zalm of zeeforel?

Started by Scaramouche, April 10, 2015, 17:25:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

http://www.roofvisnet.nl/mega-zalm-gevangen-in-de-maas/

:o indrukwekkende vangst in de Maas. Maar is het wel een zalm? bek loopt door tot voorbij het oog. Misschien toch (een joekel van) een zeeforel?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Rena

Als ik de kenmerken zie, zoals een slank lichaam, spitsekop, dunne staartwortel,  neig ik te zeggen dat het een zalm is.
Helemaal zeker ben ik niet, omdat de bek/oog verhouding meer op zeeforel lijkt.
Al met al is het lastig omdat de vis alleen onder een hoek bekeken kan worden.

Wat het ook is, het is een mooie vis.

Rena

Alles nog eens vergeleken met de kenmerken voor zalm en zeeforel en ben er bijna zeker van dat het een zalm is.

TL Peter

Troutbuster

"Petri Heil"


HappyFisherman

Zulke vissen moeten over 20 jaar maar weer gewoongoed zijn.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Raymond

Inderdaad een fantastische vis! Ik zou ook eerder denken dat het een zeeforel is maar het blijft moeilijk te zien...
::wtf::

Hans-oet-remunj

wow wat een vis...en dat zo wat in mijn achtertuin...fantastische vangst..

Zalm of zeeforel, tis altijd erg lastig op foto, maarb ik wil er wel een mooie vette zalm in zien.

Al is het maar omdat een  zeeforel van een meter relatief veel zeldzamer is dan een zalm van dit formaat. (Atlantische Zalm als soort groeit veel sneller,   dit is bv een reden waarom de Noren 30 jaar geleden zalm zijn gaan 'veredelen' to kweek zalm, ipv bv zeeforel.).

Daarbij loopt er een herintroductie programma voor Zalm, oa in de belgische ardennen. Niet onlogisch dat er dan af een toe een eerste zwaluw wordt gevangen  ;)

Fantastiche vangst, maar ook een discussiepuntje:

Dit programma   heeft  terugkeerders nodig om een eigen kweekstam op te bouwen. De kans is best wel aanwezig dat deze vis ondanks terugzetten verloren is voor het programma, omdat ie het uiteindelijk toch het loodje legt, ondanks visvriendlijke behandeling. Ze zijn helaas erg kwetsbaar.

De vis is gevangen onder een stuw (hoeveel meter stroom afwaarts van de stuw is niet vermeld).  Ik hoop in elk geval wel dat de visvrije zone onder de stuwen gerespecteerd is, in het verleden heb ik in elk geval nogal eens wat spinvissers en vliegvissers veel te dicht onder de stuwen zien vissen op roofblei.   Gezien het belang voor het herintroductie project lijkt hier zero tolerance wel op zijn plaats.









ruud r.

Hans, op http://www.totalfishing.nl/laatste-nieuws/articles/actuele-vangstberichten-tot-dinsdag-14-april-2015 staat ook een filmpje. Daaruit moet je als local wel kunnen opmaken waar het precies. Ook staat daar nog een iets andere foto.