Intermediate lijn met "hapjes" eruit

Started by Peter B., January 17, 2013, 15:47:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peter B.

Ik heb eind oktober een WF6 Intermediate "Clear" Welded loop gekocht en ben er laatst achter gekomen (eind december) dat er een soort van "hapjes" uit zijn en voelt ravelig aan.
Weet iemand hoe dat kan?

vliegvisgek

ogen van de hengel versleten of gewoon een slechte lijn kan soms gebeuren is het merk lijn of budgetlijn
;) ;)

rena

Dit probleem kan worden veroorzaakt door heel veel verschillende dingen.
Te denken valt aan: versleten ogen op de hengel, de lijn laten liggen op zand, inwerking van chemicaliën, foutieve opslag, fabricage fout enz.

Ik kan je aanraden om hem naar je leverancier te brengen en hem te laten beoordelen of evt de fabrikant.
Als het een fabricage fout is komt dat wel goed.

Heb zelf een noname WF6I "glaslijn" die al bijna 10 jaar op de reel zit en nog steeds goed voldoet, glad als een paling.
De lijn heb ik heel veel gebruikt op OVM, in Scandinavië enz en is alleen een beetje verkleurd, een tikje geler.


Peter B.

Is een lijntje van €14. Maar ben wel benieuwd hoe het kan.
Zal de winkel wel even mailen.

Gerrit72


Nu we het toch over (glas) lijn hebben... de laatste drie keer dat ik ben wezen vissen,
vroren de ogen van mijn hengel in no time dicht (steeds weer losmaken).
Heeft er iemand ervaring mee, of dit beschadigingen voor je lijn kan opleveren?
(Echt glad is het niet, dat ijs in de hengel ogen  :-\)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

vliegvisgek

gerrit dat ligt er aan wat voor glaslijn je hebt en is het goed voor de hengel en lijn mmm denk het niet
maar slecht denk ik ook niet je moet steeds schoonmaken anders krijg je de lijn er niet uit maar als
verslaaafde vliegvisser heb ik besloten vriest het 1  graad niet vissen is het 1 graad wel vissen puur
de ergenis lijnen en hengels zat ben dus niet bang dat wat kapot gaat

en peter denk dat je gewoon een slechte lijn had of de pech dat je ogen op zijn dit kun je testen met panty
die er door heen halen kijken of je geen haakjes aan de panty hebt  ;D ;D

Troutbuster

Mij is er een vrij recent geval bekent van een intermediate lijn (A&M) die ook tijdens vorst gebruikt is en idem zuls een "hapjes patroon" vertoonde na het vissen!

Het was een nieuwe lijn en is uiteindelijk vergoed, maar toch......

Wees voorzichtig met bevroren hengelogen!!

Vooraf goed invetten met vaseline voorkomt veel narigheden!

Gr

Jan
"Petri Heil"


weerwolf

Jammer dat niemand zich afvraagd hoe de gevangen vis zich voelt als hij vanuit water van ca 7 graden in de vrieslucht komt, of of zijn kiewbogen dat lekker vinden ??? . De lijn vindt het al niet fijn!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Troutbuster

Mee eens, ::agree:: maar gelukkig zijn er genoeg vliegvissers die weerhaakloos vissen en hun "buit" in het water onthaken zonder dat de vis in de, op dit moment, erg koude buitenlucht hoeft te vertoeven!

Gaat de vis toch mee voor consumptie, dan zie ik weinig problemen, toch??

Gelukkig voor jou is het water momenteel net ff te dik voor een fatoenlijke visserij, en worden onze geschubde vrienden met rust gelaten (voor even dan ;)!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


weerwolf

ik bedoelde het ook niet negatief hoor, ik weet zelf ook niet of het slecht is voor de vis. viel me alleen op dat iedereen denkt aan het materiaal en niet aan de vis.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

rena

Quote from: weerwolf on January 17, 2013, 18:07:51
ik bedoelde het ook niet negatief hoor, ik weet zelf ook niet of het slecht is voor de vis. viel me alleen op dat iedereen denkt aan het materiaal en niet aan de vis.

Dit topic gaat over een lijn en de vis is er later aan die lijn bijgesleept...
Als dit iets is voor een discussie, waarom dan niet een nieuw topic openen?

Troutbuster

Ik bedoelde het ook niet negatief, en ik snap je beweegreden!

Want momenteel is het dusdanig koud dat je, jezelf wel dat soort dingen afvraagt ja!

Nogmaals, alles ligt stijf dicht, alleen op het OVM zijn er wellicht nog kansen!

Daarnaast zijn de meeste wintervissen dusdanig "gehard" dat ze wel tegen een beetje kou kunnen lijkt me!

Van mij mag het onmiddelijk warm water gaan regenen (hoewel een molentochtje is ook wel weer gaaf! ;))

Gr

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Is ook zo Peter!!
Binnenkort een tourtochtje over de Wranghe, want vissen is ook daar momenteel niet aan de orde ;) ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Volgens mij is het met die lijntjes niet anders dan met de meeste spulletjes, goedkoop is duurkoop...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Niets is "Hufterproof" Bram!! ;)

Er zijn "vliegvissers" onder ons die alles "naar zijn grootje" krijgen!! ;)

Ach...........

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72

Quote from: Troutbuster on January 17, 2013, 17:41:45
Vooraf goed invetten met vaseline voorkomt veel narigheden!

Dat vroeg ik me al af...waar vaseline al niet goed voor is ;D

Of het goed is voor de vis vind ik ook interessant (belangrijk). Ben benieuwd of iemand daar
meer van weet.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Dick

hallo mensen,

we verwachten toch niet dat je voor 14 euro een kwaliteitslijn kunt kopen

mvg Dick

vliegvisgek

Quote from: Dick on January 18, 2013, 10:54:42
hallo mensen,

we verwachten toch niet dat je voor 14 euro een kwaliteitslijn kunt kopen

mvg Dick

vind ik ook maar ja die goedkope lijnen vind ik in deze tijden erg stug maar ja wat de 1 goed vind vind de ander slecht
en gelukig is niet iedereen het zelfde ik houd het bij rio,airflo,cortland en wulf lijnen maar ieder zijn ding merk en uitgave he  ;D ;D ;D

spey welke betaalbare lijn advieseer jij mij ga ik dat ook eens testen want 60 euro is gemiddelde prijs voor beetje lijn normaal dank je vast  ;) ;) ;)

vliegvisgek

Quote from: speycast on January 18, 2013, 11:24:27
zoek eens op engelse webshops  zijn de merk lijnen de helft van nederlandse prijzen  ;)

klopt destijds wat je zei airflo scheelt dik 30 euro oplijn en greys lijn ook maar lee wulff nog nooit goedkoper
kunnen vinden moet wel zeggen op ebay heb ik nog wel eens geluk met bieden zo kocht ik de rio gold 6#
voor 36 euro met verzending 39,99 kost hier iets meer he  ;D ;D


Gert

Quote from: Gerrit72 on January 17, 2013, 16:31:48
Nu we het toch over (glas) lijn hebben... de laatste drie keer dat ik ben wezen vissen,
vroren de ogen van mijn hengel in no time dicht (steeds weer losmaken).
Heeft er iemand ervaring mee, of dit beschadigingen voor je lijn kan opleveren?
(Echt glad is het niet, dat ijs in de hengel ogen  :-\)

Ik heb een keer een Orvis HLS hengel gebroken tijdens vorst. Materiaal werd blijkbaar te bros. Dus ook al smeer je de ogen in zodat er geen ijs meer op komt - blijft toch oppassen blijkbaar.

Groet,
Gert

sjoerd

Quote from: weerwolf on January 17, 2013, 18:07:51
ik bedoelde het ook niet negatief hoor, ik weet zelf ook niet of het slecht is voor de vis. viel me alleen op dat iedereen denkt aan het materiaal en niet aan de vis.

Vrij logisch toch als de vraag gaat over hengelogen en vliegenlijn!!

Maar om even op je vraag te antwoorden, m.i.heeft de vis er geen last van als deze kort even boven water is. Wij gaan toch ook de vrieskou in . Als dat kort is zonder handschoenen en  als het langer is dan wel met handschoenen.
Heb je je wel eens afgevraagd of dat vliegvissen in de kou wel goed is voor een mens? :) :) :)

Sjoerd