Polyleaders : welke, wanneer & waarom

Started by A{b}r{a}xa{s}, July 04, 2012, 22:37:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

Ik vraag me af welke polyleaders (drijvend t/m zinkend) jullie gebruiken en in welke omstandigheden ?
Drijvende polyleaders zijn in vergelijking met 'gewone leaders' best wel dik, wat op het water extra herrie zal geven.
Zinkende polyleaders wellicht op (erg) diep water ?

(Ik heb ooit een complete set gekocht, maar die nog nooit ergens ingezet...vandaar mijn vraag...)

Rossie69

Heb er afgelopen flyfair mee geworpen.
werpt lekker.
maar mist toch wel wat vis.

dit was een doorzichtige ?

wie vult of verbeterd het ff.


devliegvisser

Ik gebruik meestal Airflo polyleaders. Vooral omdat ze mooi overslaan en relatief goedkoop zijn. Die van Vision zijn wel wat mooier maar vrij duur. Vissen gaat er prima mee. Ik heb ze vooral gebruikt bij de VNV cursus werpcertificaat. Slaan mooi over. Uiteindelijk voor het vissen en werpen weer teruggegaan naar getrokken leaders (Barrio, 3 voor 4 euro).

gr
devliegvisser

Wilco

Afgelopen vistrip in Ierland heb ik Airflo polyleader gebruikt en net zoals mijn voorganger al schreef slaat de vlieg mooi over en het extra merkbaar neerkomen valt reuze mee. Op de 6 mile river was het soms noodzakelijk om bij brede pools met een droge vlieg 20 meter+ te gooien en dat ging super met de Airflo polyleader met als tippet 1,5 meter 14/100 en een klinkje #16

A{b}r{a}xa{s}

Bij grotere afstanden heb je dan dus het voordeel van het beter overslaan, daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Wat mij onhandig lijkt is het 'steeds' moeten wisselen van leader als je switch tussen droog en nimf (die polyleader krijg je pas met een baksteen naar beneden volgens mij).
En de zinkende polyleaders...gebruiken jullie die wel eens ?

Marcelk

Als ik polyleaders gebruikt zijn dat 2 types, floating en extra superfast sink - beide in de 5 ft uitvoering.


De floating voor het vissen met droog en nimfen, knoop er altijd een ringetje aan zodat je makkelijk
de tippet kunt vervangen.
In de watertjes die ik bevis valt het met de diepte nogal mee, de meeste stekken zijn een halve meter of
iets dieper zodat je prima met een drijvende polyleader.
Gewoon het gewicht van de nimf aanpassen en letten op de dikte van de tippet.


De superfast sink leader is bedoeld voor het streameren en werkt dan eigenlijk meer als een zinktip
lijntje zodat je nog een beetje diepte haalt ook in stromend water.
Werpt niet al te prettig op het viertje maar de resultaten zijn goed te noemen.


Als het allemaal heel subtiel moet dan gebruikt ik gewoon een knooploze mono leader.

A{b}r{a}xa{s}

Op ondiep water zal het switchen naar nimfjes inderdaad geen echt probleem zijn.
Eerdaags toch eens zo'n ding uitproberen...anders is het straks 'verlegen'.

Wilco

Wanneer  lus in lus wordt gebruikt dan is het wisselen van een polyleader het minste werk. Dit is voor mij ook de eerste keer geweest dat ik een polyleader clear floating heb gebruikt en ben dus zeer tevreden.  Tevens heb ik een intermediate liggen maar nog niet gebruikt en nee ik heb nog geen zinkende leader gebruikt dus ik heb daar geen ervaring mee.
Het lijkt me zo dat een intermediate net door het wateropp breekt en dus goed te gebruiken is wanneer je geregeld moet wisselen tussen droog en nat