Kyll, Werra en Saale

Started by Gert, December 21, 2010, 23:13:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Geplaatst op het vorige forum: Do sep 10, 2009 17:19
---------------------------------------------------------------------
Zo, ben 10 dagen Duitsland in geweest met de motor. En ook wat gevist bij gelegenheid. Allereerst bij Kyllburg, in de Kyll dus. Eerste dag op de eerste stek helemaal niks gevangen, op de 2e stek 2 mooie beekforellen. De tweede dag me helemaal klem gevangen aan vooral klein spul, dit werk:

Maar gelukkig ook een mooie kopvoorn, een vlagzalm en wat beekforellen.
De derde dag weer terug naar het stuk richting St. Thomas waar ik de eerste dag ook al was geweest. Maar heb vooral m'n tijd verdaan aan het proberen om een barbeel te haken wat helaas niet gelukt is. Op elke 10 meter lag er wel een schooltje van een stuk of 5-6 bij elkaar, dus de barbeelbarbaren onder ons moeten hun lol opkunnen lijkt me. Als ik er ooit nog eens heen ga moet ik me er maar eens in gaan verdiepen.
Maar voor dit jaar heb ik mijn hengel wat betreft de Kyll aan de spreekwoordelijke wilgen gehangen - bij gebrek aan wilgen werd dit een berenklauw:


Vervolgens ben ik naar het oosten vertrokken, de voormalige DDR in. Om wat mooie toertjes te rijden, en mocht ik wat leuks tegenkomen een hengeltje uit te werpen.
In de Werra bij Themar hebben ze een wildwater-kano parcours aangelegd en omdat het seizoen qua kano's wel een beetje over was heb ik bij de vlakbij gelegen forellenput maar een vergunning gehaald voor dat stukje rivier. Was leuk vissen, maar helaas alleen 5 kleine beekforelletjes gevangen.

Een paar dagen later zag ik een mooi gedeelte van de Saale (ziet er trouwens helemaal wel mooi uit) en heb bij de inloop van de Schwarza een paar uurtjes doorgebracht. Er was ontzettend veel stijgende vis, en heb er dan ook heel wat weten te vangen. In een dieper gedeelte allemaal beekforellen van ca. 20 cm. Maar omdat ik het te koud kreeg in het water ben ik naar een ondiep en snelstromed stuk verkast.
Daar was elke worp raak, allemaal vlagzalmpjes van dit formaat:

Maar die zijn duidelijk niet uitgezet, dus papa en mama moeten zich ook ergens in de buurt ophouden. Ik heb ze niet kunnen ondekken helaas.

Al met al vind ik de Saale een mooie vliegvisrivier: breed, waadbaar en een goed visbestand, zij het veel klein spul.
De afstand vanuit Nederland is wat te groot om er voor een paar dagen naar toe te gaan (ca. 650 km vanuit Amsterdam) maar als je er in de buurt bent zeker een aanrader.

Zo, en zondag voor een week naar Oostenrijk.

Groet,
Gert