hoe kom je het beste los als je vast zit

Started by Caslambalk, September 06, 2015, 20:58:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caslambalk

Hallo,

Ik ben een beginnende vliegvisser dus ik zit regelmatig vast.
En aangezien het geld me niet op de rug groeit word ik er een beetje doodziek om steeds weer nieuwe vliegen te kopen.
Maar hoe kom je het makkelijkste los?
Ik trek vaak gewoon met de lijn uit de hengeltop in me hand hard maar dan ben ik heb vaak kwijt als ie bijvoorbeeld onder aan een rietstengel zit.
Dus hoe kan ik het beste trekken?

Vriendelijke groet Cas Lambalk.
als ze me missen ben ik vissen ;)

MarcelN

Neem een boekje mee naar de waterkant, komt het sneller los ;)

goswit

Oplossing 1.  Zorgen dat de vlieg niet in het riet komt. probleem opgelost. :)

Oplossing 2.   Goed om je heen kijken als er niemand is , kleren uit ,water in ,vlieg losmaken , aankleden ,en probleem 2 is opgelost. :)

Helaas gebeurd ons allemaal wel eens dat hoort bij het vis risico. :'(
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Joost S.

Misschien een domme opmerking, maar vis je misschien zonder beetverklikker?

maurice

Onder in het riet vast zitten is 9 van de 10 keer alles weg.
Als je geluk hebt kun je erbij.

Vast zitten achter stenen of takken in het water met het nimpfen,
Ook dan is vaak alles verloren.

Je kunt het proberen om van plaats te veranderen en misschien schiet de vlieg dan los.

Maar denk dat het geluk groot moet zijn om iedere keer je vlieg terug te krijgen.

En wat vast zitten in riet en bomen betreft, laat je ogen doen waar je ze voor hebt gekregen,.
Kijken!!!!!!

Kijk goed rond om je heen waar het staat en blijf er uit de buurt.
Ik kan werpen ja oké, nu er nog richting aan geven.

Ohh, het is bijna december dus weet je in iedergeval wat je aan de sint of kerstman kunt vragen.

Wat betreft de kosten van de vliegen ben je denk ik goedkoper uit dat witvissen met hun maden, madepoppen, pieren, lokvoer en rest.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

henkverhaar

Vastzitten: als je niet bij je vlieg kunt (wadend, vissend vanuit een boot of kano) is de enige oplossing trekken aan je lijn (niet met je hengel) totdat je vlieg loskomt, je haak uitbuigt, de plant meegeeft, of je lijn ergens breekt. Hoort er nou eenmaal bij - de truuk is om ervoor te zorgen dat je niet vast komt te zitten. Echter, de vis zit regelmatig daar waar het risico om vast te lopen het grootst is, om vis te vangen moet je dus ook dat risico incalculeren.

Quote from: maurice on September 07, 2015, 07:40:13
Vast zitten achter stenen of takken in het water met het nimpfen,
Ook dan is vaak alles verloren.

Achter stenen: zeker in rivieren zit je vlieg dan vaak niet aan de steen vast maar aan het mos dat op die stenen groeit. Vaak kun je dat dus lostrekken. Ook wil een rolworp - waarmee je je vlieg dus niet naar je toe, maar van je af probeert te bewegen - wel eens helpen. Of een stukje omlopen zodat je in een andere richting kunt trekken.

Voor vastzitten in bomen zijn handige hulpmiddelen te krijgen (kopen) om takken af te snijden/zagen - trekken help daar bijna nooit omdat meestal je tippet een aantal slagen om de tak heen gewikkeld zit. Een leatherman met zaagje wil ook nog wel eens goede diensten bewijzen ;-)


gijsie20

Quote from: henkverhaar on September 07, 2015, 07:50:17
Voor vastzitten in bomen zijn handige hulpmiddelen te krijgen (kopen) om takken af te snijden/zagen - trekken help daar bijna nooit omdat meestal je tippet een aantal slagen om de tak heen gewikkeld zit. Een leatherman met zaagje wil ook nog wel eens goede diensten bewijzen ;-)

Als we straks langs de waterkant allemaal bomen om zien liggen, weten we iig waar Cas heeft staan vissen.  ;D

Scaramouche

Als je werptechniek beter wordt, zul je vanzelf minder in het riet komen. Maar tot het zover is, is de beste tip denk ik toch minder risico nemen en bepaalde plekjes nu nog even mijden en niet proberen om precies in dat ene kommetje te werpen waar je die mooie vis ziet draaien. Scheelt een boel frustratie, als je je vlieg uit het riet moet trekken is die vis toch ook al weg  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

henkverhaar

Quote from: HappyFisherman on September 07, 2015, 11:37:27
Dikkere tip gebruiken kan ook nog.
Yep; grote ruisvoorn is vaak helemaal niet tippet-shy, zeker niet bij nimfen.

henkverhaar

Quote from: gijsie20 on September 07, 2015, 08:20:37
Als we straks langs de waterkant allemaal bomen om zien liggen, weten we iig waar Cas heeft staan vissen.  ;D

En ik heb ook nog een Silky japanse klapsnoeizaag...

Caslambalk

Oke, bedankt voor de snelle reactie( ook veel grappige trouwens ;) )
Ik zal dan wel een stek opzoeken waar het wat minder riskant is.
als ze me missen ben ik vissen ;)

vliegvisserdorian

Ik vind het niet erg om af en toe een vliegje verspelen in een boom, heb ik weer wat te binden ;D maar als je zelf niet bind kan het inderdaad een dure hobby worden. Van plaats veranderen of de lijn strak trekken en laten schieten helpt ook nog wel eens (zoals hierboven al gezegd). Maar weerhaakloos vissen helpt vooral voor vastzitten in riet e.d. een hele hoop en scheelt ook als je vlieg straks een keer vast zit in jezelf  ;) (dat gaat nou eenmaal bij iedereen een keer gebeuren)

Caslambalk

Ik heb nu de vlieg rechtreeks aan mijn leader en dat werkt ook heel goed.
als ze me missen ben ik vissen ;)

wh82

Alleen je (dure?) leader wordt dan wel heel snel kort?

Caslambalk

Nou het zijn leaders die lekker lang en goedkoop zijn en per knoop verspil ik weinig lijn dus dat maakt mij niets uit.
Mocht me leader te kort worden doe ik er gewoon weer een meter tippet op.
als ze me missen ben ik vissen ;)