neopreen of pvc??

Started by merijn1982, February 11, 2014, 16:44:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

merijn1982

Zoals sommige van jullie wellicht weten hen ik het vliegvissen sinds een half jaartje weer opgepakt. Nou heb ik ook een bn maar heb deze eigenlijk nog nauwelijks gebruikt maar wil hier wel mee aan de gang zodra het warmer word. Ik heb nog een pvc waadpak en zit te twijvelen of ik ook een neopreen pak moet aanschaffen..
het enige argument wat ik kan vinden om voor neopreen te gaan is het feit dat het warmer zit bij koud water. Is dit met goede onderkleding in pvc niet te ondervangen?? Of is het verschil dermate dat ik toch aan neopreen moet?? Ik woon aan de randmeren dus de bedoeling is o.a. snoek en baars belagen op het grote water. Wil best een nieuw pak kopen maar moet wel nodig zijn. Kan het geld maar 1 x uitgeven en er zal ook een fishfinder e.d. moeten komen dus kost allemaal genoeg.
Tight lines!!

Nol78

Ik heb zelf ook een pvc pak en mijn ervaring is dat het best koud word, en ik heb het geprobeerd met thermo kleding en thermo binnen werk in de laarzen.

Gr Nol

Hans-oet-remunj

- dikke skibroek van de bristol kopen voor 25 euri. kun je ook gebruiken voor het skien of langlaufen. Evt dunne regenbroek overheen tegen lekkage.
-neoporeen kayak sokken voor 15 euri. Daar gewone dikke sokken overheen

dan zou je een eind moeten komen met neopreen.

Gert

Quote from: Hans-oet-remunj on February 11, 2014, 16:59:11
- dikke skibroek van de bristol kopen voor 25 euri. kun je ook gebruiken voor het skien of langlaufen. Evt dunne regenbroek overheen tegen lekkage.
-neoporeen kayak sokken voor 15 euri. Daar gewone dikke sokken overheen

dan zou je een eind moeten komen met neopreen.

Hans, ik neem aan dat je PVC bedoelt...

Groet,
Gert

Jan Bruins

Al die extra maatregelen (kosten) om het warm te houden in PVC  ::zucht::

En dan te bedenken dat je al een neopreen waadpak kunt kopen  (aanbieding) voor zo'n 60 euro.

Waar hebben we het over?
I don't drink water, fish f*ck in it...

merijn1982

Jan, ik wil best 60 uitgeven aan een waadpak. Ik vraag me alleen af of het nodig is.. zo ja zal ik er aan moeten. Maar ik heb thermo onderkleding en een skibroek. Als dit volstaat bespaart het me wel 60 euro... en niet om zielig te doen maar ben kostwinnaar thuis en er is helaas niet altijd geld voor alles. Dus wil graag de juiste beslissing maken:-)
Tight lines!!

Hilco de Visser

als je wilt proberen mijn neopreen waadpak kan je altijd lenen hoor .

Arno

ik bedoel het niet verkeerd of zo maar
ik zeg trek je lange onderbroek(thermobroek)aan doe er je skibroek overheen en stap het randmeer in en je merkt het vanzelf
dan weet je of je een neopreen pak moet kopen maar vergis je niet tussen neopreen en neopreen zit ook een hoop verschil.
en daar blijf je ook niet vanzelf warm in daar moet je ook goede kleding onder aan trekken om warm te blijven.
gr Arno

nordbu

Ik lees dat je ook een fishfinder wilt kopen en begrijp daaruit dat je een bellyboot hebt. Dan is er eigenlijk maar een advies een neopreen pak met sokken zodat je de flippers aan kan trekken. Pvc pakken hebben allemaal vaste laarzen en dit is geen doen met die flippers aan je voeten. Of heb ik het verkeeerd gelezen?
>>fang og slip<<

merijn1982

Bedankt voor het aanbod Hilco!

@arno; misschien is dat idd niet zo'n gek idee:-) maar aangezien ik nog heel niet vertrouwd ben met me bb ga ik nu niet het water op. En dan wel ergens het water in gaan waden en daar dan een btje gaan staan. Maar ja..m ( in de ondieptes zit nu namelijk geen vis.. )

@nordbu: hoezo kan je geen flippers over laarzen aan? Wat zijn laarzen anders als waadschoenen daarin? Ok pas iig met mijn huidige pak prima in de flippers. Er word zelfs aanbevolen vaste laarzen te nemen ivm minder slijtgevoeligheid. Dus vraag me af hoe dat zit..

Tight lines!!

Nol78

Ik draag ook mijn flippers over de laarzen van mijn waadpak en heb geen last of iets dergelijks ondervonden.

Kou wel degelijk ::koffie02::

merijn1982

Ik denk dat het toch een neopreen pak gaat worden voor de koudere maanden. Denk namelijk dat als ik met een skibroek in me pvc pak me niet meer bewegen kan:-) dan zal me pvc pak voor de minder koude maanden zijn en een neopreen pak voor de koude maanden.

heb ik nog 1 vraagje: is een 4mm pak dan voldoende of moet het dan 6mm worden??
Tight lines!!

Gert

Als je voor neopreen gaat vanwege de kou zou ik niet twijfelen tussen 4 en 6 mm ;)

Wader

Ik zou gaan voor een 6 mm. pak!

Heb zelf ook zo'n exemplaar die ik het hele jaar door gebruik. In voorjaar en zomer gewoon in de onderbroek met blote benen erin. In het najaar en winter aangevuld met een joggingbroek en eventueel met nog een lange onderbroek daaronder.

Als je zoals ik wadend vissessies maakt van 4 tot 6 uur, blijkt het water uiteindelijk toch kouder dan gedacht .... vandaar 6 mm.

HappyFisherman

Het grootste verschil tussen een vaste laars en een sok met waadschoenen is het drijfvermogen van al dat lucht in je laars. Ik zou zelf nooit in een BB stappen met een waadpak met laarzen, omdat die (mocht het toch mis gaan) beter drijven dan dat hoofd van me. Het zal allemaal misschien wel meevallen, maar ik waag het er niet op. Veiligheid mag een paar tientjes kosten...

In een ander topic werd er al gerefereerd naar een bestelling van een aantal jaren geleden bij Cabelas. Toen hebben we met z'n drieen daar pakken gekocht en waren we in totaal 40 euro pp kwijt. Het nadeel daarvan is dat je het niet kunt passen, maar neopreen rekt wel uit en dat risico hebben we toen genomen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

merijn1982

Bedankt voor het advies. Valt me wel op dat ik weinig 6 mm pakken tegenkom ( zal eens goed zoeken ) eigenlijk alleen 4 of 5..

Lucht in de laarzen?? Snap ik niet helemaal :-) was van plan daar me voeten in te steken haha
heb wel gister een filmpje gezien waarin verschillende situaties werden nagebootst met vollopen. In het water vallen enz. Met een waadpak aan en daarbij kwam naar voren dat het eigenlijk helemaal niet gevaarlijk is. Zinken of ondersteboven in het water door lucht o.i.d. gebeurde niet
Tight lines!!

Heintje Davids

Quote from: merijn1982 on February 12, 2014, 12:37:28
Bedankt voor het advies. Valt me wel op dat ik weinig 6 mm pakken tegenkom ( zal eens goed zoeken ) eigenlijk alleen 4 of 5..

Lucht in de laarzen?? Snap ik niet helemaal :-) was van plan daar me voeten in te steken haha
heb wel gister een filmpje gezien waarin verschillende situaties werden nagebootst met vollopen. In het water vallen enz. Met een waadpak aan en daarbij kwam naar voren dat het eigenlijk helemaal niet gevaarlijk is. Zinken of ondersteboven in het water door lucht o.i.d. gebeurde niet

Klopt helemaal Merijn. In een waadpak kun je gewoon zwemmen. Heb het zelf ook al eens uitgeprobeerd en het was allemaal geen probleem. Desondanks doen er nog steeds een hoop indianenverhalen de ronde. Overigens maakt 4 mm of 6 mm neopreen niet altijd uit, is ook afhankelijk van de kwaliteit van het materiaal. Het ene neopreen is het andere niet. Je kunt met neopreen waders wel beter zwemmen dan met een ademend of pvc pak. Neopreen heeft van zichzelf al drijfvermogen. Ze hebben een paar jaar geleden niet voor niets die nieuwerwetse zwempakken van neopreen in de zwemsport verboden omdat het duidelijk een voordeel gaf tov andere pakken.

merijn1982

Dank je heintje. Las net ook ergens dat idd neopreen zelf ook al drijft:-)

Je zegt dat 4 of 6 mm niet altijd uit hoeft te maken ivm kwaliteit. Ligt dut aan het soort neopreen? En zo ja hoe herken je het betere neopreen?? Nerm aan dat hoe duurder hoe beter niet altijd opgaat. Maar hoe weet je dan wat goed is??
Tight lines!!

Heintje Davids

Herkennen wordt lastig. Ik zou ook niet weten hoe maar heb wel bemerkt dat er verschil zit in de neopreenpakken die ik heb. Ik heb bijv een 6mm pak van Seahawk, een Deens merk, dat gek genoeg toch minder warm is dan mijn 4 mm Orvis. Destijds heb ik ooit ook nog een 6 mm pak van, ik meen, Gamakatsu, gehad die weer beduidend warmer was dan de andere 2. Het lijkt er een beetje op dat eea afhankelijk is van de cel dichtheid van het materiaal.

merijn1982

Hmm.... is dus een btje een gok. En als je verkeert gokt je warmer aan moet kleden onder je waadpak:-)
Tight lines!!

Heintje Davids

Valt wel mee. Een neopreen, welke je ook neemt, is altijd een stuk warmer dan ieder pvc of ademend pak!

merijn1982

Ok. Bedankt voor je hulp. Heb hier zeker wat aan!
Tight lines!!

Arno

en dan heb je nog het neopreen pak met sokken er aan zodat je dus losse waadschoenen kunt kopen
het is maar wat je voorkeur heeft?

Gr Arno

merijn1982

Arno, dat klopt. Maar deze zal niet geschikt zijn voor mij. Pakken met losse schoen zijn gevoeliger voor schade en bovendien geeft het geen extra waarde voor mij. Om een laars passen ook flippers dus dat volstaat.maar bedankt voor het mee denken
Tight lines!!

FSCHAMP

Merijn waarom zijn waadpakken met losse schoenen gevoeliger voor schade? Mijn waadpak is van 2005 en is nog steeds waterdicht en het wordt toch veelvuldig gebruikt. Ik heb voor mijn waadpakken menig paar pvc lieslaarzen versleten en zij gingen altijd stuk op de naad van de laarzen.

Ik vind trouwens een waadpak met losse schoenen veel beter zitten dan een waadpak met een laars, ze zijn voor het waden ook veel veiliger dan laarzen aangezien ze veel meer grip geven op de bodem van de rivier. Je kan ook zelf kiezen voor welke ondergrond je van de schoenen gaat nl. vilt of vibram.
Nu, voor de BB geeft het niet veel verschil aangezien hier de vinnen het meeste werk moeten doen, maar ik vrees dat de je even snel lekken gaat krijgen aan de naad van de laarzen zoals ik voor had met de lieslaarzen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>