Vangsten in 2024

Started by Gert, April 13, 2024, 13:26:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Gert

Bijna half april, en dit topic bestond nog niet..... maar nu dus wel.
Gisteren heb ik voor het eerst weer op karper gevist met de sponsvlieg, en in anderhalf uur tijd 2 gevangen.
Met het mooie weer van vorige week al eens geprobeerd met een nimfje achter de voorn en baarsjes aan, maar dat leverde slechts 1 mini baarsje op. Die tijd komt dus nog wel verderop in het jaar.

Vangen jullie nog wel eens wat?


paul de bruijn

Ik heb vanmiddag wat voorns gevangen,de paai is bezig.Waren niet heel groot,zo rond de 23cm.Denk dat vanwege het weer aankomende tijd de paai weer even stil komt te liggen

Fly4Fish

Mooie vangsten, die karpers!

Momenteel ligt alles nog een beetje stil. Plaatselijk is wel al wat activiteit te vinden (alver, kopvoorn, winde).

Op de plassen heb ik wel al karpers gezien, maar ik durf er niet gericht op te vissen. Het is immers groot water en bij een run van meer dan 40 meter wordt het al erg gevaarlijk. Op een vijver lijkt het me wel fantastisch!

Bert J.

Met voldoende backing op je reel en een niet te dunne tippet moet het toch geen probleem zijn?
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Bert J.

#4
Quote from: Gert on April 13, 2024, 13:26:44Bijna half april, en dit topic bestond nog niet..... maar nu dus wel.
Gisteren heb ik voor het eerst weer op karper gevist met de sponsvlieg, en in anderhalf uur tijd 2 gevangen.
Met het mooie weer van vorige week al eens geprobeerd met een nimfje achter de voorn en baarsjes aan, maar dat leverde slechts 1 mini baarsje op. Die tijd komt dus nog wel verderop in het jaar.

Vangen jullie nog wel eens wat?




Mooie vangst, Gert!


The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gert

Thnx voor de complimenten.

Op de plassen heb ik wel al karpers gezien, maar ik durf er niet gericht op te vissen. Het is immers groot water en bij een run van meer dan 40 meter wordt het al erg gevaarlijk. Op een vijver lijkt het me wel fantastisch!

Ik vis altijd in poldersloten, maar ik denk dat het op groot water ook wel te doen is hoor, want bij een run van 40 meter moet de karper de hele vliegenlijn van minstens 27 meter ook meesleuren, en dat geeft beduidend meer weerstand dan een gewone vislijn. Maar dat is mijn theorie....

Fly4Fish

Quote from: Gert on April 22, 2024, 23:14:16Ik vis altijd in poldersloten, maar ik denk dat het op groot water ook wel te doen is hoor, want bij een run van 40 meter moet de karper de hele vliegenlijn van minstens 27 meter ook meesleuren, en dat geeft beduidend meer weerstand dan een gewone vislijn. Maar dat is mijn theorie....

Maar als de lijn recht door het water gaat en met de stroming mee, denk ik dat zo'n biggetje er weinig last van heeft :-)

Gert

Quote from: Fly4Fish on April 23, 2024, 19:54:23Maar als de lijn recht door het water gaat en met de stroming mee, denk ik dat zo'n biggetje er weinig last van heeft :-)

Op een rivier zal het anders zijn, maar groot water is niet per definitie stromend water toch? Maar hoe dan ook: als het met een werphengel wel lukt, zou ik niet weten waarom dan met een vliegenhengel niet. Maar doe voor de zekerheid een paar handschoenen aan tijdens de dril  :D

FSCHAMP

Ik heb er ooit eentje van meer dan 10 kg gevangen op een grote vijver met de vlieg op een #7 hengel omdat ik specifiek op karper ging vissen met de broodvlieg. Er werd nl. veel gevoederd met brood op deze vijver omdat er veel eenden aanwezig waren. De karper is meerdere keren tot op de backing gegaan, maar ik heb hem kunnen landen. Het is wel zwaar voor de visser (vooral voor de armen) en de hengel (ik dacht verschillende keren dat mijn 10-voets hengel ging breken onder het geweld van de karper), want de dril duurde ettelijke minuten net als met een werphengel.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gert

Ja, 20 pond is wel een beste.
Maar zou je het weer doen als je de kans hebt, en/of het anderen aanraden Gino?

FSCHAMP

Ik zou het zeker opnieuw doen, maar wel met hetzelfde type hengel (Aftma 7- klasse min.). Op zo'n moment giert de adrenaline gewoon door je aderen en wordt je materiaal op het uiterste getest.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Fly4Fish

Bijna elk jaar haak ik wel onbedoeld een karper of twee op groot water, als ik aan het vissen ben met mijn #3-hengel.
En dan ook nog op plaatsen waar je ze niet verwacht. Met zo'n licht spul is er geen houden meer aan en de 14/00 tippet houdt dit ook niet lang.

Nu ben ik altijd extra alert als er karpers zwemmen en vermijd ik deze ook, als ik licht ga vissen.

Denk ook wel dat de dril van een karper meer dan 3 kwartier duurt op groot water en dat je een gaat in de lucht mag springen als je niet je complete vliegenlijn inclusief backing bent kwijtgeraakt. Ik zou het ook eerst willen proberen op kleinschalig stadswater.

Menno_siemensma

Echt grote karper wil nog wel eens een flinke run nemen idd, maar tenzij je echt op open water 10/15 kg vis haakt die het op zijn heupen krijgt, is de overgrote meerderheid van karper bij mij ook met een 6 of 7 hengel in max 5 min in het net, meestal sneller, runs max meter of 10/15 over het algemeen. Je hebt ongeacht de extra lijn de backing ook nodig voor opvulling voor de lijn zelf.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.