Op jacht naar Roofblei... (nu met tekst en plaatjes...)

Started by Sieger, July 23, 2012, 19:44:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Zoals al aangekondigd, heb ik net het verhaal over onze "Roofblei-dag" op mijn blog gezet.

http://tight-loops.nl/?p=1508


Hieronder de tekst en kleine plaatjes.... Grotere foto's zijn via mijn blog te bekijken....



Vorig jaar ving ik heel onverwacht mijn eerste roofblei, nou ja roofbleitje... Een exemplaar van zo'n 35 cm greep plotseling mijn vlieg, die eigenlijk voor de Winde bedoeld was. Altijd leuk zo'n verrassing en vanaf dat moment staat deze soort ook op mijn 'to do-list', maar dan voor de grotere exemplaren.

Na een bericht op een van de sociale media waarin een foto van een mooie vis werd getoond, laaide het vuurtje weer op. Zondag zou het gaan gebeuren... op jacht naar (grotere) Roofblei....


Mooi plekje... Andre in actie.....

Johan (Put) en Andre (Kiezenbrink) hadden de grotere ook nog niet van dichtbij gezien, dus een afspraak was al snel gemaakt. Op naar de waterkant... ergens in Nederland....

Voor het eerst in weken scheen de zon en begon de temperatuur al heel behoorlijk op te lopen. Gezien het felle licht werden de verwachtingen alvast naar beneden bijgeschroefd, dus kon het alleen maar meevallen.

Op de eerste plek aangekomen begon het best wel aardig... Nee geen Roofblei, maar na de eerste paar worpen bleef er bij mij een Baars aan de streamer hangen... Stevig doorvissen maar, want er zat in elk geval vis....


Helaas geen Roofblei... maar wel Baars dus...

Na een aantal worpen ploteseling en erg onverwacht zie ik een grote schim achter mijn streamer jagen en al door strippend kwam hij tot vlak onder de kant, waarna de vis ook even zo vrolijk weer afzwaaide... Tsja niet gevangen, maar in elk geval gezien....

Aan de overkant staat Johan plotseling te gillen... Ja BEET.... Roofblei.... Een knallende aanbeet (daar was niets aan te missen) .... een prachtige run en een aantal minuten later lag de eerste Roofblei op de kant... We hebben niet gemeten, maar toch zeker rond de 50 cm... De eerste is binnen.


De eerste is binnen... mooie slanke, maar sterke vis...!

Op de tweede plek (die we na een behoorlijke expeditie door de tarwevelden konden bereiken) was de ruimte niet erg groot, maar wel een heel mooie plek met veel stroming... Het rook naar Roofblei... Werpen, strippen, werpen, strippen... etc.... Na een half uur nog geen vis te zien, dus de twijfel begon al op te komen.... Plotseling krijgt Johan een volger... 1 keer, 2 keer en 3 keer naar de streamer en bij die laatste keer bleef hij hangen.... Prachtig gezicht zo'n echte rover achter je nepvlieg aan... Een mooie vis kon even later worden geland...


En nr. 2 is ook binnen.... Iets kleiner maar niet minder mooi!

De vis ligt in het water en ik ben er nog niet helemaal bij, dus ik word verrast door een keihard zwemmende vis die probeert mijn streamer te pakken.... Door de schrik ruk ik denk ik te hard aan mijn lijn, waardoor ik de vis niet weet te strikken....

En ja hoor nog geen 5 minuten later staat Johan helemaal te stuiteren.... Oooooh Jongen Wat een aanbeet, wat een vis, wat een bakbeest.... Uit de diepte klapte er ineens een grote vis op de streamer en na een flinke dril , weet Johan de grootste van de dag te landen... Wat een beest en wat een muil hebben die vissen.... Mooi dik en 67 cm. lang... Top en Johan's PB.... Heerlijk.....!!!


Johan trots ...! Gave Roofblei van 67 cm...

Al met al hebben we een heerlijke (warme) dag gehad. Andre bleef helaas zonder vis, ik zelf heb alleen een stuk of 15 baarzen gevangen, maar Johan heeft de missie voor de dag volbracht... Gelukkig kan ik goed meegenieten als een ander een mooie vis vangt.... (maar de volgende keer vang ik hem zelf ook graag...  )

En nog even een paar actie foto's om het verhaal af te maken...





Wil je meer lezen over het vissen op Roofblei... kijk dan maar eens op de site van Willem Stolk.... http://www.willemstolk.com/


Sieger

Koen

super vet!! die staat ook nnog op mijn verlanglijstje :)

ben

Zo'n grote staat natuurlijk op ieder zijn verlanglijstje, mooi verslag trouwens!!!

Johan

Mooi opgeschreven Sieger, zo heb ik het nogmaals beleeft.

Johan


Mr. Tinus

Klinkt als een lekker dagje....tot nu toe heb ik er 1 weten te vangen van maar 15-20 cm.   Heb helaas de stekken nog niet kunnen vinden waar de grotere exemplaren huizen.  Maar door een verslag als deze gaan we fanatiek weer verder zoeken. !!  Toppie !

hendri

Ha mooi verslag hoor! En euh wat gaaf joh die roofblei'en! Vet man

Bert J.

Mooi verslag, Sieger! Mooie sportvis, die roofblei.
Gefeliciteerd met je PR, Johan.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Plantje

Mooi werk mannen!

Misschien een ietwat kritische vraag, maar mag je daar zo achter de stuw wel vissen?

Marcelk

Mag je achter een stuw vissen ... alleen als ze je niet zien  :)

Johan

Haha klopt Marcel, zolang niemand het ziet mag je er vissen.
Maar ff serieus, om eerlijk te zijn weet ik het niet we hebben geen bordje gezien dat je er niet mag vissen, dus eigernlijk geen idee of het mag.

Johan

Plantje

Daar waar het in de Vecht verboden is staan ook geen bordjes. Wel is er een lijn met drijvers over het water gelegd. Maar in je vergunning staat dat je er niet mag vissen.

Overigens is dat verbod enigszins achterhaald wat mij betreft. Kijk, als je er nu in het wilde weg een haak doorheen rost in de hoop wat voor vis dan ook vals te haken en daarmee gebruik maakt van het feit, dat de vissen even de kluts kwijt zijn als ze van de stuw donderen begrijp ik dat punt wel. Maar als je gericht op roofblei vist (die er dus ook gebruik van maakt dat zijn prooi de weg kwijt is) die zich in de wilde stroming prima weet te redden vind ik dat een ander verhaal. Waarom zou je niet op een vis mogen vissen die helemaal in zijn element is?

Maar goed: dat zijn de regels. Check je vergunning er even op, want het kan een vrij dure aangelegenheid worden anders!

Johan


Marcelk

Ik denk dat het meer iets met veiligheid te maken heeft.
Bij een beetje stuw draait er meestal een aardige wals
met water rond waarin volgens mij menig persoon zijn
leven gelaten heeft.


Op de meeste plekken is het betreden voor en na een stuw
wel verboden.

hendri

Bij de vecht staan de borden wel, maar niet pal aan het water. ;-)

Plantje


weerwolf

Volgens de wet is het zo dat je niet binnen 75m van een stuw stroomafwaarts mag vissen.en volgens mij 25 meter stroomopwaarts!

En dan moet je de vistrappen ook nog in de gaten houden want daar gelden ook nog weer regels!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

weerwolf

nog wat gevonden:


       
  • Het is verboden met enig vistuig te vissen in de rivieren de Neder-Rijn, de Maas, de Lek en de Overijsselsche Vecht:

            
    • a. binnen een afstand van 75 m stroomafwaarts van een stuw;
    • b. in een bij een stuw aangebrachte vispassage;
    • c. binnen een straal van 25 m voor de bovenmond van een bij een stuw aangebrachte vispassage.
  • 2.Het verbod geldt niet gedurende de tijden dat de stuw buiten werking is gesteld.

zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009027/geldigheidsdatum_07-12-2010

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Johan

Mooi wij waren in geen van de genoemde rivieren ;D ;D

Johan

weerwolf

maar zo uit mijn hoofd staat er in de vispas iets over kunstwerken e.d. dat je daar zowiezo een bepaalde afstand af moet blijven.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Gerrit72

Klopt Weerwolf, hierdoor mag je dus eigenlijk bij de meest mooie/goede plekjes niet vissen :'(
Dus de regel; 'zolang niemand het ziet' is heel begrijpelijk en werkbaar ;D

Sieger weer een mooi verhaal met mooie foto's, jullie zijn goed bezig! :)

Johan, gefeliciteerd met zo'n vis! Mooi man!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger

Zal ongetwijfeld in de wet staan, maar wat me wel verbaasd is dat ze daar tot zo'n meter of 2 voor het "Kunstwerk" een kade hadden aangelegd... zoals ik het kon zien ook speciaal voor vissers en andere watergebruikers.... Typisch...

Heb idd ook geen borden of afsperringen gezien, maar ja dat zegt dus niet alles....


Sieger

Sieger

Quote from: weerwolf on July 31, 2012, 15:50:38
nog wat gevonden:


       
  • Het is verboden met enig vistuig te vissen in de rivieren de Neder-Rijn, de Maas, de Lek en de Overijsselsche Vecht:

            
    • a. binnen een afstand van 75 m stroomafwaarts van een stuw;
    • b. in een bij een stuw aangebrachte vispassage;
    • c. binnen een straal van 25 m voor de bovenmond van een bij een stuw aangebrachte vispassage.
  • 2.Het verbod geldt niet gedurende de tijden dat de stuw buiten werking is gesteld.

zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009027/geldigheidsdatum_07-12-2010

Als ik dit zo lees lijkt het toch wel een regel die specifiek op deze rivieren van toepassing is... Anders wordt het meestal generiek beschreven.... Lekker duidelijk....  ::)

En in geen van de andere artikelen wordt er nog over stuwen gerept....


Sieger

Sieger

En het boekje van ZuidWest en Midden Nederland ook ff doorgespit.....

Daar waar het niet mag (bv. in het gebied Twentekanalen binnen 100 meter van de stuw) staat het specifiek vermeld. Dus geen generiek verbod, behalve op de genoemde rivieren. Voor het overige wordt het per gebied geregeld...

Kortom.. Boekje bekijken en goed op de borden letten....  :-\


Sieger

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...