aanbeten

Started by douPel, May 07, 2011, 11:46:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

douPel


Ik heb nu een paar keer met de droge vlieg gevist vanaf een hoge kant, waar ik de vis goed kan zien. Het barst van de alvertjes aan het oppervlak, maar ik krijg ze niet te pakken. Ik zie ze omhoog komen of naar m'n vlieg toezwemmen, dan lijken ze er wat aan te knabbelen en keren zich er dan weer vanaf. Heb het geprobeerd met red tags, buzzers, hele kleine cdc vliegjes (weet de naam even niet), parachuutvliegjes, nimfjes, maar ik krijg het niet voor elkaar. Kennelijk doe iets fout, nu zou dat aan m'n werpen en presentatie kunnen liggen, maar de vissen lijken zeker niet schuw. Wanneer de vlieg van het oppervlak genomen wordt probeer ik tot 3 te tellen, maar het lijkt alsof ze hem daarvoor al hebben uitgespuugd. Het is stromend water trouwens en probeer de vlieg zo natuurlijk mogelijk te laten gaan, maar dat lijkt het probleem niet te zijn, aangezien er wel interesse in m'n vliegen is, maar ze hem niet (goed) pakken. Te grote haak? Verkeerd patroon? Gewoon door blijven wisselen met vliegen dan?

Ik vind het wat moeilijk om juiste info te geven waar jullie iets mee kunnen, maar als ik het niet vraag, weet ik zeker dat ik geen antwoord krijg :D

Groetjes! Pieter

A{b}r{a}xa{s}

probeer eens de droge vlieg binnen te strippen met kleine strips, met een beetje mazzel happen ze precies op het moment van je strip en is het wel 'hanguhh' :)

HappyFisherman

Soms wil net iets sneller strippen wel eens helpen om ze toch tot echt bijten te verleiden. Of ga eens varieren met je wachttijd van aanslaan. Ik vind 3 sec nogal lang en het is toch vooral een kwestie van gevoel kweken denk ik. Vooral blijven proberen, je hebt in ieder geval wel beet, dus aant patroontje kan het niet liggen ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

Wat ook kan 'helpen', is dat met het strippen de droge vlieg 'gesopt' wordt en in/onder het wateroppervlak komt i.p.v. op het oppervlak.
Daar happen ze misschien ook iets fanatieker op....

HappyFisherman

Laatst al een keer eerder gezegd, maar als je em gesopt hebt en een lekkere V trekt door je hengel langzaam te heffen, haakt een visje zichzelf vaak al.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

douPel

Kijk, toch een aantal mooie tips. Bedankt:) Dat ga ik eens proberen!

Rossie69

welke haakmaat gebruik je dan voor dit soort visserij ?

haakmaat scheelt natuurlijk ook wel.

kom maar op met de vragen,want dr zit genoeg ervaring hier aan boord :)

maurice

als ik jou was zou ik eens een palomino gebruiken op een #16 haak.
kan zowel met rode als zwate staart.

bij het vissen met een droge vlieg vindt ik het fijn als de haak punt en bocht vrij zijn.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Droog(of gesopt) op voorntjes vis ik vanaf #18, zeker als er veel zitten en ze wel bijten, maar je ze niet kunt haken.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wilco

Als ze wel bijten maar je kan ze niet haken dan heb je waarschijnlijk een haak met een te kleine haakbocht. Vanavond tegen schemer met een miertje rood op haak 16 en dan je vis gericht aangooien. dat heeft geresulteerd in 3 mooie ruisers van rond de 20 cm op #00  hmmmmm heerlijk.


Als de vis niet voldoene is te triggeren met alleen het patroon dan zal je zoals al velen mij voorgingen, je vlieg moeten binnen strippen....kort lang proberen. De ene keer is een kort rukje voldoende en de volgende keer een snelle lange strip.
Heb je het al geprobeerd met een een zwart spidertje op maat 18. Ingooien en op het moment dat je spider het water raakt meteen binnen strippen....heel leuk op onze forel van de lagelanden.

HappyFisherman

Heerlijk groot smoelwerk hebben die beesten ook! Daar past echt wel wat in :D Mooi ook dat die onderlip past bij de kleur van de rug en 1 geheel vormt...
Waar is dit trouwens?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wilco

Dedemsvaart tegenover de snackbar en dat is bepaald niet rustig:):)

HappyFisherman

Da's toch midden in't dorp?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wilco


dartmayor

Ik vis de laatste tijd erg veel op alvers omdat ik weet waar er honderden zitten.
Zoals Maurice: de palomino of zoals Wilco: het miertje. Maar dan wel haak maat 18 of kleiner.

Zoals Happy zegt: Redelijk snel binnen strippen. Dit heeft bij mij tot nu toe nog het beste resultaat op gelevert.
Ik vis dan met een #3 en merk dan op een gegeven moment tegenwerking en meestal hangen ze dan al aan de haak.
Met deze methode vang ik in een uurtje tussen de 20 en 50 alvers.

Maar dan wel met haak maat 18 of kleiner want zodra ik maat 16 eraan doen gaan de vangen echt achteruit.
Ze blijven dan gewoon niet hangen. Je kan wel 3 seconden wachten maar alvers zijn zo vreselijk snel dat je dan al veel te laat bent.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

douPel


Als ik het zo lees denk ik dat ik met een kleinere haakmaat al een hoop vooruit ga. Volgens mij is het grootste deel van mijn vliegendoos maatje 12 en 14, zowel droog als nimf :D Vond het ook altijd al redelijk groot, maar als ik nu terugdenk, waren dat volgens mij de maten waar ik toendertijd op de bindclub mee heb leren binden en heb dat thuis toen aangehouden om het binden te oefenen :p

Ziet er naar uit dat ik aan de slag moet ;D

peter

Hee Joost is dat de heel bekende 3 of....
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

hendri

wilco, heb je ook wel eens midden op de dag bij de wisseling gestaan! ga eerst maar eens op het muurtje ziiten een ijsje eten met je polaroid 8) op. wedden dat je je hengel al opgetuigd heb al voor je je ijsje op heb. kheb daar hele mooie voorns zien zwemmen!  :D

Wilco

Ik lijst geen ijsjes....... ::) ::) dus ik sta lekker aan de overkant en idd met een polaroid bril op je hoofd zie je hele mooie voorbij komen. Vis bedoel ik natuurlijk. Dikke karpers en mooie ruisers...meestal per 2  ;D ;D

HappyFisherman

Blonde visjes zeker HAHA!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

dartmayor

Yep Peter,

Is het #3 van de binddag in Apeldoorn.
Ben erg blij mee een gooit erg lekker.

Op dit moment is het de hengel waar ik het meest mee vis.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

peter

Joost lekker man heb nu ook een drietje denk dat  ik daar beter overweg mee kan
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm