Regenboogforel uitzetten voortaan toegestaan in Wallonie

Started by sietzedevisser, July 02, 2014, 19:12:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sietzedevisser

http://www.roofvisnet.nl/algemeen/regenboogforellen-uitzetten-mag-in-wallonie/

Voortaan vissen we dus in een stromende forelvijver. Nou waren de meeste rivieren dat toch al alleen nu vang je ook putvisjes waarschijnlijk.

Koen

beter dan geen vis lijkt me. regenboog op de rivier vangen is wel leuk dat wel, ze vechten gewoon anders dan een bruine :)

gombi

Nu allen nog groote regenbogen die aalscholvers eten uitzetten... ;D ;D

Raymond

Het rivierbeheer in is in Wallonië over het algemeen een drama. Zwaar bevist water dat in het voorjaar op een aantal momenten wordt volgestort met vis om het vervolgens zo snel mogelijk weer leeg te vissen. En tja, die regenboog hoort er gewoon niet thuis, maar ja, of het kwaad kan in een rivier waar de natuurlijke balans al zo lang zo zwaar verstoord is? Men doet maar wat blijkbaar...
::wtf::

Troutbuster

#4
Ik denk dat de gemiddelde Waal het geen moer uitmaakt, beek of regenboog.

Zolang hij de rivier/beek maar leeg kan trekken na een uitzet zijn ze (ff) tevreden

Daarna gaan ze massaal en zonder vergunning hun truukje doen in de Eifel (tot afgrijzen van de Duitse (Kyllburg) controleurs aldaar die "Belgen" betrapten met 15 forellen in een zak, geen vergunning en de act "van de Prins geen kwaad" met verve speelden!)

Hoe help je de natuur naar de bliksem?? juist zo!!

Ach...

Gr

Jan
"Petri Heil"


Killer-Bug

Euh hallo
Ik denk dat je niet iedereen over de zelfde kam mag scheren !
Ik ken persoonlijk wel Waalse vliegvissers(rivier beheerders) die het heel goed menen met de toestand van de rivieren .
Wat met de Nederlanders die in de zomer massaal afzakken naar de Ardennen en alles leegvissen met de spinhengel in de nabijheid van hun camping al dan niet met een vergunning ?
May you be in heaven half an hour before

the Devil knows you're dead.

(een oud Ierse  toost)

gijsie20

Ik kom op de No Kill ook wel eens een dobberaar tegen die we dan wegjagen  ;D Of je vind een plug of een dobber in de boom.
Er is ook gewoon te weinig controle..gemiddeld ben ik maar 1 x in de 3 jaar gecontroleerd ofzo..en ben er toch regelmatig te vinden...

Anyway..ben benieuwd naar de invloed van uitzetting van regenboog op de stand van bruine forel in een rivier. Is daar iets van bekend? Of kunnen beide soorten naast elkaar leven?

W3stland

Ik denk dat de bruine wel kwetsbaarder is dan de regenboog maar ze zouden
prima baast elkaar moeten kunnen leven in zo'n voedselrijk gebied. Door de agressie van de regenboog zouden de overlevingskansen van de bruine forel tov
de hengelaars toch wel verbeteren.
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Plantje

Regenboogforelletjes zijn natuurlijk wel mooi om te vangen. Er zit best wat in het idee dat het laten wegvangen van regenboog meer kans geeft voor beekforel.

Met betrekking tot het leegvissen en panvissen denk ik dat inderdaad zeer veel zit in de gebrekkige controle. En dan zie je altijd dat een klein groepje het verpest voor een grote groep die geen kwaad in de zin hebben.

Raymond

Het schijnt dat tegenover het recht om regenboogforel uit te zetten een verbod komt op het meenemen van beekforel. Dit geeft een andere kijk op de zaak. Op zich vind ik dit een interessante ontwikkeling hoewel er inderdaad veel te weinig controle is waardoor ik vrees dat die beekforelletjes toch meegenomen zullen worden door te panvissers.

Maar goed, niks doen leidt uiteindelijk ook tot geen verandering.
::wtf::

TOMS

Volgens mij heeft deze nieuwe regeling maar één doel en dat is commerce! Aangezien een regenboog in aankoop veel goedkoper is, kan men er dus meer van uitzetten voor dezelfde prijs! Meer vis betekend meer vissers en dus meer inkomsten (op voorwaarde dat men er van uitgaat dat iedereen een vergunning haalt natuurlijk).
Ik vis al jaren in de Ardennen, met enkele collega vliegvissers, vooral op de Ourthe, omdat die nu toevallig naast onze camping loopt :p De laatste jaren doen we het ook wel eens 'op verplaatsing' omdat daar betere visbestanden zijn. Als ik zie dat bepaalde verenigingen (vooral op de lomme en de vesdre) erin slagen om met een beperkt budget, prachtige vliegviswateren te creeëren, denk ik dat deze regeling er niet gekomen is om het visbestand op te krikken...

Het klopt idd dat er al jaren weinig tot nooit werd gecontroleerd, al is men dit jaar blijkbaar wakker geworden. Ikzelf heb deze zomer op amper 2 weken tijd, al 6 controles gehad! Regelmatig maak ik praatjes aan het water met de collega vissers en ook zei noteerden opmerkelijk meer controles! In die 2 weken zijn er ook op onze camping alleen al 9! pv's opgesteld voor vissers zonder vergunning en 1 voor het waden met spinhengel! Men weze dus gewaarschuuwd!!

Plantje

Gewaarschuwd is men als het goed is al door de regelgeving.

sietzedevisser

Helaas ook afgelopen week in de Ardennen voor het 5e jaar op rij niet gecontroleerd....

Satch

Quote from: sietzedevisser on July 28, 2014, 17:51:38
Helaas ook afgelopen week in de Ardennen voor het 5e jaar op rij niet gecontroleerd....

Ik had rond 20 juli jongstleden op de Ourthe (No Kill tussen Engreux-Houffalize) een controle. Ze doemde ineens op met 6 man sterk uit het hoge gras ;D Gelukkig had ik vooraf niet vergeten een krabbel (letter van secteur A-G) op de bewuste datum in het boekje te zetten. Ik begreep van mijn oom dat hij rond dat gebied de afgelopen maand 3x is gecontroleerd.

sietzedevisser

Ik viste zelf op de Ambleve. Heb sowieso het idee dat hier minder gecontroleerd word.

FSCHAMP

Het wordt tijd dat ze eens gaan controleren.  Ik heb de afgelopen 25 jaar in de Ardennen gevist en heb nog geen 10 keer controle gehad in deze 25 jaar.  Als ze veel vroeger gestart waren dan hadden we misschien nog een vis bestand.  Ik als Vlaming heb al meerdere keren woordenwisselingen gehad met mijn waalse collega vliegvissers.  Bij de meeste telt alleen de pan zo snel mogelijk vol krijgen met maatse of ondermaatse forellen.  Nu, moet ik wel toegeven dat er elk jaar meer en meer Waalse vliegvissers no-kill vliegvissers worden en het catch en release toepassen.  Maar er zijn zoveel meer Waalse vissers, die au toc en met de viroin vissen (dracovitch takel) en zo onze rivieren in Zuid België leeg vissen.  Ik heb al meerdere keren gezegd we hebben de mooiste rivieren van Europa, echter met een zeer slecht visbestand (uitgezonderd de privé parkoers). en geef onze rivieren aan de Nederlanders 5 jaar in beheer en we hebben een vis paradijs.  Het laatste jaar ga ik meer naar Nederland vissen dan dat ik in België ga vissen omdat ik daar meer mooie vissen kan vangen al zijn ze niet van het salmonide type. Ik heb dit jaar zeebaars, fint, snoekbaars, winde en brasem leren appriciëren in de Nederlandse rivieren en rivier mondingen ondanks dat ik hoor dat daar de vangsten ook terug lopen omwille van de beroepsvisserij.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sietzedevisser

Mooi gesproken!  Ik heb zelf op mijn 14e mijn eerste forel ooit op de vlieg gevangen in de AArdennen en alleen al daarom heb ik een zwakke plek voor het vliegvissen in de ardennen.  Naarmate ik ouder werd en mijzelf meer in de ardennen begon te intresseren kwam ik erachter dat de Belgen zo slecht voor hun prachtige natuur zorgen.

Ik koop al die 5 jaar braaf mijn vergunningen wat mij voor één week 68.75 kost. Jammer vind ik het dan om geen enkele controle gehad te hebben in die periode.

Gelukkig zie ik langzaam steeds meer verandering in deze mentaliteit komen.  Helaas werkt bovenstaand bericht deze verandering tegen.

Ooit komt alles goed ;)

deckertje

vind ik toch een leuke zaak, zeker als beginnend ardennenvisser(dit jaar al 2 dagen geweest met de spinhengel) om te proberen een forelletje te vangen, nu zou ik het in september graag eens proberen met de vlieg maarjah, word niet simpel ;D nu het idee van een bruine forel te vangen gaf me toch meer een kick, dan een regenboogforelletje op een putje, vraag me af wat die regenboogforellen zouden geven op de rivier. :d