Vintage hengels, verleden tijd?

Started by Gerrit72, March 15, 2012, 22:28:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Klassieke hengels, wie vist er nog mee? Nog zelden zie ik vintage stokken aan de waterkant, terwijl ik vanuit mijn marktplaats contacten weet dat er nog genoeg liefhebbers van het oude vakmanschap zijn. Daarom deze topic. Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die nog steeds vissen met klassiek materiaal. Mocht dit zo zijn, misschien kun je dan een topic met bijzonderheden wijden aan jouw klassieke stok. Een reply met informatie over een klassieke hengel is echter ook van harte welkom. 

Zoals ik in mijn 'even voorstellen' topic schreef, ben ik een glasfreak als het gaat om hengels.
Op dit moment gebruik ik een glashengel uit de 70-er jaren met als enige reden dat ik hengels met die bruine glasblank erg mooi vindt. Ook de nostalgische uitstraling vind ik super (en passend bij mijn beleving van vliegvissen). Ik heb nog geen andere vliegstok in handen gehad en ben beginner, een oordeel over de prestaties van de hengel kan ik dus niet geven.

Ik ben ook benieuwd of er forumleden zijn die ervaringen hebben met mijn hengel, te weten;
Hardy,  Richard Walker, Reservoir Superlite 9'3"  #7/8 en tweedelig. Ik kwam een vermelding van deze hengel tegen in een boek van Rozemeier over snoeken met kunstaas. Op internet staat echter niet e e n Nederlandse vermelding.

Op Engelse sites dan weer wel. Sommige sites hebben een 'vintage' afdeling, waar liefhebbers hun ei kwijt kunnen (misschien een idee?). Ben benieuwd te vernemen of ik de enige ben met deze klassieke afwijking, of dat er nog meer los rondlopen.

Op Flyfishing forums stond de volgende vraag:

I have got a 9'3" #7/8 Hardy Richard Walker Reservoir Superlite rod. It has a patent number and says on the silver part on the reel seat " Made by Hardys England"
Anyone heard of this rod or have any info on it. I have the original rod bag too...

Waarop reactie 1:
There's a question. I had two of them during the 70s. Made from phenolic resin glass fibre utilising calculated tapers, this rod was, at the time, the biggest selling rod that was ever manufactured. I don't know how many were made but the quantity was huge. The spigot ferrule was reinforced with carbon fibre according to Hardys.

It was very light for a rod of this length and power, weighing just under 4 1/2 oz. The reel seat was made out of plastic and aluminium. I don't think Hardys ever made a reel seat quite like that one ever again, certainly I never saw one

It was equipped with snake rings together with a tungsten tip and stripper ring. Unfortunately I badly grooved the rings on one of my rods due to me using it a lot on a lake with a very sandy bank. I replaced the rings with single leg Fujis.

In good condition these rods can fetch a decent price, over £100 I would say.

I gave one of my rods away and smashed the other in a car door. I would love to feel the action of this rod again, it would bring back many memories.


Daarop reactie 2
In it's day it was the only rod for almost every lake & res fisher, there was simply nothing to touch it for ages.

Several years after Hardy's intro'd a second rod in the series "The Richard Walker Little Lake" fantastic rod 9' #6, but it didn't catch on like the "Superlite".

Verder zie ik dat de hengel in Engeland op veilingen nog tussen de 70 en 180 pond (afhankelijk van de staat) wordt aangeboden.

Weinig informatie dus over een hengel, die zoals op een engelse site staat, destijds erg populair was.
Mocht je ervaringen met deze klassieker hebben, dan hoor ik het graag


[attachment deleted by admin]
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gert

Leuk topic Gerrit - komen vast wel reacties op. Ik heb in ieder geval nog wel een echte klassieker te koop: Een Pezon & Michel glashengel. Gert ruimt op

Groet,
Gert

Gert

En bij de "links" heb ik deze al een keer neergezet - maar die zal jij dan vast wel kennen
http://www.vliegvissers.com/SMForum/index.php?action=links;sa=visit&id=18

Arno

volgens mij is Sieger ook een liefhebber van glashengels?

misschien even een PB sturen.

Gr Arno

Gerrit72

#4
Gert/Arno, bedankt voor de reacties. De vintage site kende ik nog niet, ga ik eens goed bekijken.
De Pezon, idd een echte klassieker, ga ik overdenken. Die Orvis lijkt me ook erg interessant.
Ik heb me voorgenomen alleen spullen aan te schaffen, waar ik ook echt mee ga vissen, als
beginner is dat nu nog even moeilijk in te schatten.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Useless

Vintage hengels gebruiken is leuk maar grenst imo aan masochisme. Zelf vind ik het ook leuk om zo nu en dan een splitcane uit mijn rek te pakken en een dagje te gebruiken maar alleen maar.....? Ik moet er niet aan denken. Het is lomp, zwaar en de werpeigenschappen kunnen over het algemeen niet tippen aan het meest goedkope carbonhengeltje.
De door jou genoemde hengel ken ik en heb ik zelf ook gehad. Pesoonlijk vond ik het 1 van de minst prettige stokken die ik ooit heb gehad en geloof me.....ik heb er erg veel gehad en heb nog steeds meer hengels dan noodzakelijk (hoewel ik mijn vrouw natuurlijk iets anders wil doen geloven). Waarschijnlijk doordat de hengel niet echt ontworpen was om veel mee te werpen maar in Engeland voornamelijk gebruikt werd op grote reservoirs vanuit een driftende boot. Uiteraard moet iedereen lekker doen waar die zin in heeft maar mijn mening is dat je jezelf tekort doet door alleen maar oude hengels te willen gebruiken. Maar als het toch oncomfortabel moet; misschien een idee om naast oude glasstokken ook alleen nog maar rubberen waadpakken en slecht drijvende lijnen te gebruiken om dat "oude" gevoel te behouden  ;).
Flauwekul natuulijk maar dat komt waarschijnlijk omdat ik weinig heb met glasstokken. Indertijd was het een verbetering maar mijn voorkeur gaat dan toch meer uit naar cane omdat ik dan meer het gevoel heb dat ik een natuurlijk materiaal in handen heb dat over het algemeen met heel veel kennis e kunde gebouwd is. Maar om er dagen lang mee te vissen? Ik moet er niet aan denken.

Hilco

Ik vind het wel lekker eigenwijs om met retro spullen te vissen.

of je nou matig vangt met een glashengel of met een carbon,  het gevoel is toch anders met een oudje......

Zo blijf ik het ook erg leuk vinden om te vliegvissen zonder rail, met een glashengel zonder ogen, lekker eigenwijs.

bamboe vind ik helemaal geweldig 8)  maar allemaal onbetaalbaar.

HappyFisherman

Ik vind vliegvissen al moeilijk genoeg. Waarom jezelf dan, vanaf het begin, ook nog gaan kwellen met dat oude spul. Klinkt als rijlessen in een trabantje :)

Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

Quote from: HappyFisherman on March 16, 2012, 12:52:23
Ik vind vliegvissen al moeilijk genoeg. Waarom jezelf dan, vanaf het begin, ook nog gaan kwellen met dat oude spul. Klinkt als rijlessen in een trabantje :)


ooeefff jij durft, dat is wel een hele grote knuppel in het hoenderhok gooien, ghehehe

Gert

Quote from: Hilco on March 16, 2012, 12:12:20
bamboe vind ik helemaal geweldig 8)  maar allemaal onbetaalbaar.

Nou, dat valt nog wel mee hoor Hilco. Een echte ouwe splitcane (vliegen)hengel kun je ook al vinden voor enkele tientjes. En een nieuwe voor een paar honderd Euro. Maar er zijn inderdaad ook "onbetaalbare" hengels.

http://www.ebay.de/dsc/i.html?_nkw=gespliesste&_sacat=56725&_sop=1&_dmpt=DE_Sport_Angelsport_Angelruten&_odkw=&_osacat=56725&_trksid=p3286.c0.m270.l1313&LH_TitleDesc=1

http://www.ebay.co.uk/dsc/i.html?_nkw=splitcane&_sacat=23819&_dmpt=UK_SportingGoods_FishingAcces_RL&_odkw=split&_osacat=23819&_trksid=p3286.c0.m270.l1313&LH_TitleDesc=1

Voor de rest ben ik het grotendeels met Useless eens: leuk voor af en toe een daggie of paar uurtjes.
Heb laatst ook een nieuwe splitcane uit de US laten komen. Niet zo'n belachelijk duur ding - maar vist wel lekker (1 keer uitgeprobeerd, hopelijk dit weekend maar weer eens uitlaten).

Hilco

ik zit er ook over te denken om een jongere vrouw te nemen,   wat strakker met meer actie #4 denk ik ...........


sorry kon het niet laten .

ga nu naar de lek bij Vianen ff uurtje vissen


HappyFisherman

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on March 16, 2012, 12:57:19
ooeefff jij durft, dat is wel een hele grote knuppel in het hoenderhok gooien, ghehehe

Kun je idd op verschillende manieren lezen... Ik zeg niet dat het gebruik van vintage spulletjes onzin is, maar je kunt de eigenschappen van die materialen minder goed op waarde schatten als je niet weet waarmee je tegenwoordig mee kunt vissen.

Rijlessen in een golf 5, paar jaartjes rondrijden in een alfa en dan een klassieker aanschaffen ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Quote from: Hilco on March 16, 2012, 13:03:11
ik zit er ook over te denken om een jongere vrouw te nemen,   wat strakker met meer actie #4 denk ik ...........


sorry kon het niet laten .

ga nu naar de lek bij Vianen ff uurtje vissen

Vianen???? Over ouwe meuk gesproken... ;D

A{b}r{a}xa{s}

Mijn ding is het ook niet trouwens, die splitcane hengels.
Wel eens mee gegooid maar ik kon er niet mee overweg.
(Bij elke voor- en achterwaartse worp heb ik het idee dat ik tussentijds een shaggy kan draaien voor ik weer iets moet doen)

Gerrit72

Useless en Happy Fisherman, kan me jullie zienswijze goed voorstellen (hengelbouw is niet voor niets doorontwikkeld). Mijn voorliefde komt eigenlijk alleen voort uit de hang naar nostalgie. Ook al ben ik beginner, ik voel zelf ook dat het 'hard werken' is om de streamer ver weg te zetten. Mijn visserij vindt nu echter plaats in een uurtje tussen de bedrijven door, op niet al te groot water. Het is dus goed te doen.
De 24e zal ik eens wat materiaal van anderen bekijken. Voor langer gebruik, zal ik nog wel eens een andere streamerhengel aanschaffen. Mijn waardering voor nostalgische spullen zal echter blijven (Hilco, in mijn 'voorstel topic' schreef ik al dat ik behoorlijk eigenwijs ben ;)).
Leuk dat de discussie op gang is, reacties van harte welkom! Splitcane vind ik ook super (gebruik nu een split-spinhengel). Zijn er streamervissers die dit met splitcane doen? Ben erg benieuwd naar merken, types en ervaringen!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hans-oet-remunj

ach...

als experiment heb ik momenteel een zwarte bamboe uit de tuin van mijn pa staan drogen...  het is een 1 delige stok van meer dan 3 meter die ik nog iets rechter moet zien te krijgen..maar het zwiept in elk geval al fenomenaal..... en ziet er ook fraai uit die zwarte bamboe...

Gewoon voor de fun eens kijken wat er van terecht komt..... loodzwaar natuurlijk... maar wie weet, wellicht dat het toch lukt om met zo'n stok iemand er ooit kompleet 'uit te vissen' die weer eens blase over zijn 'sage'  begint te ...  (sorry jongens, ik moet nog leren hoe fijn een sage vist...)   ;)

schiet u maar ....  (ik zit allan gebukt onder de tafel)  8)

A{b}r{a}xa{s}

Paar jaar terug eens een 16feet dubbelhandige bamboe hengel van een jaartje of 70 in mn handen gehad.
Pfjew...knap stuk handwerk, en als je eenmaal aan het 'draaien' was bleef het nog moeilijk..stopte je, dan viel je bijna voorover zo zwaar als die was.
Toch zijn er mensen die er verdienstelijk mee kunnen werpen...ook een kunst !

Jan Bruins

Gerrit,

ik ben in bezit van een "moderne" glashengel van Hardy, de Glass Brook.
Het is een zes voeter , aftma drie.  (hele zachte hengel)
Het is een glashengel waar ongeveer 10% carbon in zit verwerkt.
Ik zal hem de 24e wel eens meenemen.

Wel eens op deze site gekeken:   http://flitsendnylon.nl/
I don't drink water, fish f*ck in it...

Gerrit72


Jan, die site ken ik idd wel (erg mooie site!)! Toch even aangeklikt en naar beneden gescrold. Waanzinnig sfeervol plaatje van de barbeel set-up, met splitcane hengel en centerpin. Al blijven de berichten over de kwaliteiten van het klassieke materiaal negatief, mijn beleving van het vintage spul zal niet veranderen. Ben erg benieuwd naar jouw Hardy. De 24e kom ik kijken!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Useless

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on March 16, 2012, 13:14:53
Mijn ding is het ook niet trouwens, die splitcane hengels.
Wel eens mee gegooid maar ik kon er niet mee overweg.
(Bij elke voor- en achterwaartse worp heb ik het idee dat ik tussentijds een shaggy kan draaien voor ik weer iets moet doen)

Gelukkig bestaan er ook hele snelle canes Bas. Brunner bouwde bijvoorbeeld hele snelle hengels.
Maar goed, zoals ik al vermeldde; glas vind ik gewoon totaal achterhaald en het heeft wat mij betreft ook totaal niets nostalgisch. Uiteindelijk zijn het allemaal gewoon in een fabriek in elkaar gedraaide blanks die al dan niet handmatig zijn afgebouwd.
Als ik dan toch nostalgische gevoelens bij een hengel moet hebben dan krijg ik die alleen bij splitcanes omdat die altijd met de hand gefabriceerd zijn. Gewoon een mooi stukje echt nostalgisch handwerk maar in vergelijking met het huidige materiaal niet heel praktisch.
Maar zoals ik al schreef; ieder moet lekker doen wat ie leuk vindt.
Het enige voordeel van leren werpen met glashengeltjes vind ik dat, wanneer je hebt leren met relatief trage en vaak (te) slappe hengels, je daarna wanneer dit goed gaat, je eigenlijk met iedere hengel uit de voeten kan. Althans, zo is het mij indertijd vergaan. Ik heb ooit leren werpen met een relatief trage Hardy glasstok (carbon was er nog nauwelijks en onbetaalbaar) en heb me daarbij blijkbaar een werpstijl aangeleerd dat het mij geen bal meer uit maakt wat voor actie een vliegenhengel heeft.
Ik vond de opmerking over rijlessen in een trabantje overigens uiterst creatief.  ::top:: ::top::

Gert

Quote from: Evert on March 16, 2012, 14:22:01
Hier nog een knuppel in het hoenderhok.
Vind glashengels en splitcane hengels ook helemaal niks.
Waarom met oude zware stokken vissen terwijl er beter spul te koop is.
Je kijkt toch ook geen televisie op een oude lamp tv, of logd toch ook niet
in op het forum met een commodor 64.

Nou Evert, dat zou ik maar niet te hard roepen. Commodor 64 is tegenwoordig ook al een collector's item. Net als de Walkman voor cassettebandjes, en alles eigenlijk wat allang vervangen is door iets "beters". Vaak alleen om de nostalgie, maar soms ook om echt te gebruiken.
Klassieke auto's en motoren spreken de meeste mensen wel aan, en zo zijn d'r ook liefhebbers van andere "meuk".  8)

Gerrit72

Waarom met oude zware stokken vissen terwijl er beter spul te koop is.

Je kan veel van mijn geliefde hengeltje zeggen, maar zwaar is ie niet! ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Useless

Quote from: Gerrit72 on March 16, 2012, 15:16:06
Waarom met oude zware stokken vissen terwijl er beter spul te koop is.

Je kan veel van mijn geliefde hengeltje zeggen, maar zwaar is ie niet! ;D
Maar nog altijd een stuk zwaarder dan welke carbonstok dan ook  8).

Ach, het hoort er nu eenmaal gewoon bij. Mensen hebben, om wat voor reden dan ook, vaak een bepaalde hang naar oude spullen en zijn bereid om daar veel (te veel) geld voor te betalen. Zoals sommigen weten ben ik ook gek op gitaren waar ik er dus ook te veel van heb (gehad). Ik kan me herinneren dat ik ooit halverwege de jaren 70 een Gibson Les Paul heb gekocht voor het toen gigantische bedrag van 1048 gulden. Ik heb deze gitaar een paar jaar geleden weer verkocht voor bijna 3000 euro. Wat de nieuwe eigenaar bezielde weet ik niet want er zijn voor dat geld veel betere spullen te krijgen maar ik was blij dat dit soort mensen er zijn  :).

peter

Hee Bert is ie nou nog nie klaar ,je ging zo rap
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Sieger

#24
Toch even een kleine duit in het zakje doen... Niet dat ik denk dat dit soort discussies veel oplossen of ergens toe doen, het blijft tenslotte een vorm van persoonlijke voorkeur...

Oud, nieuw, vintage of high-tec... het zal me eigenlijk allemaal w...st wezen... Het gaat voor mij (bijna altijd) om de beleving.... Ik hou er van medium (of tragere) hengels... In de moderne uitvoering betekent dat voor mij dat ik erg graag  met mijn Winston B2T hengels vis... Mooie medium actie...

Ben daarnaast ook wat aan het experimenteren (geweest) met oude hengels en moet zegggen dat ik daar een paar hele mooie juweeltjes aan heb over gehouden.... Helaas ook erg veel miskopen, maar goed al doende kom je tot meer kennis...  ::)

In de splitcane heb ik een behoorlijk aantal hengel geprobeerd en ook 2 Schukken hengels gekocht.... Cane vind ik heerlijk om mee te gooien.... het geeft toch een soort rust om met zo'n trage stok aan het vissen te zijn.... En als er dan een grote forel aanzit (of een mooie ruiser van 30 cm...) dan heb je echt heerlijke sport .... Grote nadelen heeft het voor mij ook.... Het is behoorlijk zwaar en met harde wind ben je (ik ) klaar, dan is het toch behoorlijk lastig om je lijn nog fatsoenlijk weg te krijgen....
Overigens heb ik mijn Schukkens al weer verkocht (of is in de verkoop) omdat ik ze toch veel te weinig gebruik (toch de moderne pak...) en ze dan alleen maar stof staan te happen en dat vind ik zonde...

Glass...
Daarnaast heb ik een redelijk aantal oude glashengel geprobeerd.... Veel bagger en zwabber stokken, maar ook echte juweeltjes.... Ik ben via marktplaats 'per ongeluk' aan een aantal Hardy JET hengels gekomen... (de voorloper van de fibatube) JET staat voor de naam van de ontwerper (Tarantino) en die heeft in de paar jaar dat hij voor Hardy heeft gewerkt (omgekomen bij een ongeluk) echt heel mooie glashengels ontworpen... Holglas en redelijk licht... En met een hele mooi actie... werpt perfect en vist heerlijk... Echt heel mooi voor de op de ruisers hier in de polder... Ik pak ze nog zeer regelmatig en met heel veel plezier.... Heb een 7' 4 wt. en een 7'6" in 5wt..... en die doe ik echt nooit weg.....

Verder heel veel moderne hengels, waarvan een paar snelle die eigenlijk veel blijven staan.... Tsja toch persoonlijke smaak denk ik...

In Nederland is de vliegvismarkt sowieso al heel erg klein (zal het 7000 vliegvissers zijn???) en naar verhouding  is het aantal liefhebbers van oudere hengels waarschijnlijk nog veel kleiner.... In de VS is er een heel grote markt voor en waar ik de glashengels in Nederland onder de 100 euro kan kopen, betalen ze daar op de fora voor een JET hengel grif 300-400 dollar... Niet voor de verzameling maar om mee te vissen... Tsja....

Ik ben er zelf in el geval heel blij mee...maar ook met moderne...  ;D


Sieger