Vis uitzetten of niet?

Started by Plantje, October 31, 2017, 10:08:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Zag vanochtend een mooi filmpje:
http://intheriffle.com/the-riffle/wild-trout-montana-fish-story/

Het geeft mooi weer hoe je kunt afwegen of je vis wil uitzetten of de habitat beter kunt herstellen om de wilde vissen weer beter te laten floreren.

Hoewel het mooi is verhalen te lezen over regenboog forel die uitgezet wordt op beken moet ik toegeven dat het waarschijnlijk beter is om wat te doen aan de leefomgeving en op die manier een natuurlijke populatie van de vis die er hoort te herstellen. Ik ben absoluut geen expert, maar vond het interessant om te delen.

Hans-oet-remunj

zal asap eens naar het filmpje kijken

Het 'huis van de vis' moet kloppen. Dan komen de vissen die er van nature thuis horen weer terug, evt met wat hulp.

TBD: wat is van nature.... karper...snoekbaars ...?


Plantje

Ja, dat is ook een puntje... Wat hoort ergens thuis?

Maar zo begreep ik onlangs, dat er in diverse plaatsen in Nederland ook bij het uitzetten van beekforel goed gekeken wordt naar de stam waarvan het broed (of heet dat smolt?) afkomstig is. Zodat er zelfs van een soort die er wel hoort niet zomaar de eerste de beste variant wordt uitgezet.

En dan nog is het erg aanlokkelijk om er maar iets in te gooien, zodat je in ieder geval mooi kunt vissen ;)

henkverhaar

Quote from: Plantje on October 31, 2017, 10:44:45Maar zo begreep ik onlangs, dat er in diverse plaatsen in Nederland ook bij het uitzetten van beekforel goed gekeken wordt naar de stam waarvan het broed (of heet dat smolt?) afkomstig is.

Broed. Smolt is het stadium, in anadrome vissen, waar ze de overgang in fysiologie maken van zoetwatervis naar brak- of zoutwatervis, voordat ze de zee opgaan om groter te groeien. Smolt is overigens een Engels woord - of er een NL naam is voor dit stadium weet ik niet zo. Ook Nijssen en de Groot gebruiken de Engelse termen voor de verschillende stadia.

Menno_siemensma

ligt ook aan het type water, wil je een afgesloten water restocken, dan kan dat vrijwel elke soort uitgezet worden (even grof gezegd) maar open water of wat aangesloten is op meerdere waterwegen, rivieren, grote meren etc. wil je wat voorzichtiger zijn met uitzettingen van soorten die er zitten en helemaal met uitheemse soorten of er vrijwel niet voorkomen. De impact kan vrij groot zijn. Neem bijv. het ovm en de botten wat dat voor verandering lijkt te hebben gehad.

Vooral in wateren waar vis paait, helemaal de rivieren, zou ik persoonlijk voorzichtig zijn met vis uitzettingen, als er mogelijk wilde en kleine populaties zijn die beinvloed kunnen worden. Denk aan de beekforellen in zuid nederland, daar lijkt me uitzetting van regenbogen niet het beste idee...
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

arpad

ik vind ook als er vis uit wordt gezet dat ze een kans krijgen om te overleven.
bv,kijk naar de kyll(ik woon dan in balesfeld daarom de kyll)hoeveel vissers er komen in de zomer die op dat jonge spul vist die forel hebt geen kans om te overleven

Plantje

Dat hangt denk ik vooral af van het doel om vis uit te zetten. Daar op de Kyll gaat het er vooral om wat visies te hebben die voor vissers te vangen zijn; niet zozeer om een gezond natuurlijk visbestand op te zetten

Hans-oet-remunj

Vergeet genetische tuning niet. Gegeven een rivier zal een soort zich genetisch gaan tunen op die rivier.  Een vorm van optimalisatie van een soort richting  lokale omstandigheden. Hierdoor ontstaan er verschillende stammen.

Bv een zalm rivier.
In 1 rivier stelsel kunnen verschillende stammen voor komen.  De ene stam paait ver stroomop in de hoofdstroom en moet diverse lastige watervallen over, paaisubstraat is grof. De andere stam paait in een traag stromende zij beek relatief in de benedenloop van het zelfde rivierstelsel, paaisubstraat is bv fijn. Stel de zalm van dat rivierenstelsel sterft uit en je wil gaan herintroduceren. Dan moet je zalm gaan 'poten' van een andere rivier en dus een andere genetische optimalisatie. De fit op het nieuwe huis is dan niet ideaal.  Door terug keerders op te vangen en  kunstmatig te reproduceren zodat je meer offspring overhoudt poogt men een genetische her-tuning versnellen.

Zoiets geldt ook voor andere soorten.



Plantje

Interesting :) Er is echt veel wat ik over het hoofd zie bij dit soort dingen. Daarom vond ik het filmpje ook een redelijke eye opener

Hans-oet-remunj

van een aantal forel rivieren in sauerland/eifel/ardennen, hoor ik dat maatje nieuw zeeland inmiddels weer voorkomt. Men denkt door verbeterd uitzet beleid: consequent uitzetten van 'fingerlingen' van de lokale stam ipv 'pan klaar formaat' van een veelbelovende externe stam (die echter niet 'aanslaat' op het nieuwe water)

I probleem: die 'zo goed als wilde' grote forellen zijn heel erg schuw en lastig te vangen.  ;)

Plantje

Dat is geen probleem, Hans... dat is een uitdaging! :)

Hans-oet-remunj

Quote from: Plantje on November 01, 2017, 10:09:14
Dat is geen probleem, Hans... dat is een uitdaging! :)

10 punten.... ::goodjob::

weerwolf

wat dacht je van forel uitzetting op het lauwersmeer. aan de ene kant van het meer zet je vis op meerdere plekken uit en precies tegenover die plekken liggen de fuiken/netten van een visser..........WAAROM???????


doe dan eerst een gedegen onderzoek


alle forel die in duitsland uitgezet wordt doet niet aan voortplanting omdat ze genetisch niet de juiste soort zijn voor de betreffende rivieren. Gelukkig lijkt een stam uit denemarken er wel weer op en planten die zich wel voort.....onderzoek is alles maar proberen kan (bijna) geen kwaad

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Menno_siemensma

Quote from: weerwolf on November 01, 2017, 20:22:48
wat dacht je van forel uitzetting op het lauwersmeer. aan de ene kant van het meer zet je vis op meerdere plekken uit en precies tegenover die plekken liggen de fuiken/netten van een visser..........WAAROM???????


doe dan eerst een gedegen onderzoek


alle forel die in duitsland uitgezet wordt doet niet aan voortplanting omdat ze genetisch niet de juiste soort zijn voor de betreffende rivieren. Gelukkig lijkt een stam uit denemarken er wel weer op en planten die zich wel voort.....onderzoek is alles maar proberen kan (bijna) geen kwaad
De vis die wordt uitgezet in lauwersmeer is meer een voorbeeld van hoe het zou kunnen worden, die vis is niet uitgezet om te zorgen voor een bestand. De vis zal hoogstwaarschijnlijk voor een gedeelte wegtrekken, weggevangen worden (helaas inderdaad) en een aantal blijft wellicht wel hangen in het meer. Aangezien ze beperkte plekken hebben om de vis uit te zetten zal er ongetwijfeld een paar daar in komen. Ik denk alleen dat het aantal nog wel zal meevallen die in die netten zwemt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Floor

Vis uitzetten maar niet zorgen voor een geschikte omgeving is hetzelfde als een goudvis kopen maar denken; die vijver komt later wel, ik gebruik wel even een oude soepkom.

Je graaft eerst een vijver, water erin, wat plantjes enz enz, dan wacht je enkele weken totdat het systeem geschikt is, juiste waterwaarden, genoeg (potje) voer enz daarna, komt de goudvis, dat wil zeggen enkele goudvissen want, goudvissen zijn groepsdieren.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.