bellyboat vraagje

Started by TuynmanM, March 16, 2013, 19:21:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Christof van den Berge

Wanneer korte en wanneer lange flippers ben?
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

ben

mET LANGERE kan je je sneller verplaatsen maar is wel zwaarder!!!

Christof van den Berge

Oke ik heb nu de korte en vond dat al zwaar zat voor de eerste keer! ;D ;D
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

ben

Trainen en nog eens trainen!!!!!

Nigel

Ik wil dit topic is even omhoog duwen.

Heeft dit wel met training te maken mannen? Ik heb een caddis bb gekregen van een goede man. Hierbij zaten eendenvoetjes die ik nu om mijn waadschoenen gebruik.

Ik ben niet vooruit te branden met de BB op dit moment en ik kan niet precies zeggen waar het aan ligt. Wel weet ik dat ik waterpolo speel en verdomme een puike beenslag heb ! :P

Mijn waadschoenen zijn erg hoog waardoor ik mijn voet niet kan strekken bij het flipperen. Resultaat is dat die flippers regelmatig met de voorkant boven water uitkomen.

Zou dit mijn probleem zijn?

PS geef aan als ik niet duidelijk ben

Gr nigel

Wilco

Bij Raven kan je flippers krijgen die 0,5 m2 groot zijn per stuk maar daar passen je waadschoenen niet in. Ik had speciaal daarvoor Croxs aangepaste en daar ging ik zonder schoenen in. Werkte perfect.

sjoerd

Quote from: Wilco on November 12, 2014, 12:03:15
Bij Raven kan je flippers krijgen die 0,5 m2 groot zijn per stuk maar daar passen je waadschoenen niet in. Ik had speciaal daarvoor Croxs aangepaste en daar ging ik zonder schoenen in. Werkte perfect.

Of duikschoentjes over je neopreenpak heen. Is ook nog eens extra isolatie. Wel aanpassen met het pak!!! Anders zijn ze te strak.

succes!

merijn1982

Van mac heb je xl flippers. Die moet ik ook nog hebben want met die korte dingen kom je nergens:-)
Tight lines!!

Nootjez

ik heb die xl flippers, een waar genot om mee te varen maar miserie om mee te stappen :)

Jan Damman

Quote from: Nootjez on November 12, 2014, 18:13:36
ik heb die xl flippers, een waar genot om mee te varen maar miserie om mee te stappen :)

Die moet je ook niet aandoen als je naar het café gaat Tommeke. ;D
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Koen

Quote from: Nootjez on November 12, 2014, 18:13:36
ik heb die xl flippers, een waar genot om mee te varen maar miserie om mee te stappen :)

heb ik ook, maar sturen vind ik nog maar ruk  ;D

goswit

Eenden veertjes okee , maar eendenvoetjes . Hebben ze in harderwijk geen  ( gebruikte )  Flipper `s ?   ::)

Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

merijn1982

Flippers zat hier hoor:-)
Tight lines!!

Heintje Davids

Ik weet niet hoe hard je denkt te kunnen gaan in BB, Nigel, maar ik weet wel dat je 1 ding nooit moet willen in zo'n ding, en dat is haast hebben. Of het aanpassen van schoenen erg veel uitmaakt vraag ik me af, hoewel duik/surf-schoentjes of van die waadschoentjes voor gebruik op de flats je wel iets meer bewegingsvrijheid geven.

Het type boot dat je gebruikt maakt ook behoorlijk uit; de oude ronde BB hebben meer weerstand omdat je nu eenmaal dieper in het water ligt en je in je bewegingsvrijheid wordt beperkt door de band die dan boven de dijbenen ligt. In iets mindere mate geldt dit ook voor de zgn. U-boten. Voor de huidige generatie BB'n, de zgn. V-boten zou dit eigenlijk geen probleem mogen zijn. Je geeft aan dat je een Caddisboot hebt maar niet wat voor type.

Grote flippers helpen om meer stuwing te krijgen maar je krijgt er meestal ook veel eerder kramp in je kuiten van. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de speciale flippers van Force Fin. Het voordeel is dat je met dezelfde inspanning vrijwel net zo veel stuwing hebt als met grote (duik)flippers zonder de kans op kramp. Een 2e voordeel is dat je redelijk normaal vooruit kunt lopen omdat de voorkant van deze flippers omhoog staan. Een nadeel is dat ze ongeveer evenveel kosten als de prijs van een gemiddelde bellyboot!

sjoerd

Wie heeft er ervaringen met de kortere flippers van Mac Fishing?
Die zijn iig speciaal ontworpen voor de BB.
Als je de verschillende fora napluist op BB flippers en waadpakken krijg je heel diverse antwoorden.
Bijv iemand prijst de flippers van Raven hengelsport en een ander kraakt ze af.
Het zou eens tijd worden voor een vergelijkend warenonderzoek lijkt me. :) :)

Sjoerd

Troutbuster

Ik gebruik al jaren de korte Mac flippers en tot tevredenheid

Langere gebruikt, en ja, veel power maar slecht mbt wendbaarheid

Ik draai graag snel rond als ik op een forellen plas bv een forel zie draaien achter me!!

Gaat super met de kortere flippers en minder met de lange

Voor mij de korte dus....

Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Quote from: sjoerd on November 14, 2014, 13:31:12
Het zou eens tijd worden voor een vergelijkend warenonderzoek lijkt me. :) :)
Sjoerd

En dan weer iedereen met z'n eigen mening laten komen idd...

Bellyboaten is prachtig, maar om vooruit te komen volkomen k.u.t. Ik zie dus ook het nut niet van Flip flaps die je net (leg de klemtoon op de e) dat voordeel geven t.o.v. de andere die net iets minder k.u.t. zijn dan degene die je al had... Je zou toch ook net die 10 seconden eerder ergens kunnen zijn waar die vis al lang niet meer zit...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

merijn1982

Ligt er wel een btje aan waar je ze gebruikt... op een forellenplas is het misschien prima met korte flippers. Echter op groot water met wind, stroming en afstanden maken wil je wel grotere! Ik trap me het schompes nu namelijk en ben na een halve dag op!
Tight lines!!

Rossie69

en kramp dan  ;D

heb ook eende flappen 3 x niks,maarja als je niks anders hebt.
oja ook van macfins.
maar daar passen die stomme waadschoenen weer niet in.

had ze te koop.
denk toch maar dat ik ze bewaar.

zoek ik dus nu maat 47 waterschoentjes hahaha.
wie wie owie

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

merijn1982

Flippers uit de duiksport werken ook prima hoor ik veel om me heen. Ook over laarzrn van een pak. Wel degene met bandjrs achter uiteraard. Op matktplaats niet eens duur. Dus die moeten er maar eens komen:-)
Tight lines!!

Nigel

Leuk dat er weer wat reacties op komen. Bij wijze van tip weet ik ook dat er flipper bij Decathlon verkocht worden. 60 eutjes voor een stel flipper vind ik namelijk erg royaal. Ik begrijp ook dat ik met het kopen van flipper mijn snelheid op een bellyboat niet verdubbel of zo.

Het was heerlijk om ff rond te dobberen in het zonnetje met heerlijk herfstweer. Maar helemaal tevreden was niet toen ik het water uit liep. Waar dat aan lag weet ik niet precies. Een fishfinder voor de BB heb ik overigens ook nog niet en ik ken verder niemand die een BB heeft.

Ik ga eerst nog maar eens op een ander plasje ronddobberen voor ik iets nieuws voor dat bootje koop. Eerst eens even goed kijken waar het aan ligt.

Blijf benieuwd naar ieders bevindingen!

PS. ik ving die dag ook nix.. misschien lag het daar aan  ::)

merijn1982

Ik denk dat een paar goede flippers je plezier zeker gaan vergroten. Zeker als je wat meer water wilt verkennen. Of een stukje moet voor je je stek bereikt. Een fishfinder is wel leuk en kan vrij basic. Ik heb ook een simpel ding en voor nu werkt het meer dan voldoende! Het is vooral goed om de bodemstructuur te zien en bodem verloop.
Tight lines!!

Nigel


Nigel

Flippers*

De man vraagt er 40 euro voor.. ik weet niet of het veel is maar voor mij nu even niet. Ik ken de man en hij zit financieel krap..