Aftma 2 of 3, en hoe lang?

Started by ben64, October 04, 2015, 13:10:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ben64

Ik weet dat er al eerder een discussie over dit onderwerp is gevoerd, maar zou toch graag wat ervaringen willen weten. Ik ben voornemens om naast mijn huidige 5 hengel een lichtere hengel aan te schaffen en heb nu de mogelijkheid om deze  in de US te bestellen zonder extra kosten. Mijn oog is gevallen op een orvis #2 hengel maar daar heb je verschillende lengtes. Beginnend met de clearwater serie met een #2 van 6 ft, en de superfine Carbon serie met een #2 van 6 en 8 ft. Tot slot heb je nog de superfine glass serie met een #3 van 7 ft. De clearwarer is het aantrekkelijkst v.w.b. prijs, maar ik weet niet of de lengte voor NL omstandigheden wat aan de korte kant is (ik vis niet ieder weekend in een smal forellen beekje  :)). Een 8 ft lijkt mij een mooi compromis voor zowel NL als buitenlandse omstandigheden, maar alles komt met een prijskaartje. De superfine glass zit er qua lengte tussenin, maar ik vraag me af of de #3 wel een echte 3 is. Op het forum lees ik dat sommige hengels een klasse hoger zijn dan het getal op de hengel, wat het verschil met mijn huidige 5 weer erg klein zou maken. Heeft iemand ervaring met de superfine glass (is het een echte 3), en wat zijn de ervaringen met een 6 ft hengel in NL omstandigheden?  Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

wouter veuger

Ik heb geen ervaring met de superfine hengels,maar heb zelf wel een voorkeur voor langere hengels.


Ik vis hoofdzakelijk in Nederlandse omstandigheden op nederlandse vissoorten (voorn,baars,snoek,karper)
Tenzij je echt geen ruimte hebt,vis ik altijd met hengels langer dan 8ft, het vist plezieriger en je bereik is gewoon groter. Daarbij kun je een vis beter sturen.

Ik heb ooit wel es geworpen met een 6 ft hengeltje,maar dit vind ik persoonlijk helemaal niets,het werpt en vist niet lekker vind ik,zal ook mee te maken hebben dat ikzelf vrij lang ben (1,94)

Zeker als je in de polder op bijv grote schuwe ruisers vist,zul je vaak net even over die rietkraag heen moeten vissen ,of net langs dat randje waterplanten moeten werpen op een metertje of 18 afstand.
Over die rietkraag kom je niet heen met je 6 Footer en die afstand waar die grote vissen zwemmen redt je al helemaal niet...
Een 9 of zelfs 10 Footer is dan ideaal!

wh82

#2
Misschien is dit waardevolle input?
http://troutunderground.com/2011/10/underground-review-the-orvis-superfine-touch-8-4wt-small-stream-fly-rod/

Verder eens met wouter: In de polder is toch vaker kantvisserij dan dat je in de blubber staat dus zou niet voor de allerkleinste gaan. 8ft lijkt me overigens prima, had ik vroeger ook, niks mis mee. Toen was ik nogal avontuurlijk aangelegd qua vislocaties en kwam het best weleens voor dat ik tussen de bomen of soms zelfs uit een boom zat te vissen. Vraag me op het moment dat ik dit schrijf eigenlijk af waarom ik dat op dit moment niet meer doe.

Gert

Ook ik vind een 6" helemaal niks. Heb er wel eentje, maar gebruik 'm zelden, en al helemaal niet in Nederland.
7'6" is goed te doen, maar langer is vaak nog prettiger. Al was het alleen maar in verband met de lengte van je leader. Ik had het gisteren nog met een hele flexibele splitcane: bij bijna elke vis die ik onthaakte (en het waren er heel wat) zat m'n leader (eigenlijk alleen een tippet van ca. 2 meter) door het topoog, en om de hengel heen geslagen. Om gek van te worden, om elke keer weer de boel te fatsoeneren voordat je weer verder kunt vissen.

En een echte #3 is licht genoeg vind ik persoonlijk. Het leukste bij licht vissen is dat je een full flex hengeltje hebt. Dan heb je veel lol bij zelfs de kleinste voorntjes en baarsjes.

Groet,
Gert

ben64

Bedankt voor de reacties! Als ik het zo lees dan is een langere hengel inderdaad handiger voor de Nederlandse omstandigheden. De 8 ft zou dan een goede keuze zijn, Orvis heeft langere maar die zijn gelijk een stuk duurder.  En vanmiddag heb ik inderdaad gemerkt dat kleine voorntjes op een 5 weinig lol veroorzaken ( maar ja het was mooi weer en je vangt toch nog wat :) ).

Peter68

Hoi Ben 6 voeters  zijn inderdaad niet zo geschikt voor de Nederlandse omstandigheden kun je
beter een 9 voet voor een drie nemen twee is wel erg licht.
Heb zelf wel een paar korte 6 a 7 voets hengeltjes en vis daar met veel plezier mee in de Eifel en de Ardennen.
Daar heb je ze echt nodig met die overgroeide beken,echte prikstokkies.
Maar voor Nederland echt te kort neem maar een 9 voeter heb je meer aan hier.

Rena

De lengte van de hengel en welke klasse is een kwestie van voorkeur.
Ikzelf vis nagenoeg de hele tijd met een hengel van 8ft (een Epic #5), vanaf de kant, in de kayakk en bellyboot.
Kleine water bevis ik met een #3 of #4 in 8ft of zelfs nog korter 6,6 voet (kruip door sluip door).

Er zijn veel faktoren die de hengelkeuze bepalen:
- het te bevissen water
- de soort vissen
- de omstandigheden; wind, afstand, type vlieg enz.
- persoonlijke voorkeur

Voor een #2 of #3 is een lengte tot 8voet ideaal, langer is vaak niet noodzakelijk of zelfs onhandig.
Heb je een langere hengel nodig, dan kom je vaak uit op een zwaardere klasse.
Een #2 of #3 gebruik je niet om afstanden te maken, je vist er delikater mee.
De aktie van een hengel kan bepalend zijn voor de effectieve afstand, maar als vuistregel geldt; hoe verder, hoe makkelijker met een (iets) zwaardere hengel (#5/#6)

De Orvis Superfine Glass heb ik getest en is een hele fijne hengel die past bij mijn werpstijl en voorkeur.
Het kan zijn dat je deze hengel te zacht vindt , maar houdt je van zachte of mid-flex hengels, dan is dit een hele fijne hengel.
De #5 is een fantastische hengel die je allround kan bevissen zonder dat je het idee hebt met een zware hengel te vissen.

Maar ga vooral af op wat jezelf zoekt in een hengel... dat kan niemand je vertellen, dat zul je zelf moeten ervaren!

TL Peter


wh82

Overigens zijn het hengels waarvan ik denk dat ze schreeuwen: DROOOOOOOGGG
Of zien jullie dat anders?

ben64

#8
Ik leer steeds meer!! Mijn huidige hengel is een Greys Streamflex met een midflex actie die me goed bevalt. Daarvoor had ik een snowbee aftma 5/6, maar die is helaas in een gevecht met een kofferbakklep gesneuveld  :-[. Ook die had een zachte actie, maar vond ik wel wat aan de zware kant (vooral als je in het begin niet de grootste vissen vangt). Voor wat de vliegen betreft, een droge vlieg zou toch op de eerste plaats zou komen (al was het alleen omdat het zo'n mooi gezicht is als een vis die pakt)  maar het lijkt me dat je een klein nimfje toch ook zou moeten kunnen werpen met een tweetje?

tweede vraag, volgens mij gebruikt iedereen tegenwoordig een WF lijn, is dat voor een tweetje ook aan te bevelen of hebben jullie andere ervaringen?

Gert

Droge vlieg is wel mooi, maar weinig succesvol voor blankvoorn en baars. (Maar niet geheel kansloos).
En ruisvoorn vang ik ook heel goed met nimfjes. Soms zelfs 2 verzwaarde nimfjes (haak 14 of 16) op een #3. Een (1) verzwaard nimfje op een #2 zou geen probleem mogen zijn.

Een DT-lijn is inderdaad een goeie optie.


FrancoisCKX

#10
Ik heb me afgelopen zondag helemaal klem gevangen met een 7'3" #2 van TFO. Ik heb er een #3 lijn van die goedkope jongens uit Oldenzaal op zitten en ik vis met verzwaarde nimfjes. Ik vind het een wereldhengel, de lengte vind ik zelf voor in de polder prima te doen. Ik ben niet zo van 20 meter verderop onder een struik of over een rietkraag heen werpen. Ik probeer gewoon vis te vinden, ik ga in de kant zitten (!) op een metertje of 6-8 van de plek en werp er met mijn tweetje mooi zachtjes omheen. Met een beetje geluk hebben ze het niet snel door en vis ik er een heel stel weg voor ze merken dat ik er ben. Dat kan heel goed met zo'n licht hengeltje.

Het verschil in gevoel is altijd enorm als ik daarna mijn vijfje pak, dat voelt dan echt als een boom na dat kleine tandenstokertje. Ik ben gek op mijn tweetje. Oh ja, met een beetje wind mee en genoeg lijn er uit werp je echt wel afstanden, hoor, maak je geen zorgen.

maurice

#11
http://www.flyfishingdutchman.nl/shop/index.php?categorie=Fly Rods



Ook een geweldig lekker hengeltje die stonefly #3 en verschillende lengtes
::bbq:: ::proost:: ::proost::

FrancoisCKX


Quote from: maurice on October 06, 2015, 09:19:53
http://www.flyfishingdutchman.nl/shop/details.php


Ook een geweldig lekker hengeltje die #3 en verschillende lengtes

Ik krijg een lege webshoppagina als ik je link volg, Maurice.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

FrancoisCKX

Nee, nog steeds hetzelfde... Foutje in de link, of ligt het aan de aaifoon?

wh82

Foutje in de link. Product mist ;)

maurice

gewoon ff op fly rods klikken en je komt er wel
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Raymond

Quote from: FrancoisCKX on October 06, 2015, 07:27:50
Ik heb me afgelopen zondag helemaal klem gevangen met een 7'3" #2 van TFO. Ik heb er een #3 lijn van die goedkope jongens uit Oldenzaal op zitten en ik vis met verzwaarde nimfjes. Ik vind het een wereldhengel, de lengte vind ik zelf voor in de polder prima te doen. Ik ben niet zo van 20 meter verderop onder een struik of over een rietkraag heen werpen. Ik probeer gewoon vis te vinden, ik ga in de kant zitten (!) op een metertje of 6-8 van de plek en werp er met mijn tweetje mooi zachtjes omheen. Met een beetje geluk hebben ze het niet snel door en vis ik er een heel stel weg voor ze merken dat ik er ben. Dat kan heel goed met zo'n licht hengeltje.

Het verschil in gevoel is altijd enorm als ik daarna mijn vijfje pak, dat voelt dan echt als een boom na dat kleine tandenstokertje. Ik ben gek op mijn tweetje. Oh ja, met een beetje wind mee en genoeg lijn er uit werp je echt wel afstanden, hoor, maak je geen zorgen.

Deze heb ik zelf ook, is inderdaad een heerlijk stokje. Ik gebruik er overigens een 2 lijntje op, werpt als een tierelier...
::wtf::

ben64

Nu we toch bezig zijn met hengel en lijn kan het derde item, de reel ook wel in de groep worden gegooid. Al zoekend naar een kleine reel met een laag gewicht heb ik de Orvis Battenkill I en de snowbee onyx 1-2 gevonden. Kijkend naar gewicht en maten verschillen ze niet zoveel, de prijs van de snowbee is wel een stuk lager. Heeft iemand ervaring met deze of een andere reels. Voor wat betreft de vliegenlijn, ik zag in een topic op dit forum dat er verschillend wordt gedacht over bepaalde merken. Heeft iemand ervaringen met de lijnen van TFO ( Raymond of Francois misschien?).

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

FrancoisCKX

#20
Quote from: ben64 on October 06, 2015, 19:08:02
Nu we toch bezig zijn met hengel en lijn kan het derde item, de reel ook wel in de groep worden gegooid. Al zoekend naar een kleine reel met een laag gewicht heb ik de Orvis Battenkill I en de snowbee onyx 1-2 gevonden. Kijkend naar gewicht en maten verschillen ze niet zoveel, de prijs van de snowbee is wel een stuk lager. Heeft iemand ervaring met deze of een andere reels. Voor wat betreft de vliegenlijn, ik zag in een topic op dit forum dat er verschillend wordt gedacht over bepaalde merken. Heeft iemand ervaringen met de lijnen van TFO ( Raymond of Francois misschien?).

Qua reel heb ik zelf deze gekozen: http://m.ebay.com/itm/Aventik-3-4-Graphite-black-color-fly-fishing-reel-NEW-/151689721103?nav=SEARCH
Die kwam inclusief verzending op €12,-. Is een kunststof reel en met een drie-lijn en een beetje backing is ie vol. Weegt leeg geen 100 gram. Slip speelt niet zo'n grote rol op een twee-tje maar is voor die prijs prima. En zolang je er niet mee op de flats in de Cariben gaat werpen, zijn het prima reels. Om zonder veel gedoe ook af en toe eens een andere lijn te kunnen gebruiken, heb ik er later nog twee gekocht.

Lijnen heb ik op de twee tot nu toe alleen van A&M gehad maar daar ben ik erg tevreden mee. Ze drijven beter dan de dure Orvis die ik op mijn vijf heb zitten, ze werpen zeker zo ver en precies, ze kosten alleen 75% minder. Als dat een probleem is, zou ik een dure nemen ;-)

ben64

Quote from: FrancoisCKX on October 06, 2015, 22:20:25
Lijnen heb ik op de twee tot nu toe alleen van A&M gehad maar daar ben ik erg tevreden mee. Ze drijven beter dan de dure Orvis die ik op mijn vijf heb zitten, ze werpen zeker zo ver en precies, ze kosten alleen 75% minder. Als dat een probleem is, zou ik een dure nemen ;-)

Ik ben een echte Hollander dus zuinig  :).

ben64

#22
Even een update, ben op het internet een Orvis access tegengekomen, aftma 3 en lengte van 8' 4", midflex. Die is "wat zwaarder", maar recensies lezend toch een hengel die met wat kleinere visjes ook aardig sport oplevert. Heeft iemand ervaring met deze hengel of een andere uit de access serie? Ik zal jullie trouwens op de hoogte houden van de uitkomst  :).

Peter68

Hoi Ben tussen een twee en een drie zit echt niet zoveel verschil hoor.

HappyFisherman

Welke 2 en welke 3? Een strakke #3 die makkelijk een WF4 lijn wegzet (of noem je dat dan een plumeau/bezemsteeltje..) of een 1/2 die ook een dt2 lijn kan hebben?

Hengel en lijn combinatie gewoon uitproberen of 2e hands kopen en een goeie lijn bij zoeken.
Vliegvissen is bevlogen vissen...