in de praktijk toegestaan is dat je ze terug zet.

Ik spreek geen frans dus dacht eens te kijken of iemand inhoudelijk verstand van zaken heeft die het wel kan lezen en een objectief antwoord op de vraag kan geven.


marc

stefaan,
heel kort antw , neen
bij mij hoef je niet tussen de regels te lezen,mij om het even nl of frans kan het alletwee
besluit: gij hoord thuis bij de mannen van flyfever en voor mijn part is de zaak daarmee gesloten
grt marc

Rene V.

Even reageren op de stelling "we ontduiken hier de wet niet".Bullshit!!!Hoe kan het dan dat er aktief op snoek wordt gevist na 1 maart?
Je mag wel op snoekbaars vissen maar niet aktief op snoek,of geldt dit alleen voor anderen?
Mijn idee is wat niet mag,mag gewoon niet.Staat zwart op wit in je boekje.

Rene V.

Stefan007

Niet te geloven .. off topic!!!!

De vraag is gewoon hoe een regel gelezen moet worden zoals de wetgever dit bedoeld - persoonlijke mening doet helemaal niet ter zake. @Marc: Ik vraag dus niet hoe je persoonlijk vindt dat het gelezen moet worden.

In reply #4 zeg ik al dat ik niet geïnteresseerd ben in oplossingen  als 'bijvangst' (want dat is het dan).

@marc: Het zou u sieren als u mensen niet in hokjes stopt en ik ben in het geheel niet geïnteresseerd in een soort bitch-fight dus verzoek ik u vriendelijk niet meer te reageren.

@de rest: na de 'dwalingen' op het onderwerp wil ik even verduidelijken:

• het gaat hier niet om de vraag of je bijvangst wel of niet mag houden.
• ook niet of het ethisch verantwoord is om te doen of je op een 'niet gesloten' vis vist en dan het dan voor doet komen dat je per ongeluk een andere vangt. Een stukje terug geef ik al dat ik dat niet netjes vind.

Het gaat er om hoe je de regel 'gesloten tijd' mag interpreteren. - dat is helemaal zo gek niet hoor.

Nogmaals: misschien is er wel iemand die het antwoord weet. Het zou mij helemaal niet verbazen als blijkt dat je in de praktijk wel forel mag vangen in oktober als je ze maar terug zet in het water waar ze vandaan komt. - that's all :o

marc

jij hebt niks te verzoeken ,
hou je aan de wetgeving zoals het betaamt

Hilco

Quote from: Stefan007


Het gaat er om hoe je de regel 'gesloten tijd' mag interpreteren. - dat is helemaal zo gek niet hoor.

Nogmaals: misschien is er wel iemand die het antwoord weet. Het zou mij helemaal niet verbazen als blijkt dat je in de praktijk wel forel mag vangen in oktober als je ze maar terug zet in het water waar ze vandaan komt. - that's all :o

Ik denk dat je de vraag beter aan juristen kunt stellen.

Stel je de vraag aan vissers , dan krijg je het antwoord "gesloten betekent; het mag niet"
en het wordt denk ik niet voor niks gesloten verklaard.

dus ik denk dat je hier geen bevredigend antwoord gaat krijgen .....

Stefan007

Wil de echte waalse jurist dan nu opstaan?  ;D

Natuurlijk stellen we zo'n vraag niet aan een jurist.

Het zou zomaar kunnen dat er een waalse visser is die weet hoe het zit. Je moet het maar een keer aan de hand gehad hebben.

Gezien het vele onbegrip voor de oorspronkelijke vraag, die wordt wel vaak verkeerd gelezen m.i., met uitzondering van gijsie20 en jur 606, denk ik ook niet dat het goed gaat komen  :o

::delete::


Hilco

Quote from: Stefan007


Gezien het vele onbegrip voor de oorspronkelijke vraag, die wordt wel vaak verkeerd gelezen m.i., met uitzondering van gijsie20 en jur 606, denk ik ook niet dat het goed gaat komen  :o

::delete::

Dat denk ik ook niet  ;)


vergeet niet dat alle truucjes of slimmigheden (ook al zijn ze wettelijk juist) wel eens reacties van de plaatselijke overheden teweeg kunnen brengen, die de sportvisserij niet ten goede komt.

Stel er houden een aantal vissers niet aan de gesloten periode (ook al hebben de vissers de wet aan hun zijde) kunne de overheden reageren met nog strengere regels of complete sluiting.

Dat verklaart ook de houding van bijv Marc,  die ziet  de bui in zijn achtertuin  al hangen .

Volg het advies van Marc op :   hou je aan de wet  ::agree::



Stefan007

*zucht* aub niet zo betuttelend. Als ik nu zoveel moeite doe om erachter te komen hoe iets feitelijk in elkaar steekt, dan is het toch onlogisch dat ik toch zou vissen als het niet mag?

Dan had ik toch wel gevraagd hoe ik het beste toch kan vissen wanneer het niet toegestaan is?

Misschien betaal ik wel jaarlijks €25 aan de Maka forellenclub zodat ze 40kg nieuwe forel uit kunnen zetten, vis ik met een speciaal schepnetje zodat de vis niet beschadigd wordt en ga ik pas waden na het eerste weekend van juni... het begint een beetje beledigend te worden.




Hilco

Niets is  betuttelend bedoeld , en je wordt zeker niet beledigd en zeker niet beschuldigd.

Je vraagstelling doet dingen vermoeden , dat zegt niet dat je die dingen ook van plan bent.
maar in het geval dat ,wordt het je afgeraden.

Ik denk dat er nu voldoende over is gezegd.

Nogmaals je gaat hier geen goed antwoord krijgen op je vraag. Leg je daar bij neer aub.


gijsie20

Beste Stefan,

Nogmaals mijn vraag, daar heb ik geen antwoord op gehad;

Wat is nu je bedoeling? Wil je gaan vissen op Forel in Belgie (en ja, terug zetten natuurlijk) Voor 3e weekend Maart en na 1 Oktober? Dus voor en na de officiele opening en sluiting op Forel?
Of wil je gewoon met een nimphje in de rivier pielen en zien wat er aan komt te hangen?
Probeer je grenzen te zoeken? Waarom zou er een gesloten tijd zijn voor verschillende vissoorten?

Ik adviseer gewoon om de "salmonide rivieren" met rust te laten en de gesloten periode te respecteren.
Zoals ik zei, ik ken de officiele regels (wet) niet, maar ik vis enkel in het seizoen in Belgie. Daarbuiten vis ik gewoon in Nederland in de polder, op een put of bouw wat vliegjes of een hengeltje :)

Groet Gijsbert

maurice

Quote from: Stefan007 on January 05, 2013, 09:23:40
Thx maar het gaat er om of je bijvoorbeeld wel Forel mag vangen als je ze terug zet, dus niet in bezit hebt, wanneer er staat dat het 'gesloten tijd is'. - iemand die bekend is met de Waalse regelgeving?

Ik heb het niet over bijvangst of verboden aas o.i.d.

groetjes, Stefan

Lees hier toch echt dat je op forel wilt gaan vissen in de gesloten tijd.
En net als vele anderen hier zou ik je dat zeer afraden.
Het lijkt er echt op dat je een manier zoekt cq een excuus zoekt om het wel te doen.

Marc gaf aan dat er strenger gestraft moest worden op dit soort zaken en dit soort vissers.
En daar heeft hij gelijk in. Van mij mogen ze zelfs lijfstraffen toe passen, handvat af breken en in een gat drukken waar geen licht komt..

Veel van dit soort watertjes zijn er niet meer, laten we deze beschermen en met liefde koesteren.

Stropers zijn er al te veel.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hilco

Dit wordt geen vruchtbare discussie.   

hij gaat op slot