Bellyboat= boot-of?

Started by Beertje, June 29, 2016, 13:29:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Op een leuke vispplas bij mij in de buurt is het verboden een boot te gebruiken. Is een bellyboat aan te merken als een boot Of...... hoe zit dat?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

John

Jan,

Zie onderstaande tekst;

Boot, bellyboat, voerboot

De Visserijwet 1963 zegt niets over het eventuele gebruik van een boot bij het vissen. Een visrechthebbende mag dus zelf bepalen of er bij het vissen op "zijn" water gebruik mag worden gemaakt van een boot.

Geregeld ontstaat discussie of een Bellyboat (grote opblaasband) of een voerboot ook onder het begrip "boot" valt. De visserijwetgeving geeft echter geen definitie van een "boot". Volgens de Dikke Van Dale is een boot "een klein open vaartuig" en is een vaartuig: "een vervoermiddel op of onder water". Of een Bellyboat of voerboot hier onder valt is een kwestie van interpretatie. Visrechthebbenden die het gebruik hiervan willen regelen doen er dan ook verstandig aan om dit in de voorwaarden van de schriftelijke toestemming duidelijk aan te geven.

komt van een artikel op de site van sportvisserij Nederland

http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/visserijwet-en-regels/binnenwater/tent-boot-en-katapult.html

wellicht eerst even contact opnemen met  diegene die het verbod uitgevaardigd heeft.
Kom je wellicht ook te weten waarom het verbod uitgevaardigd is.

Floor

In alle verschillende scheepvaartregelementen komt het woord "boot" niet eens voor. Dus het is inderdaad geen vreemde vraag wat een "boot" nu eigenlijk voor ding is.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

goswit

Volgens mij is een boot voor de zeevaart en een schip voor de binnenvaart , dus mag je volgens mijn redenering varen op een plas. :D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Floor

Een boot is een klein open schip dat doorgaans bij een schip hoort; een bijboot, roeiboot enz. Gooi je er een motorretje op en vaar je boven een in het scheepvaartregelement genoemde snelheid ( ik dacht 20 km/u) dan moet er een registratienummer op staan en veranderd het bootje opeens in een schip. Dus ja, als een boot nieg mag, mag een schip dan wel.

Misschien moet je dat zwembandje een 'bellyschip' noemen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

goswit

 
Mijn zwager is hoofd wtk en gaat altijd naar zijn boot toe , mag geen schip zeggen .  Heb wikipedia nagekeken maar de geleerden weten het ook niet.
wel interressant.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

wh82

Misschien kun je zeggen dat het oversized zwemvleugeltjes zijn?

Floor

Ik zeg; weg met die bellyboot, boot of schip...

Waterfiets, de oplossing!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

goswit

Nee Floor daar zitten twee kano`s onder .  Gewoon een (surf)  plank met flippers ,probleem opgelost , toch ? :D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Rossie69

contact opnemen met de vis rechthebbende .
gelijk antwoord en geen gezoek in dat grote boek ;)

luchtbed zou ik voor gaan :)

Plantje

Waar haal je vandaan dat het verboden is?

Scaramouche

Gewoon zeggen dat dat je tijdens het vissen te water bent geraakt en je gelukkig op die oversized reddingboei kon klimmen. Geloven ze vast!  ;D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

@PLantje....Staat als aanvulende voorwaarde in de lijst van viswateren. Visplas Exloërkijl, Gemeente borger-Odoorn.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rena

Het (zee) scheepvaart regelement spreekt over een "vaartuig".
Synoniem voor vaartuig is boot of schip.

Alles wat vaart is een "vaartuig" en is gebonden aan regels betreffende het zeevaart/binnenvaart aanvaringsregelement.
Ervan uitgaande dat een bellyboat (= buikboot) een vaartuig is, is het dus een boot, of schip binnen het aanvaringsregelement en volgens het (synoniemen) woordenboek.

Of korte variant eng. Bellyboat is nl. buikboot, het woord zegt het al boot dus....

Ergo ... (vul zelf in wat van toepassing is)

TL Peter

Plantje

Quote from: Beertje on June 30, 2016, 10:08:46
@PLantje....Staat als aanvulende voorwaarde in de lijst van viswateren. Visplas Exloërkijl, Gemeente borger-Odoorn.
Ah, dat is inderdaad geen roddel-en-achterklap-werk. Ik zou aannemen, dat je er met de bellyboat ook niet op mag. Navragen kan altijd, maar ik gok dat de kans groot is dat het niet mag.

In dit soort gevallen kun je je ook altijd afvragen waaróm ze dat niet toestaan... Is het omdat ze bang zijn dat mensen met trailers de waterkant stuk rijden en met de auto de boel om het water heen stuk rijden? Dan zit er een kans in dat je met de belly boat er wel op mag.
Is het omdat ze vinden dat mensen die met een boot het water op gaan de rust op het water verstoren of dat ze bang zijn dat je door de lijnen van tent-vissers gaat varen dan acht ik de kans groot dat je er ook niet met een belly boat op mag.

Al met al: wat Henk zegt is het enige steekhoudende, gewoon navragen aan de visrechthebbende!

Scaramouche

hier staat iets over overlast met boten en stropers in het verleden, misschien heeft dat tot het verbod geleid? Zelfs voerboten zijn verboden.

Maar stropen vanuit een bellyboat zal niet eenvoudig zijn dus misschien kun je idd een uitzondering aanvragen

http://www.vissen.nl/actueel/2233/visplas-exlo-235-rkijl-nachtvissen-in-2011-op-proef-toegestaan.html
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bone F

Nog ff voor de duidelijkheid volgens het BPR, het Binnenvaartpolitiereglement is een bb volgens dat reglement of een schip, art. 1.01 onder A 1° of een drijvend voorwerp, zelfde artikel onder D 1°. In dit Reglement is e.e.a. wel duidelijk omschreven. Daar staat bv. ook in dat je westelijk van de sluizen van IJmuiden, de visrijkste plekken, :( dus alleen mag varen met een gemotoriseerd schip dat min. 6km.p/u kan varen. Daar is/was ook nog al eens verwarring over. In bijlage 15 onder a staan alle vaarwegen die onder die regeling vallen. Het kan dus geen kwaad om deze bijlage te raadplegen voor je ergens, uiteraard groter water, gaat flipperen.

Gert

Quote from: Bone F on June 30, 2016, 14:56:33
Daar staat bv. ook in dat je westelijk van de sluizen van IJmuiden, de visrijkste plekken, :( dus alleen mag varen met een gemotoriseerd schip dat min. 6km.p/u kan varen.

Dat wordt dus een bbmbbm  ;)


FrancoisCKX

Bij mijn weten is een vaartuig een boot als het op een schip past.

Bone F


Wilco

Als je een duikboot neemt en geen buikboot dan ziet niemand je en hebben ze geen last van je   :) :)

Plantje

Beertje, laat je nog weten wat er uit gekomen is wanneer je het nagevraagd hebt?

Een duikboot is een optie...staat wel erg vreemd wanneer je met een droge vlieg vist en mensen zien dat een vis aangeslagen wordt en naar beneden getrokken wordt. Met landen heb je dan ook nog een uitdaging. Ik zou het wel eens willen zien ;)

Beertje

Zou ik kunnen doen. Maar ik heb eigenlijk meer zin om mij van de domme te houden, om zo geen slapende honden wakker te maken.
Uit de reactie's, dat het niet geregeld is in de wet, ben ik bang voor willekeur van de beheerder.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Het is toch geregeld in de wet? De wet is dat je een vispas moet hebben en dat je je moet houden aan de bepalingen in de lijst met viswateren. Daarin staat dat je niet met een boot daar het water op mag.

Je kunt het natuurlijk gewoon proberen. En ik verwacht dat dat de willekeur van de beheerder voor je uit schuiven is. Stel dat de beheerder je "betrapt" met de belly boat op het water dan krijg je wellicht eerst een bekeuring aan je broek en daarna nog eens de discussie of het wel of geen boot is. De toon is dan al gezet en ik verwacht dat je dan die discussie over wel of geen boot gaat verliezen.
Echter, als je eerst vraagt waaróm boten verboden zijn sta je denk ik sterker. Dan kun je de willekeur voorkomen. Wanneer de reden is dat een boot met een trailer het water in gelaten moet worden en ze vrezen voor de oevers kun je met een gerust hart met flippers en belly boat het water in flip-floppen. Als ze je dan "betrappen" sta je heel sterk (vooral wanneer je het zwart op wit hebt)

Ik denk dat je hoe dan ook wat uit te leggen hebt wanneer ze je zien met dat ding; of dat terecht is, is een tweede.

Ben nog steeds benieuwd hoe het uitpakt en ik gun je vooral dat je natuurlijk lekker met de belly boat daar kunt vissen!

Beertje

IK heb nog even op het web gestruind en vond daar dit artikel uit 2011. Het feit dat een voerboot wel is toegestaan, bied misschien enig opening voor een bellyboat.Toch maar even contact opnemen.
http://www.vissen.nl/actueel/2233/visplas-exlo-235-rkijl-nachtvissen-in-2011-op-proef-toegestaan.html
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.