Intermediate lijn

Started by Fly4Fish, November 06, 2018, 09:54:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fly4Fish

Hallo vliegvissers,

Ik weet dat dit thema al vele malen uitvoerig beschreven en besproken is, maar ik wil het nog een keer aanhalen om het op mijn eigen situatie toe te passen.
Ik vis met een #5/6 hengel met een WF5 drijvende lijn.

Om een beetje op diepte te komen (1-2 meter) verleng ik de tippet en bind een verzwaarde nimf aan.
Deze winter wil ik mijn materiaal wat gaan uitbreiden en daarbij wil ik een intermediate lijn aanschaffen om op zo'n 4 meter diepte te gaan vissen in de havens en zo.

Moet ik dan denken aan een Di3 lijn in klasse #5 om met mijn huidige hengel te kunnen vissen?
Zelf ben ik geen voorstander van extreem lange leaders vandaar de keuze op een langzaam zinkende lijn.

Ik weet dat er ook lijnen zijn die bijvoorbeeld de eerste 10 meter laten afzinken. Heb een en ander al bekeken op de website van A&M die een ruim aanbod heeft in lijnen tegen een goede prijs. Graag zou ik eens willen weten hoe jullie vissen met een dergelijke lijn en welke ervaring jullie hebben hiermee.

Bedankt alvast voor de reacties.

Visgroetjes,
Michaël

wh82

Vier meter diep lijkt mij niet op intermediate maar eerder di5 of zelfs di7 afhankelijk van hoe snel je binnenvist. Niet verzwaarde nimfen zijn ook natuurlijk dan verzwaarde nimfen. Voor di5 (5 inch per second) om 4meter diepte te bereiken moet je 32 seconden wachten. Vier meter diep bereik je hoe dan ook niet met een drijvende of intermediate lijn tenzij je nimf eigenlijk een flinke loodhagel is en je leader meer dan 7 meter lang is. Beide lijkt me niet realistisch.

Mijn ervaring met A&M zinklijnen is niet positief, enorm geheugen en ze zinken niet. Andere lijnen van A&M hoor ik positieve dingen over maar dat heb ik niet zelf geprobeerd. Gebruik zelf Vision Bottom Expres en die is m.i. erg goed. De Airflo 6th sense lijnen staan ook goed bekend. Goedkoper alternatief is Airflo Velocity maar hou er rekening mee dat die bij koud weer ook redelijk geheugen heeft.

sarca2

ik heb hetzelfde probleem, hier in de Waal merkte/denk ik dat met lijn #6 drijvend en hieraan een polyleader super fast sinking van 10 feet / 4,0 inch/sec met de stroming toch niet echt diepte werd bereikt.

zit er tegenaan te hikken om zo'n dure lijn van bijna 80 euro te kopen, gek dat die sinking line van A&M niet zinkt, is dat niet wat te extreem gezegd? ik hoef niet naar 10 meter diepte of zo, vier meter moet genoeg zijn.

ben benieuwd naar ervaringen van anderen met goedkopere zinklijnen.
::new::

wh82

Tsja, extreem gezegd, dat denk ik niet. Toen ik stond te vissen met een A&M "di5" lijn naast iemand anders die viste met een goede di5 lijn merkte ik het volgende

-De A&M di5 lijn blijft eerst op de oppervlakte liggen en verdwijnt pas na een paar rukken heel langzaam onder de oppervlakte en zinkt dan heel langzaam of blijft "hoveren".

-De echte di5 lijn zinkt direct na neerkomen en blijft dat doen en komt niet ergens in de waterkolom tot stilstand tenzij ik snel ga strippen.

Verschil is simpel: zit de vis diep en je lijn en/of vlieg zinkt niet dan vang je niks. Als je dan ook nog eens 50% van de tijd bent om je lijn te ontwarren omdat ie kringelt als een malle heb je geen fijne visdag.

De A&M di5 was ook nog eens heel dik voor een zinklijn en werpen was (mede door t geheugen) geen pretje.

Fly4Fish

Ergens moet er wel verschil zitten dan, lijkt mij.

Een Di5 lijn bij A&M heb je nog voor geen twee tientjes.
Kijk je bij Flysupply, dan zit je al rond de 60-70 Euro.

Maar goed, als je een lijn goed onderhoudt, heb je deze voor jaren en jaren.

sarca2

Ok bedankt voor het delen van je ervaring, dat is inderdaad precies de crux, en bij stromend water is het ook erger dan bij stilstaand in een haven of zo. Al is die polyleader 3 meter lang, de diepte is veel en veel minder door stroming en binnenhalen.

Mijn lijn combi was bedoeld voor vissen tussen de strekdammen, op rustige water van hooguit een meter diep, dan is zo'n polyleader prima oplossing, maar momenteel is daar gewoon geen water. 

na wat zoeken kwam ik hier op: https://www.e10-flyfishing.nl/a-47740010/vliegenlijnen/full-sinking-flylines-by-3m/ beetje tussenoplossing qua prijs, helaas is de snel zinkende versie uitverkocht. staat ook iets bij over chinese lijnen die niet zinken. misschien toch niet zo makkelijk om goedkoop te maken die zinklijnen.


::new::

Menno_siemensma

De drijvende lijnen zijn prima voor de prijs van a&m maar die zinklijnen helaas niet echt. Het geheugen verhaal, vooral in de kou herken ik wel. Ze zinken na een paar worpen bij mij wel, maar niet zo snel als aangegeven. De di6 voelt meer aan als een di3-4 qua zinkrate. Daarbij zou ik ook niet op 4 meter water met een lichte hengel willen vissen, dat is werphengel water in mijn mening... als je op grotere baars, snoek etc gaat vissen kom je toch snel bij #6-7 of zwaarder uit en dan is de keuze voor lijnen ook een stuk groter.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

Ik heb in de periode dat ik nog veel wedstrijden viste heel veel geëxperimenteerd met allerlei zinklijnen en uiteindelijk springen de zinklijnen van Airflo er uit qua prijs kwaliteit.
Het is ook denk ik niet voor niets dat een heel groot gedeelte van de wedstrijdvissers met dezelfde lijnen vist.

Airflo 40+ di3 en de Airflo 40+ di5
Deze lijntjes kosten €65,- p/s , gooien fantastich, zijn super soepel en liggen kaarsrecht in het water.
Ze gaan lang mee en de zinkrate klopt ook altijd.

Ik zou niet verder zoeken en deze draadjes aanschaffen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Quote from: Fly4Fish on November 06, 2018, 11:40:23
Ergens moet er wel verschil zitten dan, lijkt mij.

Een Di5 lijn bij A&M heb je nog voor geen twee tientjes.
Kijk je bij Flysupply, dan zit je al rond de 60-70 Euro.

Maar goed, als je een lijn goed onderhoudt, heb je deze voor jaren en jaren.

Je koopt waar je voor betaald, die lijnen van A&M voldoen voor de gemiddelde visserij prima, gaan een paar jaar mee maar dan ben je wel zo'n beetje tegen het einde van de lijn aan. Craquelé in de lijn, stukken eraf (kan ook door mijn matige welzijn voor de lijn zijn  :-X ) kleurverlies en de punt die minder wordt, begint te zinken etc. Dan koop je voor 10-12 e een nieuwe lijn en je kan er weer tegenaan.  Koop je een goede merk lijn, dan gaan ze vaak gewoon een stuk langer mee.  Mijn ervaring is dat je voor sinklijnen beter een goede kan kopen ipv de goedkope chineze versie, wat niet direct betekent dat ze duur moeten zijn maar een beetje merk is al gauw 40e of meer.

Als je alleen in een haven op 4 meter diepte wil komen dan zul je een snelzinkende lijn moeten hebben di6 of sneller of veel geduld :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

sarca2

::new::

wh82

Quote from: Mike on November 06, 2018, 14:15:46
...liggen kaarsrecht in het water...
@Fly4Fish, voor dat je dit over het hoofd ziet: dit is erg belangrijk. Als je lijn in een bocht ligt voel je de aanbeet niet of slecht, of mis je met aanslaan enz.

Martijn

Geheugen bij een el-cheapo zinklijn van A&M/di3 heeft er bij mij ook voor gezorgd dat ik mijn lijn na 1,1 visdag heb weggegooid.
Gebruikte de lijn de eerste keer in de kou, langer bezig geweest met uit de knoop halen en onprettig vissen dan dat ik heb genoten van het vissen...
De 2e keer dat ik de lijn probeerde heb ik deze na 2x werpen gefrustreerd langs de waterkant van mijn reel gehaald en meteen weggegooid..... ::wtf::

paul de bruijn

Misschien een overbodige tip,maar de goedkope lijnen hebben een monofil core,wat wil zeggen met koud weer gewoon ruk.Duurdere lijnen hebben een braided core,veel minder geheugen en dus veel meer visplezier.
Kijk dus of een lijn een braided core heeft of informeer ernaar

Fly4Fish

Bedankt voor de geweldige tips, allemaal.

Door jullie ervaring weet ik nu dat ik die van A&M maar beter kan laten voor wat 'ie is.

4 Meter is misschien wat diep, maar wil het graag proberen, zeker ook op de Maasplassen.

Menno_siemensma

Quote from: paul de bruijn on November 06, 2018, 21:38:44
Misschien een overbodige tip,maar de goedkope lijnen hebben een monofil core,wat wil zeggen met koud weer gewoon ruk.Duurdere lijnen hebben een braided core,veel minder geheugen en dus veel meer visplezier.
Kijk dus of een lijn een braided core heeft of informeer ernaar
Zegt niet alles helaas, die van a&m hebben namelijk ook gewoon braided core. de mantel is bij koud weer alleen super stijf.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

wh82

@Fly4fish op de maasplassen zou prima moeten kunnen. Op OVM gebruik ik di7 om echt diep te komen. Een (kleine) nimf op di7 lijkt me alleen een beetje uit balans, dit lijkt meer t terrein van streamertjes enzo.

Fly4Fish

Op de Maasplassen zit veel snoek. Echt ver uit de kant hoef je niet te gaan, want dan wordt het behoorlijk diep.
Maar een streamer op 3 meter kan wel eens mooie resultaten opleveren.

Maar aangezien ik een echte witvisser ben, vis ik liever op dikke windes en voorns.

@Sarca2: Helaas is je genoemde lijn bij E10 alleen verkrijgbaar in #7

sarca2

ok ja, misschien even een mailtje sturen om te horen wanneer weer te koop. anders als budget het toelaat die airflo, die lijkt me zowieso erg goed als ik de commentaren lees.

ik heb voor goedkoper gekozen omdat ik een apart reeltje erbij wilde voor de zinklijn, met een el cheapo reeltje erbij ben ik nu klaar voor wat anders een lijn kost.
::new::

wh82

Als je zoiets wilt zou je kunnen kijken naar de Airflo Sniper reel, daar kreeg je een gratis Velocity lijn bij. Op sommige plekken zie ik die aanbieding nog terug.
Reeltje is niks bijzonders maar ook niet heel slecht. Lijn zinkt prima (ik denk iets van tussen de di3 en di5 in) maar heeft bij kou wel wat geheugen.

Menno_siemensma

Quote from: Fly4Fish on November 07, 2018, 10:32:47
Op de Maasplassen zit veel snoek. Echt ver uit de kant hoef je niet te gaan, want dan wordt het behoorlijk diep.
Maar een streamer op 3 meter kan wel eens mooie resultaten opleveren.

Maar aangezien ik een echte witvisser ben, vis ik liever op dikke windes en voorns.

@Sarca2: Helaas is je genoemde lijn bij E10 alleen verkrijgbaar in #7
snelzinkende zinklijnen zijn vrij zwaar dus vandaar dat ze niet op elk aftma te halen zijn, hoe lichter hoe makkelijker een zinklijn voor een lichter aftma te maken is. Vandaar dat het ook een zoektocht is om je lijn te vinden om met een 5je een snelzinkende lijn te vinden en nog betaalbaar blijft.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

jo flyfishing

euh een drijvende #5 zou even zwaar moeten zijn als een zinkende.

de zinkende eigenschap wordt veroorzaakt door het volume van de lijn en de daaruit volgende densiteit tov van water (>1 zinkend, <1 drijvend) .

Daarom is (de head) van mijn di7 #8 even dik of dunner dan de meeste volglijnen van de andere lijnen die ik heb. (en gooit die ook niet prettig).
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Ben Tabak

Precies, allemaal een simpele kwestie van soortelijk gewicht  ;)

Grt. Ben

henkverhaar

Quote from: Ben Tabak on November 07, 2018, 12:58:57
Precies, allemaal een simpele kwestie van soortelijk gewicht  ;)

[pedantic mode ON]

Nee, van volumieke massa. Van soortelijk gewicht spreek je alleen bij homogene materialen.

[pedantic mode OFF]

Maar verder heb je uiteraard gelijk ;-)

Menno_siemensma

#23
Quote from: jo flyfishing on November 07, 2018, 12:57:01
euh een drijvende #5 zou even zwaar moeten zijn als een zinkende.

de zinkende eigenschap wordt veroorzaakt door het volume van de lijn en de daaruit volgende densiteit tov van water (>1 zinkend, <1 drijvend) .

Daarom is (de head) van mijn di7 #8 even dik of dunner dan de meeste volglijnen van de andere lijnen die ik heb. (en gooit die ook niet prettig).
Dat is niet het punt wat ik aangeef. De wijze waarop een zinklijn wordt gemaakt dat die x zinksnelheid heeft kan op gegeven moment niet goed worden bereikt bij een lichter aftma. De massa is dan niet genoeg om te zorgen dat die lijn snel genoeg zinkt, daarom heb je wel slowsinking en intermediates op lichter aftma maar de echte snelle zinklijnen di7 etc op aftma 7 en zwaarder.
Per aftma zou er inderdaad geen verschil in gewicht (moeten) zijn.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Ben Tabak

OK Henk, you win...maar uiteindelijk is dat dan wel de optelling van de soortelijke gewichten van de diverse materialen waarmee de lijn is samengesteld. Toch?