Vliegvisclub Apeldoorn op vistrip in Stadtkyll... (het verslag...)

Started by Sieger, June 25, 2012, 21:56:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Hier dan (al) het verslag van de trip die we het afgelopen weekend hebben gemaakt... De grote foto's zijn weer via mijn blog te bekijken...

http://tight-loops.nl/?p=1438

Eind vorig jaar begonnen de plannen al te ontstaan om ergens in dit seizoen met zoveel mogelijk leden van de club een weekend te vissen in Duitsland. En nu, bijna een half jaar verder, was het eindelijk zover... Een delegatie van 8 mannen stapten vrijdag in de auto om de Kyll in Stadtkyll 'onveilig' te maken. Een heel weekend lang alleen maar lekker ontspannen en vissen... Heerlijk....


Paul in actie op een heel mooi stuk water.....

Een onderkomen voor 8 personen is niet zo heel makkelijk te vinden, maar een lid van de vereniging nodigde ons bij zich in het vakantiehuis uit, dus dat was prima geregeld. Net zoals de rest van de verzorging overigens.... Het weer zou volgens de voorspelling heel erg mee zitten en dat kwam deze keer gelukkig ook uit. Een heel weekend lekker visweer en op het moment dat we naar huis gingen, begon het te regenen...


Mooie vlagzalm, wel zonde van de gescheurde rugvin...

Vrijdagavond reden Paul en ik richting Duitsland en 2 1/2 uur later waren we al op de plek van bestemming. De Barbecue was net aangestoken, dus prima op tijd.... Na het eten ging Jan nog even op pad om wat fuiken uit te zetten.... ??? Ja fuiken... Het wemelt in dit stuk van de Kyll van de rivierkreeft en die zijn (naast erg lastig voor het watermilieu) ook erg lekker om te eten... Proviand voor de volgende dag was daarmee al weer onderweg.


Vers gevangen rivierkreeft op de BBQ... lekker hoor!

De volgende ochtend, rond 8 uur, zat iedereen aan het ontbijt en om goed 9 uur stonden we al in de Kyll... Half bewolkte lucht en droog, prima dus... De Kyll lag er prima bij, niet al te hoog water en gelukkig nog redelijk helder... Het was al weer een tijd geleden dat ik op deze plek gevist had, dus ik was even vergeten dat de rivier hier totaal anders is dan waar ik 'normaal' vis. In tegenstelling tot Birresborn is de Kyll hier echt een heel stuk smaller en zijn de kanten erg dicht begroeid...


Tsja smal water, veel begroeien en overhangende takken... Paul zit (alweer) vast... ;)

Mooi werpen en lange worpen zijn bijna uitgesloten, dus de roll-cast en speycast moest worden gebruikt. Gelukkig zit die er aardig in, dus dat was voor mij niet zo'n probleem. Ondanks dat pakte ook ik regelmatig een tak of boompje mee, dus de struiken zijn weer bijna klaar voor de kerst ;-). Gelukkig bestaat de activiteit van de club voor een groot deel uit samen vliegen binden... De dozen waren goed gevuld.


Gelukkig binden we ook op de club, de dozen zijn goed gevuld.... ;)

Het vissen en de vis vinden viel in het begin niet erg mee. Misschien omdat we toch erg veel met de omgeving en de vlieg op de plek krijgen bezig waren, vielen de vangsten (in aantallen) een beetje tegen. Gelukkig is voor mij persoonlijk het vangen, slechts een onderdeel van de beleving.


Het formaat forel dit weekend, niet groot maar toch leuk aan mijn 3-tje

Toch hebben we die dag allemaal vis gevangen. Prima dus.... Wel een opvallende variëteit aan vis. Naast forel en vlagzalm werden er ook voorns, baarzen, een kreeft (aan de goudkop.. :-) ) en een visje gevangen waar we de naam nog van moeten opzoeken. Vooral de baarzen waren op sommige plekken erg actief... Maar vis=vis... ;)


Jan, onze 'host' voor het weekend in actie...

Zondag na een rustige avond (ja de hele dag buiten vissen vreet energie, dus niet al te heftig doorgezakt...) weer op tijd naar het water. Een andere plek deze keer. Wel dezelfde 'strecke' maar op 16 km. water zijn er heel veel plekjes te vinden waar je nog niet bent geweest. Het water was hier soms wat breder en soms ook heel smal. Hoewel ik het zelf niet echt heel leuk vind, moesten we steeds vaken de Czech-nymph techniek toepassen. Dus bijna alleen de leader uit de top, nymph in het water en op de stroom mee laten driften en hup naar de volgende 'worp'....

Zo hebben we het hele stuk afgevist tot het tijd was om weer naar huis te gaan en dat gaat dan toch altijd weer veel sneller dan gedacht. Mijn vangst die dag bestond  uit forel, baars en vlagzalm... en zowaar de mooiste die ik tot nu toe gevangen heb. Ik wilde de vis niet al te lang bovenwater houden, maar heb er toch maar een fotootje van gemaakt...


Mijn grootste vlagzalm tot nu toe, gevangen met de Imago IPT #3 soft...

Helaas is het weekend al weer voorbij... Ik heb heerlijk gevist en met mijn clubgenoten genoten van mooie uurtjes aan het water... Ik kijk al weer uit naar een volgend uitje... Waar.... Na het seizoen zullen de plannen wel weer gemaakt worden... ;) Mannen super bedankt en een volgende keer ben ik graag weer van de partij...


's Avond lekker neuzelen en tafelen... Super...

Ik heb deze dagen met een nieuwe aanwinst gevist... Op Markplaats (een paradijs voor 'verslaafden') heb ik een heel mooie (bijna nieuwe) Imago IPT #3 soft hengel kunnen kopen. Samen met een Barrio GT90 lijn een super combinatie. Een heerlijke VIS-hengel waarmee je de kleine visjes goed voelt en die met grotere vis geen enkel probleem heeft. Super....!


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

Mooi stuk om te bevissen zo te zien en geen (of minder) last van de regen die voor het weekend gevallen was.


Marcelk

Hadden die kreeften een Amerikaans accent ?
Heb ze daar ook al bij klaarlichte dacht in het water zien
rondkruipen, hadden een nogal aparte kleur (roodbruin/oranje).

Sieger

@Rob.... Ga je zeker plezier hebben Rob, lekker peuteren en buiten bezig zijn...

@Bas... Tijdens het vissen geen drup gehad... pas toen we weggingen...

@Marcel... Yep Amerikaanse... het wemelde ervan. Je kon ze inderdaad af en toe zien liggen, heb er in Birresborn nog nooit een gezien... ???


Sieger

vliegvisgek

sieger ziet er goed uit man wist niet eens dat er nog een club bestond in apeldoorn op de club na die ooit
bij de kayerdijk begon bij rein de forelvijver teminste of die nog bestaat ???

Sieger

Yep is dezelfde Jeroen... nu wekelijks in Orden in het wijkgebouw Orca.... Klein clubje maar wel gezellig...


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

voorafgaand aan het weekend had het (woensdags of donderdags) toch stevig geregend ?
de grafiekjes bij de 'hochwassermeldedienst' lieten een stijging van ong. een meter zien.

Troutbuster

Klopt allemaal!
Daarnaast is het zo dat als het zelfs in Kronenburg/Stadtkyll stevig regent, je er weinig last van ondervind
Het water kan iets kleuren en een weinig stijgen maar dat is het dan
Men zit daar zo hoog bij de Kyllbron dat de regenval weinig invloed heeft op de rivierstand.
Idd, lager stoomafwaarts gelegen stekken krijgen al het water voor de kiezen en ja, donderdag 21-06-12 gaf meetstation Kordel  1,16 meter verhoging in nog geen 12 uur!!

Het stuk Kronenburg/Stadkyll/Junkerath is dus een prima uitvalstek als het weer "bagger" is of dreigt te worden!
Een weekend vergunning voor € 25,- is ook niet duur voor zoveel viswater, en overnachting is geen plicht voor een vergunning!!

Mooi verslag Sieger

Topweekendje gehad zo te zien en te lezen en ja, die kreeften heb ik vorig jaar ook in levende lijve mogen aanschouwen
eerst zag ik er eentje en als je blijft speuren zie je er steeds meer!!
Of dit (nadelige) invloeden heeft op de beekfauna durf ik niet te zeggen!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gretl

Mooi verslag, Sieger!

Kun je nog even van nagenieten.

Grt Toro

sjoerd

Hee Sieger,
ik verbaasde mij even over het zetten van fuiken in de Kyll. Het lijkt mij erg link om dat zomaar te doen, zeker in het buitenland.
Het mag in Nederlandtrouwens ook niet zomaar. Hadden jullie daarvoor toestemming?? Natuurlijk zal de rechthebbende van het visrecht het niet erg vinden dat die kreeften eruitgaan maar voordat je het weet wordt je van stroperij beticht en de straffen daarvoor zijn , zeker in het buitenland niet mals.
Dus vandaar mijn gefronste blik toen ik dat las.
Ben benieuwd naar het e.e.a.

Sjoerd

Gerrit72


Sieger, geweldig verslag en mooie sfeervolle foto's ;D Helemaal super!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger

@Sjoerd: Degene die ze uitzet is lid an de vereniging en dat mag dan.... Dat is een voordeel als je daar een huis hebt en ook lid kunt worden van het plaatselijke gebeuren... Wordt binnen die club ook 'aangemoedigd' om ze weg te vangen, maar kennelijk wordt er nog niet genoeg gevangen.... De aantallen blijven erg hoog....


Overigen: Bedankt!


Sieger

HappyFisherman

Laatst in een programma ook gezien dat dit in sommige wateren in engeland een grote plaag aan het vormen is.

Terug On Topic, welke kant stroomt de Kyll eigenlijk op? Noord-zuid, of andersom???
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Ruwweg Noord/Zuid Bram!
In het begin (Kronenburg/Stadtkyll/Junkerath gaat ie Noord-West/Zuid-Oost, daarna Noord/Zuid om uiteindelijk in de Moezel uit te komen

Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Dus jullie hebben laatst ook behoorlijk stroomafwaarts gezeten...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Yep!!
zeg maar gerust op, of zelfs over de helft van de hele Kyll!
Kyllburg/Mahlberg dus!

Na Fliessem/Speiger/Phillipsheim is het vliegvissen een heel eind gedaan (op een paar stukken na)
Je zit dan al behoorlijk zuidleijk richting de monding van de Kyll in de Moezel.


Gr

Jan
"Petri Heil"