Wanneer welke leader gebruiken?

Started by Useless, November 17, 2012, 13:13:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Useless

Het was mij opgevallen dat ik op diverse fora met enige regelmaat vragen zie van beginnende vliegvissers over de leaders die men kan gebruiken. En over het algemeen worden deze vragen altijd wel door de meer ervaren vliegvissers beantwoord. Meestal goed doordacht en kennis van zaken en een enkele keer lees je ook klinkklare onzin. Maar het gaat bij dit bij dit soort vragen eigenlijk altijd over 1 specifieke situatie. Om, met name beginnende vliegvissers een handvat te geven, heeft een vismaat van mij enige tijd geleden een stukje geschreven op FlyFever met de bedoeling een soort basisoverzicht te creƫren door allerlei verschillende soorten van visserij te beschrijven en daarbij aan te geven hoe zijn leaderopbouw er dan uitziet. Achteraf realiseer ik mij dat zijn verhaal misschien een bijdrage kan leveren aan dit forum omdat er hier ook een behoorlijk aantal beginnende vliegvissers aanwezig zijn. Daarom dan ook een linkje naar zijn verhaaltje in de hoop dat de nieuwelingen en wat minder ervaren vliegvissers er wellicht iets aan hebben.

Besef wel dat er geen vaste regels zijn voor het gebruik van diverse leaders, dus alles is uiteindelijk discussieerbaar want er zullen altijd mensen zijn die er anders over denken en met hun methode ook goede resultaten boeken. Er zijn nu eenmaal geen vaste regels en misschien maar goed ook, dus voel je vrij om het allemaal totaal anders te doen; vliegvissen is geen exacte wetenschap  ;).

http://www.flyfever.com/flyfever-tactics/

Gert

Ja Marco, staan volgens mij wel goeie richt"lijnen" in. ;)
Veel beginnende vliegvissers zullen dat begin waarschijnlijk vooral in de Nederlandse (polder)sloten gaan doen. Lijkt mij dat je daarvoor gewoon de tips kunt aanhouden die Jelle geeft bij "langzaam stromend water", met droge lijn en voor zowel droge vlieg als nimf.

Groet,
Gert

Koen

moet zeggen dat ik droog geen getrokken leaders meer gebruik. een gevlochten leader werpt stukken fijner en als je 1 met een oogje aan de voorkant koopt gaan ze ook langer mee :)

Useless

Helemaal waar Koen, ze slaan vaak beter over. Uiteindelijk gaat ieder hier zijn eigen koers in bepalen en gebruiken waar hij of zij in gelooft. Zelf heb ik niets met gevlochten leaders. Vind persoonlijk dat ze te veel water vasthouden en bij het werpen enorm sproeien waardoor ik op zwaarbeviste rivieren de schuwe vis, bij de eerste valse worp vaak al weg zag vluchten wanneer ik zo'n ding gebruikte. Maar ik ken ook vissers die erbij zweren, dus wellicht heb ik nooit de juiste gehad of ben misschien hier wat kritischer dan anderen.