licht hengeltje

Started by GJ, November 16, 2014, 15:04:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GJ

Ik ben aan het googelen en hier op het forum aan het zoeken naar bruikbare informatie over lichte hengeltjes. Ik wil er een :)
Zat even te twijfelen of ik een oud topic omhoog moest schoppen maar toch maar een nieuwe.

Tijdens de snoektour ben ik verpest. Ik kreeg van Roelof een lichte hengel in mijn handen geduwd en sindsdien laat dat gevoel mij niet meer los. De komende week wil ik even gaan kijken naar wat hengels maar ik wil vooraf vast weten wat er "te koop" is op dit gebied. Ik heb nu een Orvis #5 dus even bekeken wat Orvis heeft. En de Superfine touch #1 (7'6") spreekt mij wel aan. Maar goed, reeltje erbij, lijntje etc. en het wordt de rest van de maand droog brood eten. Bij A&M zie ik een 8'6" #2 staan. Een leuke prijs en wat extra lengte. Veel verder kom ik niet :( ik zoek me rot op internet maar vind bijna nergens lichte hengeltjes. En ik twijfel of ik nu juist een kort hengeltje moet hebben of toch wat lengte? Welke reel er het beste bij past voor een goede balans. Welke lijn zodat ik ook met een beetje wind nog kan werpen.
Ik zal hem vooral gebruiken in de sloten bij mij in de buurt en achter het huis op een wat groter water. Maar daar zit het kleine spul dicht aan de kant. Dus ik denk dat een 7'6 voldoende is?
Verder denk ik begrepen te hebben dat een juiste lijn vooral bepaald hoe windgevoelig een lichte hengel is.
Als ik deze vragen in de winkel stel dan denk ik dat het advies zich beperkt tot het aanbod van de winkelier. Verder vind ik wel wat informatie op het forum en internet maar allemaal gefragmenteerd. Ik wordt er niet wijzer van dus.

Gerrit59

Is de TFO Professional #2, 8ft een optie?
Ik heb er goede ervaringen mee.
Zie de site van Dyckers.

Gerrit

HappyFisherman

Misschien leuk om bij de binddag mee te nemen, hengels uitproberen. Plek zat bij de vijver...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco de Visser

hier een leuke 2/3 van muddler  voor 37 euro en nog Snowbee ook

GJ

Is dat wat? Ik zie alleen maar andere prijzen. Dat maakt me wat sceptisch als ik 37 euro zie.

Gert

Tuurlijk is het wat - om de prijs hoef je je niet af te laten schrikken. Maar ja, is maar 1,80 meter lang, en dat is wel kort. Zou een mooi stokkie kunnen zijn voor (ook nog) erbij, maar lijkt me niet het meest ideale hengeltje puur om zoveel mogelijk allround licht te kunnen vissen. Dan zou ik toch wel gaan voor minstens 7'6".
Mijn mening....

Groet,
Gert

HappyFisherman

En anders vraag je Hans of ie er 100 euro bij op doet :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Raymond

Quote from: Gerrit59 on November 16, 2014, 16:12:40
Is de TFO Professional #2, 8ft een optie?
Ik heb er goede ervaringen mee.
Zie de site van Dyckers.

Gerrit

Ik heb van deze serie de #2, 7'3". Echt een heerlijk hengeltje, de 8 voeter heb ik nog nooit in mijn handen gehad.
::wtf::

GJ

Quote from: HappyFisherman on November 16, 2014, 21:13:38
En anders vraag je Hans of ie er 100 euro bij op doet :P

::top::

Heb al wat meer hengels gevonden nu. TFO - Greys. iets om over na te denken. Nu nog een reel en een goed lijntje erbij... Wordt nog wat.

weerwolf

fly and spin heeft ook nog wat liggen volgens mij.


Houd er wel rekeing mee dat veel 2tjes wat zwaarder zijn

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

merijn1982

Altijd die roelof weer he ;D

ik zelf heb de 8'6 #2 van a&m gehad en was prima hengel. Nu een '9 #2 van cts ( met dank aan roelof ) ik persoonlijk vind een btje lengte wel prettig maar dat is persoonlijk en heeft ook wel te maken waar je 'm in wilt zetten. Qua reeltjes kan je alle kanten op. Van 2 tiemtjes voor iets simpels, 50 euro voor een leuk reeltje bij de sponsor of een juweeltje van 200 of meer ( die staat bij nog op me ( lange ) lijstje ) heb momenteel een goedkoop dingetje. Oogt redelijk. Maar dat is het dan ook wel. Al zal je niet gauw vis op de reel drillen dus is het eigenlijk voldoende. Maar het oog wil ook wat...
Tight lines!!

GJ

Ik wil ook wel iets lengte. Inmiddels heb ik wat meer opties gevonden op internet. Een lichte reel vinden is ook nog niet makkelijk. Ik had meer aanbod verwacht. Maar goed, leuke zoektocht zover :)

Gerrit59

Wat reeltjes betreft, een slip heb je niet nodig. Omdat ik niet zo vaak met een 'lichte' hengel vis heb  ik destijds gewoon via Ebay een paar verschillende types 'China' reeltjes gekocht en die voldoen prima (zelfs de slip). Zo rond de $50-75 is er genoeg te koop.

GJ

Ik was ook niet van plan om honderden euro's aan een reel uit te geven... Ik vroeg me wel af in hoeverre het gewicht nog een rol speelt bij een lichte hengel. Voor het zwiepen lijkt me dat niet heel veel uit te maken. Toch?

Hoe langer ik zoek hoe meer gaaf spul ik tegen kom. Nu zag ik weer een sage txl-f. die gaan tot 000...dus weer terug naar de basis. Ik wil een leuke lichte hengel voor een leuke prijs. een 2 lijkt mij prima om mee te beginnen. De TFO professional die ik zag lijkt me wel wat en wat A&M op de site heeft staan is ook voor een mooie prijs. Mijn probleem is dat ik me lekker snel gek laat maken door al het mooie spul dat er te koop is :) En uiteindelijk verzin ik een rede waarom ik iets mag kopen dat ver boven mijn eerder bedachte budget gaat  8)

HappyFisherman

Nou GJ, welkom bij de club  ::duim::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

GJ

Nog een kandidaat. Greys streamflex. ook voor een leuke prijs. Ik ben al aan het herplannen zodat ik deze week nog ergens tijd heb om wat hengeltjes te gaan bezoeken :)

BV

Gert-Jan ,   goed bezig! :)

Maar let vooral op de aktie.
Er is een wereld van verschil tussen een strak  en een midflex.

Weet je daar al iets over je voorkeur over?

Arno

ik heb een #2 van Scott 8,8 ft met daaronder een Sage Clic1 heerlijke hengel en gooit als een tierelier ook met een beetje wind.
ik kan je zeggen als je hem eenmaal vast hebt gehad wil je niet andres meer
reetje gekocht bij Fly and Spin in Zwolle
hengel komt bij hengelsport Arnhem uit Deventer vandaan maar die is volgens mij geen Scott dealer meer
maar op de Scott site kun je hem zeker vinden.

Gr Arno

weerwolf

GJ dat wordt dit weekend afreizen naar Putte (belgie) daar is een beurs.....................of klop ik de boel weer op?!?!?!

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

GJ

Mijn #5 is erg strak. Dat wil ik niet. Dus midflex of fullflex denk ik.
Ik hoop morgen wat dingen te kunnen proberen...En putte... niet aan gedacht :) kan ook nog...

weerwolf

hengel en lijn is belangrijk, de reel iets zwaarder vind ik persoonlijk niet zo erg en die reel komt er vanzelf wel een keer.
neem de tijd voor de keuze, zou zonde zijn als je overhaast iets koopt wat je niet aanstaat.





Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

vinfoto

Quote from: weerwolf on November 17, 2014, 21:26:29
GJ dat wordt dit weekend afreizen naar Putte (belgie) daar is een beurs.....................of klop ik de boel weer op?!?!?!

Ik vrees dat ik van het weekend ook die kant op rij......

GJ

Vandaag wat hengels gaan proberen. Heb o.a een greys in mijn handen gehad, st croix en nog wat hengels. Waaronder een Orvis clearwater. Klein hengeltje maar die bleef me bij. Ook even goed nagedacht waar ik hem ga gebruiken. De kleine slootjes, weteringen en achter het huis langs de kant. De Orvis liet me niet meer los  8) Super licht hengeltje en werpt als een speer. Reel moest er ook bij natuurlijk. Ook een Orvis (access) en een Orvis Hydros lijn om het setje compleet te maken. Super gaaf en ben er erg blij mee! En heb mijn eerste visjes er al mee gevangen.

merijn1982

Klinkt goed! Maar is nog aardig prijzig geworden gok ik... lief zijn voor de vrouw dus:-D
Tight lines!!

GJ

De reel was duurder dan ik wilde en de lijn ook. Dus uiteindelijk boven budget ja... Ik stond te twijfelen maar ik was al verpest. Als ik iets anders had genomen had ik waarschijnlijk toch aan dit setje blijven denken. Ik heb er geen spijt van en ben er blij mee. En hobby's kosten geld. Mijn vriendin geeft iedere maand een smak geld uit aan haar paard. Dus mag ik ook  8)