Vliegvissen op forel in Lauwersmeer

Started by Franky Boy, March 26, 2016, 12:05:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

mooi!

Vang je daar helemaal geen baars tussendoor?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

Quote from: Scaramouche on October 19, 2017, 12:55:46
mooi!

Vang je daar helemaal geen baars tussendoor?
Nee ik heb nog geen baars gezien daar, wellicht zitten die liever wat dieper, helemaal in deze tijd. Snoekbaars zit er wel genoeg, in de vroege lente ook regelmatig te vangen als je diep vist. Brasem werd ook van de week nog wel gevangen en dus winde ook regelmatig.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

mrproper

snoekbaars is er al wel gevangen op de vlieg

Redtagcees

Voortzetting van Denemarken Menno! Aan de wind was je al gewend[emoji1]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hallo forummers,
Mijn naam is Cees van Schaffelaar
Ik woon in Hoofddorp
Al jaren gepensioneerd en een vervent vliegvisser!
Lid van de Meivlieg in Badhoedorp.
Hoop het een en ander met jullie op dit forum te kunnen delen
Groet,
Cees😀

Menno_siemensma

haha nou ja met de wind mee lukt het in ieder geval wel.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

ov

goedemiddag, wordt er nog gericht met de vlieg gevist op het Lauwersmeer en is dat succesvol? Is niet ver van mijn ouders vandaan, zou het leuk vindne om eens te proberen maar als er wat mensen zijn die me aanwijzingen kunnen geven om de vangst-kans wat hoger dan 0% te maken dan hoor ik het graag (of als mensen het leuk vinden om eens samen te gaan natuurlijk)>

hartelijke groet,
Onno

Menno_siemensma

Voor forel hoef je het helaas niet meer te proberen, de kans is dermate klein dat die inderdaad richting nul gaat. Winde daarentegen zit er wel in de stukken met ondiep water en riet.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

ov

bedankt voor je feedback. mocht ik in de buurt zijn ga ik het eens even proberen. Kan ik je evt. vragen welke stukken de moeite zijn?

Menno_siemensma

Quote from: ov on July 11, 2019, 14:45:52
bedankt voor je feedback. mocht ik in de buurt zijn ga ik het eens even proberen. Kan ik je evt. vragen welke stukken de moeite zijn?
Hangt erg van de wind af welke kant goed is, ik ken maar paar stukken aan de groningen kant, maar vaak is het met beperkte wind en warm weer goed bij rietkragen waar luwte is, of savonds bij de zwemstrandjes.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

zeeforel

Iemand wat meer recente ervaring op Lauwersmeer? Dank.

Menno_siemensma

#160
Ik ben een week na de uitzetting 2x geweest 2x nul komma nul gevangen of gevoeld. In de nazomer en herfst wel leuk baars gevangen maar niks van echt groot formaat. De 2de keer was het ook heel hoog water, dik 40cm hoger dan normaal, dat is in mijn ervaring daar niet altijd even goed. Waar je normaal 30-40cm water hebt is dan bijna drie kwart meter water en dus niet echt ondiep meer.

Het is denk ik wel handig als ze gewoon aangeven wanneer de uitzetting is, aangezien de laatste 3 uitzettingen, vrij snel na die uitzetting vrijwel niks meer gevangen wordt heb ik gemerkt, vreemd genoeg was dat bij de eerste uitzettingen paar jaar geleden juist niet zo, dus wellicht is de situatie qua voedsel of water kwaliteit ook veranderd, zouter of zoeter etc.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

zeeforel

#161
Dank voor de informatie Menno. Jammer dat je recente pogingen op niets uitliepen.

Ben zelf ook wel erg benieuwd naar de voortgang van het uitzetten van het zeeforel-broed. Hoop dat het gaat lukken om het succes op Funen na te bootsen. Wel even geduld denk ik...

En dan hebben we natuurlijk ook nog die vismigratierivier bij de Afsluitdijk die eind 2023 open gaat. Spannend projecten voor vis minnend Nederland!

Ronald uit Meppel

Op het Lauwersmeer wordt weer behoorlijk zeeforel gevangen.

zeeforel

Recent uitgezet of vanuit zee? Of zwemmen ze er altijd al eigenlijk?

Franky Boy

Nee, zijn recent uitgezette bruine forellen.
De kans op een vanuit de Waddenzee binnengezwommen zeeforel is net zo groot als de kans om de jackpot in de Staatsloterij winnen...

paul de bruijn

Ik meen me te herinneren dat er vorig jaar een hoeveelheid zeeforel is uitgezet in het Lauwersmeer.Dat is geen natuurlijke intrek,maar die zullen ook niet dood zijn.

Franky Boy

Paul de Bruijn, Er zijn nooit zeeforellen in het Lauwersmeer uitgezet, wel bruine forellen.
Parallel met deze uitzettingen lopen al jaren lang wel uitzettingen van zeeforelbroedjes in beken in Drenthe en Groningen die uiteindelijk in het Lauwersmeer uitmonden. Die uitzettingen hebben waarschijnlijk een enkele terugkerende zeeforel in één van de benedenlopen van die beken opgeleverd.

paul de bruijn

#167
Beste Franky,ik zie toch echt dat er regelmatig zeeforel is uitgezet als je het op Google opzoekt,en er is zie ik 400 kg zeeforel uitgezet in 2021.
Bericht van Beet

Scaramouche

Zeeforellen zijn toch gewoon bruine forellen die naar zee trekken en dan weer terugkomen om te paaien? Als het om zeeforellen zou gaan, dan moeten die in zee zijn gevangen, en als die de weg terug naar het zoute vinden, gaan ze in principe op zoek naar hun geboorterivier om te paaien. Als ze die niet meer kunnen vinden dan trekken ze met soortgenoten mee. Dus ik denk dat het hier om kweekforellen gaat?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

Paul de Bruijn, In de publiciteit is het uitzetten van grote forel 'verkocht' in het kader van het zeeforelproject, maar het ging om bruine forellen. Soms zijn er bruine forellen zonder rode stippen uitgezet zodat ze veel op zeeforellen leken. En misschien hadden die wel zeeforellen als voorouders...
Zoals Scaramouche ook al opmerkt, behoren beekforellen en zeeforellen tot dezelfde soort: De Atlantische forel, vroeger bruine forel genaamd.  ;D
De enige echte zeeforellen die zijn uitgezet waren een paar centimeter groot en waren nakomelingen van zeeforellen die Noord-Duitse beken en riviertjes waren opgetrokken...

henkverhaar

Quote from: Franky Boy on March 03, 2021, 17:55:13Zoals Scaramouche ook al opmerkt, behoren beekforellen en zeeforellen tot dezelfde soort: De Atlantische forel, vroeger bruine forel genaamd.

Kleine correctie - 'bruine forel' is nooit een officiele nederlandse naam geweest - dat is een anglicisme (waar de betreffende vorm 'brown trout' heet). Officiele namen waren beekforel voor de (min of meer) obligaat zoetwatervorm, zeeforel voor de anadrome vorm, en meerforel (volgens mij nooit inheems geweest?) voor de landlocked vorm die in meren opgroeit.

Overigens, van 'Atlantische forel' krijg ik nog steeds jeuk....

Scaramouche

Quote from: henkverhaar on March 04, 2021, 08:59:58
Kleine correctie - 'bruine forel' is nooit een officiele nederlandse naam geweest - dat is een anglicisme (waar de betreffende vorm 'brown trout' heet). Officiele namen waren beekforel voor de (min of meer) obligaat zoetwatervorm, zeeforel voor de anadrome vorm, en meerforel (volgens mij nooit inheems geweest?) voor de landlocked vorm die in meren opgroeit.

Overigens, van 'Atlantische forel' krijg ik nog steeds jeuk....

Kijk, nu is er verder geen twijfel meer mogelijk. We kunnen ze ook gewoon allemaal salmo trutta noemen maar dat klinkt toch een beetje, um, truttig.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Chaisedieu

Kleine aanvulling nu men toch bezig is: de latijnse naam wordt dan Salmo trutta. Soortsnaam 1e met hoofdletter, 2e niet

Gert

Discussie hebben we al vaker gehad, Re: Update naamgeving
En toen was er ook al jeuk bij o.a. Henk en Franky.
Heb het net even gecheckt op de site van Sportvisserij Nederland: die spreekt men zelf nog steeds over een minimummaat van beekforel.
Dus wat men nou had gehoopt te bereiken.....

Streamer

Sportvisserij Nederland  ::) ::)
IHYT