De nimf binnenhalen

Started by LycoWico, March 15, 2012, 20:27:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LycoWico

Hoi allemaal!

Ik heb vandaag geprobeerd te vissen met nimfen maar na 10 uur gevist te hebben heb ik toch het gevoel dat ik iets fout doe :#
Ik heb nog geen aanbeet gehad of iets wat erop moet lijken.
Het probleem zit vermoedelijk in de manier van binnenhalen van de nimf.
Iemand tips? :D!

Hieronder een foto van de nimfen die ik gebruik.
P.S. ik heb nog nooit een vis gevangen dus alle tips zijn bruikbaar :D!




Sorry voor de grote foto dit is mijn eerste x dat ik een foto post (na veel gepuzzel is dit het resultaat ooops)


Mvg,
Rico Stolwijk

vliegvisgek

het ligt er aan waar je op gaat vissen

voorn
forel
baars

en de manier van binnen strippen achtjes maken werk nu wel ongeacht welk soort ;)

LycoWico

Nou het mooiste zou natuurlijk zijn om ook maar iets te vangen een baarsje of een voorn.
En wat bedoeld u met achtjes?

renew

tja, ik kan redelijk nifmvissen maar ik sta ook weleens uren voor jan dokus. Nou is deze maand, maar dat is mijn mening, een wat moeilijkere maand omdat de vissen van hun winterstekken naar de stekken voor de zomer trekken. Dus op beide plekken liggen ze niet dicht bezaaid. Vis je met of zonder verklikker? Je kan deze maand het beste nog steeds langzaam vissen dus op de drift of zoals al gezegd achtjes draaien. Breng er ook wat onregelmatigheid in. 1 wat snellere strip zodat je nimf omhoog komt gevolgd door langzame korte of lange strips. Zit je diep genoeg? Ik ving ze vandaag nog steeds tegen de bodem!. Is je tippet dun genoeg? 10 of 12/00.
Het hoeft natuurlijk niet alleen je strip te zijn. Zit er wel vis op je stek deze tijd van het jaar, dat is de belangrijkste vraag.
Grtz
rene

LycoWico

Ik doe het dus nu voor het eerst en heb het idee dat het werpen nu wat beter gaat.
Het ergste was dat de vis redelijk actief was ja  :-[
Ik vis op een zijtak van de maas die na 20 kilometer in de stad terecht komt.
Ik vis met een verklikker boven aan mijn lijn en mijn leader is (net gemeten) 1,80 lang en is geloof ik iets van 20/00 tip en 35/40 /00 aan het einde bij de lijn.
En die termen drift en achtjes zijn mij nog niet helemaal bekend en ik heb echt geen idee of ik op de bodem vis of niet en er is vis genoeg omdat de vis vandaag erg aanwezig was en het niet erg vonden op het water uit te komen en even te zwaaien  ;)

mvg rico

renew

achtjes draaien is een speciale manier van de nimf binnenvissen, kan je opzoeken. Op drift is dat je de wind de snelheid van de wind bepaald, dit kan je beinvloeden door wel of niet je lijn om te leggen. Je moet in ieder geval dunner vissen. Als de vis hoog zit dan meteen je nimf binnenvissen als hij het water raakt (of heel even wachten) zonder verklikker. Maar dit is allemaal heel grof uitgelegd als ik jou was en dat is de beste tip die ik je kan geven is meld je aan bij een lokale vliegvisclub. Als je je aanmeldt heb je ook in de kortste keren een afspraak met iemand om samen te vissen en daar heb je meer dan 100x uitleg in een topic.
Grtz
rene

LycoWico

Oke ik zal het opzoeken ja.
En ja heb volgende week al een afspraak met iemand die het me gaat uitleggen :D!
En oke dan weet ik in iedergeval dat het niet heel veel uitmaakt hoe je de nimf binnenvist.
En ik ben het gewoon een beetje aan het proberen mocht ik iets vangen is dat mooi meegenomen en geeft je toch ook wel een gevoel dat je iets goed doet in de ketting.  :)
Ik hoorde dat het morgen weer mooi weer is dus dan ga ik het op die manier proberen en wie weet loont het :)

Mvg,

Rico Stolwijk

Plantje

Nimf vissen kan inderdaad zeer frustrerend zijn! Want waarom vang je niets? Zit er niets? Heb je de verkeerde nimf eraan? Vis je te diep? Vis je te ondiep? Haal je de nimf verkeerd binnen? Enz enz...

LycoWico

Ja en daar komt het nog bij dat ik nog nooit iets heb gevangen haha!
Ik dacht dat het kwam omdat ik de nimf verkeerd binnenhaal.
Gelukkig krijg ik binnekort les en wie weet vang ik morgen wel wat :D!
Ik probeer het gewoon met die achtjes en als er nog meer tips binnenkomen kan ik die ook gebruiken.

Mvg,

Rico Stolwijk

renew

Rico,
je zegt net in je post dat het niet uitmaakt hoe je een nimf binnenvist, maar dat maakt juist wel uit en is belangrijk. alleen is het altijd anders en dus proberen. maar dat wordt opgelost als je met iemand meegaat. succes.
rene

LycoWico

Dankje voor de tips en jazeker :D
Moet goed komen :)

Mvg,

Bekeerling

Lastig zat idd dat nimf vissen. Ben net ook weer een paar uurtjes op pad geweest maar geen tikkie gehad.
Vissen jullie meestal met 1 nimf of met een combinatie nimf/droge of natte vlieg? Ik heb vandaag gevist met een redtag nimf aan een 9 voets leader die in z'n geheel bestond uit een 6 stuk tippet nylon. Het water is 2 tot 2.5 meter diep. Nou ja, zal vast wel eens wat vangen  ;)

Beertje

Zoek in het vroege voorjaar bij zonnig weer een wat ondiepe plek op.Het water warmt daar het eerst op,waterdiepte +/- 50 cm is goed.vooral als je daar dan ook nog vis ziet werken,..Nou dan moet je vis vangen.Gebruik ook wat kleine nimfjes,Haakje 16 is oké.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Willem

Klinkt meer als een probleempje dat er geen vis zit. Als er wat rondzwom aan voorn had je echt wel 1 of meerder aanbeten gehad in die tijd. Ik zou inderdaad op zoek gaan naar ondiepe beschutte plekjes, als het kan waar de zon op staat. Daar warmt het water het snelste op en kan je wel vis verwachten.

Rene V.

Is je leader wel goed strak,wat ik bedoel is als er kringels inzitten mis je zeker aanbeten.Je kan de aanbeten gewoon niet zien.Was trouwens een van mijn fouten in het begin ;)

Rene V.

jur606

gisteren zelf nog op pad geweest de truck bij ons was (als je ze gevonden had)
viste 25-00 2meter ofzo en tip van 12/00 (of 14/00 weet even niet precies)
vekrlikker 40cm eronder een goud kop red tag haak maar 14 gloof ik en erachter een lelijke dubbing vliegje met klein beetje wit vleugeltje van cdc Hangt zweeft er een beetje op de zelfde diepte achter en wil omhoog)
Als je dat langzaam binnen stript/haalt gaat de red tag omhoog en het vliegje omlaag bij stil houden zinkt red tag en gaat(wil) andere vliegje omhoog geeft leuk effect en werkt gisteren goed

op beide beten ze gretig toe. eerst uur niks daarna in kwartier denk wel 30 mooie voorntjes en bliekjes e.d.) is gewoon de plaats zoeken waar ze zijn was uiteinde van een singel en ondieper als de rest (dus sneller warm)

Rustig binnen vissen af en toe een tikje en bij beejte trilling op je verklikker aanslaan(strippen)
soms kreeg red tag niet de tijd om af te zinken en vertrok mijn verklikker gelijk mee (mooie 15-20cm voorns waren dat)

S6 gewoon doorzetten vind vorig jaa rook weinig nu met tijd en wijlen al een stuk meer.


Bekeerling

Bedankt voor de tips jongens  :) Viste vooral de rietkragen tot een paar meter erachter af. Moet zeggen dat er nog een stukje van het nylon tussen de verklikker en de nimf dreef, betekend dit dan dat de verklikker te hoog staat afgesteld? Heb nog een boel te leren maar heb er zeker schik in  :)

catchem

Het is vooral de kunst om de nymph hele kleine stukjes te laten bewegen, nymphen schieten niet door het maar zwemmen kleine stukjes en pauzeren tussendoor. De manier om met achtjes binnen te draaien veroorzaakt dit, maar je kan ook gewoon je lijn kleine stukjes (5 tm 10 cm) binnenhalen.

Een paar filmpjes zodat je kan zien hoe nymphen zwemmen:

http://youtu.be/tdP1uEt_7po

http://youtu.be/-HEs1-Xiofc

http://youtu.be/3x6Cd0SYS3g


En een linkje waar het vandaan komt en waar je meer kan vinden:
http://www.youtube.com/user/TroutnutDotCom

catchem

Quote from: Bekeerling on April 16, 2013, 17:58:52
Bedankt voor de tips jongens  :) Viste vooral de rietkragen tot een paar meter erachter af. Moet zeggen dat er nog een stukje van het nylon tussen de verklikker en de nimf dreef, betekend dit dan dat de verklikker te hoog staat afgesteld? Heb nog een boel te leren maar heb er zeker schik in  :)

Dat er nylon drijft kan komen door verschillende oorzaken: je nymph is te licht, je leader te dik of je moet je leader ontvetten.

jur606

ja het gedeelte na je verklikker zeg maar moet wle meezinken met je vliegjes (anders staat je lijn ook onderwater niet strak en zie je de aanbeten niet (hoe dik is dat stukje tippet/lijn?)
12/00 14/00 is toch werl maximaal met voorns e.d.

Zelf gisteren avond nog even geweest uurtje maar de zon was al weg en aanmerkelijjk minder vissen
5 voorns, en een posje,
en een karper gevangen (nou JAH kwam een dobber langszwemmen waar mijn onderste vlieg aan bleef hangen
en toen zat ik met een karper aan de lijn) met een #4 tje heb je niet veel te vertellen
Was niet een hele grote denk kilo of 5-6 redelijk uitgedrilt toen maar met een voet en been in het water gaan staan en de karper bevrijd van de dobber lijn haak e.d.)
(wordt er een beetje moe van de laatste tijd, dat er bij ons in de buurt zoveel vissen met niet degelijk materiaal op de vissen die ze willen vangen)
Maar karper bevrijd en ik zieknat naar huis (en had thuis weer wat uit te leggen waarom vrouwtje weer extra mocht wassen)




Plantje

Handige filmpjes Catchem! Dit is toch wat je met vliegvissen eigenlijk wil: de natuur nabootsen. Kennis van de natuur is daarbij essentieel!

Zelf heb ik vorig jaar gemerkt dat je ook veel kunt leren als de vis beter zichtbaar is. Als je een school voorn ziet zwemmen weet je in ieder geval waar de vis zit. Als je dan een nimf op verschillende manieren langs de school en door de school heen haalt kun je echt zien wat effect heeft. Als je dan bijvoorbeeld het nimfje even laat zaken zie je dan de vis soms afhaakt of soms juist dan toehapt. Tot die tijd kan het heel frustrerend zijn.

catchem

precies, en het is een fantastisch gezicht om een vis in je nymph (of vlieg) te zien bijten. Wat jij verteld heb ik ook gezien. Een snel geviste nymph kan een schooltje vissen verschrikken, maar soms ook juist aanzetten tot bijten. Helemaal leuk is het als in de school een paar baarsjes zitten. Als je dan gaat versnellen of sneller vist zie je de baarsjes door de school schieten om achter je nymph aan te gaan.

LycoWico

Haha toch grappig om te zien dat een topic van bijna een jaar geleden nog actief kan zijn.

Goh als ik dat zo terug lees dan is er veel verranderd! Heb vandaag nog een aantal grote voorns gevangen en vorige week wat brasems!  ;D

En over anderhalve week lekker 4 maanden naar Zweden  :D

Mvg,
Rico

Plantje

Haha! Valt me nu pas op, dat het topic inderdaad van 15 maart 2012 springt naar 16 april 2013!

Maar goed: het leeft schijnbaar wel nog en mensen kunnen er nog steeds tips vragen en krijgen. Mooi man!