wie het kleine niet eert.............

Started by johannes, June 12, 2011, 12:47:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Johannes ga er maar mooi vanuit dat het forelletjes zijn en echt geen zalm., Die zien er heel anders uit! zie bijgaande illustratie. Daar zit Hans echt goed fout mee! Van rode puntjes op de vetvin bij zalm. Nog nooit van gehoord of gelezen. In Bretagne heb ik jaren terug een aantal kleine zalmpjes gevangen aan de droge vlieg en die zagen er ook zo uit als op de afbeelding
Hilsen Sjoerd

Hans-oet-remunj

ja maar dan is het dus absentie van dat rode puntje wat er bedoeld werd.

is naar mijn mening niet altijd even makkelijk met dat jonge spul als je beweerd sjoerd. Heb al eens een officiele  cursus visserij herkenning gehad ivm registratie van de vis die gebruik maakt van een vistrap (95% jnog spul). Bij de grotere vis stel het niet zoveel voor, maar met name bij kleinere vis wordt het nogal eens een stuk lastiger om al die soorten uit elkaar te houden. Dan werden er een aantal specifieke kenmerken aangereikt om herkenning zekerder te krijgen. De meeste cursisten vlogen daar nl nogal eens de bocht uit...  8)

En gezien het verhaal van Johannes ga ik er zeker van uit dat ik me hier vergist heb, maar ben dan wel benieuwd hoe dat met dat puntje zat. was het absentie of een ander rood puntje op de vetvin.... Heb er zelf al zooooooveel gevangen...vaak is het duidelijk maar bij 10% blijft het lastig... vis nl liever niet op uitgezette parretjes...en die zitten hoger stroomopwaarts dan je vaak denkt, tussen de 'echte' farios...

@sjoerd, Het gaat m overigens om de boodschap sjoerd, niet over wie er gelijk heeft....(volgens mij waren we het daar al over eens  :D)  uit onwetendheid word er nogal wat kapotgemaakt...natuur in noorwegen is mi geen supermarkt  die we ff moeten gaan plunderen met zijn allen...we zijn er gast...en ik wou het graag zo houden dat we er welkom blijven ... daar wou ik effe een punt van maken omdat ik dat te vaak  ben tegengekomen..  Heb de indruk dat daar op diverse fora weinig aandacht/oog voor is....  Net zoals bv de verspreiding van gyro.... wordt door iedereen maar wat weggewuifd...men moest eens weten wat de consequenties zijn.... :o







Hans-oet-remunj

#27
klopt Evert

en ik had zelf al eens gezocht in het weekend op verschil zalm - beekforel, en daar stond ook dat die 'vlek' zoals op de foto bij beekforel hoorde. Daarom kan ik het nu ook effe niet rijmen met wat ik van onze expert hoorde, wellicht bedoelde hij iets anders....tevens valt mij op dat die rode beekforel vlek over het algemeen vrij wazig is aan de rand van de vetvin, niet echt scherp afgetekend.

Daarbij gebruik ik zelf die andere methode.... (zie boven in thread) door het visje op de buik te leggen... is wat gemakkelijker  voor iemand met helaas geen haviks ogen meer  :-\

Gaat alleen een beetje lastig op foto..

overigens, tav luxemburg, ik heb nog effe gegoogled (dit keer to be sure...anders gaan jullie natuurlijk weer met zijn alle schoffelen... 8) ) ,

ook in luxemburg worden jonge zalmpjes uitgezet in het kader van het rijnproject....  Je zou er dus zomaar een kunnen vangen  in de eifel of andere rijn - / moezel zij- rivieren....  In dat geval is het sowieso handig dat meer vissers ze leren  te herkennen om te veel schade te voorkomen... het is al moeilijk genoeg om zalm terug te krijgen op de rijn tgv al die andere problemem... Beetje respect en kennis vanuit de vliegvisserij in de kraam en opgroei gebieden kan geen kwaad...

misschien eens ergens een duidelijke foto van jonge parr vs beekforelletjes opsnorkelen ?

ff googlen, Kijk eens op (inderdaad GEEN rood puntje)

http://www.atlanticsalmontrust.org/knowledge/salmon-and-sea-trout-recognition.html

@johannes : overigens wel weer die witte vinnen





En tav die volwassen zalm vs zeeforel staat op die site:



met wat text en uitlag.... (moet zeggen dat ik het verhaal van falkus completer vind.)





johannes

goed verhaal maar toch die witte vinnetjes

Wilco

Deze is met witte strepen aan de vinnen en een rode vetvin.

Op de volgende foto is de vetvin beter te zien.


Gevangen in het zuiden van Noorwegen op ong 1,5 uur rijden van Kristiansand

sjoerd

Let ook eens op een wel heel duidelijk verschil tussen zalmpjes en forelletjes. De bekspleet loopt bij forel voorbij het oog bij zalm niet. Erg mooi te zien op alle tekeningen!! Ook bij verschil herkennen tussen zeeforel en zalm. De zalm heeft gewoon een klein bekkie.

Sjoerd

Franky Boy

Sommige stammen van de bruine forel (beekforel) hebben een zwart-witte zoom (rand) aan de anaalvin en de buikvinnen, minder vaak aan de borstvinnen. Ze doen dan inderdaad aan de Amerikaanse bronforel ('brook char') denken.
Heel vaak hebben bruine forellen een rood stipje op de anaalvin en nog vaker - vooral bij wilde forellen - heeft de vetvin een rode verkleuring. Die verkleuring ontstaat indien het forelletje als broedje veel watervlooien heeft gegeten. De vetvin is dan doorschijnend rood.
Ik heb jarenlang met een aantal vrienden beekforelletjes opgekweekt en als ze als broedje met watervlooien waren bijgevoerd, kregen ze een felrood vetvinnetje. Op later leeftijd behielden ze die rode verkleuring van de vetvin, al werd die soms wel wat vager.
Broedjes die uitsluitend met vismeel waren gevoerd, kregen die rode verkleuring van de vetvin nooit.
Op veel riviertjes in Duitsland - waar grote aantallen beekforellen worden uitgezet - is het soms een handig criterium om vast te stellen of een gevangen forel van natuurlijke voortplanting afkomstig is of dat het een uitgezet exemplaar betreft. De meeste kwekerijen nemen namelijk niet de moeite om de broedjes met watervlooien bij te voeren. Dat is commercieel niet haalbaar.
In een Gelderse beek (nee, ik noem geen namen) werden bij onderzoek onlangs kleine beekforelletjes met rode vetvinnetjes gevangen. De onderzoeker die daarbij aanwezig was, meldde mij trots: "Ze waren wild, want ze hadden felrode vetvinnetjes". :)
O ja, zalmen hebben geen zwart-witte randen aan de vinnen en het vetvinnetje van zalmen is nooit rood gekleurd en heeft ook nooit een rood stipje. De vetvinnetjes van kleine zalmpjes zijn meestal donkerbruin of bijna zwart.

Hans-oet-remunj

Tx Franky

Dan neem ik aan dat ik Heinz Josef verkeerd verstaan heb bij een proefvisserij op parr-survival in de eifel....blijkbaar was het toch 'kein kleiner roter punkt' fuer die lachse......

Conclusie : Toch een beetje lawaai  doof...(ik had dus toch wat minder concerten moeten bezoeken.... ::)  ... best prettig af en toe...zei iemand iets ? )  8)

harlin

Quote from: johannes on November 26, 2011, 12:07:08
pfff effe werken als je elektricien bent en storingsdiens heb en een stroomuitval in de hele provincie dan ben je laat thuis.

Hoe was het met de kerst bij je??
Lees dat het in Noorwegen en Zweden aardig gespookt heeft.
QuoteSTOCKHOLM (ANP) - De zware storm Dagmar heeft een deel van het kerstfeest voor veel Noren en Zweden bedorven.
Honderdduizenden kwamen in de nacht van eerste op tweede kerstdag zonder stroom en daarmee ook zonder verwarming te zitten.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

johannes

harry je eerste quote zegt precies hoe het was/is ben weinig thuis geweest met de kerst had dienst.

ook is de burgerwacht ingeschakeld om bomen van de hoogspaningskabels te halen, wegen vrij te maken door de vele aardverschuivingen. veel schade.

voor de kenners: live een 22 KV kabel gespannen tussen twee bergtoppen zien breken is best spectaculair


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

harlin

Quote from: johannes on December 27, 2011, 22:46:16
voor de kenners: live een 22 KV kabel gespannen tussen twee bergtoppen zien breken is best spectaculair
Toch nog genieten van je werk dus. ;D

Maar je kan beter ergens anders van genieten.

Ben geen kenner, maar ken de kabels wel.
Zal een mooi gespetter van ijs en sneeuw zijn als de kabel(s) en bomen vol zitten met ijs en sneew.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

vliegvisserdorian

johannes waar woon je dan precies in noorwegen???


HappyFisherman

Da's allemaal water daar! Ach ja, ze verstaan me hier (in de buurt) tenminste...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

HappyFisherman

Eigenlijk is't heel simpel Rob, als ik "ja" bedoel grom ik wat en als ik "nee" bedoel grom ik ook wat. Niks moeilijks aan dat twents ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jelle

Quote from: HappyFisherman on January 07, 2012, 12:06:00
Eigenlijk is't heel simpel Rob, als ik "ja" bedoel grom ik wat en als ik "nee" bedoel grom ik ook wat. Niks moeilijks aan dat twents ;D
sa ist mar krek
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Koen

pff als ik die foto's zien dan begint het weer te kriebelen. ik denk dat ik weer naar Noorwegen ga op vakantie :)

harlin

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

vliegvisserdorian

Ik hoor alleen:

ieee aaahhHHH oooohhhh UHHHHH iaOOOOO UIIIIIIIII ooieiiiiiiiiiiiiiiii  eioooooooo

enzovoorts ;D